Kalorie fordeling


GammelFar
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu siddet læst lidt hist og her og er igang med en udemærket cutting proces.

Hvad angår min kost står den på ca. 2200 kcal om dagen fordelt på 6 måltider.

Jeg har indtil videre kørt efter at alle 6 måltider skal være ca. lige store og med samme energifordeling, med lige undtagelse at dagens sidste måltid, som har et højt indhold at protein.

Men tænkte på om der ville ske noget ved at man eksempelvis lavede en anderledes fordeling. dvs:

måltid 1: 500kcal

måltid 2: 250kcal

måltid 3: 500kcal

måltid 4: 250kcal

måltid 5: 500kcal

måltid 6: 200kcal

Eller er det bedre med de ca 400kcal i hvert måltid?

Link to comment
Share on other sites

Eller er det bedre med de ca 400kcal i hvert måltid?

Det er i princippet ligegyldigt, hvor mange kcal man indtager i hvert måltid. Du kunne i princippet indtage alle dine kcal i et måltid, og stadigvæk tabe dig, hvis dit indtag er mindre end dit forbrug. Om det så er den mest hensigtsmæssige løsning, kan så diskuteres...

Jeg synes din nuværende plan lyder rigtig fornuftig, især det med stort protein indtag før du går i seng.

Rune.

Link to comment
Share on other sites

Stofskiftet er ikke en fastlåst størrelse, men svinger afhængigt af, om man indtager mange eller få måltider, antal kJ pr. måltid og self. ens fysiske aktivitetsniveau.

Jo flere måltider dagligt, jo højere stofskifte. At indtage alle døgnets kJ på en eller to måltider, sænker stofskiftet unødigt i de fastende timer.

Link to comment
Share on other sites

> Armoured female:

Jeg er fuldstændig enig med dig, jeg kom bare med det eksempel for at illustere, at det alt afgørende ikke er, om man indtager 450 eller 500 kcal i det enkelte måltid. Derfor også min bemærkning om hensigtsmæssigheden at et enkelt måltid...

Rune

Link to comment
Share on other sites

Flere små måltider kan hjælpe med at styre appetitten etc. men hvis vi forudsætter, at man godt kan styre kalorieindtaget, betyder det faktisk næsten ingenting om vedkommende får det daglige kalorieindtag i få eller mange måltider.

et par store måltider = mere fedt lagret på det tidspunkt

resten af dagen = fedt bliver brugt som energi

bottom line = samme vægttab

Jo flere måltider dagligt, jo højere stofskifte.

well efter de store måltider får du en større øgning af stoftskiftet, i forhold til efter indtaget af de små måltider. Så det gør ikke den store forskel

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt drungreglerne i vægttab om at et kalorieunderskud giver vægttab, men det var mere omkring hvad det optimale ville være...?

Jeg vil nu også holde på flere små vil være en fordel set i forhold til eks. 3 store måltider, da der ved store måltider sker en større insulin respons og man derefter ved efterfølgende faste risikere et drastisk fald i insulin niveauet med udsondring af glykagon og cortisol, hvor specielt cortisol skal undgås da det er et katabolsk hormon.

Link to comment
Share on other sites

vil nu også holde på flere små vil være en fordel set i forhold til eks. 3 store måltider
ikke uenig. Jeg har ikke sagt at få store måltider ville være "mere optimalt" (whatever that means)

Det var bare begrundelsen "højere stoftskifte i forhold til få store måltider" jeg ikke var enig i

hvad det optimale ville være...?

optimale i forhold til hvad ?

så længe du kan styre kalorieindtaget betyder det som sagt ingenting mht. fedttab

Kan du nemmere styre det med den nævnte fordeling, then go for it :)

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Gammelfar> Hvad ligger din kropsvægt på, for umiddelbart lyder 2200 kcal ikke af synderligt meget?

Hvordan er du kommet frem til de 2200kcal?

Jeg kender godt drungreglerne i vægttab om at et kalorieunderskud giver vægttab, men det var mere omkring hvad det optimale ville være...?

Jeg vil nu også holde på flere små vil være en fordel set i forhold til eks. 3 store måltider, da der ved store måltider sker en større insulin respons og man derefter ved efterfølgende faste risikere et drastisk fald i insulin niveauet med udsondring af glykagon og cortisol, hvor specielt cortisol skal undgås da det er et katabolsk hormon.

Hvad enten den står på fedttab eller opbygning af muskelmasse, er ens daglige kcal indtag spredt ud over flere måltider optimalt, set i forhold til at "fyre" hele dagens energi indtag af på 3 måltider! Ved flere "mindre" måltider tilfører du hele tiden kroppen fornyet energi, der både holder gang i stofskiftet, og som du selv nævner ikke tvinger kroppen ud i katabolsk tilstand!

Link to comment
Share on other sites

der både holder gang i stofskiftet
jeg vil stadig mene den påstand med "højere stoftskifte" er en røver

Det er bare noget man har sagt for at få fede mennesker til at spise flere små måltider, som automatisk gør dem mere mætte osv.

lad os tage Gammelfars 2200kcal som eksempel:

2200kcal / 6 måltider = ~366kcal/måltid

2200kcal / 3 måltider = ~733kcal/måltid

stoftskifte boost ved 3 måltider = dobbelt så stort som ved 6 måltider, bare kun halvt så ofte

slut resultat = samme effekt på stoftskiftet

A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

nappet fra:

Br J Nutr 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70

Meal frequency and energy balance.

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share