Sprint - teknik og træning


Teknikeren
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Jeg er en håbefuld fodboldspiller der gerne vil udvikle min hurtighed. Jeg søger dels den rigtige teknik, dels en måde og træne den på, og dels accelerations træning.

Hvis vi starter med sprint teknikken. - Efter hvad jeg har lært gælder det om at få knæene op i stortset lodret stilling, og minimal kontakt med jorden samt maksimal tid i luften. Derudover er jeg i tvivl om visse faser i en spurt og bare generelt. Mange påpeger at man skal løbe på tærene, men da dette er så godt som umuligt hvad er meningen så med dette? Er det at man for Guds skyld ikke skal have hæl-jordkontakt?

Vi går straks videre til spurt træning - spørgsmålet er simpelt - hvordan forbedrer man sin hurtighed? Der er mange optioner - forskelligt fra person til person, men har I nogle øvelser eller bare gode råd til hvordan jeg øger min maks. hastighed?

Sidst, men ikke mindst den vigtigste. Accelerations fasen - de første 10 meter i mit løb. Hvordan bliver de forbedret? Hvordan skal mit første afsæt være? Hvordan kan min acceleration trænes?

En stor mundfuld, men håber på svar.

Link to comment
Share on other sites

her får du lige et link til nogle øvelser du kan lave når du er ude og løbe:

http://www.bodybuilding.com/fun/tomgreen1.htm

Sidst, men ikke mindst den vigtigste. Accelerations fasen - de første 10 meter i mit løb. Hvordan bliver de forbedret? Hvordan skal mit første afsæt være? Hvordan kan min acceleration trænes?

Hvis du vil være seriøs omkring at udvikle styrke og eksplosivitet på de første meter bør du overveje træning med vægte. Her bør du tage kontakt til et center hvor de har erfaring i at træne f.eks. vægtløftere og atletik-folk. De vil kunne lave et fornuftigt trænings-program til dig.

Sprint med ekstra modstand vil også kunne øge din acelleration. f.eks. i form af vægt-bælte eller hvor man spænder en slæde efter sig. Spurt op ad stejle bakke vil også øge din acceleration

max hastigheden kan øges ved at man man løber så stærkt man kan ned ad en bakke, men pas på der er risiko for både skader og styrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share