Igang med løbetræning


AndersA
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en fyr på 23 år, har over de sidste 8 måneder tabt mig 22 kg (118kg til 96kg), hvor jeg har kørt spinning 3-4 gange om ugen og styrketrænet 4 gange om ugen (2-split program). Nu syntes det er ved at blive lidt trivielt, så jeg vil gerne igang med noget løb. Jeg begyndte her for 2 uger siden. Problemet er bare jeg er kommet i så god form så jeg godt kan løbe 5 km i streg, det startede jeg så ud med og gjorde det 3-4 gange om ugen i 2 uger. Det gad mit knæ så ikke være med til og fik en hamrende smerte på indersiden og helt op i hoften. Jeg har nu holdt en god pause på en 10 dage og kan ikke mærke noget nu. Har også været nede i løberen og fået testet mit løb og fået købt nogle Asics Gel-Foundation 10 (før løb jeg i Asics kinsei 2). Det jeg ikke helt forstår er at når jeg læser på nettet står der at cykling styrker knæet. Så kan det have at gøre med at jeg løb i nogle suppanations sko, når jeg faktisk overpronerer lidt? eller er jeg bare startet for hårdt ud ? Jeg vil gerne igang med at løbe, men er lidt trist at starte ud med 2-3 km når man kan løbe 5 km i streg.

Mvh. Anders

Link to comment
Share on other sites

For mig lyder det som om du er startet lidt for hårdt ud. Du skal være opmærksom på at fordi man har en god kondi fra spinning, betyder det ikke at man problemfrit kan overføre dette til løb. Det er helt forskellige muskler man bruger, og den væsentlige forskel er, at du ikke bærer din egen kropsvægt ved spinning, som man jo gør ved løb. kondition og så at kroppens muskler, sener og led har vænnet sig til løb er to forskellige ting. Man ser også tit at nybegyndere løber for langt fordi kondien hurtigt bliver forbedret.

Jeg ved ikke om cykling styrker knæet, men accepter at du skal lægge forsigtigt ud med løb. Start evt. med et begynderprogram hvor du blander gang med løb, og hold dig nogenlunde stringent til dette.

Sejt gået med dit vægttab i øvrigt :4thumbup:

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Cykling styrke rigtig nok knæet... MEN!

Løb belaster det med ca. 10x din kropsvægt... Hvorimod belastningen ved cykling kun er den kraft du nu engang kan træde med.. Så langsom optrapning i løb er for at vænne din krop til at kunne holde til det, ikke for at forbedre din kondi.

Så vælg et begynder program, og så følg det, og langsomt skift dit spinning ud med løbet. Husk på at det er bedre at miste lidt resultater, og så gå langsomt frem, fremfor at risikere helt at skulle stoppe træningen og miste meget fordi man er gået for hårdt frem :)

Link to comment
Share on other sites

Super, tak for svarene, der er nok ingen anden vej udenom end at starte stille og roligt op :) Jeg vil lige tjekke det løbeprogram ud for begyndere. Hmm var lige nede i dag og få målt min fedtprocent, muskelmasse og sådan i centeret, ved godt den er ret upræcis, men den sagde jeg havde smidt 2,5 kg muskelmasse og 0.1 kg knogle masse. Derudover havde jeg smidt fra 27,5 % fedt til 22,5 % i forhold til sidste gang. Synes bare det lyder af meget muskelmasse, vidste godt man mistede noget når man tabte sig, men ikke så meget. Jeg har endda smidt de 22 kg over 8 måneder, hvor jeg har styrketrænet samtidigt. Men hva fanden, det er da rart fedtprocenten er røget ned :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share