Mange kilometer af små etaper?


Rygsvømmer
 Share

Recommended Posts

Hello everybody.

Først og fremmest. Formålet med spørgsmålet er min begrænsede teoretiske viden indenfor langdistanceløb og at jeg gerne vil træne mig op til at være en udholdende løber, samt løbe meget langt.

Spørgsmålet:

Det er jo logik for retarderede burhøns at intervaltræning og lange løbeture i stigende grad (lægge 5% til om ugen) samt korrekt restitution og restitutionsløb giver et godt udgangspunkt for at blive en bedre løber.

Men men men en tanke strejfede mig her til morgen da jeg assisterede en ven i et 5,5 km løb (læs: langsomt og kort) at jeg havde masser af energi bagefter, her nu ca. 30 minutter senere hvor jeg sidder og skriver dette indlæg med en velfortjent kop kaffe i hånden.

"Kan man opnå samme fremgang ved at løbe flere gange om dagen og derved får kilometer i benene"

Eksempel:

Det siger sig selv at det er lettere at løbe 3x5km i stedet for 15 i streg, da der vil forekomme pause imellem 30 min til flere timer. Men i teorien vil man vel komme op på samme distance? Og hvis det tilsvarende skal være hårdt kan man jo bare løbe det længere? 3x6 km, intet problem, men det er ikke ofte jeg løber 18 km i streg.

Ligesom at man allerbedst træner sin core (fx planke-øvelsen) ved at opdele i intervaller og derved stresser kroppen da den tror den kan slappe af når der kommer en pause.

Jeg har tænkt mig at forsøge uanset hvad, men synes den skulle op til debat, og hvis der er nogle langdistance maniacs der kan fortælle mig det er løgn, latin og snak for min syge moster vil jeg meget gerne høre uddybende kritik :)

Nåh god dag folks og god vind til træningen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu ikke der er meget tvivl om at 18km i samme pas er bedre end 3x6 hvis vi kun snakker udholdenhed. 3x6km har andre fordele (forudsat du løber i et højere tempo), som bestemt ikke skal undervurderes. Men hvis du f.eks. træner op til marathon og løber både de 3x6 og 18 i MP, så vil jeg helt sikkert mene de 18 er bedre. Når du holder pause imellem, har kroppen mulighed for at restituere, og du vil ikke få den samme effekt, som hvis du fortsætter i én køre.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har forstået det, så er en af de vigtigste ting til langdistanceløb, udover udholdenhed, at kroppen er god til at bruge fedt som brændstof og noget af det man bla træner på de lange ture er netop dette.

Taget fra løbesiden:

Træning af udholdenhed er særlig vigtigt, hvis man træner langdistanceløb dvs. fra 10 km og op efter. Træningen fremmer kroppens evne til at tolerere længere distancer og forbrænde fedt herunder forlænger/forøger de små blodårer (kapilæerne), forbedrer/forøger forbrændingscellerne (mitochondrier) og de aerobe enzymer samt på længere sigt optimerer visse af muskelfibrenes udholdenhed.

SÅ ud fra dette mener jeg ikke de lange ture kan erstattes af kortere, hyppigere ture.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share