Træning før morgenmad


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg har engang hørt, at hvis man vil tabe fedt, kan det være en god idé at træne om morgenen, før man har fået noget at spise. Grunden skulle være, at kulhydratdepoterne er tomme, så alt energien tages fra kropsfedtet med det samme.

Er dette sandt? Og i så fald, er det en god metode til fedttab? Kan det eventuelt gå ud over musklerne? Eller være usundt på en anden måde?

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang hørt, at hvis man vil tabe fedt, kan det være en god idé at træne om morgenen, før man har fået noget at spise.

Det afgørende er (SVJV) ikke hvornår du træner, men hvor meget og hvor effektivt du træner, altså hvor meget energi du forbrænder.

Min egen oplevelse er, at jeg arbejder langt mindre effektivt på tomme glykogen-depoter - mine træningspræstationer (uanset om det er cardio eller styrke) bliver ikke uvæsenligt ringere. En skål havregryn gør underværker en lille time før løbeturen etc.

Al den stund man abonnerer på tanken om, at vægttab faktisk udelukkende styres af energiindtag henholdsvis -forbrug, så synes tidspunktet at være helt ligegyldigt og tomme glykogendepoter sandsynligvis ligefrem en hæmsko for effektiv træning.

Mvh,

kam1138

Edited by kam1138
Link to comment
Share on other sites

man opnår jo en god forbrænding ved træningen og ikke mindst efterforbrændingen som man jo har glæde af hele dage. men, ens intensitet kan jo godt falde lidt om morgenen hvis man ikke lige er vant til at træne på dette tidspunkt. Jeg træner selv tit klokken seks om morgenen. Det kræver lige lidt tilvænning og hvis du er vant til at spise inden du træner, ja så vil du jo også nok føle en vis sult.. :4mewantfood:

Men prøv dig frem..Uanset hvad, så syntes jeg det er dejligt at få trænet om morgenen-formiddagen, for så har man et dejligt overskud...

Camilla

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden lavede nogle britiske forskere et eksperiment med 2 grupper svømmere. De var konkurrencesvømmere men ikke på eliteplan. Forsøget viste at gruppen der trænede tidligt om morgenen opbyggede mindre muskelmasse end gruppen, der trænede sidst på eftermiddagen. De anvendte kun svømning som fysisk aktivitet. Begge grupper havde dog spist som vanligt inden de kastede sig i bassinet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan så ikke helt sammenlignes. Jeg går dog ud fra at dit ankepunkt ligger i at morgen-træning ikke giver så stor anledning til hypertrofi, men da spørgeren angiveligt ønsker at forbrænde fedt og derfor tænker på cardio, så er der alligevel ingen hypertrofi at hente :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Tak for linket Simon.

Det lader til at der har været en del diskussion omkring dette emne, og en masse godt at læse. Meningerne virker ret delte, så det kan være svært at tage en fast konklusion. Mange ser dog ud til at mene at træning før morgenmad er godt for fedtforbrænding. Hmm.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share