overtræning??


ayaaya
 Share

Recommended Posts

Hej

Min kondition er blevet dårligere tiltrods for at jeg dyrker konditionstræning 4-6 gange om ugen. Jeg har hørt at der er 3 forskellige zoner: fedtforbrændingszonen, konditionsforbrændingszonen og syregrænsezonen.

Jeg synes det er alt for kedeligt at træne i fedtforbrændingszonen - som for mig normalt er 140-150 pulsslag pr. minut, og træner derfor nærmere med 170-180 pulsslag pr. minut. (min hvilepulse er 60 og min max puls er 196).

Men nu har jeg hørt at konditionen kan blive dårligere hvis man træner for meget med for meget knald på.

Og for tiden vil min puls ikke op på mere end 160, selvom jeg træner i det samme høje tempo.

Mit primære mål med at træne er at få smidt et par kg. - og jeg føler ikke der sker noget i min fedtforbrændingszone - og jeg har hørt at man skal træne med så høj intensitet så muligt når man ikke er utrænet og jeg har trænet i flere år (og at grunden til at utrænet skal bruge fedtforbrændingszonen er at de ikke kan holde et højt tempo i længere tid) Jeg ville lige høre om der er nogen der kender noget til dette

Aya

:confused3:

Link to comment
Share on other sites

Du siger din kondition er blevet dårligere!? Hvordan ved du det? Der er da ikke noget i teksten som skulle indikere dette. :blink: OK - du siger - at din maksløbepuls ikke vil over 160 i øjeblikket :retard: - men dette er sig selv jo ikke et tegn på dårligere kondition.

Har du nogen målinger, der siger andet?

Link to comment
Share on other sites

Du siger din kondition er blevet dårligere!? Hvordan ved du det? Der er da ikke noget i teksten som skulle indikere dette. :blink: OK - du siger - at din maksløbepuls ikke vil over 160 i øjeblikket :retard: - men dette er sig selv jo ikke et tegn på dårligere kondition.

Har du nogen målinger, der siger andet?

Jeg bruger pulsur - og pludselig kan min puls ikke komme højere end 160 - selvom jeg knokler med lige så stor intensitet som jeg plejer :(

Og så er min krop lige som "tungere" - det er sværere at komme op i high impact end det ellers har været - og jeg bliver lettere forpustet. Det er noget der er sket næsten fra dag til dag - i sidste uge gik det hele legende let, og i denne uge har jeg ikke kunne få pulsen op.

Aya

Link to comment
Share on other sites

Glem alt om den der "fedtforbrændingszone" den findes ikke!

Læs: Derfor findes der ikke nogen "fedtforbrændingszone"

Du skal bare i gang med noget intervaltræning, se evt. denne tråd

Mere læsestof:

Det mest effektive løbeprogram!

Kort, hård interval-træning gav 10 % højere iltoptagelse på 14 dage

Motion-online Slankekuren ("Motionskuren")

God træning :4whip:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

konditionen er vel dårligere når pulsen er 10-20 slag mindre end den plejer at være, når jeg hopper derudad alt hva jeg kan ?

Jeg ER totalt frisk efter træning.

Jeg har hørt at man max bør træne konditionstræning med fuld knald på 1 gang om ugen hvorfor? bliver formen dårligere af at træne fuld knald på hver dag 6 gange om ugen??

aya

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at det lyder som om, at din kondition tværtimod er blevet bedre, når du får lavere puls af at lave det samme arbejde med samme intensitet, som du lavede før og i øvrigt er totalt frisk efter det.

Hvofor mener du, at det betyder dårligere kondition :unsure:

Link to comment
Share on other sites

At man ikke skal træne med for høj intensitet mere end en gang om ugen er der måske noget om, men din kondition bliver ikke dårligere af det, du får bare skader. Det får du iøvrigt også af at løbe (for) langt i et lavt tempo.

En simpel, effektive form for træning, er at finde en distance man kan løbe på 30-60 minutter, og så løbe den rute så hurtigt man kan 3 gange om ugen.

Jeg tror ikke din puls alene er et godt mål for din kondition, i hvert fald ikke hvis du ikke samtidig har en måling på effekten af din træning, for som Chris27 skriver, så falder pulsen jo bedre din kondition bliver. Hvad der derimod giver et godt billede af om ens kondition bliver bedre er, at se hvor lang tid man bruger på at løbe en fast distance. Har du tænkt på, at grunden til at du føler det er sværere at løbe, kan skyldes at du faktisk løber hurtigere?

Link to comment
Share on other sites

Løb er jo egentlig dejligt taknemmeligt på det område - du kan let se om du løber hurtigere eller langsommere ved at se nærmere på tider.

Udtrykket overtræning bliver brugt i flæng, men for at være overtrænet skal man altså systematisk træne for hårdt over længere tid til - og der kommer gerne en masse symptomer som: manglende evne til at sove om natten, nedsat sult, osv.

Manglende evne til at få pulsen op, indikerer at din krop ikke er 100% frisk, men det kan både være godt og skidt. Desuden er din puls altså ikke et perfekt instrument, da der er en lang række faktorer ud over træningen som kan påvirke den.

Jeg vil bare tro at du har presset dig selv lidt hårdt den sidste tid. Tag nogle rolige dage til kroppen har superkompenceret, så er du flyvende igen.

Link to comment
Share on other sites

Hej ayaaya

Prøv istedet for at måle din hvilepuls, din hvilepuls vil kunne afsløre om du skulle befinde dig i en overtræningstilstand eller evt. have noget sygdom på vej.....

Dette kræver selvfølgelig at du ved hvad din hvilepuls normalt er!!!

Prøv at vænne dig til, at måle din hvilepuls 2-4 gang ugenligt.

Husk når du tester din krop (at måle hvilepuls er en test), skal forholdene være ens fra gang til gang. Dvs. samme dage, samme tidspunkt osv....

Når du måler din hvilepuls, skal du gøre det lige efter vækkeuret har "larmet" bliv liggende 1-2 min. og tag så din puls = hvilepuls.

Jo lavere puls desto mere blod pumper dit hjerte pr. slag, hvilket bl.a er = bedre kondition (yde evne).

hvis din hvilepuls er højere end normalt (over 5%) er det et rimeligt sikkert udtryk for at du er f.eks. enten i overtræning eller evt. ved at blive syg.

Link to comment
Share on other sites

>Ayaaya

Det lyder som om du er i rimelig form, men er blevet vildledt med nogle forskellige løbezoner som ikke findes (fedtforbrændingszone, syregrænsezone og konditionsforbrændingszone) og derfor har nået et plateau. Desuden er du fejlagtigt blevet oplyst at man ikke må give fuld pedal mere end 1 gang i ugen.

Jeg tror du har brug for at lave et struktureret løbeprogram der fortæller dig præcis hvor mange km på hvor lang tid og med en løbende progression hvor du forøger km-antallet og/eller intensiteten lidt efter lidt. Der er masser af inspiration at hente på run4fun og Tolles links er også uundværligt læsestof. Din kondition vil hurtigt blive forbedret, men de ekstra kilo forsvinder kun hvis du også er i et (lille) energiunderskud, som lettest skabes ved at du bliver ved med at skære lidt ned i energiindtaget indtil der sker noget i spejlet.

Ups, da jeg skrev ovenstående gik jeg ud fra du løb. Det er dog akkurat de samme principper som gælder hvis du istedet bruger motionscykel eller nogen af de andre fancy cardiomaskiner der findes i centrene. Hvid du laver aerobic eller andet holdtræning tror jeg Dumb Dumber har ret i at du er nået til at punkt hvor du skal have noget mere knald på, og det kan så være en idè at supplere med cardiomaskiner hvor du selv kan tilretttelægge træningen jvf. ovenstående.

Edited by supertoria
Link to comment
Share on other sites

øøøhhmm jeg har forstået det sådan at du konditionstræner med aerobic, og ikke løb.....er jeg helt forkert på den ?? :unsure: hvis jeg har forstået det rigtigt, kan det måske hænge sammen med at din kondition efterhånden er nået et punkt hvor du nok skal lave lidt mere. Det er positivt at din puls ved det samme stykke arbejde er lavere.....det kan eventuelt - stadig hvis jeg har forstået det rigtigt - også være at dit ur har været forstyrret af andre sendere...?

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

Overtræning!

Der er to ting som gør sig gældende her:

1) Individuel træningsprogram

2) Fedtforbrændingszoner

Ad1)

Du kan ikke konkludere om du overtræner eller ej alene udfra om pulsen er svær at få op over et bestemt pulsslag ved fysisk aktivitet. Omvendt er det jo kendt, at pulsen vil være højere under varmere forhold / f.eks. et spinningslokale her om sommeren. Mange faktorer kan spille ind på din puls. Bl.a. sygdom og manglende restitution. Jeg selv måler min puls hver eneste morgen, og er den over den normale hvilepuls (som er 42) så er det tegn på sygdom eller at kroppen skal have hvile (hvilket jo også er aktuel ved sygdom).

Herudover er restitutionstiden en væsentlig faktor som spiller ind i forbindelse med din træningsindsats. Igen kan denne forbedres med kostindtag umiddelbart efter træningen, bl.a. proteintilskud samt "hurtige" kulhydrater som hvidt brød o.l). Så overtræning er individuel og det er vel de færreste eliteudøver som kommer i overtræning med dit program, hvorimod en utrænet person vil være i farezonen. Se bl.a. http://www.go-motion.dk/artikler/cykeltraning1.htm

Hertil skal det siges til Chris27, at det ikke kan konkluderes, at ens kondition er blevet bedre, bare fordi ens maspuls er faldet ved samme intensitet. Dette kræver, at en vo2 max forbedres / som alene kan ske ved at hjertekapaciteten/lungekapaciteten -> dvs. kroppens evne til at optage ilt forbedres. Det sker ikke over weekenden! Her skal der en konditest til, hvilket jeg vil slå et slag for. Lav et program (over flere uger og indlæg et par konditest - således kan du kontrollere om formen forbedres - det kan dit pulsur ikke fortælle dig.)

Ad2)

Der findes fedtforbrændingszoner! Læs det dokument du henviste til. Hvad der er ulempen herved er, at du skal træne ca. 2 gange så lang tid for at bruge de samme kalorier som havde du trænet højintensitetstræning. Så fidusen er alene amerikansk !. Udspringer af menneskets trang til at lav så lidt som muligt og få mest ud af det..

Sluttelig:

Mit trænningsprogram:

Mandag: Morgen: Spinning (55 min - intensiteten er avg. 65-75%)

Mandag: Aften: Restitutionskørsel på landevej (avg: 55-60%)

Tirsdag: Aften: Udholdenhedstræning på landevej 65-75 km. (avg. 60-70%)

Onsdag: Morgen: Spinning (Fandme hård - skyldes instruktøren, avg aldrig under 75%)

Onsdag aften: Spinning eller landvej (Spinning lig mandag / Landevej lig mandag)

Torsdag: Aften: Landvej (hvis løb søndag = avg. ca. 75% hvis ej: udholdenhed, skyldes muligheden for et glykogenboost inden weekenden - kan være fredag. Se http://www.motion-online.dk/forsk_glyk_3min.shtml

Fredag: Morgen: Spinning ( lig onsdag morgen)

Fredag: aften: Spinning / landevej (kan være substitut for torsdag)

Lørdag: Ej løb= Udholdenhed på landevej, Løb, søndag=restitutionskørsel, dvs. 30 km. med avg. puls på ca. 50-55%

Søndag: Løb ( hvis ikke så hviledag.) Mandagen efter løb, afhænger træningen af tilstanden. Normalt restitutionskørsel eller en hviledag.

Lige været i østrig og kørt i bjerge. Til alle jer der skal til frankrig og pjatte i Alperne, så ha det hyggeligt. I får respekt den dag i tør køre på GrossGlockner!. 21 km op med gnm. 8,3% hvoraf de 15km er med gnm. 12%. Det er bjergkørsel ^_^ med slut i 2570 m o havet. Hold kæft det var koldt.

God sommer!

Link to comment
Share on other sites

Lige været i østrig og kørt i bjerge. Til alle jer der skal til frankrig og pjatte i Alperne, så ha det hyggeligt. I får respekt den dag i tør køre på GrossGlockner!. 21 km op med gnm. 8,3% hvoraf de 15km er med gnm. 12%. Det er bjergkørsel  med slut i 2570 m o havet. Hold kæft det var koldt.

så kast dine håndtegn <_<

Link to comment
Share on other sites

Lige været i østrig og kørt i bjerge. Til alle jer der skal til frankrig og pjatte i Alperne, så ha det hyggeligt. I får respekt den dag i tør køre på GrossGlockner!. 21 km op med gnm. 8,3% hvoraf de 15km er med gnm. 12%. Det er bjergkørsel  med slut i 2570 m o havet. Hold kæft det var koldt.

så kast dine håndtegn <_<

sorry...skammer mig over min bemærkning... :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share