Ædedag under cut?


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Ved det har været oppe MANGE gange før, men synes ikke rigtig jeg kan finde en konklusion på emnet..

Jeg cutter pt og det går fint fremad.. Og har egentlig ikk svært ved at spise "så lidt", men har en ugentlig/månedlig ædedag nogen go effekt? Og vil det hjælpe mig overhovedet?

Edited by Lasse T
Link to comment
Share on other sites

Jeg har cuttet siden 1. februar óg tabt 5,7 kg. Jeg plejer at æde løs en gang om ugen især fredag. Det har ikke skadet mit vægttab endnu. Der er vist nogen der mener, at en sådan refeeding er gavnlig for vægtabet.

Det er der nok nogle andre, der ved mere om.

Jeg tror nu kun, det har mental betydning, at man en gang om ugen kan spise lidt mere og måske navnlig spise de ting, man ellers skal holde sig fra. Jeg tror, det har betydning, hvis man som mig er igang med et større vægttab at have nogle mekenismer, der hindrer, at det bliver for surt.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Der er to forskellige indgangsvinkler til fænomenet ædedag/refeed, den fysiske og den psykologiske.

I denne tråd er et par gode referencer til hvilken fysisk effekt refeed-dage (med kulhydrat "overdosering" :smile: ) har på leptin-niveauet og stofskiftet. Bemærk at en fedt-refeed ikke har samme effekt.

Lidt om leptin her og her.

Det der lidt mangler er om det indtag der skal til på en refeed dag opvejes af den øgede forbrænding efterfølgende. Dette fremgår i hvert fald ikke klart, og det er også værd at bemærke at de nævnte forsøg alle er lavet på normal-vægtige personer.

Den psykologiske effekt skal man heller ikke undervurdere. Det er helt forståeligt hvis en planlagt og begrænset skeje-ud-dag vil gøre det lettere for mange at holde diæten resten af tiden og dermed opnå et vægttab, selvom det vil være en smule mindre (eller gå lidt langsommere), hvis man ikke havde æde-dagen.

Link to comment
Share on other sites

Der er to forskellige indgangsvinkler til fænomenet ædedag/refeed, den fysiske og den psykologiske.

I denne tråd er et par gode referencer til hvilken fysisk effekt refeed-dage (med kulhydrat "overdosering" :smile: ) har på leptin-niveauet og stofskiftet. Bemærk at en fedt-refeed ikke har samme effekt.

Lidt om leptin her og her.

Det der lidt mangler er om det indtag der skal til på en refeed dag opvejes af den øgede forbrænding efterfølgende. Dette fremgår i hvert fald ikke klart, og det er også værd at bemærke at de nævnte forsøg alle er lavet på normal-vægtige personer.

Den psykologiske effekt skal man heller ikke undervurdere. Det er helt forståeligt hvis en planlagt og begrænset skeje-ud-dag vil gøre det lettere for mange at holde diæten resten af tiden og dermed opnå et vægttab, selvom det vil være en smule mindre (eller gå lidt langsommere), hvis man ikke havde æde-dagen.

Du henviser til en snart 4år gammel tråd hvor de refererede studier ikke understøtter den fysiologiske hypotese bag refeed, tværtimod.

Der er ingen tvivl om at den psykologiske del ved refeed har den største effekt. Om der er en lille fysiologisk effekt er endnu dokumenteret.

Link to comment
Share on other sites

Takker allihop..

Nu er jeg bare mere forvirret og om jeg ska æde en ugentlig dag eller ej.. hmm... det går sån set fint nu, men min mave hungrer efter en fed stor burger.. homemade! :wub:

hvis du spiser en hjemmelavet burger så er den ikke nær så usund som en fra mcd. hvis du svarer på dressingen så kan man sagtens få en lkker burger uden at den ødelægger hele kcal-budgetet.

når jeg laver burgere er det mest usunde ved burgeren selve brødet så nogle gange droppe jeg toppen(jeg bruger ikke dressing, kun ketchup og sennep)...

Link to comment
Share on other sites

Du henviser til en snart 4år gammel tråd hvor de refererede studier ikke understøtter den fysiologiske hypotese bag refeed, tværtimod.

Der er ingen tvivl om at den psykologiske del ved refeed har den største effekt. Om der er en lille fysiologisk effekt er endnu dokumenteret.

Viste ikke den slags undersøgelser havde en udløbsdato :tongue:

Det er muligt jeg ikke kan læse, men jeg forstår altså de undersøgelser som at kulhydrat-refeed i en eller anden grad øger leptin og stofskifte, men som jeg også skriver er regnestykket for om det kan betale sig ikke komplet.

Link to comment
Share on other sites

Viste ikke den slags undersøgelser havde en udløbsdato :tongue:

Det er muligt jeg ikke kan læse, men jeg forstår altså de undersøgelser som at kulhydrat-refeed i en eller anden grad øger leptin og stofskifte, men som jeg også skriver er regnestykket for om det kan betale sig ikke komplet.

?

There was no relationship between changes in leptin concentrations and changes in energy expenditure, suggesting that leptin is not involved in the stimulation of energy metabolism during overfeeding.
Leptin ingen betydning for metabolismen

Short-term regulation of postprandial satiety and food intake is not influenced by circulating leptin.

Leptin ingen betydning for mæthed og efterfølgende energiindtag

Leptin levels did not return to BASE during WASH when intake returned to 100% TEE
Leptin stiger ikke til normalnivaeu efter 3 dages indtag af 100% TEE

Because leptin levels returned to BASE only after completion of a complementary feeding period and restoration of cumulative energy balance, leptin levels reflect short-term cumulative energy balance.

Det øger ikke metabolismen udover den effekt man altid ser ved ændringer i energiindtaget, har ingen betydning for mæthedsfornemmelsen og det efterfølgende energiindtag samt efter 3 dages refeed er leptinniveauet stadig under normalniveau. Så hvad er det lige formålet med refeed er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg indrømmer blankt at jeg var lidt for hurtig der, men jeg må sige at det heller ikke er nemt, når laush' overskrifter modsiger undersøgelserne han citerer :innocent: og jeg forstod ærligt talt ikke hvilken relevans din kommentar om trådens alder havde.

Fred være med det, og jeg er skam også enig med dig i at den fysiske effekt af refeed indtil videre må siges at være tvivlsom.

Link to comment
Share on other sites

Alderen havde vel heller ingen relevans, selvom det er yderst sjældent der kommer så gamle tråde frem som faktisk er noget værd. Jeg er bare ufattelig træt af at der i flæng smides rundt med abstracts fra pubmed. Her passede abstract endda ikke med hvad man ønskede at underbygge. Ikke en kritik af hverken maxp eller laush, det sker bare alt for ofte og nu var det lige i denne tråd jeg skrev det.

Link to comment
Share on other sites

Når man går på diæt falder leptin niveauet og dette påvirker igen det sympatisk nervesystem og stofskiftehormoner. Dette ses bl.a i dette studie.

Som Sortarius også har været inde på svinger leptin niveauet meget over et døgn, men med 2 daglige leptin injektioner sås normalisering af stofskiftet hos personer der skulle vedligeholde et 10% kropsvægtstab. Uden leptin injektoner var deres stofskifte lavere.

Fra studiet: Maintainance of reduced body weight is associated with a signifikant decrease in TEE (total energy expenditure) of approximately 300-500kcal/day greater than predicted by changes in body mass and composition". Altså stofskiftet falder mere end hvad der kan forventes udfra tab af kropsmasse eller kropskomposition.

Nu er spørgsmålet jo så bare om en "refeed" stimulerer leptin niveauet så man kan nærme sig "før-diæt" niveauet og dermed normalisere stofskiftet. + at de ekstra kcal man indtager ikke sætter sig som fedt og dermed "ødelægger" de forudgåendes dages diæt med få kcal. Ved overfeeding af kulhydrat med massive mængder ses oxidation af en del af de ekstra kcal. De ekstra kcal sætter sig altså ikke. Må lige finde studiet.

Link to comment
Share on other sites

Når man går på diæt falder leptin niveauet og dette påvirker igen det sympatisk nervesystem og stofskiftehormoner. Dette ses bl.a i dette studie.

Som Sortarius også har været inde på svinger leptin niveauet meget over et døgn, men med 2 daglige leptin injektioner sås normalisering af stofskiftet hos personer der skulle vedligeholde et 10% kropsvægtstab. Uden leptin injektoner var deres stofskifte lavere.

Fra studiet: Maintainance of reduced body weight is associated with a signifikant decrease in TEE (total energy expenditure) of approximately 300-500kcal/day greater than predicted by changes in body mass and composition". Altså stofskiftet falder mere end hvad der kan forventes udfra tab af kropsmasse eller kropskomposition.

Nu er spørgsmålet jo så bare om en "refeed" stimulerer leptin niveauet så man kan nærme sig "før-diæt" niveauet og dermed normalisere stofskiftet. + at de ekstra kcal man indtager ikke sætter sig som fedt og dermed "ødelægger" de forudgåendes dages diæt med få kcal. Ved overfeeding af kulhydrat med massive mængder ses oxidation af en del af de ekstra kcal. De ekstra kcal sætter sig altså ikke. Må lige finde studiet.

Dette er dog i uoverensstemmelse med de studier du refererede i den post MaxP linkede til. Her så man blandt andet at leptin ikke havde nogen betydning for metabolismen og at 3 dages indtag af 100% TEE ikke normaliserede leptinniveauet. Normalisering af leptinniveauet kan sikkert gøres hurtigere ved overfeeding, men spørgsmålet er her hvor hurtigt leptinniveauet falder igen? Hvorfor har leptin kun betydning for metabolismen i nogle studier? Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Dette er dog i uoverensstemmelse med de studier du refererede i den post MaxP linkede til. Her så man blandt andet at leptin ikke havde nogen betydning for metabolismen og at 3 dages indtag af 100% TEE ikke normaliserede leptinniveauet. Normalisering af leptinniveauet kan sikkert gøres hurtigere ved overfeeding, men spørgsmålet er her hvor hurtigt leptinniveauet falder igen? Hvorfor har leptin kun betydning for metabolismen i nogle studier?

Kan ikke svare dig på hvorfor leptin niveauet ikke havde betydning i det nævnte studie. Studiet er jo dog forskelligt på den måde at de i det ovenstående studie her, kigger på en forskel fra en mindsket kropsvægt (10%) ift. baseline vægt. Ved -10% kropsvægt påvirker det lavere leptin niveau metabolismen.

Ja spørgmsålet er hvor hurtigt leptin niveauet falder igen og om den ene dags overfeeding allerede er "spildt" f.eks dagen efter fordi kroppen allerede her sænker stofskiftet igen. Mange, inkl. mig selv kan dog helt klart mærke en forskel i kroppen, inkl morgentemperaturen som er højere efter refeed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share