Langvarigt løberknæ


TheJepp
 Share

Recommended Posts

Hej brugere på Motion-online,

Jeg har et løberknæ, der har varet i alt alt for lang tid. Det har varet ved i godt to år efterhånden og jeg har været forskellige træningsforløb igennem uden held. Træningsforløbene har været skruet sammen af i alt tre fysioterapeuter over godt halvandet år, men jeg har ikke mærket den mindste fremgang ved nogen af dem.

Jeg skriver ikke for at høre om gode øvelser eller lignende. Jeg undlader at beskrive, hvordan skaden er opstået og hvordan jeg har trænet, da jeg efterhånden har været det meste igennem - hvile, strække samt stille og rolig opstartsfase med max 10% ekstra distance pr. uge osv. Det er som om, at skaden bare har bidt sig fast og jeg er begyndt at mærke til den, når jeg også går rundt i hjemmet. Jeg tror, at der blev taget hånd om den for sent og jeg ignorerede sandsynligvis de første tegn på skaden lidt for meget.

Jeg er begyndt at tro, at min skade er blevet kronisk og at jeg måske burde overveje shockwave-behandling. Er der nogen, der har erfaring med dette? Og kender nogle af jer evt. til eksperter på løberknæ-området i Jylland (helst Aalborg eller omegn.)

På forhånd tak. Sig endelig til, hvis I vil have mere information.

Edited by TheJepp
Link to comment
Share on other sites

Over 3 md.kaldes en skade for kronisk.

Der er nogen der har succes med shockvawe. det liger visk på ca. 50/50.

Men vær opmærksom på at hvis løberknæet er kommet af biomekaniske/styrke forhold, og at du ikke får ”rettet” på årsagen er der risiko for at løberknæet kommer tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik et løberknæ for 1½ år siden, grundet forkert vejledning i sko. Mit nåede også at blive kronisk, og med smerter i hvile - der var ikke rigtig noget det virkede, heller ikke pause fra løb. Mit havde samtidig udviklet sig, så jeg også havde problemer med senen i underbenet-

Efter et års tid fik jeg chokobølgebehandling, det fjernede løberknæet efter 2-3 behandlinger. Jeg fik efterfølgende en enkelt behandling mere for det i underbenet, men det kunne ikke tage det. Jeg kan klart anbefale det, selv om det er dyrt - men ser du ikke bedring efter første behandling, er der ingen grund til at fortsætte.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ofte at selve løberknæet bliver behandlet, men meget sjældent årsagen til det, muskelubalance andet sted i benet eller lign.

Jeg har gået med en overbelastet knæskalsscene i lang tid, prøvet diverse former for træning af knæet, nedtrapning af træning osv. Men først da en fys fandt en ubalance/svaghed i min baldemuskulatur er tingene begyndt at blive bedre efter ganske kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik et løberknæ for 1½ år siden, grundet forkert vejledning i sko. Mit nåede også at blive kronisk, og med smerter i hvile - der var ikke rigtig noget det virkede, heller ikke pause fra løb. Mit havde samtidig udviklet sig, så jeg også havde problemer med senen i underbenet-

Efter et års tid fik jeg chokobølgebehandling, det fjernede løberknæet efter 2-3 behandlinger. Jeg fik efterfølgende en enkelt behandling mere for det i underbenet, men det kunne ikke tage det. Jeg kan klart anbefale det, selv om det er dyrt - men ser du ikke bedring efter første behandling, er der ingen grund til at fortsætte.

Interessant. Hvad prøvede du forinden, der ikke virkede? Jeg står med en fornemmelse af, at jeg har været det meste igennem uden den mindste bedring. Altid rart med nogle oplysninger fra andre, der har stået i samme situation.

Hvordan foregik behandlingen? Jeg tænker mest på, hvad du skulle gøre på egen hånd efter behandlingerne? Så vidt jeg har forstået, bliver skaden bragt tilbage til den akutte stand, hvorfor det er lettere at tage hånd om den dér?!

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Hvad prøvede du forinden, der ikke virkede? Jeg står med en fornemmelse af, at jeg har været det meste igennem uden den mindste bedring. Altid rart med nogle oplysninger fra andre, der har stået i samme situation.

Hvordan foregik behandlingen? Jeg tænker mest på, hvad du skulle gøre på egen hånd efter behandlingerne? Så vidt jeg har forstået, bliver skaden bragt tilbage til den akutte stand, hvorfor det er lettere at tage hånd om den dér?!

På forhånd tak :)

Jeg var først ved min kiropraktor, som kunne konstatere at det skyldtes et roteret bækken (jeg har i forvejen en fremadskridning i ryggen, så han tog et rynken af mit bækken). Den roterede bækken strækker senen i den ene side, men ikke i den anden. Jeg fik øvelsesvejledning, både styrke og stræk. Dette hjalp ikke, så jeg måtte kigge efter andre grunde.

Mine sko skulle efter vejledning have været samme model som den tidligere, bare lidt "bedre". Jeg tog forbi en løbestilsanalyse, hvor jeg blev gjort bevidst om at skoene havde 4 mm hælkile i forhold til de foregående sko, det kunne fint forklare hvorfor jeg havde problemer med ydersiden. Jeg fik nye sko, og skulle så bare have smerterne væk, men det kom ikke af sig selv da det jo var blevet kronisk.

Jeg kontaktede efter opfordring fra min kiropraktor en med chockbølgebehandling. Der fik jeg både massage og chokbølge, og skulle ikke selv gøre noget andet end at holde mig i ro imellem behandlingerne, og så selvfølgelig opstarte med et roligt løbeprogram efterfølgende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var først ved min kiropraktor, som kunne konstatere at det skyldtes et roteret bækken (jeg har i forvejen en fremadskridning i ryggen, så han tog et rynken af mit bækken). Den roterede bækken strækker senen i den ene side, men ikke i den anden. Jeg fik øvelsesvejledning, både styrke og stræk. Dette hjalp ikke, så jeg måtte kigge efter andre grunde.

Mine sko skulle efter vejledning have været samme model som den tidligere, bare lidt "bedre". Jeg tog forbi en løbestilsanalyse, hvor jeg blev gjort bevidst om at skoene havde 4 mm hælkile i forhold til de foregående sko, det kunne fint forklare hvorfor jeg havde problemer med ydersiden. Jeg fik nye sko, og skulle så bare have smerterne væk, men det kom ikke af sig selv da det jo var blevet kronisk.

Jeg kontaktede efter opfordring fra min kiropraktor en med chockbølgebehandling. Der fik jeg både massage og chokbølge, og skulle ikke selv gøre noget andet end at holde mig i ro imellem behandlingerne, og så selvfølgelig opstarte med et roligt løbeprogram efterfølgende.

Interessant læsning, Anita. Tak for informationen. Jeg må se mig om efter en behandling med shockwaves. Synes dog jeg har lidt svært ved at finde ret meget information om det, når jeg søger på behandlere. Jeg må vel grave dybere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share