Ondt i knæet


Mifle
 Share

Recommended Posts

Jeg har løbet i ca 3 uger. Jeg løber skiftevis 3,5 og 4,5 km ca 5 gange om ugen.

De sidste par dage har jeg haft temmelig ondt i knæene - på indersiden og lige under knæskallen. Det er ømt når jeg går, men gør meget ondt når jeg løber.

Nogle der ved, hvad det kan skyldes og hvad jeg kan gøre for at undgå det?

Link to comment
Share on other sites

Du kunne starte med at sætte antallet af træninger pr. uge ned. Hvis du ikke har løbet mere end 3 uger, kunne det tyde på, at du overbelaster dine knæ...

Start med at slappe helt af et par dage, og genoptag så træningen, men kun 3-4 gange pr. uge, indtil du føler, at dine ben er i orden.

Du kan også se på, hvilket underlag du løber på, da asfalt er hårdt ved benene i forhold til skovstier og lignende...

Link to comment
Share on other sites

Tag det fra en, der har erfaret, hvor grimt den slags kan blive: Tag det alvorligt og følg allerups anvisninger. Det må ikke fortsætte!

Der er imidlertid mange, mange faktorer, der spiller ind ved ondt i knæet, så det kan være svært her at sige præcist, hvad du skal gøre.

Jeg vil anbefale 50 pct.'s træningsreduktion i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er kommetså vidt, at det gør "Meget" ondt når du løber, bør du øjeblikkeligt holde et par dages pause...

Jeg tvivler på, at et støttebind kan forandre noget som helst, da det jo er stød som går på langs i benet der fremkalder dine smerter.

Hvad angår at holde pause, det vil jeg ikke kalde det, at du træner 3 gange om ugen istedet for 5. Du skal jo huske, at restitution er ligeså vigtigt i forbindelse med træning som den fysiske udfoldelse er...

I sådan en opstartsfase som du er i nu, kan du meget nemt udvikle skader, hvorfor det er enormt vigtigt at du lytter til de signaler din krop sender, og lige i øjeblikket lader det til, at din krop skriger "Stooop"... Lyt til den, så du kan fortsætte din løbetræning, og ikke bliver nødt til helt at lægge den på hylden pga. skader i knæet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale en pause, når du kun har løbet i 3 uger går du åbenbart for hurtigt frem i forhold til, hvad kroppen kan klare. Hvis du oplever det igen, bør du evt. gå til din læge.

Jeg har selv oplevet problemer med knæ i forbindelse med løb - mere end en gang, og jeg ved hvor surt det er at skulle holde pause, men du skal hellere gøre det nu, inden skaden bliver alt for alvorlig.

Run4fun har nogle gode programmer, både til begyndere og de mere erfarne, hvor træningen optrappes gradvist, og risikoen for skader derved mindskes.

/Des

Link to comment
Share on other sites

Vil også lige tilslutte mig udsagnet om en pause. Det er lige lidt for vildt at starte ud med at belaste benene så meget. Du skulle nok tage at holde en pause, og når du så starter op igen, må du ikke belaste dine ben så meget, da du ellers vil få problemer konstant og af en meget værre grad - du bliver nødt til at tilvende dine ben stille og roligt til sådan en belastning og ikke bare knokle på.

Mht. støttebind kan det hjælpe i starten, men det er kun hvis det er pga. en lille forvridning i knæet/benet. Det vil du sandsynligvis ikke kunne fastslå uden at udelukke at smerten kommer af belastning :8a:

Link to comment
Share on other sites

Målet med de første par ugers løbetræning er ikke at komme i form!

Det er blot at gøre benene klar til at træne rigtigt. Langt det vigtigste i denne opstarts-periode er at du ikke mærker gener og begyndende småskader. Hvis du mærker smerter er din træning direkte skadelig. I stedet for at gøre kroppen klar til at træne rigtigt er du i gang med at nedbryde den og gøre den endnu svagere end da du startede.

Vær tålmodig - du skal nok komme i super form. Men din tidshorisont skal bare være et halvt år i stedet for tre uger. Lyt til din krop!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bekendt som også døjede med ondt i knæene ved løb, men det ser ud til at problemet blev løst ved køb af nye løbesko i en butik hvor de lavede løbetest på løbebånd for at finde den rette sko. Nye sko er vel et naturligt skridt på vejen for at finde årsagen til smerterne før man går videre op igennem det danske sundhedssystem.

Vil i øvrigt også tilslutte mig koret der mener du skal slappe lidt mere af når du har de problemer.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Bør nok også lige for en god ordens skyld nævne, at det første stykke tid skal man absolut ikke forsøge at sætte hastighedsrekord. Løb langsomt! Laaaaangsoooomt!!!! Hvis ikke du bliver overhalet af et par rulatorer er det fordi dit tempo er for højt!

Som det blev nævnt tidligere: det gælder om at kroppen skal vænne sig til belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Har du nogle ordentlige løbesko???

Tro mig! Løbesko er IKKE noget man går ned i Bilka og finder til 300 kr :thumb_down:

Hvis du planlægger at løbe jævnligt, så SKAL du have løbesko der passer til din løbestil. Bor du i København eller Århus (sikert også andre større byer), kan du tage ind i en specialbutik for løbere (Løberen eller Marathon sport), og få dem til at vejlede dig med køb af sko.

Det kan godt være du tror at det er pyller, at man skal have "rigtige" løbesko, men tro mig, det betyder mere end man regner med!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har samme problem med ondt i knæene, men det fortsætte ned langs skinnebenet og ender faktisk i anklen.. gælder der det samme, med løbeskoene og en pause.. eller kan man strække det ud på en eller anden måde???

Min læge sagde jeg skulle bruge noget tape... så det har jeg gjort OG AVVVVVV FOR HELVEDE :w00t: hvor gør det ondt at tage sådant noget lort af benene når de er lige så behårede som en abe... lægen sagde det skal gøre lidt ondt i starten :devil: .... ja det skal jeg da lige love for... hold jer fra det er mit budskab ;)

Lordy :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Skal vi råbe pause i kor??? Der er ikke andet for og vil da også gerne argumentere hvorfor... knæet er et meget kompliceret led og da det reelt bærer vægten af din kropsvægt flere gange er der stor risiko for overbelastning af et utal af forskellige muskler. ledbånd, sener osv... Dette kan kan ende i, som sagt før på denne tråd, en uhensigtsmæssig tilbagegang. En anden væsentlig grund til en pause er risikoen for træthedsbrud.. Disse brud kan manifestere sig ved enhver belastning af især underbenet og kan meget sjældent diagnosticeres uden brug af røntgen. Et sådan brud vil gøre særdeles ondt under især løb. Pas på dig selv og sørg at dine ben kommer sig før du begynder at løbe igen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share