Lavt blodsukker+vægttab


Losingthefat
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg har nogle seriøse spørgsmål ang. blodsukkeret så vær venlig at komme med seriøse svar - meget gerne underbygget af videnskabelige artikler eller i den stil.

i juni sidste år var jeg slank, med flad mave og i det hele taget en flot trimmet, muskuløs krop.

Jeg cyklede rigtig rigtig meget og dyrkede styrketræning.

Jeg kørte en kostplan som jeg fulgte og det gik rigtig godt men ville så skære i den og næsten fra den ene dag til den anden blev jeg ramt af angst for at få lavt blodsukker som så udviklede sig til tvangsspisning fordi jeg havde svært ved at tyde min krops signaler.

Det har resulteret i en vægtøgning på 24 kg. på 7 mdr. og først nu er jeg ved at være helt på toppen igen, hvor jeg ikke tvangsspiser særlig meget.

Men jeg har stadigvæk en lille angst så derfor vil jeg nu gerne vide...hvor hurtigt falder ens blodsukker og hvis man ikke er diabetiker eller har andre sygdomme i den retning - kan det så overhovedet blive faretruende lavt?

Lige nu kan jeg så også fortælle at jeg er nået dertil hvor jeg kan køre en kostplan og træne uden at "blive bange".

Det lyder sikkert helt skørt men det er det værste jeg har oplevet i mit liv og har aldrig før været overvægtig så er rigtig ked af min situation og vil gerne gøre noget ved det.

Er kvinde..23 år, 87 kg. 158 cm.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg har nogle seriøse spørgsmål ang. blodsukkeret så vær venlig at komme med seriøse svar - meget gerne underbygget af videnskabelige artikler eller i den stil.

i juni sidste år var jeg slank, med flad mave og i det hele taget en flot trimmet, muskuløs krop.

Jeg cyklede rigtig rigtig meget og dyrkede styrketræning.

Jeg kørte en kostplan som jeg fulgte og det gik rigtig godt men ville så skære i den og næsten fra den ene dag til den anden blev jeg ramt af angst for at få lavt blodsukker som så udviklede sig til tvangsspisning fordi jeg havde svært ved at tyde min krops signaler.

Det har resulteret i en vægtøgning på 24 kg. på 7 mdr. og først nu er jeg ved at være helt på toppen igen, hvor jeg ikke tvangsspiser særlig meget.

Men jeg har stadigvæk en lille angst så derfor vil jeg nu gerne vide...hvor hurtigt falder ens blodsukker og hvis man ikke er diabetiker eller har andre sygdomme i den retning - kan det så overhovedet blive faretruende lavt?

Lige nu kan jeg så også fortælle at jeg er nået dertil hvor jeg kan køre en kostplan og træne uden at "blive bange".

Det lyder sikkert helt skørt men det er det værste jeg har oplevet i mit liv og har aldrig før været overvægtig så er rigtig ked af min situation og vil gerne gøre noget ved det.

Er kvinde..23 år, 87 kg. 158 cm.

Kort og godt. Nej! Du kan gå flere uger på vand alene (ikke at det anbefales), så kom i sving med at spise fornuftigt og træne igen. Hvis du har psykiske problemer (såsom irrationel angst) bør du opsøge egen læge.

Link to comment
Share on other sites

Kort og godt. Nej! Du kan gå flere uger på vand alene (ikke at det anbefales), så kom i sving med at spise fornuftigt og træne igen. Hvis du har psykiske problemer (såsom irrationel angst) bør du opsøge egen læge.

Som jeg også skriver så kører jeg en kostplan og træner..jeg vil bare gerne vide noget om det fysiologiske bag. Hvor har du f.eks. dine oplysninger fra? :-)

Min læge har i øvrigt været inde over...det er ham der har videresendt mig til en diætist ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg også skriver så kører jeg en kostplan og træner..jeg vil bare gerne vide noget om det fysiologiske bag. Hvor har du f.eks. dine oplysninger fra? :-)

Min læge har i øvrigt været inde over...det er ham der har videresendt mig til en diætist ;-)

Du kan læse en masse omkring kroppens energistofskifte på internettet. Blandt andet på motion-online. Hvis du har mod på det kan du også kaste dig over den engelske wikipedia og/eller låne/købe en dansk lærebog i fysiologi. Mine oplysninger stammer primært fra fysiologibøger.

Men din læge kunne vel fortælle dig at du ikke pludseligt risikerer at dø som følge af lavt blodsukker - ellers hør din diætist derom. Er sikker på denne ligeledes kan give et uddybende svar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke er diabetiker vil ens krop frigive glycogen fra leveren´og stoppe produktionen af insulin, hvis ens blodsukker er lavt. Så der er ingen fare da vores krop er bygget til at vores blodsukker skal være så stabilt så muligt. Når man snakker om lavt blodsukker (for ikke diabetikere) er det måske en halv time hvor du er lidt træt og har en smule ubehag. Naturligvis hvis man lige har løbet et marathon og har glemt at fylde sine sukkerdepoter op inden man gik igang, så kan man også få det meget dårligt, men kan hurtigt ordnes med en gang juice eller chokoladebar.

Så kort sagt. Din krop skal nok passe på dig.

Og hvis du bliver skidt tilpas efter en særlig hård træningsdag, så tag et glas juice for en sikkerheds skyld. Mere sukker har du ikke brug for da din krop ikke skal have mere end 5 mmol/l glucose i dit blod for at du har det fint og klar til nye udfordringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share