kostvejledning


que faire
 Share

Recommended Posts

Hvordan ser de sidste nye meninger og videnskabelige målinger ud i forhold til kostindtag lige før et bb mesterskab.

Hidtil har man ikke måtte drikke i flere dage op til konkurence. Nu har jeg hørt at man skal drikke op til 10 liter hver dag lige inden. Før var det godt med en lille dram for at trække væsken ud af kroppen før man gik på scenen. Er det en myte? Hvad er godt at spise de aller sidste dagen, på selve dagen, timen før man går op. kulhydrat, fedt, protein? Kropsfedtprocenten er så lav som overhovedet mulig, og nu er det blot vigtigt at intet forstyrre idtrykket af de hårdt oparbejdede muskler. Er der nogen erfaringer at trække på eller nogle links? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Hej que faire

Den praksis jeg har lært indvolverer at man..

1) 1½-2 uge før konkurrencen skruer højt op for sit vandforbrug (jo mere vand du drikker desto mere dehydreret kan man blive - meget vand i sig selv er vanddrivende)

2) 5-6 dage før konkurrencen begynder man at nedjustere sit vandforbrug + indtaget af salt skal være næsten lig nul - dvs. at man må ty til demineraliseret vand!!

3) 4 dage før K-dag indtager man maks 3 l - 3 dag før K-dag 2,5 l - 2 dage før 2 l - 1 dag før 1,5 l hvoraf størstedelen skal indtages før klokken 18:00

4) På K-dag indtages meget lidt væske, man sutter evt. på en isterning for ikke at blive for tør i munden - nogle personer ynder at indtage en smule alkohol, da det giver en bedre vaskularitet (blodårene kommer mere frem) Brugen af alkohol er dog indivivuelt - jeg bliver personligt selv fuld af den mindste smule alkohol efter en hård diæt+dehydrering - hvilket ikke er det bedste når man skal yde en toppræstation over flere timer.

Hvad angår diæt, så har både min kærste og jeg haft stor glæde af at køre som følgende...

Der køres tre cyklus af

1. dag lavkalorie = BMR (P:65%, K:20%, F:15%)

2. dag BMR+200 kcal (P:60%, K:25%, F:15%)

3. dag BMR+400 kcal (P:50%, K:35%, F:15%)

4. dag BMR+600 kcal (P:40%, K:50%, F:10%)

- den sidste 4.dag på cyklus 3 skal ligge 3 dage før K-dag

På 3., 2. dagen før K-dag køres lavkalorie = BMR (P:65%, K:20%, F:15%)

Dagen før konkurrencen begynder man så at indtage fedt og kulhydrat fordelt over cirka 18-20 måltider. Kalorieniveauet skal svare til det niveau din diæt oprindeligt startede på + 500 kcal (dvs. da du startede din diæt f.eks. 16 uger før K-dag lå den måske på 3000 kcal - dermed skal du indtage 3500 kcal dagen før konkurrencen)

Det vigtigt at indtage kulhydrater som er rimeligt let fordøjeligt f.eks. bagtekartofler, pasta eller ligenden for at undgå at få en opspilet mave.

Fordeling er typisk P:10%, K:60%, F:30%

På selve konkurrencen dagen indtages kontinuerligt små, kulhydratrige måltider - dog stopper man et par timer før man skal på scenen, for at undgå uro i maven og oppustethed!

Har du cheket DBFF hjemmeside (www.dbff.dk) - de plejer at have en god manuel til konkurrencediæten.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak Angel

Det var lige den slags jeg var ude efter..

BMF må jeg lige have defineret, selv om jeg nok burde vide det.

og demineraliseret vand.. så vidt jeg ved er der mineraler i det meste af det vand man kan få..

Er der nogle specielle fedttyper der er at foretrække, jeg har hørt at det under alle omstændigheder skal være vegetabilsk.

jeg skal lige in og kigge på dbff

Link to comment
Share on other sites

Jan> Grunden til at meget vand er vanddriven skyldes, at jo mere vand du drikker jo flere af blodets enzymer, salte, mineraler+diverse vil bliver skyldet ud. Dette signalerer til hjernen at blodet er for tyndt - selv om dette ikke passer - og kroppen vil derfor forsøge at regulerer blodet/plasmaen, så det bliver tykkere ved at skille sig af med væske. Dette kan blive meget farligt på længere sigt og folk er faktisk døde af at indtage store mængder vand. Dog er et korttidsprojekt som en uge ikke noeget særligt højst et lidt højere blodtryk.

que faire> BMR - er det samme som dit basale stofskifte, dvs. det antal kalorier som du forbrænder i 100% hvile på et døgn

Demineraliseret er netop uden mineraler - det er rent H2O - almindeligt postevand kan indeholde helt op til 0,2-0,3 g NaCl per liter og den sidste uge må du helst ikke indtage mere end 0,5 gram per dag.

Hvad angår fedtstof - så indtag hørfrø- og tidselolie samt fiskeolie. De sidste par dage kan du oppe dit indtag af hørfrøolie, da det er mildt afførende!! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share