timing og mængder af protein


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg havde i dag en diskussion med min biologi lærer. Jeg kunne kun argumentere helt basalt for min holdning, hvor han havde en helt anden.

Det handler om proteinindtag, måde mængder og timing.

Han mente for det første at det var nok bare at spise måske 200 g kød om aftenen, så var man fint dækket ind. For det andet mente han heller ikke at proteintaget behøves at blive spredt ud over dagen. Hverken at spise mere protein eller at dele proteinindtaget ud over dagen ville give bedre resultater ift. styrketræning og bodybuilding.

Det jeg så mente, og har "lært" herinde er at man som trænende individ bør indtage mellem 1,6 og 2 g protein pr. kropsvægtkilo, samt at det bør spredes ud over dagen, så musklerne hele tiden har noget at arbejde med.

Det jeg så leder efter er håndgribelige beviser, undersøgelser, på min påstand. Indtil videre har jeg fundet den fra Pubmed som også er her på MOL, som omhandler ældres mænd proteinindtag enten lige efter træning, eller 2 timer efter træning, hvor der er en markant forskel.

Er der nogen som ligger inde med flere ?

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Wizz:

De understøtter hovedsageligt bare konsensus herinde med, at proteinbehovet øges ved træning, helt op til 1,8 gram per kilo kropspvægt, og at protein og kulhydrat er vigtigt i forbindelse med træningen (hvis der ikke er indtaget tilstrækkeligt på forhånd).

Så intet nyt i det, men bare videnskabelig underbygning. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det må da være ham, der sidder på bevisbyrden. Hvordan er det lige, det er: "usædvanlige udsagn kræver usædvanlige beviser"

<{POST_SNAPBACK}>

Well, der kan jeg kun erklære mig enig. Problemet er bare, som Cookie nævner, at han er lærer, og jeg blot er elev :smile: Derudover er konsensus for ham jo hvad han siger. Han kender netop ikke til den konsensus som hersker herinde.

I burde nok specificere det lidt mere ud, da i begge har ret i nogle af udtalelserne.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor er det vi har ret - og tager fejl, ? Altså jeg mener jo at for at optimere ens hypertrofi bør man fordele proteinindtaget ud over dagen, og at f.eks. timingen er det omkring træning er vigtigt. Derudover mener jeg også at proteinbehovet forøges ifb. med træning.

Han mener så at de to førstnævnte er ligegyldige, og at proteinbehovet selv som trænende dækkes ved blot 200 g kød om aftnenen :smile:

Wizz:

De understøtter hovedsageligt bare konsensus herinde med, at proteinbehovet øges ved træning, helt op til 1,8 gram per kilo kropspvægt, og at protein og kulhydrat er vigtigt i forbindelse med træningen (hvis der ikke er indtaget tilstrækkeligt på forhånd).

Så intet nyt i det, men bare videnskabelig underbygning.  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Mange tak for links :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det vi har ret - og tager fejl, ? Altså jeg mener jo at for at optimere ens hypertrofi bør man fordele proteinindtaget ud over dagen, og at f.eks. timingen er det omkring træning er vigtigt. Derudover mener jeg også at proteinbehovet forøges ifb. med træning.

Han mener så at de to førstnævnte er ligegyldige, og at proteinbehovet selv som trænende dækkes ved blot 200 g kød om aftnenen  :smile:

Der er rimelig konsensus om at ens proteinindtag er øget ved muskelopbyggende aktiviteter i forhold til "normal" befolkningen. Dog er der en række metodologiske fejl/mangler ved de fleste af studierne der ligger til grunds for dette og de 1,8g som man har fundet som maximum i nogle studier er muligvis rimelig højt sat. Dette er den ene side af sagen, den anden er at langt de fleste personer indtager tilstrækkeligt protein igennem en sund og alsidig kost hvis deres energibehov ellers er dækket.

Hvis ens kost er sund og alsidig vil det heller ikke være nødvendigt at bruge tid på at dele proteinindtag ud andet end at man skal sørge for at få lidt protein lige før og lige efter træningen. Man ved ikke hvor meget der er optimalt men 10-15g før og efter er nok rigeligt, kombineret med kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Der er rimelig konsensus om at ens proteinindtag er øget ved muskelopbyggende aktiviteter i forhold til "normal" befolkningen. Dog er der en række metodologiske fejl/mangler ved de fleste af studierne der ligger til grunds for dette og de 1,8g som man har fundet som maximum i nogle studier er muligvis rimelig højt sat. Dette er den ene side af sagen, den anden er at langt de fleste personer indtager tilstrækkeligt protein igennem en sund og alsidig kost hvis deres energibehov ellers er dækket.

Hvis ens kost er sund og alsidig vil det heller ikke være nødvendigt at bruge tid på at dele proteinindtag ud andet end at man skal sørge for at få lidt protein lige før og lige efter træningen. Man ved ikke hvor meget der er optimalt men 10-15g før og efter er nok rigeligt, kombineret med kulhydrater.

<{POST_SNAPBACK}>

Den er jeg på det rene med. Med en sund og alsidig kost følger vel som regel også at der er noget protein i alle måltiderne samt at ens energibehov er dækket.

Ang. undersøgelserne var det ny viden for mig. Men som jeg også skrev til ham, så var jeg da åben såfremt han i kraft af sin uddannelse kunne se netop sådanne fejl deri :smile:

Tak for inputtet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share