Kreatin


miss paradis
 Share

Recommended Posts

Jeg er forvirret :blink:

Hvordan begynder jeg, nogle mener jeg skal spise 10 gram de første 3 dage for derefter at spise 3 gram om dagen.... Skal jeg drikke det alt sammen på én gang eller....

Det med de 3 gram har jeg fra Muscle and Fitness Hers, de skriver at kvinder skal spise 3 gram hvor mænd spiser 5 gram og at jeg skal indtage det sammen med min post- shake!!!

Men der er også en der mener jeg skal indtage 1 gram pr. 10 kg kropsvægt!!!!

Ja alt i alt jeg er forvirret - Hjææææælp

-MP- :headwall:

Link to comment
Share on other sites

Den her metode har virket for mig mange gange:

Uge 1 Loading:

De første 7 dage tager du 20 gram om dagen. Delt op i 4 portioner af 5 gram blandet med juice.

Efter loading perioden (den første uge), tager du 5 gram 2 gange om dagen, stadig blandet med juice..

Husk at drikke masser af vand (Jeg har faktisk aldrig selv kunnet mærke forskel på om jeg drak masser af vand eller ej, men de kloge hoveder siger vist nok at det skulle være godt)

Vh. Bear

Link to comment
Share on other sites

Den her metode har virket for mig mange gange:

Uge 1 Loading:

De første 7 dage tager du 20 gram om dagen. Delt op i 4 portioner af 5 gram blandet med juice.

Efter loading perioden (den første uge), tager du 5 gram 2 gange om dagen, stadig blandet med juice..

Husk at drikke masser af vand (Jeg har faktisk aldrig selv kunnet mærke forskel på om jeg drak masser af vand eller ej, men de kloge hoveder siger vist nok at det skulle være godt)

Vh. Bear

Tak - du vil endnu engang komme med i min aftenbøn!!

:4winkkiss:

- MP -

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmål:

Denne her "loadfase" som anbefales fra mange producenter - er der en stensikker grund til at den virkelig ER nødvendig ??

Jeg har personligt aldrig nogensinde (igennem de 6-7 år jeg har taget kreatin) kunne mærke nogen forskel fra de gange jeg har kørt loadfaser, kontra når jeg har unladt ?

Idag kører jeg faktisk aldrig loadfase - starter bare op med 3-5 gram pr. dag :blink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man kan klare sig uden "loading" fasen er det vel bare endnu bedre, om ikke andet sparer man da lidt kreatin 

Ja det var jo faktisk lidt det jeg mistænkte producenterne for at gøre, at sige at fasen var nødvendig - men jeg tvivler altså lidt på det - men det er selvfølgelig også baseret udfra MINE erfaringer.

Men meget sjovt hvis der var nogle der havde en undersøgelse som be eller afkræfter denne loadfase's nødvendighed, og legitimitet ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Fra det blad jeg elsker; Workout og Fitness - saxet ud af en artikel af Henrik Duer (cand. scient i idræt og kemi):

Undersøgelser har vist, at kreatinindtagelsen er klart størst de første to dage, hvorefter den falder markant.

Ved indtagelse af 20 g om dagen i fem dage, bliver ca 85-90% af den indtagede kreatin på dag tre og fire udskilt i urinen.

Når kreatin-depoterne er fyldt op, skal de holdes vedlige. En undersøgelse viste, at hvis man stoppede efter 6 dage med 20 g kreatin om dagen, ville depoterne være tilbage til normal "størrelse" efter 30 dage. For at undgå dette kan man vedligheolde sine depoter med ca. 2-5 g kreatin om dagen i så lang tid man nu ønsker.

At indtage mere end dette til vedligholdelse vil være spild af penge.

Han kommer også med et forslag til den optimale doseringstaktik:

Dag 1 - 4x5g kreatin i løbet af dagen med et tidsinterval på 5-7 timer mellem doserne, en halv time efter - hvor kreatinen har maksimale værdier i blodbanen - 90-100 g høj glykæmiske kulhydrater opløst i vand.

Dag 2 - samme strategi som dag 1

Dag 3 og fremefter

Efter de to første dage med 20 g om dagen, har musklerne ifølge undersøgelser nået deres maksimale koncentration af kreatin. Nu gælder det vedligeholdelse, det gøres ved at indtage 2-5 g kreatin dagligt i forbindelse med kulhydrater (som ovenstående).

Kilder - JLM Mesa et al. Oral cratine supplementation and skeletal muscle metabolism in physical exercise. Sport Med 32 (14): 903-944, 2002

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hep, en tilføjelse; i 2001 - som er første og eneste gang jeg har taget kreatin - tog jeg 5 kg på, på 14 dage!!! Min kost var ikke anderledes, min træning var ikke anderledes...........og de fleste mente det nok var vædske.

Men - jeg har stadig ikke smidt de 5 kg....................og jeg overdriver ikke, for at fremme forståelsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg læst hist og her om kreatin, og det kunne være man skulle prøve det på et tidspunkt. Med de anbefalede mængder virker det temmelig billigt ift mit proteinpulverforbrug :lol:

190kr for 600g viking kreatin incl porto kan vel holde 3 måneders tid, med den indtagelse Henrik D. anbefaler.

Men en ting jeg ikke lige kunne hitte ud af, er om man bør ændre på sin træning når man er på kreatin, f.eks. i form af øget workload, kortere pauser, højere træningsfrekvens osv?

Link to comment
Share on other sites

Men en ting jeg ikke lige kunne hitte ud af, er om man bør ændre på sin træning når man er på kreatin, f.eks. i form af øget workload, kortere pauser, højere træningsfrekvens osv?

Hm jeg ved ikke lige med frekvensen, men jeg bliver mærkbart bedre til at løfte "den tunge vægt" i den første periode med kreatin, og vælger altid at ride med på bølgen den første måneds tid hvor man mærker en fremgang..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne mærke en stor forskel da jeg spiste skodmad (pasta og kette) og spiste kreatin (jaja, jeg var dum dengang)

de gange jeg har prøvet kreatin efter jeg er begyndt at spise bedre (mere kød) har jeg kunnet mærke betydeligt mindre. Så ens indtag af kreatinholdige fødevarer betyder også noget for hvor meget man får ud af stadset. Men det koster ikke det vilde mere, så det er da okay at prøve om det virker for dig! :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share