Vægttab umuligt for mig


Aceo1
 Share

Recommended Posts

For ca. 2 år siden begyndte jeg et større vægttab. Jeg gik fra ca. 100 kg til ca. 87 kg på godt 4 måneder (med styrketræning, men elendig kost). Herefter var der lidt stilstand, da jeg ikke længere aktivt forsøgte at tabe mig. Efter nogle måneder tog jeg mig selv i nakken og tabte mig til omkring 80 kg (med korrekt kost). Det stod så stille en tid. Herefter gik jeg i kalorieoverskud i ca. 4 måneder og endte på godt 85 kg. med betydeligt mere muskelmasse. Der er dog stadig for meget fedt, så jeg har besluttet at gå i kalorieunderskud igen. Det virker bare ikke.

Min fornuft siger mig, at min øgede muskelmasse burde gøre det lidt nemmere. Men jeg har den sidste måned tabt mig noget der ligner ½ kg. Fra tidligere vægttab, ved jeg at mit ligevægtsindtag er lidt under 3000 kcal (178 cm høj). Jeg startede derfor med at have omkring 500 kcal i underskud uden den store effekt. Herefter har jeg uge for uge fjernet lidt i allle måltider så jeg den sidste uge lå med næsten 1000 kcal i underskud - men morgenvægten siger 84,9. Et minimalt vægttab på en måned, hvor jeg burde være i forholdsvist stort underskud. Der har været 2 snydedage, men de burde slet ikke kunne vælte læsset ifølge mine beregninger. Jeg har desuden under hele forløbet udført lavintensiv cardio med gåture og cykelture ca. 3 gange ugentligt af 2 timer, samtidig træner jeg 2-3 gange ugentligt (ca. 1,25 time per session) med basisøvelser og progression.

Kost i uge 1:

Morgenmad: havregrød (75 gram gryn) + 30 gram proteinpulver

Mellem: 1 Appelsin + 15 gram blandede nødder

Frokost: 150 gram rugbrød + 100-150 gram fed fisk

Mellem: 3 hele kogte æg (på træningsdage: +2 bananer og 5 deciliter mælk)

Aften: 300 gram kød + 500 gram grønsager

Mellem: 300 gram blandede bær og 140 gram tur

Her er en oversigt:

Uge 13: 2.344 kcal - med energifordeling 35/35/30

Uge 14: 2.466 kcal - 29/36/35 - Enkelt snydedag med 3500 kcal.

Uge 15: 2.250 kcal - 32/38/30 - Enkelt snydedag med 4500 kcal den dag.

Uge 16: 2.016 kcal - 34/36/30 -

Jeg vil i denne uge indføre mere sund olie i form af Udo's Choice. 2 spiseskefulde til frokost. Men hvad bør jeg ellers gøre?

Det generelle råd er jo at skære mere i kalorieindtaget, men det giver bare ikke mening set i forhold til mine tidligere erfaringer. Det virkede jo fint tidligere og gav et godt vægttab - endda hvor jeg vejede det samme, men med færre muskler.

Udover den større muskelmasse, så er det eneste der afviger fra mine tidligere cut, at jeg for en måned siden opførte med at få binyrebarkhormon. Jeg havde en 8-10 dage, hvor jeg fik noget syntetisk stads af 50 gram per dag, men det svarer til betydeligt mere. Og ellers fik jeg 15 gram dagligt i ca. 2 måneder. Kan det have ødelagt mit stofskifte?

Jeg er ved at være pænt irriteret, for synes sgu ikke det er sjovt at cutte. Jeg føler dog hverken sult eller har lyst til søde sager som det kører pt. , men sætter alligevel en del begrænsninger med en så restriktiv diæt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ifølge den formel der benyttes af læger til at udregne energiforbrug, forbruger du ca. 2400 kcal om dagen, hvilket jo betyder du bør ligge på 1900 ved at vægttab. Som jeg forstår det har du en betydelig muskelmasse(?) så måske kan du spise lidt mere end det, men det er indtaget du i teorien bør ligge på for at opnå et vægttab på ½-1 kg om ugen, ifølge lægeformlen. Udregningerne herinde på motion-online ligger alt for højt for de fleste! Ved godt du siger det har virket før, men når det ikke virker nu, må du jo skifte strategi. Mit råd: 1900-2000 kcal om dagen.

Link to comment
Share on other sites

er ikke sikker på at jeg forstår din oversigter:

fx :

Uge 13: 2.344 kcal - med energifordeling 35/35/30

Uge 14: 2.466 kcal - 29/36/35 - Enkelt snydedag med 3500 kcal.

Det er sikkert mig der er dum men er det hvad du spiser pr dag på i en uge?? eller hvad betyder det? er det gennemsnit pr dag?

For at tabe dig skal du evt. gå ned i kcal pr dag? evt. 100 gr mindre kød.

Det er jo ikke umuligt at tabe dig, men skær evt. ned på maden til feks. 14-1600 kcal pr dag, og holde den samme intensitet ved din træning. Og sørg for at få mindst 7 timers søvn hver nat.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil også gerne forslå at skære lidt i kalorierne - erstat evt. lidt af kulhydraterne. eks. morgenmad:knækbrød med kødpålæg. drop også ekstra indtaget (bananer) på træningsdagene - lad dog kroppen tage energien fra depotet.

hvad drikker du? du må da blive urimlig tørstig - når du på en hel uge kun drikker ca. 1½L mælk... hvad med vand og ligende??? kværn gerne omkring 2 l. på hviledagende evt. 2½L på træningsdagende.

kunne du ikke finde noget mindre sukkerholdigt end bær? til natmad. igen - evt. 2 stk. knækbrød med 2-3stk. kød på hver.

ved ikke hvad de andres viden er her på forumet, men jeg tror jeg ville nøjes med æg hver 2-3 dag. 21 æg pr uge er lidt i overkandten for mig.

din træning bør være med 3-5 x 1-2 timer pr. uge, med en puls på over 140 i snit. jo højere jo bedre.

få målt din fedt% mv. ellers kan det blive svært at følge ændringerne/evaluere resultatet af din egen indsats!

Link to comment
Share on other sites

Så tager jeg sgu lige et par uger, hvor jeg følger jeres råd. Så må vi se, hvor det ender.

Mange tak for motivation!

lvo: det er gennemsnit for ugen. Som du ka se har jeg løbende skåret ned uden resultat. Men må bare skære lidt mere!

Queenpearl: mig og cardio går bare ikke godt i spænd, jeg hader det skidt. Men må nok æde kamelen, hvis jeg ikke vil gå sulten i seng :)

Bo th: Jeg drikker rigeligt vand, skriver bare kun det kalorieholdige ned. Men jeg vil helt sikkert følge dine råd, hvis jeg skal gå sulten i seng en måneds tid, så lad det være sådan!

Edited by Aceo1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ihverttilfælde skære på kalorieindtaget, helt ned til 15-1600 kcal.

Du behøver ikke at gå sulten i seng hvis du spiser mad med lav energi og noget der fylder, f.eks. grøntsager. :) mmmh! :)

Held og lykke med det :) Jeg håber virkelig du når dit mål, så lad høre fra dig herinde om hvordan det går, det kunne være vi andre kunne få mere inspiration.

Ivo !

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagsvægten sagde så pludselig 81,2 inkl. cowboybukser, t-shirt mv.

Efter at have været nærmest fastlåst på 85 kg i en måned, laver den altså et dyk på mindst 4 kg efter 2 dage med 1600 kcal per dag - ekstremt lidt mad, men der skete jo nærmest intet med vægten ved indtag på 2000 kcal.

Jeg har før oplevet den slags vilde dyk ved diæt, men den dykkede ikke som vanligt efter nogle dage da jeg startede for en måned siden.

Hvad betyder det?

Kan Jeg f.eks. konkludere jeg ikke har været i kalorieunderskud før nu, fordi jeg aldrig tabte vædske?

Og hvad fan... er logikken. Jeg kunne tidligere tabe mig ved 2400 kcal dagligt, da jeg vejede 85 kg. Men nu har jeg så fået mere masse og vejer igen 85 kg., men skal spise færre kalorier. Der er helt sikkert ikke så stor forskel i mit aktivitetsniveau. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Morgenvægten i dag sagde 83,2 - Jeg var utilfreds med status quo for et par dage siden, så må sige der sker noget. Vægten er blevet tjekket for defekt, men har sgu på fornemmelsen af vejningen igår var fejlbehæftet selvom vægten tilsyneladende virker fint.

Målingen i dag giver dog mere mening og falder godt i tråd med et diæt start væsketab. Jeg melder tilbage i denne tråd om en lille måned - hvis alt går som planlagt og de manglende kalorier ikke slår mig ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver ved med at skrive herinde, da jeg stadig synes det er relevant for tråden. Måske det kan hjælpe en vidende person med at svare på mit spørgsmål vedr. min større masse, men dårligere evne til at forbrænde.

Jeg har en logbog ved siden af, som jeg opdaterer regelmæssigt :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Måske det kan hjælpe en vidende person med at svare på mit spørgsmål vedr. min større masse, men dårligere evne til at forbrænde.

Der er med 99,99% sikkerhed ikke noget i vejen med dit stofskifte. Så vil du få en række andre symptomer først.

Du skriver at dit ligevægtsindtag er lidt under 3000kcal. I uge 13 og 14 har du gennemsnitlig fået henholdsvis 2613 og 2571kcal. Jeg vil skyde på at det manglende vægttab skyldesw fejlberegning fra din side.

Et godt udgangspunkt for vægttab er at spise magert kød og salat/grønsager til næsten alle måltider. Så kan du supplere op med groft brød/pasta/ris og sunde fedtstoffer i den mængde som energibudgettet tillader.

Har du behov for en spisedag med lidt ekstra, så hold det til et enkelt måltid efter en tung omgang træning med fx sqat/dødløft.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hej Aceo1, det første som slår mig er at du skriver morgenvægt og eftermiddagsvægt, smid den vægt ud af vinduet, og brug den så kun Mandag morgen, efter du har tømt morgenfløjten. Det eneste du får ud af at rende og veje dig hele tiden er at blive forvirret, MAKS 1 gang om ugen og samme tid.

Hæng en seddel op med dato og vægt, som du så kan se på, gerne flere steder, og skriv så det du vejer, f.eks. 75,4 & brug så et spejl.....

Flere foreslår at sætte intensiteten op på din træning giver dem ret & fint at styrketræne, men her & nu er det hård konditionstræning, som giver dig mest for pengene.......

Har i spinning i dit center kunne det være godt, holdtræning er motiverende og spinning, kan vi fleste umotoriske mænd, finde ud af... Knokler du godt igennem vil du med en middel/ingen grundkondition, nok forbrænde omkring 500 kcal, på en time. Der har du så ligepludselig 500 kcal, ekstra du kan spise delt ud på et par dage, hvis du f.eks. starter kondition op 2-3 gange om ugen, for ikke at få skader, har du 1000-1500 kcal, at gøre godt med, nok til nogle fornuftige måltid, gå ALDRIG sulten i seng..

Du har en god efterforbrænding, hvis du træner hårdt, så de ekstra kcal skal nok hjælpe med du taber dig, men brug de 1000-1500 kcal, som du hårdt har fortjent til ekstra mad.

Som skrevet tidligere Kød og grøntsager batter rigtig godt & pas på du ikke spiser for lidt af det rigtige.

Og søg evt. en prof omkring kcal. indtag, jeg æder som en gal om vinteren tager let 5-6 kg på, men kører diæt forår, men skifter med kcal. indtag så det stiger 100 kcal, ekstra over 5 dage og ned igen. Jeg bruger tommelfinger reglen 1 kcal. pr kg kropsvægt pr time, til at holde gang i systemet + det ekstra jeg så "tjener" på konditions træningen, når jeg kører diæter. Og så stigning med +100 kcal, pr dag & ned igen.

Der er ingen magi i det, du skal bare ha fokus på træning og ikke din vægt, har selv smidt 26 kg, efter en skulder skade for et par år siden..

God tur kan sagtens lykkes

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

I havde selvfølgelig ret.

Mere cardio og mindre mad og ingen snydedage har sat vægttabet i gang.

Det går langsomt, men jævnt fremad.

Jeg har nok bare nået en vægt, hvor det ikke længere er helt så nemt at smide fedtet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share