Protein og vægttab


beastmonkey
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er ganske ny her på mol...

Sagen er den, at jeg gerne vil tabe mig nogle kilo (ca 5). Jeg løber to gange om ugen og løfter vægte to gang om ugen. Jeg har aldrig drukket proteinshakes, men overvejer at begynde. Mit spørgsmål er: Kan det betale sig at indtage proteinpulver, hvis man ønsker at tabe sig? - Hvad taler for og hvad taler imod?

Håber at nogen vil redde trådene ud for mig!

Beastmonkey

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar er nej. Da dit mål er vægttab ser jeg ingen grund til at indtage yderligere kalorier i form af proteinshakes - for at opnå et vægttab skal du ligge i kalorieunderskud.

I forbindelse med din styrketræning kan det dog betale sig at kigge på din alm. kost således at fordelingen mellem proteiner, kulhydrater samt fedt optimeres, såfremt du ikke allerede har styr på dette, for at holde på nuværende muskelmasse. Du skal dog ikke regne med yderligere muskelvækst sålænge du er i kalorieunderskud.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Hej Abe og velkommen :)

Protein bruges til muskelopbygning. Pulver tages i de tilfælde hvor man ikke indtager nok gennem kosten eller for nemhedens skyld.

Med hensyn til vægttab hjælper protein til at bibeholde din muskelmasse under vægttabet. Igen er det kun nødvendigt hvis ikke du indtager nok i kosten.

Så hvis dit protein indtag er stort nok er det penge ud af vinduet.

Link to comment
Share on other sites

Hej beastmonkey - og velkommen til MOL.

Æhhh, øhhh, jahhh, nejjj. ;)

Som almindelig cardioudøver behøver man typisk mellem 1,3 og 1,5 g protein pr. kg kropsvægt.

De fleste vil kunne finde dette gennem et normalt kostindtag.

Men proteinshakes kan være gavnlig. Dette skyldes at megen forskning viser at man i såvel styrketræning som cardiotræning får mere ud af træningen, hvis man tager en cocktail af hurtigomsættelige kulhydrater og hurtigomsættelige proteiner.

Megen protein man får gennem den daglige kost er relativt langsomt-omsætteligt. Hvorimod man i proteinpulver kan få "rene" hurtigomsættelige proteiner.

Det er dog ikke strengt nødvendigt med disse hurtigomsættelige proteiner fra dyre protein-produkter.

Som om man vælger dyre protein-produkter i forbindelse med cardiotræning, det afhænger af pengepungen holdt op imod de (lille) ekstra udbytte man får at det.

Link to comment
Share on other sites

Damn - to før mig :devil: :D

og damn - jeg læste det som om, du kun dyrkede cardio. Du kan forhåbentligt alligevel få noget ud af indlægget.

Nu skal vi bare huske på, at vi skal have 2 til 2,5 g protein pr. kg kropsvægt. Og det er sværere at opnå gennem alm. kost.

Argumenterne herefter stort set de samme som før. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share