Blodårer


MichaelRiis
 Share

Recommended Posts

Det skyldes at du er begyndt at træne og bruge dine muskeler. Derfor skal de (muskelerne) bruge mere ilt.

Ilt bliver tilført muskelerne via blodet, og derfor danner din krop så flere/større blodårer.

Flere/større blodårer=mere ilt

Smart ikke? :)

Du har måske osse tabt dig, det kan osse hjælp på synligheden af dine blodårer.

Det er i sig selv ikke dårligt, med mindre du taber dig for meget.......

Edited by AntonD
Link to comment
Share on other sites

Ilt bliver tilført muskelerne via blodet, og derfor danner din krop så flere/større blodårer.

Flere? :blink:

Nu er jeg ikke nogen anatomi-ørn, men ligesom kroppen ikke danner flere muskler, så troede jeg heller ikke den dannede flere blodårer.

Er størrelsen ikke den eneste parameter kroppen justerer på?

Edited by Los
Link to comment
Share on other sites

Los> Kroppen kan uden problemer danne nye blodåre, det er dog primært kapillærdannelse inde i musklen - de overfladiske vener kommer dog til at stå mere frem pga. en øget blodvolumen + fedttab i forbindelse med træning.. men tiden kan små tilstøden venoler og mindre vener dog godt øges i diameter pga. kroppens øget behov for blodtransport, hvorfor nogle får en ganske tydeligt "spindelvæv" op og ned af armene :D

nam nam :tongue:

Link to comment
Share on other sites

nam nam :tongue:

:lol:

Så lærte jeg også noget i dag. :)

For lige at være helt skarp: du skriver 'primært kapilærdannelse inde i musklen'. Det vil altså sige, at der også godt kan dannes overfladiske vener som følge af træning? Det er nemlig de overfladiske, jeg har lidt svært ved at forestille mig skulle dannes senere i livet... <_<

Link to comment
Share on other sites

Hm... vil det sige at hvis jeg droppede smøgerne, og begyndte at køre lidt cardio ville mine blodårer, blive mere tydelige, selvom jeg ikke fik en lavere fedtprocent, grundet større ilt tilførsel?

Kan være det er der problemet er, har aldrig haft tydelige, selvom jeg har været langt nede i fedtprocent engang i tidernes morgen.

Edited by therealhurra
Link to comment
Share on other sites

nam nam  :tongue:

:lol:

Så lærte jeg også noget i dag. :)

For lige at være helt skarp: du skriver 'primært kapilærdannelse inde i musklen'. Det vil altså sige, at der også godt kan dannes overfladiske vener som følge af træning? Det er nemlig de overfladiske, jeg har lidt svært ved at forestille mig skulle dannes senere i livet... <_<

Det der primært sker i de overfladiske vener er at de forbindes af en masse små tværgående vener som langsomt vil "blæses" op i størrelse på grund af den øgede træningsmængde... men tiden vil der så dannes nye små vener der forbinder de lidt større og disse kan endnu engang" blæses" op....

Man ser det hyppigt hos personer der tager AS - da dette også fremmer dannelsen af nye blodåre samt øger det indre pres i blodårene hvorved de øger deres diameter!!

Hm... vil det sige at hvis jeg droppede smøgerne, og begyndte at køre lidt cardio ville mine blodårer, blive mere tydelige, selvom jeg ikke fik en lavere fedtprocent, grundet større ilt tilførsel?

therealhurra> Det er ikke sikkert.... <_<

Det har selvfølgelig noget at sige om hvor disponeret du er for overfladiske vener samt hvor dybt de ligger i underhuden og så hvor effektiv din krop reelt er til at danne nye overfladiske vener... det er jo muligt at du i første omgang kun ville få en nydannelse af kapillærer ind i selve musklen!

Men hvis du fortsætter med at køre tungt, holder en fornuftig fedt% så vil du med årene opleve at på grund af øget fedtfri masse vil du få flere overfladiske vener, men igen alt efter hvordan du er disponeret - så kun i mindre eller mere udpræget grad!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share