Tyggegummi-kalorier


Keki
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Jeg ved godt at det er et pudsigt spørgsmål, men har tænkt på det i et par dage:

Jeg har lige købt en ny pakke tyggegummi. Stimorol sukkerfri.

Der skrives på pakken at hver stykke indeholder 3,9 kcal. Der er 10 stykker tyggegummi i pakken.

Hvis vi nu siger at jeg æder pakken. Eller i hvert fald tygger den igennem i løbet af en dag, skal jeg så tælle kalorierne med i kalorieregnskabet? Jeg har jo ikke slugt tyggegummiet, og dermed er energien vel ikke optaget i min krop - eller er den?

Det er et rent hypotetisk spørgsmål, da jeg ikke tæller kalorier til dagligt, men synes da det er pudsigt at kalorieindholdet er opgivet på noget der aldrig ser indersiden af mavesækken.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jo, sukkeralkoholerne bliver jo blandet med dit spyt og du sluger det og optager det, men det er jo 40 kcal... Du kan aldrig nogensinde lave en kostplan, der er præcis med mindre end 40 kcal usikkerhed alligevel, så det gør ikke den store forskel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hej allesammen!

Jeg ved godt at det er et pudsigt spørgsmål, men har tænkt på det i et par dage:

Jeg har lige købt en ny pakke tyggegummi. Stimorol sukkerfri.

Der skrives på pakken at hver stykke indeholder 3,9 kcal. Der er 10 stykker tyggegummi i pakken.

Hvis vi nu siger at jeg æder pakken. Eller i hvert fald tygger den igennem i løbet af en dag, skal jeg så tælle kalorierne med i kalorieregnskabet? Jeg har jo ikke slugt tyggegummiet, og dermed er energien vel ikke optaget i min krop - eller er den?

Det er et rent hypotetisk spørgsmål, da jeg ikke tæller kalorier til dagligt, men synes da det er pudsigt at kalorieindholdet er opgivet på noget der aldrig ser indersiden af mavesækken.

:smile:

Selvom du ikke sluger det tygger du jo på det og sødestoffet ryger ud i din mund og du sluger jo dit spyt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share