Kosttilskud


Stulle
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg prøver at spise og leve sundt. Dyrker spinning 3 gange om ugen og spiller et par timers bordtennis om ugen og spiller golf når det er sæson for det.

Men jeg er kørt lidt surt i min eftersøgning efter de mest nødvendige kosttilskud.

Jeg er kommer frem til noget lignende dette:

Udo's choice

Glucosamin

En multivitaminpille

Er der nogert jeg mangler?

Link to comment
Share on other sites

Har du problemer med gigt eller sådan noget, siden du vil tage glucosamin?

Ellers er Udo's choice eller Perfect Balance (næsten det samme) nogle kanone produkter, som alle burde ta'.. Kan dog godt anbefale dig at tage fiskeolie ved siden af Udo's, da kvaliteten af omega3'en her er noget bedre end den der stammer fra planter i Udo's.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis du har råd så brug du bare alle dine penge på UDOs mv......

Ellers få fedtstofferne gennem alm. næringsmidler, eks. ekstra jomfru olivenolie....

Men glucosamin skal du kun tage hvis du har problemer med ledene, som ovenstående også nævnte.. lad være med at tage kosttilskud bare for at tage et eller andet....

Link to comment
Share on other sites

Ellers få fedtstofferne gennem alm. næringsmidler, eks. ekstra jomfru olivenolie....

hvordan er olivenolie et mere "almindelig næringsmiddel" end UDO's choice ? :unsure:

PS. olivenolie er en god ting, men den indeholdet MEGET få essentielle fedtsyrer, så der skal andre godter til...........

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Ellers få fedtstofferne gennem alm. næringsmidler, eks. ekstra jomfru olivenolie....

Jeg bruger lidt jomfru olivenolie til stegning.

Men der er vel ikke så fantastisk mht esentielle fedtsyrer?

Det er faktisk bedre, at bruge alm. magarine til stegning, da der opstår transferfedtsyrer ved stegning i olivenolie. Den tåler ikke varmen så godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk bedre, at bruge alm. magarine til stegning, da der opstår transferfedtsyrer ved stegning i olivenolie. Den tåler ikke varmen så godt.

og så alligevel ikke helt viser det sig med lidt research <_<

Måske har du hørt, at flerumættede fedtsyrer i f.eks. olie kan omdannes til sundhedsskadelige stoffer ved stegning. Omdannelsen sker ikke ved almindelig stegning. Den kræver højere temperaturer. Man skal dog passe på, at olien ikke bliver så varm, at den ryger. Så kan der dannes usunde stoffer.

lidt læsestof fra sundhedsstyrelsen

Link to comment
Share on other sites

Nosa: Jeg undrer mig lidt over at du spiser noget der smager dårligt, uden at vide om der er det i som du skal bruge?

Jeg mener, hvis jeg synes noget smager dårligt ville jeg da ikke frivilligt indtage det, med mindre jeg vidste at det var noget min krop manglede/havde brug for.

UDO's kan du købe i Matas og perfect balance kan du købe på getbig

Link to comment
Share on other sites

Stulle, det er måske værd at nævne at fiskeolie udover at være godt for hjertet, også kan have en positiv effekt på din gigt.

Jokerx- Hvordan kan du sidde og sige at det er godt for hjertet? ;)

Hvis man dyrker motion og lever sundt vil man højest sandsynligt være i lavrisikogruppen for at få hjertekarsygdomme og der har indtag af fed fisk ingen effekt. B)

Fiskeoliepræparater har så yderligere en ringere effekt på hjertekarsygdomme end fed fisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår nu ikke hvordan du kan sidde og modsige mig, da det er over 5 år siden det blev bevist på Gissi Prevenzione studiet.

Men for at slå det fast:

Man har længe været klar over, at fisk beskytter hjertet. Men indtil nu har man ikke vidst så meget om, hvorvidt fiskeolierne også kan beskytte hjernen mod slagtilfælde. Det kan de ifølge den ny undersøgelse, og det er en kærkommen lejlighed til at spise et par ekstra sild til julefrokosten.

Fisk og fiskeolier (omega-3 fedtsyrer) beskytter blodkarrene mod åreforkalkning og blodpropper, og det kan forklare deres virkning, skriver forskerne fra Harvard University.

Kilde: JAMA 2002; 288: 3130-3136

Patienterne blev efter en blodprop i hjertet randomiseret til fire grupper, der behandledes med et g/dag n-3 fedtsyrer, eller 300 mg(dag vitamin E, eller fiskeolie + vitamin E, eller placebo. Alle patienterne modtog i forvejen en adækvat medicinsk behandling (antikoagulantia, betatlokkere, statiner, ACE-hæm­mere etc.) og blev desuden instrueret i at spise Middelhavskost

Efter tre et halvt år var antallet af dødsfald og ikke-dødelige hjertetilfælde faldet 10-15 pct. hos de patienter, der fik n-3 fedtsyre . Virkningen skyldtes næsten udelukkende færre dødsfald. Effekten var mest udtalt på pludselig død, idet risikoen faldt 45 pct. hos dem, der fik fiskeolietilskud

(Circulation. 2001;103:651.)

© 2001 American Heart Association, Inc

Link to comment
Share on other sites

Men for at slå det fast:

Ja, og lad os slå det fast, at det er påvist mange gange at det kun er på personer der er i højrisikogruppen.

Der er lavet metaanalyser om emnet, og de viser det jeg siger.

Der er også undersøgelser der viser at det er sundt med et fedtindtag på 40%.

Man skal lige lære at vurdere undersøgelserne, og måske se på lidt flere.

Du kan læse her hvis du vil lære lidt mere om fedt.

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet metaanalyser om emnet, og de viser det jeg siger
Kunne du lige give en reference på et par stykker af dem - for jeg kender ikke nogen - jeg bekendt med et par editorials og et systematisk review.
Der er også undersøgelser der viser at det er sundt med et fedtindtag på 40%.
Ja på Kreta lever de ganske sundt.....
Fiskeoliepræparater har så yderligere en ringere effekt på hjertekarsygdomme end fed fisk
Ja det skrives i flere artikler, men tjekker man efter i deres referencer er det ikke undersøgt eller også er det baseret på teoretiske betragtninger. Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Den jeg ligger inde er også et systematic review, og ikke en metaanalyse.

Så det kan være det er den du kender, ellers vil jeg gerne ha ref på den anden.

Jeg mindes at ha set en metaanalyse, men det hjælper jo ikke nu. Jeg må lige kigge nærmere efter den.

Fish consumption and coronary heart disease mortality. A systematic review of prospective cohort studies: P Marckmann, M Grønbæk.

Der er også undersøgelser der viser at det er sundt med et fedtindtag på 40%.

Ja på Kreta lever de ganske sundt.....

Ja, men der er også andre faktorer involveret, ik ;)

Det betyder ikke at det er sundt for en dansker at fedtindtaget er 40+%

Der er også undersøgelser der viser der er bivirkninger ved kreatin.

Læser man al litteraturen må man alligevel konkludere at det er der ikke.

Samme problemstilling gælder omkring CLA som er på forsiden af MOL.

Der er undersøgelser der viser det er super godt, alligevel må man konkludere at det ikke er bevist endnu.

Og såen kan man blive ved.......

Men læs nu undersøgelsen og skriv bagefter hvad du får ud af den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte helt at spørge om "biblen" eller KVL siger noget andet?

Anyway.

Der er lavet utroligt mange undersøgelser om n-3 effekt på CHD.

Klart at en del også viser at der en omvendt sammenhæng.

Når der bliver set på cofounders og andre risiko faktorer (rygning, køn, alder, genetik, bmi, højt blodtryk, kolesterol, stress, inaktivitet og flere) er der ikke længere en statistisk sammenhæng.

For eksempel undersøgelser der viser folk i Kreta har højt indtag af fisk og lav forekomst af CHD.

Der er mange cofounders i kosten. De spiser mindre animalsk, mere frugt, mere grønt, mere vin. De har en mere afslappet livsstil, ryger ikke så meget, mindre indtag af øl og sprut, mlavere bmi og flere faktorer.

Når der tages højde for det kan man ikke længere påvise sammenhæng mellem n-3 og CHD.

Den lave forekomst af CHD kan skyldes deres store indtag af antioxidanter, vitaminer, mineraler, phytoprotectaner, eller nogle af de andre ting.

Når alt kommer til alt skyldes det jo nok en blanding af mange af de nævnte ting.

Der er alt for mange faktorer der spiller sammen, til at man kan tage en enkelt ting ud af sammenhængen og sige at det er grunden.

Et andet problem med hensyn til forskning indenfor blandt andet CHD og cancer, er at det er komplicerede sygdomme, som er lang tid om at udvikles. Det er derfor svært at holde styr på alle forhold over måske 15-20 år.

Her er lidt undersøgelser til dem som er interesseret.

Twenty-five-year mortality from coronary heart disease and its prediction in five cohorts of middle-aged men in Finland, The Netherlands, and Italy.

Menotti A, Keys A, Kromhout D, Nissinen A, Blackburn H, Fidanza F, Giampaoli S, Karvonen MJ, Pekkanen J, Punsar S, et al.

Laboratory of Epidemiology and Biostatistics, Istituto Superiore di Sanita, Rome, Italy.

Five cohorts of men ages 40-59 (Finland: 2 cohorts of 1,677 men; Netherlands: 1 cohort of 878 men; Italy: 2 cohorts of 1,712 men) were examined and evaluated for cardiovascular risk factors in 1959-1960 and subsequently followed-up for mortality over the next 25 years. Age-adjusted death rates from coronary heart disease were highest in Finland (244 per 1,000), intermediate in The Netherlands (195 per 1,000), and lowest in Italy (122 per 1,000) with a twofold range between the extremes. The Cox proportional hazards model was used for single cohorts and for the pools of national cohorts with coronary heart disease deaths as endpoints and 12 risk factors as covariates. It showed the significant and almost universal predictive value of these factors (with some rare exceptions). The most highly predictive values were age, blood pressure, total serum cholesterol, cigarette smoking, and physical activity (negative relationship). The prediction of events within each country using the risk function of the others produced errors ranging from -19% to +51%. The largest errors were those involving the Italian cohorts whose experience tended to underpredict coronary heart disease mortality elsewhere and to be overpredicted by the risk functions of the other countries. Solving a Cox model which included all the cohorts, and adding dummy variables for the identification of nationality, it appears that the relative risk, everything else being equal, is 1.49 and 1.34 for a Finnish man, compared with Italian and Dutch men, respectively.

--------------------------

Alcohol, fish, fibre and antioxidant vitamins intake do not explain population differences in coronary heart disease mortality.

Kromhout D, Bloemberg BP, Feskens EJ, Hertog MG, Menotti A, Blackburn H.

Division of Public Health Research, National Institute of Public Health and Environment, Bilthoven, The Netherlands.

BACKGROUND: Within the Seven Countries Study data we investigated whether population differences in 25-year mortality rates from coronary heart disease could be explained by population differences in alcohol, fish, fibre and antioxidant intake. METHODS: Baseline surveys were carried out between 1958 and 1964, on 12 763 middle-aged men constituting 16 cohorts in seven countries. In 1987 and 1988 equivalent food composites representing the average food intake of each cohort at baseline were collected locally and analysed for their fibre and antioxidant content in one central laboratory. The vital status of all participants was verified at regular intervals over 25 years. RESULTS: Alcohol and fish intake were inversely related to 25-year mortality from coronary heart disease in univariate analyses. These associations became non-significant when the confounding effects of saturated fatty acids, flavonoids and smoking were taken into account. Fibre and antioxidant vitamins intake were not related to coronary heart disease mortality in either uni- or multivariate analysis. CONCLUSION: These cross-cultural analyses show that alcohol, fish, fibre and antioxidant vitamins do not explain population differences in coronary heart disease mortality, independently of saturated fatty acids and flavonoids intake and cigarette smoking.

----------------------------

Fish consumption, omega-3 fatty acids and the Mediterranean diet.

Garcia-Closas R, Serra-Majem L, Segura R.

Unit of Preventive Medicine, School of Medicine, University of Barcelona, Spain.

Many epidemiological, interventional and animal studies have concluded that consumption of polyunsaturated fatty acids of marine origin may confer special benefits in reducing cardiovascular heart disease (CHD) mortality rates by different physiological mechanisms. The available epidemiological data, although limited, suggest that a dietetic recommendation on the consumption of one or two servings per week (200-300 g = 2-4 g eicosapentaenoic acid) of cold water marine fish could lead to a reduction of the CHD risk. Nevertheless, there are important methodological shortcomings and contradictory findings in most published investigations on the omega-3 fatty acids. In order to assess the role of fish consumption in the Mediterranean diet, we have compared data on average fish and fatty fish consumption trends in some Mediterranean (Spain, Yugoslavia and Italy) and northern European (Norway, Denmark) countries. Fish consumption is not positively correlated with ischaemic heart disease mortality. That suggests that dietary factors other than fish, such as the lower meat consumption associated to the higher fish intake, or other differences of lifestyle have perhaps intervened, helping to explain the healthy nature of the Mediterranean diet.

-----------------------------

No inverse association between fish consumption and risk of death from all-causes, and incidence of coronary heart disease in middle-aged, Danish adults.

Osler M, Andreasen AH, Hoidrup S.

Institute of Public Health, University of Copenhagen, Panum Institute, Blegdamsvej 3, 2200 Copenhagen N, Denmark. [email protected]

Tis study investigate the relation between fish consumption, all-cause mortality, and incidence of coronary heart disease (CHD). A total of 4,513 men and 3,984 women aged 30-70 years, sampled randomly from the population in Copenhagen County, Denmark, with initially examination in 1982-1992 was followed until 2000 for all-cause mortality and until 1997 for first admission to hospital or death from CHD. Information on fish consumption was obtained from a self-administered food-frequency questionnaire. Cox proportional hazard analysis gave no evidence for an inverse association between fish consumption and all-cause mortality or incident CHD after adjustment for confounders. Among subjects with a priory-defined high risk of CHD there was a nonsignificant inverse relation between fish intake and CHD morbidity (Hazard Ratio 1.28 (0.92-1.80) for a consumption of fish of less than two times per month or less compared with once a week), but there was relatively few cases in this subgroup. These data provides no evidence for a protective effect of fish consumption on all-cause mortality or incident CHD in the population as a whole, but it cannot be excluded that frequent consumption of fish benefits those at high risk for CHD.

----------------------------

Dietary intake of marine n-3 fatty acids, fish intake, and the risk of coronary disease among men.

Ascherio A, Rimm EB, Stampfer MJ, Giovannucci EL, Willett WC.

Department of Epidemiology, Harvard School of Public Health, Boston, MA 02115.

BACKGROUND. It has been hypothesized that a diet containing n-3 fatty acids from fish reduces the risk of coronary heart disease, but few large epidemiologic studies have examined this question. METHODS. In 1986, 44,895 male health professionals, 40 to 75 years of age, who were free of known cardiovascular disease completed detailed and validated dietary questionnaires as part of the Health Professionals Follow-up Study. During six years of follow-up, we documented 1543 coronary events in this group: 264 deaths from coronary disease, 547 nonfatal myocardial infarctions, and 732 coronary-artery bypass or angioplasty procedures. RESULTS. After controlling for age and several coronary risk factors, we observed no significant associations between dietary intake of n-3 fatty acids or fish intake and the risk of coronary disease. For men in the top fifth of the group in terms of intake of n-3 fatty acids (median, 0.58 g per day), the multivariate relative risk of coronary heart disease was 1.12 (95 percent confidence interval, 0.96 to 1.31), as compared with the men in the bottom fifth (median, 0.07 g per day). For men who consumed six or more servings of fish per week, as compared with those who consumed one serving per month or less, the multivariate relative risk of coronary disease was 1.14 (95 percent confidence interval, 0.86 to 1.51). The risk of death due to coronary disease among men who ate any amount of fish, as compared with those who ate no fish, was 0.74 (95 percent confidence interval, 0.44 to 1.23), but the risk did not decrease as fish consumption increased. CONCLUSIONS. Although the possibility of residual confounding by unmeasured factors cannot be entirely excluded, these data suggest that increasing fish intake from one to two servings per week to five to six servings per week does not substantially reduce the risk of coronary heart disease among men who are initially free of cardiovascular disease.

-----------------------------------

International differences in coronary heart disease mortality and consumption of fish and other foodstuffs.

Crombie IK, McLoone P, Smith WC, Thomson M, Pedoe HT.

The relationship between fish consumption and coronary heart disease mortality was investigated using data on foodstuff consumption and mortality from 21 countries. A moderate negative association was found which appeared stable over different periods. This association disappeared when the effects of other foodstuffs were controlled for in multiple regression analysis. One feature to emerge was the anomalous position of Japan in consumption of several foodstuffs. Inclusive or exclusion of this country from regression analysis had a powerful effect on which independent variables entered the model. This illustrates the danger of using single countries, for example Japan with a high fish consumption and low CHD mortality, to support causal hypotheses about diet and disease.

Link to comment
Share on other sites

Den klart mest omfattende nyere opsumering af fisk, fiskeolie og alfa-linolensyres effekt på hjerte-karsygdom er American Heart Association statement i Circulation:

Kris-Etherton PM, Harris WS, Appel LJ; American Heart Association (AHA). Nutrition Committee.

Fish consumption, fish oil, omega-3 fatty acids, and cardiovascular disease.

Circulation. 2002 Nov 19;106(21):2747-57.

Her gennemgåes samtlige vigtige studier som er foretaget (Marckmann systematiske review er også inkluderet). RCTs viser at fiskeolie har effekt på personer med hjerte-karsygdom, men effekten skal yderligere undersøges for både primær og sekundær forebyggelse. De når frem til at alle anbefales at indtage fisk (især fede) samt fødevarer rige på alfa-linolensyre for at forebygge hjerte-karsygdom. Yderligere tilskud til hjerte-patienter kan evt. komme på tale.

Marckmann (iøvrigt min tidl. vejleder for en del år siden) fastslår i en editorial fra i år at det kun er på personer med hjerte-sygdom hvor fisk og fiskeolie er bevist at have effekt.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share