Hold i nakken


Jeanette K
 Share

Recommended Posts

Tit og ofte går det over af sig selv....

Under træning vil jeg dog fraråde du belaster nakken og bevæger dig enden for smertegrænsen, og ellers bruge en varmepude eller lignende når du kommer hjem. Det kan nogen gange hjælpe musklerne til at slappe af og derved løsne op.....

Håber det er ok for nu :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de seneste dage haft en led hold i nakken og er nu på vej til træning... Skal jeg skåne den eller undgå nogen særlig øvelser eller skal jeg bare træne derudaf???

Tak på forhånd.... :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, da jeg startede med at træne i november både svømning og styrke af nakke, skuldre og ryg havde jeg kostant øm nakke i 2 måneder...nu er jeg tilvænnet, men indrømmer gerne at det ikke var sjovt og enormt belastende, da det også trætter psyken og dræner for energi, motivation og lignende!

Så hold ud...jeg anbefaler ikke, at du indtager smrtestillende som NSAID, da der er undersøgelser som peger på, at man efter styrketræning fremprovokerer et inflammatorisk respons (nødvendig når du superkompenserer for træningen) og dette vil NSAID stofferne så også hæmme og du vil måske ikke få det optimale ud af træningen!

Link to comment
Share on other sites

Tit og ofte går det over af sig selv....

Under træning vil jeg dog fraråde du belaster nakken og bevæger dig enden for smertegrænsen, og ellers bruge en varmepude eller lignende når du kommer hjem. Det kan nogen gange hjælpe musklerne til at slappe af og derved løsne op.....

Håber det er ok for nu :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

1000 tak finder lige varmepuden frem .....og plejer den nakke. Har bestilt en omgang massage imorgen i centeret..

Suuuk

At træne med smerte er bare ikke det samme... :devil:

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de seneste dage haft en led hold i nakken og er nu på vej til træning... Skal jeg skåne den eller undgå nogen særlig øvelser eller skal jeg bare træne derudaf???

Tak på forhånd.... :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, da jeg startede med at træne i november både svømning og styrke af nakke, skuldre og ryg havde jeg kostant øm nakke i 2 måneder...nu er jeg tilvænnet, men indrømmer gerne at det ikke var sjovt og enormt belastende, da det også trætter psyken og dræner for energi, motivation og lignende!

Så hold ud...jeg anbefaler ikke, at du indtager smrtestillende som NSAID, da der er undersøgelser som peger på, at man efter styrketræning fremprovokerer et inflammatorisk respons (nødvendig når du superkompenserer for træningen) og dette vil NSAID stofferne så også hæmme og du vil måske ikke få det optimale ud af træningen!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tænker også det var i forbindelse med jeg netop trænet nakke at det kom fra...

suk

Jeg har heller ikke taget smertestillende da det er muskel og som du skriver må bare tag den tid der skal tages...

:mad:

hvor har du ret... total trist at træne med smerte af denne form... slet ikke det samme...

:crazy::nonono::newtongue: :annoyed:

Link to comment
Share on other sites

Så hold ud...jeg anbefaler ikke, at du indtager smrtestillende som NSAID, da der er undersøgelser som peger på, at man efter styrketræning fremprovokerer et inflammatorisk respons (nødvendig når du superkompenserer for træningen) og dette vil NSAID stofferne så også hæmme og du vil måske ikke få det optimale ud af træningen!

<{POST_SNAPBACK}>

Ovenstående er jeg stærkt uenig i.

Den inflammatoriske proces som pågår i et skadet facetled er OVERHOVEDET ikke det samme, som den mikronedbrydning af ens muskelproteiner som foregår under træning - og restitutionen af muskelfibrene hæmmes ikke af NSAID. I senerne kan man teoretisk tale om, at superkompensationen påvirkes en smule, men det har IMHO ingen praktisk betydning overhovedet, hvis du spiser NSAID i en uge. Der er langt større behov for at dæmpe inflammationen i skaden, hvor de inflammatoriske processer gør langt mere skade end gavn.

Desuden er det ikke selve det lille inflammerede led i rygsøjlen, du har ondt i (man er iøvrigt i tvivl om skadesmekanismen ved hold), men derimod den muskulatur, som har trukket sig kraftigt sammen i forbindelse med nakkeholdet.

Du vil ikke få det optimale ud af træningen uanset hvad, men NSAID kan hjælpe dig med at få rørt de ellers alt for smertende muskler, så de hurtigere genvinder normal funktion, og du forhindrer udvikling af myoser. Desuden er NSAID's antiinflammatoriske effekt godt for ophelingen af det lille led i din rygsøjle, som er skadet.

Du kan roligt spise NSAID i den periode, hvor det gør ondt - det ødelægger ikke din træning, tværtimod :smile:

I restitutionsøjemed, så hold dig i stedet fra øvelser, som vrider i rygsøjlen sålænge det står på: DB bent-over rows, fx.

Link to comment
Share on other sites

Så hold ud...jeg anbefaler ikke, at du indtager smrtestillende som NSAID, da der er undersøgelser som peger på, at man efter styrketræning fremprovokerer et inflammatorisk respons (nødvendig når du superkompenserer for træningen) og dette vil NSAID stofferne så også hæmme og du vil måske ikke få det optimale ud af træningen!

<{POST_SNAPBACK}>

Ovenstående er jeg stærkt uenig i.

Den inflammatoriske proces som pågår i et skadet facetled er OVERHOVEDET ikke det samme, som den mikronedbrydning af ens muskelproteiner som foregår under træning - og restitutionen af muskelfibrene hæmmes ikke af NSAID. I senerne kan man teoretisk tale om, at superkompensationen påvirkes en smule, men det har IMHO ingen praktisk betydning overhovedet, hvis du spiser NSAID i en uge. Der er langt større behov for at dæmpe inflammationen i skaden, hvor de inflammatoriske processer gør langt mere skade end gavn.

Desuden er det ikke selve det lille inflammerede led i rygsøjlen, du har ondt i (man er iøvrigt i tvivl om skadesmekanismen ved hold), men derimod den muskulatur, som har trukket sig kraftigt sammen i forbindelse med nakkeholdet.

Du vil ikke få det optimale ud af træningen uanset hvad, men NSAID kan hjælpe dig med at få rørt de ellers alt for smertende muskler, så de hurtigere genvinder normal funktion, og du forhindrer udvikling af myoser. Desuden er NSAID's antiinflammatoriske effekt godt for ophelingen af det lille led i din rygsøjle, som er skadet.

Du kan roligt spise NSAID i den periode, hvor det gør ondt - det ødelægger ikke din træning, tværtimod :smile:

I restitutionsøjemed, så hold dig i stedet fra øvelser, som vrider i rygsøjlen sålænge det står på: DB bent-over rows, fx.

<{POST_SNAPBACK}>

Tusind tak der... :4smartass: Se hvor heldig vi er med dig her på Mol.. :4thumbup:

dvs jeg kan godt tag en smertestillende uden problem... i nævner NSAID.. hvilken må være et bestemt præperart / stof jeg ikke lige ved hvad er...

Det vil hjælpe mig meget hvis jeg fik uddybet de øvelser jeg bør holde mig fra... da jeg ikke er vild stærk i musklerne contra øvelser...

Sorry

Da jeg lige har øvet squat og vil meget nødig komme ud af rutinen så valgte jeg i dag at gøre det med det som lignede en kosteskaft... så ingen kg overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Så hold ud...jeg anbefaler ikke, at du indtager smrtestillende som NSAID, da der er undersøgelser som peger på, at man efter styrketræning fremprovokerer et inflammatorisk respons (nødvendig når du superkompenserer for træningen) og dette vil NSAID stofferne så også hæmme og du vil måske ikke få det optimale ud af træningen!

<{POST_SNAPBACK}>

Ovenstående er jeg stærkt uenig i.

Den inflammatoriske proces som pågår i et skadet facetled er OVERHOVEDET ikke det samme, som den mikronedbrydning af ens muskelproteiner som foregår under træning - og restitutionen af muskelfibrene hæmmes ikke af NSAID. I senerne kan man teoretisk tale om, at superkompensationen påvirkes en smule, men det har IMHO ingen praktisk betydning overhovedet, hvis du spiser NSAID i en uge. Der er langt større behov for at dæmpe inflammationen i skaden, hvor de inflammatoriske processer gør langt mere skade end gavn.

Desuden er det ikke selve det lille inflammerede led i rygsøjlen, du har ondt i (man er iøvrigt i tvivl om skadesmekanismen ved hold), men derimod den muskulatur, som har trukket sig kraftigt sammen i forbindelse med nakkeholdet.

Du vil ikke få det optimale ud af træningen uanset hvad, men NSAID kan hjælpe dig med at få rørt de ellers alt for smertende muskler, så de hurtigere genvinder normal funktion, og du forhindrer udvikling af myoser. Desuden er NSAID's antiinflammatoriske effekt godt for ophelingen af det lille led i din rygsøjle, som er skadet.

Du kan roligt spise NSAID i den periode, hvor det gør ondt - det ødelægger ikke din træning, tværtimod :smile:

I restitutionsøjemed, så hold dig i stedet fra øvelser, som vrider i rygsøjlen sålænge det står på: DB bent-over rows, fx.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har blot gengivet, hvad jeg læste i en opsummering fra artikler her på motion-online...al forksning skal tages med forbehold...og jeg synes det lyder ret fornuftigt (altså nedenstående)...jeg foholder mig i øvrigt også kun til muskler!

Generelt er der en sammenhæng mellem hvor hårdt man træner og hvor meget man får ud af det. Jo hårdere man træner, desto større risiko er der også for at blive øm. I den situation er det fristende at tage nogle smertestillende piller for derved hurtigere at føle sig klar til at træne igen, eller simpelthen bare for at slippe af med ømheden - men er det en god ide?

Muskelømheden skyldes indirekte en moderat ødelæggelse af muskelvævet. Når vævet skal "repareres" foregår det i første omgang ved, at immunsystemet aktiveres og de ødelagte vævsdele bliver omsat - en proces der kaldes inflammation. Mange studier peger på, at denne inflammationsproces er en nødvendig del af genopbygningsprocessen (som forhåbentlig i den sidste ende resulterer i stærkere væv end før træningen).

De mest almindelige smertestillende håndkøbspræparater (indeholdende ibuprofen eller acetylsalicylsyre) virker anti-inflammatoriske. Herved hæmmes en del af den naturlige kæder af begivenheder, som normalt resulterer i stærkere væv. Der er ikke nogle endegyldige træningsstudier på mennesker, som viser at dette er et faktum, men den indirekte bevisbyrde er stor nok til at vi kan drage følgende konklusioner:

1. Man bør ikke tage smertestillende piller for at dulme normal træningsømhed.

2. Man kan ikke få ekstra bonus ved at trænere hårdere end man egentlig kan holde til, og efterfølgende kompensere ved at tage smertestillende piller.

3. Har man alligevel af en eller anden grund trænet så hårdt, at man er fuldstændig smadret kan man overveje alligevel at tage et par piller, da man befinder sig i en akut overtræningssituation, hvor de inflammatoriske processer muligvis er blevet "overstimulerede".

Hvis man vil have det optimale ud af sin træning gælder det derfor om gradvist at vænne sig til at kunne træne hårdere og hårdere, for derved at kunne give kroppen et maximalt stimulus uden at havne i pille-fristelser.

Referencer:

1) Pedersen BK Special feature for the Olympics: effects of exercise on the immune system: exercise and cytokines. Immunol Cell Biol 2000 Oct 78:532-5

2) Vierck J, O'Reilly B, Hossner K, Antonio J, Byrne K, Bucci L, Dodson M Satellite cell regulation following myotrauma caused by resistance exercise. Cell Biol Int 2000 24:263-72

3) Chang HR, Bistrian B The role of cytokines in the catabolic consequences of infection and injury. JPEN J Parenter Enteral Nutr 22:156-66

4) Lieber and Friden (1999) Mechanisms of muscle injury after eccentric contraction. Journal of Science and Medicine in Sport 2(3): 253-265

5) Rall LC, Rosen CJ, Dolnikowski G, Hartman WJ, Lundgren N, Abad LW, Dinarello CA, Roubenoff R Protein metabolism in rheumatoid arthritis and aging. Effects of muscle strength training and tumor necrosis factor alpha. Arthritis Rheum 1996 Jul 39:1115-24

6) Pizza FX, Cavender D, Stockard A, Baylies H, Beighle A. Anti-inflammatory doses of ibuprofen: effect on neutrophils and exercise-induced muscle injury. Int J Sports Med 1999 Feb;20(2):98-102

7) Hasson SM, Daniels JC, Divine JG, Niebuhr BR, Richmond S, Stein PG, Williams JH. Effect of ibuprofen use on muscle soreness, damage, and performance: a preliminary investigation. Med Sci Sports Exerc 1993 Jan;25(1):9-17

8) Donnelly AE, Maughan RJ, Whiting PH. Effects of ibuprofen on exercise-induced muscle soreness and indices of muscle damage. Br J Sports Med 1990 Sep;24(3):191-5

9) Bourgeois J, MacDougall D, MacDonald J, Tarnopolsky M. Naproxen does not alter indices of muscle damage in resistance-exercise trained men. Med Sci Sports Exerc 1999 Jan;31(1):4-9

10) Palmer RM, Delday MI, McMillan DN, Noble BS, Bain P, Maltin CA Effects of the cyclo-oxygenase inhibitor, fenbufen, on clenbuterol-induced hypertrophy of cardiac and skeletal muscle of rats. Br J Pharmacol 1990 Dec 101:835-8

11) Evans WJ, Cannon JG The metabolic effects of exercise-induced muscle damage. Exerc Sport Sci Rev 1991 19:99-125

12) McMillan DN, Reeds PJ, Lobley GE, Palmer RM Changes in protein turnover in hypertrophying plantaris muscles of rats: effect of fenbufen--an inhibitor of prostaglandin synthesis. Prostaglandins 1987 Dec 34:841-52

13) Jepson MM, Millward DJ Effect of the cyclo-oxygenase inhibitor fenbufen on muscle and liver protein metabolism, muscle glutamine and plasma insulin in endotoxaemic rats. Clin Sci (Colch) 1989 Jul 77:13-20

14) Anderson JE, McIntosh LM, Poettcker R Deflazacort but not prednisone improves both muscle repair and fiber growth in diaphragm and limb muscle in vivo in the mdx dystrophic mouse. Muscle Nerve 1996 Dec 19:1576-85

15 Goodman MN Interleukin-6 induces skeletal muscle protein breakdown in rats. Proc Soc Exp Biol Med 1994 Feb 205:182-5

16) Cheema IR, Hermann C, Postell S, Holifield B Effect of tumour necrosis factor-alpha on total myofibrillar and sarcoplasmic protein synthesis and polysomal aggregation in rat skeletal muscles. Cytobios 1999 97:133-9

17) Cheema IR, Hermann C, Postell S, Barnes P Effect of chronic excess of tumour necrosis factor-alpha on contractile proteins in rat skeletal muscle. Cytobios 2000 103:169-76

18) Flores EA, Bistrian BR, Pomposelli JJ, Dinarello CA, Blackburn GL, Istfan NW Infusion of tumor necrosis factor/cachectin promotes muscle catabolism in the rat. A synergistic effect with interleukin 1. J Clin Invest 1989 May 83:1614-22

19 Tayek JA Effects of tumor necrosis factor alpha on skeletal muscle amino acid metabolism studied in-vivo. J Am Coll Nutr 1996 Apr 15:164-8

20) Frost RA, Lang CH, Gelato MC Transient exposure of human myoblasts to tumor necrosis factor-alpha inhibits serum and insulin-like growth factor-I stimulated protein synthesis. Endocrinology 1997 Oct 138:4153-9

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

1. Man bør ikke tage smertestillende piller for at dulme normal træningsømhed.

2. Man kan ikke få ekstra bonus ved at trænere hårdere end man egentlig kan holde til, og efterfølgende kompensere ved at tage smertestillende piller.

3. Har man alligevel af en eller anden grund trænet så hårdt, at man er fuldstændig smadret kan man overveje alligevel at tage et par piller, da man befinder sig i en akut overtræningssituation, hvor de inflammatoriske processer muligvis er blevet "overstimulerede".

Alt det her er jeg fuldstændig enig i (lækker litteraturliste iøvrigt) :wink:

Men som du selv skriver i ovenstående indlæg, så er de retningslinier møntet på raske trænende, som har DOMS i større eller mindre grad.

Piv's situation er en helt anden - hun har en skade i bevægeapparatet med en pågående inflammatorisk proces, som skal holdes nede for ikke at gøre yderligere skade. At fraråde hende at spise antiinflammatoriske farmaka er en bjørnetjeneste. Det er dette jeg opponerer imod:

...jeg anbefaler ikke, at du indtager smrtestillende som NSAID, da der er undersøgelser...

Pivklar: Fx Ibuprofen fåes i håndkøb. Panodil og Magnyl har du måske allerede liggende derhjemme. De to sidstnævnte er ikke NSAID, men kan også gøre det i næsten samme grad :smile:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak igen... har taget dem... suuuuuuuk

Nej vi taler bestemt ikke om Doms.. kender godt forskellen og iøvrigt veld med doms....

:blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er DOMS?? Og lad os droppe alt det slang og få det gode gamle danske tilbage :w00t: ...lad os gøre Haarder en god tjeneste :tongue:

Jeg troede du havde ømhed som flg. af træning og ikke nogen skade...i nakkeregionen er det ren tortur, hvis det er længerevarende...god bedring!

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak igen... har taget dem... suuuuuuuk

Nej vi taler bestemt ikke om Doms.. kender godt forskellen og iøvrigt veld med doms....

:blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er DOMS?? Og lad os droppe alt det slang og få det gode gamle danske tilbage :w00t: ...lad os gøre Haarder en god tjeneste :tongue:

Jeg troede du havde ømhed som flg. af træning og i nakkeregionen er det ren tortur, hvis det er længerevarende...god bedring!

<{POST_SNAPBACK}>

sorry :blush:

klik her

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak igen... har taget dem... suuuuuuuk

Nej vi taler bestemt ikke om Doms.. kender godt forskellen og iøvrigt veld med doms....

:blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er DOMS?? Og lad os droppe alt det slang og få det gode gamle danske tilbage :w00t: ...lad os gøre Haarder en god tjeneste :tongue:

Jeg troede du havde ømhed som flg. af træning og i nakkeregionen er det ren tortur, hvis det er længerevarende...god bedring!

<{POST_SNAPBACK}>

sorry :blush:

klik her

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal bruge usernavn+password dér!

Link to comment
Share on other sites

Mørbanket efter træning?

Start træningen ved lav intensitet og byg langsomt op hvis du vil undgå muskelømhed flere dage efter hård træning

af jakob nielsen, fysioterapeut

De fleste kender følelsen af at være godt mørbanket i kroppen i dagene efter et hårdt træningspas eller uvant fysisk arbejde. I dagene bagefter gør det ondt at bevæge sig og musklerne føles ømme og stive.

Ømheden opstår når musklerne bliver brugt på en anden måde end de er vant til, og fænomenet kaldes Delayed Onset of Muscle Soreness eller forsinket muskelømhed, her forkortet til DOMS.

Men hvad er DOMS?

Den muskelømhed der kommer af træning kan inddeles i:

Akut muskelømhed og den forsinkede muskelømhed.

Akut muskelømhed

Den akutte muskelømhed er den smerte man kan opleve under og umiddelbart efter træningen. Og den skyldes den akkumulation eller ophobning af affaldsstoffer der sker ved udtrætning af musklerne når de arbejder uden ilt, det vil sige anaerobt.

Det medfører et surt miljø i muskelfibrene og mindsker calcium frigørelsen og dermed evnen til at bruge musklen. Vi siger at musklerne syrer til.

Forsinket muskelømhed

Den forsinkede muskelømhed bliver gradvist værre indenfor de første 24-72 timer efter hård og eller uvant fysisk aktivitet.

Ømheden forsvinder gradvist igen i de følgende fem til syv dage. Ømheden kan opstå uanset hvor trænet man er, hvis man laver anderledes eller hårdere træning end man er vant til.

Med DOMS følger muskelømhed, stivhed, nedsat evne til at udvikle kraft i musklerne samt forringet koordination.

Årsagen til ømhed

Hvad skyldes DOMS? Videnskaben er stadig usikker på alle omstændighederne omkring DOMS.

Man mener at DOMS er et resultat af beskadigelse af selve muskelfiberen og måske også sarcolemmaet som er den hinde, der findes omkring muskelfiberen, hvori også cellemembranen er indeholdt.

Man har også observeret forandringer 2-7 dage efter hårdt fysisk arbejde i musklerne i de såkaldte z-skiver i muskelfibrenes myofibriller. Med forandringerne følger hævelse og inflammation, det vil sige en betændelsesreaktion.

Man kan se skaderne direkte når man undersøger muskelpræparater i mikroskopet eller ved måling af muskelenzymer der siver ud i blodbanen fra de ødelagte muskelceller.

Man har fundet ud af at tallet for indholdet af muskelenzymer i blodet er steget 2 til 10 gange efter hård træning, hvilket tyder på at muskelcellemembranerne brister. Det ser ud til at processen med overbelastning af muskelfibrene så de beskadiges, bliver kraftigst stimuleret af excentrisk arbejde – det vil sige når en muskel arbejder samtidig med at den forlænges, for her oplever man ofte store belastninger på et forholdsvist lille område af musklen.

Er mælkesyre i musklerne årsag til DOMS ?

Man ved at DOMS ikke er en reaktion på ophobningen af mælkesyre i kroppen, da mælkesyren forbrændes i de hvilende og let arbejdende muskelceller. Kroppen bruger således fra ½ til 2 timer på at fjerne al mælkesyren efter et træningspas. Ved fysisk aktivitet med lav intensitet, det vil sige ved 50-60 procent af udøverens maximale iltoptagelse, kan denne tid reduceres til det halve. Derfor er det en god idé at lave en let nedvarmning efter træning.

Forbyggelse af DOMS

Muskelømhed kan forebygges eller minimeres ved at:

l reducere det excentriske muskelarbejde i den tidlige træningsopbygning.

l starte træningen med lav intensitet

og bygge langsomt op over et par uger.

Da det er svært at undgå excentrisk muskelarbejde i de fleste idrætsgrene og dermed DOMS, må man gradvist opbygge sin træning og langsomt øge intensitet og mængde, men med hyppige træningspas.

Ved kredsløbstræning kan man vælge at arbejde med roning, cykling eller svømning, da der ikke er involveret så mange excentriske bevægelser i netop disse træningsformer. Fordelen er at man kan træne hårdere i en opbygningsfase, restituere hurtigere med minimal ømhed.

Behandling

Hvad gør man når man har fået DOMS?

Det bedste er hvile og eventuel træning med meget let intensitet. Man kan vælge at træne andre dele af kroppen end dem der har været ramt af DOMS.

Kosten har en indflydelse på hvor hurtigt man restituerer, men kan ikke forhindre DOMS. Genopbygningen af sukkerdepoterne i kroppen bliver påvirket negativt af excentrisk arbejde og kan være påvirket i helt op til 10 dage efter hårdt excentrisk arbejde. Derfor er det vigtigt med kulhydratrig kost og proteiner efter træning og sikre sig at man spiser nok af disse i det daglige for at kunne restituere hurtigt og kunne træne gentagende gange med høj intensitet.

Der findes ingen sikker dokumentation for at kosttilskud kan forhindre eller minimere DOMS

Strækøvelser forebygger ikke

Udspænding er godt hvis man vil bevare eller øge sin smidighed, men det hjælper ikke i forebyggelsen af DOMS.

Traditionelt har man opfattet strækøvelser som et godt middel mod muskelømhed, men undersøgelser foretaget af den danske forsker og fysioterapeut Hans Lund, har ikke kunnet påvise nogen sikker effekt af strækøvelser på ømheden eller muskelstyrken. Dertil kommer at excentrisk arbejde og udspænding menes at påvirke muskelvævet på samme måde, og derfor synes det irrelevant at udspænde for at undgå DOMS. Forsøg har vist at udspænding af muskler med DOMS kan give smertelindring 1-2 minutter efter udspænding. Forklaringen kan være at den væskeophobning – også kaldet et ødem, der opstår i den ømme muskel i DOMS perioden, presses ud af musklen som følge af udspændingen og dermed mindsker smerten i musklen og øger bevægeudslaget en smule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share