Alternativ til proteinbar


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

Hej Mol

Læste i en artikel et sted, at et kogt æg indeholder 16 gram protein, hvilket er omtrent det samme som der er i en 10 kr proteinbar!

Ville man kunne spare udgiften til bars, ved at spise æg istedet?, eller bliver ens proteinindtag for ensidigt?, proteinbars er vel proppet med aminosyrer i de helt rigtige proportioner, det kan man vel ikke være sikker på, er tilfældet for æg?

Hvor mange æg må man igrunden indtage, før man skal begynde at bekymre sig om kolesterol etc.?

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Fordelen ved proteinbars er at de er gode at have med på farten. Det kan man jo ikke ligefrem sige om et kogt æg. :)

Ellers er der absolut ingen fordele ved bars, da de er ALT for dyre i forhold til mængden af protein. Pengene vil her være bedre givet ud til noget protein pulver.

Et memmelstort æg indeholder omtrent 6g protein, og det er derfor ikke en billigere måde at få proteiner på. Det er kun blommen der indeholder fedt og kolesterol. Æggehviden kan du spise lige så meget du vil af.

Med hensyn til aminosyrer, så har æg faktisk den bedste kombination af aminosyrer.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hmm, i det program jeg bruger til at holde styr på min kost, skriver den at der er 6,6 gram protein i et helt æg <_<

Sidst jeg så Lægens Bord var det vidst 3-4 æg om ugen der blev anbefalet. Grunden til dette var kolesterol, som er i blommen.

Kolesterol er ikke noget problem med mindre du lider af en sygdom, som gør at din krop ikke selv kan styre sit kolesterol indhold i celler og blodet...

Du kan uden problemer spise 3-4 æg om dagen hvis du er normalt fungerende!!!

Med hensyn til om det er et alternativ til proteinbarer ... HELT KLART!!! dog ikke så optimalt som eks. valle-protein men bedre end så meget andet!!

Nup evt. et par æg, lidt skinke og en skive rugbrød, så har du noget der er langt bedre og ikke mindst billigere end en proteinbar :D

Link to comment
Share on other sites

Eller lave dem selv?

Hvert år, når jeg tager ud og vandre, så laver jeg et par bradepander(?) af "overlevelsesbrød" efter en opskrift jeg fandt i Kogbogen for Fattigrøve I. Brødet bliver en mellemting af kage/brød, men der er massere energi og protein i. Jeg vil lige prøve at finde opskriften, så poster jeg den senere :) Det er i hvert fald en billig løsning.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

proteinbars er vel proppet med aminosyrer i de helt rigtige proportioner
Protein er desværre ikke det eneste som mange af de forskellige proteinbare er fyldt op med. Mange har desværre et indhold af delvis hærdet vegetabilsk fedtstof (transfedt) som det ikke lige er sagen at stoppe i sig...
Et memmelstort æg indeholder omtrent 6g protein, og det er derfor ikke en billigere måde at få proteiner på. Det er kun blommen der indeholder fedt og kolesterol. Æggehviden kan du spise lige så meget du vil af.

Problemet ved kun at spise hviden er, at optagelsen af proteinet i ægget dermed ikke ligefrem er i top.

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

I 100gram æg er der ca 12gram protein. Et æg vejer ca 65gram, ALT EFTER STØRRELSE selvfølgelig, altså ca 8gram.

I hviden er ca 10% protein og i blommen ca 16-17% protein.

I et æg er ca to tredjedele hvide og en tredjedel blomme.

Kolesterol er ikke noget problem med mindre du lider af en sygdom, som gør at din krop ikke selv kan styre sit kolesterol indhold i celler og blodet...

Du kan uden problemer spise 3-4 æg om dagen hvis du er normalt fungerende!!!

3-4 æg om dagen vil påvirke blodets kolesterol indhold på en del flere end folk der har en "sygdom".

Og problemet ved det er, at de fleste ikke ved om de er "normalt fungerende" på det punkt.

Link to comment
Share on other sites

Det er da noget pølsesnak
Der er undersøgelser der viser, at fordøjelsen af æg bliver forringet, hvis ikke man indtager hviden sammen med blommen. Der kommer altså mere af proteinen med ud sammen med afføringen.
Det går lidt ud over aminosyreprofilen, men det er stadig bedre end alle former for kød.

Det er ikke korrekt. Fordøjelsen af kød-proteiner er i snit højere end 95%, dette er højere end indtagelse af hviden unden blommen.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Kolesterol er ikke noget problem med mindre du lider af en sygdom, som gør at din krop ikke selv kan styre sit kolesterol indhold i celler og blodet...

Du kan uden problemer spise 3-4 æg om dagen hvis du er normalt fungerende!!!

3-4 æg om dagen vil påvirke blodets kolesterol indhold på en del flere end folk der har en "sygdom".

Og problemet ved det er, at de fleste ikke ved om de er "normalt fungerende" på det punkt.

Det vil måske påvirke indholdet det første stykke tid indtil leveren stopper med at danne kolesterol selv i store mængder, hvilket godt kan tage et stykke tid...

Men hos en velvoksen mand der træner meget har det altså ikke nogen betydning, specielt hvis man regelmæssigt introducere kolesterol, hvoved kroppen vender sig af med at danne det selv!! :)

Link to comment
Share on other sites

Rune:

Med al respekt: Har du forstået hvad de skriver i artiklen? PER er ikke et mål for fordøjeligheden af protein, men for "kvaliteten" af proteinets aminosyre sammensætning. Artiklen konkluderer bare at hele æg har en bedre PER end æggehviden alene. Nøjagtig som jeg skrev i det ovenstående.

Fordøjeligheden af æggehvider ligger desuden på 97 %.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Protein efficiency ratio (PER) is the ratio between the amount of mass gained by a growing rat over 10 days divided by its protein intake in that time. If considerable growth occurs with a low intake of a protein, that protein is of high quality. If little growth occurs with a lot of protein, that protein is of low quality (it isn't very efficient). This is the simplest method for comparing the nutritive value of the protein in different foods
Link
JA! men det har du åbenbart ikke! din forståelse af PER er forkert.

Som jeg skriver så er det et mål for kvalitet. Ikke et mål for den fordøjede mængde.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Men hos en velvoksen mand der træner meget har det altså ikke nogen betydning, specielt hvis man regelmæssigt introducere kolesterol, hvoved kroppen vender sig af med at danne det selv!! 

Ved du Lars er en velvoksen mand der træner meget :bigsmile:

Nej... ikke med sikkerhed - men nu skriver vi jo på MOL - så jeg henvender mig som ofte til folk der allerede træner - derfor tog jeg udgangspunkt i det!!!

Men hvis du - LARS - er en lille svagelig person ;) - som ikke rører en finger - så spis maks 2 æg om dagen ....

LOL :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg her igen ...

Opskriften fra Fattigrøvens Kogebog på "overlevelsesbrød" ,som er enhver vandreguts drøm. Smid nogle nødder i i stedet for den tørrede frugt og I er godt på vej mht proteinerne :)

Overlevelsesbrød. Vægt 1,6 kg. Laves hjemme. 27400 kJ. Energifordeling: 20 % fedt, 71 % kulhydrat 9 % protein

Jeg har smagt forsvarets overlevelseskiks, og set forskellige opskrifter på brød af denne type. Alle bygger de på samme ide. Bland alle de mest energirige råvarer sammen og bag det. Her er skelet lidt til velsmagen også, og der er kommet et godt resultat ud af det.

100 g sukker

100 g honning

2 dl olie

2 dl mælk

1-2 tsk. salt

300 g tørret frugt, (abrikoser, figner, rosiner)

400 g hvedemel

300 g grahamsmel

200 g rugmel

100 g kokosmel

100 g mandler

1. Sukker, honning, olie, mælk og salt varmes i en stor gryde.

2. Skær fignerne og abrikoserne fint.

3. Bland den tørrede frugt og resten af ingredienserne i og ælt grundigt. Dejen er meget tør - det skal den være. Og det er ikke nogen fejltagelse, at der ikke er hævemiddel i.

3. Dejen trykkes ned i en smurt form 25 x 35cm, dækkes til med bagepapir og bages ved 180°C i ca. 50 min.

Brødet skæres i 10 portionsstykker, mens det er varmt. Hver portion på 160 g indeholder tæt ved 3000 kJ eller ligeså meget energi som i et normalt hovedmåltid! Spises som mellemmåltid eller i stedet for frokost. Drik rigeligt vand dertil! Det lyder fantastisk, men brødet er faktisk udmærket allerede derhjemme i køkkenet, og fremragende at have med på en 30 km langrendstur. Brødkagen er fiberrigt, energirigt og velsmagende. Nogle kunne sikkert få den ide at leve af dette alene. Det kan sagtens lade sig gøre, men det bliver trivielt - sådan vil det gå med et hvilket som helst levnedsmiddel. Brødkagen kan holde sig i ugevis indpakket i en plastpose. Krummerne kan bruges som müesli.

Hr. Kirchebrandt :chicken:

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Denne undersøgelse viser, at æggehvide ikke er hensigtmæssig at indtage uden blommen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...8&dopt=Abstract

Rune hvad er der galt med dig i aften? Abstractet nævner på intet tidspunkt noget om forskellen mellem hele æg og æggehvider.

De tal der er givet er heller ikke mængden af fordøjet protein, men BV tal:

Biological value (BV) is the percentage of nitrogen absorbed and retained by the body. A protein food with a high BV score might not be easy to digest, but what is digested will be put to good use by the body.

Link

Dermed er der ikke hold i dine tal på de nævnte 97%.

Danlab har listet fordøjeligheden af deres æggehvide protein til 97 %. Om det er sandt eller falsk må du diskutere med dem.

Link

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Om det er sandt eller falsk må du diskutere med dem
Det er falsk.
Abstractet nævner på intet tidspunkt noget om forskellen mellem hele æg og æggehvider

Det er korrekt. Men undersøgelsen viser, at æggehvider er noget lort. Længere er den historie ikke.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Angel-

Men hvis du - LARS - er en lille svagelig person  - som ikke rører en finger - så spis maks 2 æg om dagen ....
Kolesterol er ikke noget problem med mindre du lider af en sygdom, som gør at din krop ikke selv kan styre sit kolesterol indhold i celler og blodet...

Du kan uden problemer spise 3-4 æg om dagen hvis du er normalt fungerende!!!

Så det du siger er: At trænede folk ikke bliver påvirket af kostens kolesterol, hvorimod utrænede folk gør?

Fakta:

Kolesterol i 100gram æg er ca 550mg

4 æg er ca 260 gram = 1430mg kolesterol

Biotilgængeligheden er ca 50%

Der optages derfor 700-750 mg kolesterol fra 4 æg.

Danskere indtager i gennemsnit 380 mg kolesterol i maden.

Kroppens egen produktion er ca 1000 mg.

Kroppen skal derfor stort set ikke selv producere noget. Så meget nedsætter den desværre bare ikke produktionen, derfor øges blodets indhold.

Selvom den gjorde vil det sikkert være problematisk alligevel, da det skal transporteres rundt i blodet til cellerne, istedet for at blive produceret i cellerne lokalt.

Diverse faglige kilder angiver også at et øget indtag af kolesterol i kosten øger kolesterol i blodet.

Hvor meget er der uenighed om.

Det er ikke en liniær stigning, den flader ud med øget indtag. Det spiller også en rolle hvilket indtag man starter ud med.

Der er lavet metaanalyse og flere reviews om det.

Men men men, det vi kommer frem til er, det jeg har sagt: Kolesterol i kosten påvirker kolesterol i blodet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share