Gode råd til genoptræning.


Tobis
 Share

Recommended Posts

For et par år siden løb jeg regelmæssig næsten hver morgen og yderligere en gang imellem i ugens løb. Havde rimelig god kondi, hvis jeg selv skal sige det.

Nu efter 2 år på skolebænken uden regelmæssig løbetræning har jeg besluttet at tage løbetræningen op igen. Her opstår så problemet, for allerede efter 5-10 minutters løb har jeg kramper eller lignende foran på benet - skinnebenet. Dette gør at jeg nærmest ikke kan løfte tæerne.

Dertil kommer at mine ledbånd i knæ-hasen på samme ben føles som om de skal rives over hver gang jeg tager et skridt.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette?

Hilsen HJ

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo rimeligt ubehageligt!

Men hvis du ikke har oplevet gener på andre tidspunkter, så er det formentlig bare kroppen, der højlydt brokker sig over at den har siddet stille så længe.

Start blødt op, og trap langsomt op. Start eventuelt helt fra bunden med at par gåture i det gode vejr, hvor du lunter hver anden 100 m. Eller noget i den stil. Du vil føle, at du spilder tiden de første mange gange - men hvis det er det der skal til for at vække din krop, så er det vel ikke spild af tid!

Husk på at din tidshorisont skal være et halvt års tid. Hvor meget du lige får løbet i næste uge er lidt ligegyldigt. Målet er at du kan løbe solen sort til efteråret. Det vigtigste i den sammenhæng er at du træner stabilt og undgår skader. Og af hensyn til det sidste er du nok nødt til at kede dig ihjel den første måned. Se det som en investering.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Som ping siger så stop når det gør ondt og tag det roligt til at begynde med.

MEN du skriver at du får krampe foran på skinnebenet og samtidig virker det som om du belaster senerne fra baglåret muskler. Har du tjekket dine løbesko. Umiddelbart lyder det som om der er noget galt med støddæmpningen hvorfor forsiden af underbenets muskler søger at dæmpe bevægelsen omkring anklen og ligeledes musklerne omkring knæet synes meget belastet.

Sander

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Det var vist ikke så godt, så jeg prøver lige igen:

Hvis dine løbesko er slidte, udtrådte kan det give muskel gener fordi musklerne skal arbejde på at stabilisere leddene. Krampe i muskelgruppen på underbenets forside kan skyldes for dårlig støddæmpning hvorfor musklerne forsøger at sænke hastigheden hvormed foden rammer underlaget (tager kraften ud af hælisættet). Krampe i tæerne skyldes sandsynligvis at der er for meget plads i skoen(e) (udtrådte sko) så tæerne krummes for at holde fast i skoen. En ustabilitet i skoene vil ligeledes forplante sig til knæleddet der kan 'slingre' ved hælisæt. Som for underbenets muskler vil musklerne i låret forsøge at stabilisere knæleddet. Musklerne på lårets bagside hjælper til at aflaste korsbåndene i knæet (foruden at være aktive ved fodafsæt) hvis du foreksempel har opbygget lidt yderligere kropsvægt vil belastningen her også være forøget.

Håber det gav lidt mere mening.

Sander

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde præcis samme problem da jeg begyndte at løbe (i et par gamle slidte sko). Et par nye løbesko fra løberen løste problemet. En jeg kender havde samme problem da han begyndte, jeg rådede ham til at købe et par nye løbesko, og problemet forsvandt.

Altså - Min erfaring siger også, at problemet ligger i dine sko. Men husk for guds skyld at gå et sted hen, hvor de kan give noget ordentlig vejledning og har styr på hvad de sælger til dig. F.eks. Løberen eller Marathon sport

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share