Mountainbiking


Jakob
 Share

Recommended Posts

Jeg har for nylig købt en Cube SL MTB og udstyr for at begynde at køre MTB. Som nybegynder har jeg en del spørgsmål, som jeg vil høre om nogle af Jer kan hjælpe mig med.

Først og fremmest, hvor kan jeg "lære" at køre (jeg ved der findes klubber, men hvad hvis man er nybegynder?)

Hvor kører I henne? (jeg bor i Kbh) - både afmærkede spor og andet mindre kuperet terræn.

Hvor køber I grej/service henne? - jeg er ikke så teknisk orienteret og har brug for gode, "ikke-alene-sælger" råd.

Hvilke vedligeholdelsesmidler (rens/smørring/aggregater, etc.) vil I anbefale/har I gode erfaringer med?

På forhånd tak.

Mange hilsner

Jakob

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest, hvor kan jeg "lære" at køre (jeg ved der findes klubber, men hvad hvis man er nybegynder?)
- Kan du ikke bare køre lidt på "opdagelse" i skoven, når du føler dig klar så tag kontakt til en klub.
Hvor kører I henne? (jeg bor i Kbh) - både afmærkede spor og andet mindre kuperet terræn.

- Bor ikke selv i kbh. Men www.rudemtb.dk har nogle ruter

Hvor køber I grej/service henne? - jeg er ikke så teknisk orienteret og har brug for gode, "ikke-alene-sælger" råd.
- Jeg køber ofte grej hjem fra tyskland. Ellers er www.roadbikeshop.dk og bikebuster.dk ganske udemærket.
Hvilke vedligeholdelsesmidler (rens/smørring/aggregater, etc.) vil I anbefale/har I gode erfaringer med?

- rens: rent vand og børste, evt lidt bilshampoo

- Smøring, hvis det er en rigtig slider cykel så vil jeg blot bruge noget wd-40 eller så er pedros olier gode synes jeg.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Jeg er vældig glad for Road Bike Shop.. måske også lidt fordi de er sponsor for den cykelklub, jeg er medlem af :smile:

De skulle have en butik i København, hvor de sælger varerne til samme pris som ved postordre og har også værksted, så man kan få udført service.

Mht. rengøring, så har jeg længe bare brugt en opvaskebørste, en opvaskebalje med sæbevand og en svamp og det har fungeret fint. Ellers kan man få sæt som fx Pedros Mini Pit Kit, hvor alt følger med.. også olie af Pedros-mærket som 789 nævner.

Personligt har jeg også været rigtig glad for at have købt et "mekanikerstand", som man kan spænde cyklen op i, så man kan arbejde i en naturlig arbejdsstilling.

Mht. smøring, så foretrækker jeg Pedros- og Finish Line-mærkerne, bl.a. fordi begge mærker laver produkter, der ikke forurener. Bruger for tiden Pedros Syn Lube med stor tilfredshed.

Hvad angår mountainbike, så kan jeg ikke komme med de store tips, da jeg kører landevej. Kørte mtb et par gange i skoven, men det er noget tid og 3.000 kr. i kiropraktor-regninger siden. Havde et mindre styrt i skoven, men det siger meget mere om mine cykelteknik-evner end den generelle fare ved at køre mtb :wink:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Det med at hænge cyklen op er bestemt også en ganske god løsning. Jeg købte mest et stand, fordi der ikke var noget oplagt sted at hænge cyklen op.

Mærket på standet er Elite og den hedder Spindoctor Team. Jeg mener, at jeg gav omkring 500 kr. for den ved Road Bike Shop. Den er meget stabil når cykel sidder i den og kan klappes sammen, så den ikke fylder alverden.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Et godt fif ved ophænging i kroge er at binde en gammel cykelslange i den kæde der holder krogen, således at der er lidt elastik i krogen, så er den lidt rarere at arbejde med.

dvs:

slangekæde

slange kæde

slange kæde

slange kæde

slange kæde

slange kæde

slange kæde

slange kæde

slangekæde

kæde

kæde

Fuck det virkede ikke med mellemrumstasten...håber du forstår. Er træt. Out.

kæde

krog

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Når du bor i Københavnsområdet så kører man typisk på det røde og det blå spor.

Det er spor i hhv Hareskoven og Rude skov som er etableret i samarbejde mellem Skov og Naturstyrelsen og så Dansk Mountainbike Klub (DMK)

Der er info og kort på skov og naturstyrelsens hjemmeside. Her et direkte Link

På deres hjemmeside findes også kort over mountainbikeruter i andre dele af landet

I Københavnsområdet er der mange uformelle klubber det aftaler træning via deres hjemmesider. Tjek fx http://teamhustler.dk

DMK (Dansk Mountainbike Klub) er den største og mest velorganiserede i københavn. De arrangerer tillige intro ture for nybegyndere.

DMK board (hjemmeside) er dels klubbens lokale hjemmeside. Men det er desuden de facto sitet for alt hvad der har med MTB i Danmark at gøre. I afdelingen for køb og salg (skrotbunken) er der således stumper fra hele landet.

På deres message board får man typisk gode råd - ikke i løbet af timer, men i løbet af minutter. Meget akktivt og imødekommende board - også overfor nybegyndere! Link til DMK's board: http://mtb.dk

Kører man MTB i nærheden af storkøbenhavn så dukker DustCup.dk (Sommer) og SlushCup.dk (vinter) hurtigt op som begreber man bør kende. Det er motionsløb på MTB - det er alle de lokale klubber der arrangerer på skift. Det er billigt, hyggeligt - og skide sjovt!

Altså: kig på nogle af de links. Derfra kan du hurtigt få svar, gode råd og nogen at træne med.

PS. Tjek også lige eventet Nordic24.dk der løber af stablen den kommende weekend. Det er ganske vist ikke for begyndere at deltage, men der bliver en fantastisk festival agtig stemning fra lørdag kl. 12.00 - både for deltagere og tilskuere.

PPS. Til de der har lidt erfaring og lidt krudt i benene, så har teamhustler.dk en ledig plads på et hygge hold til Nordic24.dk . :shades:

(hygge betyder at der ikke kører efter klassementet)

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share