Er dette program noget værd?


Jamesgoingstrong
 Share

Recommended Posts

Lige begyndt med træning igen og har efter de sidste gange sådan fundet lidt udaf hvilke øvelser jeg kan lide, så her er hvordan det ser ud lige nu, vil bare gerne hører nogle lidt mere erfarne bodybuilders råd :)

Mandag:

Squat 4x6

BB Bænkpres 4x6

Incline & Decline DB Bænkpres 3x8

Chin-ups Pavels Metode

BB/DB Curls 3x8

Leg Curls 3x8

Calf Raise 3x8

Rygbøjninger m. belastning 3x8

ABS

Onsdag:

Dødløft 4x6

BB Behind neck press 3x8

Military Presses 3x8

Seated Cable Row 3x8

DB Skulder Pres 3x8

Pulldown 3x8

Lateral Raises i maskine 3x8

Triceps Dips 3x8

Fransk Pres 3x8

ABS

Fredag:

Squat 4x6

BB Bænkpres 4x6

Incline & Decline DB Bænkpres 3x8

Chin-ups Pavels Metode

BB/DB Curls 3x8

Leg Curls 3x8

Calf Raise 3x8

Rygbøjninger m. belastning 3x8

ABS

På forhånd tak ;D

Link to comment
Share on other sites

Tænkte det nok ;/ er ik så helvedes meget inde i det som du kan se..

Vil gerne have et godt bryst og en god ryg, men tja kan godt se der er lidt for mange ens... Har du ellers en god ide til hvordan jeg skal kører det? Masse er hvad jeg vil koncentrere mig om først, så få gentagelser og tunge sæt..

Derudover vil jeg gerne være god til både overhånds og underhånds chin-ups!

Edited by Jamesgoingstrong
Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvis det er masse du er ude efter, er det godt at tænke på denne måde:

1. Basis øvelse. Det kan være squats for ben, Dødløft for ryg, Bænkpres for bryst, millitary press for skulder osv.

Vælg dem der er bedst for dig! Måske er squat noget lort for dig, så lav noget andet. Quarter squats, front squats whatever..

2. En øvelse der giver godt stræk eller i det mindste har en anden belastningskurve. Skal være i et andet plan end den første øvelse.

Derfor er pres foran hovedet og bag nakken for skulder ikke en fantastisk kombination. De to øvelser er meget lig hinanden.

3. En isolationsøvelse af en eller anden art for pump. Pump er ikke ulovligt, selv om MOL dogmerne i høj grad går på relativt lave reps og basisøvelser hele veje igennem. hvis du ikke har synderligt meget træningserfaring, så er det smart at fokusere på basisøvelser og ikke køre for høj volumen. Derfor skal isolationsøvelser køres på fornemmelse de dage der er overskud og primært for dine svage områder. Men har du regelmæssig træning bag dig, og har haft fornuftig fremgang, så smid da for guds skyld lidt "disco træning" ind.

Det er godt for leddene og koster ikke det store for restitutionen + det påvirker andre vækstmekanismer end tung basistræning.

Hvor ænge har du trænet, og hvor meget har du taget på i den periode?

hvordan har du ellers trænet hidtil?

Link to comment
Share on other sites

Jamen har ik været i gang i andet i 2 uger nu, trænede lidt sidste år, men mest bare for fun, der skal gøres noget ved det nu, mht. vægten ved jeg det ik, har et højt stofskifte men spiser også derefter.. Min bror siger jeg ser en smule større ud, tror bare det er fordi jeg lige er gået i gang og bliver lidt pumpet, men aner det ik :) .. Kørt med nogenlunde det program jeg skrev, nogle af øvelserne er kommet på hen af vejen, har bare haft få kilo på her i starten for at få øvelserne kørt ordentligt ind i kroppen, er først lige begyndt at smække lidt kg på, havde 4x6@100kg i squat, 4x6@100kg i dødløft og 4x6@70kg i bænk her da jeg prøvede at tage lidt kilo på..

188 høj og vejer omkring 80 ;s

Kan du eventuelt skrive hvordan dagene måske skulle se ud? Eller er det for meget at bede om :) ?

Link to comment
Share on other sites

Jamen har ik været i gang i andet i 2 uger nu, trænede lidt sidste år, men mest bare for fun, der skal gøres noget ved det nu, mht. vægten ved jeg det ik, har et højt stofskifte men spiser også derefter.. Min bror siger jeg ser en smule større ud, tror bare det er fordi jeg lige er gået i gang og bliver lidt pumpet, men aner det ik :) .. Kørt med nogenlunde det program jeg skrev, nogle af øvelserne er kommet på hen af vejen, har bare haft få kilo på her i starten for at få øvelserne kørt ordentligt ind i kroppen, er først lige begyndt at smække lidt kg på, havde 4x6@100kg i squat, 4x6@100kg i dødløft og 4x6@70kg i bænk her da jeg prøvede at tage lidt kilo på..

188 høj og vejer omkring 80 ;s

Kan du eventuelt skrive hvordan dagene måske skulle se ud? Eller er det for meget at bede om :) ?

Hvis du starter fra scratch syntes jeg dit programforslag lyder MEGET voldsomt.

Højere reps kan være fint for en begynder, du vokser jo af hvadsomhelst.

Skal lige ordne lidt forskelligt, så kan jeg komme med et forslag.

Link to comment
Share on other sites

Hehe sådan er jeg, vil gerne have noget der virker hurtigt, og som kommer ind og rammer en masse muskelgrupper, maven har jeg ik problemer med, det er fint fint.. 3x10 med vægt bag nakken, 3x10 til skrå, og så øver jeg lidt til at kunne tage dragonflags... helt i orden du, og mange tak :)

Synes alle siger få reps = masse, høje reps = styrke?

Edited by Jamesgoingstrong
Link to comment
Share on other sites

Hehe sådan er jeg, vil gerne have noget der virker hurtigt, og som kommer ind og rammer en masse muskelgrupper, maven har jeg ik problemer med, det er fint fint.. 3x10 med vægt bag nakken, 3x10 til skrå, og så øver jeg lidt til at kunne tage dragonflags... helt i orden du, og mange tak :)

Synes alle siger få reps = masse, høje reps = styrke?

Tung vægt = styrke, lavere vægt = alt fra masse til kraftudvikling til udholdenhed alt efter vægten og hvordan man strukturerer træningen.

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=459341

Det er et udemærket program for dit niveau.

Hvis du vil gøre mere kan du køre ladders for chins og pullups dagligt.

Ellers kan du bruge ti minutter ekstra i slutningen af programmet til valgfri pumpe træning hvis du f.eks. er helt pjattet med at træne mave.

Hvis du spiser rigtigt vil du få gode gains.

Link to comment
Share on other sites

Ik sikker på jeg bare kan kører supersets, det jo ik sådan at jeg bare kan tage f.eks. squat stativet og bænk stativet i 10 sæt.. kan sq ik bare tage begge øvelser på samme tid ;D

Med det program der skal jeg jo først til at finde ud af hvad jeg max kan løfte, og så finde % af det bagefter... ;s hvad med senere i programmet når man f.eks har kørt de 60% af 1RM på dag 3 og man så senere kommer til dag 11 og skal gøre det med 65% 1RM så kan det jo egentligt være man er steget i hvad man kan tage max, således man skal til at finde ud af hvad man max kan løfte én gang igen bagefter, skal det være sådan? Eller går man ud fra ens 1RM fra førstedagen af?

Gider du eventuelt lave det om til noget der ser ordentligt ud med gode øvelser, f.eks. Hanging Pike aner jeg ik hvad er, meget at be om, skal nok selv hvis du ik føler du har lyst, vil bare gerne have lavet det ordentligt :)

Edited by Jamesgoingstrong
Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke vil køre supersættene, så skal der et andet program til.

Her er mit forslag:

Man

Backsquat: 3x8

chinup: ladders

Dumbell Row 3x12

Bænkpres: 3x8

Mave

Hyper extension: 2x20-50 reps

Onsdag

Dødløft: 5x3

Pullup: ladders

Lunges: 3x12

Incline bænkpres: 3x12

Mave

Hyper extension: 2x20-50 reps

Fredag

Front Squat: 5x5

Rumænsk Dødløft, Snatch Grip: 5x5

Dumbell press: 3x6

Millitary press: 3x6

Chin ups: ladders

Når den træning er gennemført kan du smide 10min ekstra disco træning på for arme/lægge eller hvad du nu syntes trænger.

Ikke mere. Du skal ikke trættes af din discotræning, for det er basisøvelserne der tæller og bygger fundamentet op.

Mavetræning er en øvelse pr træningspas. Husk basisøvelserne også træner din mave, og alt andet for den sags skyld :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke vil køre supersættene, så skal der et andet program til.

Her er mit forslag:

Man

Backsquat: 3x8

chinup: ladders

Dumbell Row 3x12

Bænkpres: 3x8

Mave

Hyper extension: 2x20-50 reps

Onsdag

Dødløft: 5x3

Pullup: ladders

Lunges: 3x12

Incline bænkpres: 3x12

Mave

Hyper extension: 2x20-50 reps

Fredag

Front Squat: 5x5

Rumænsk Dødløft, Snatch Grip: 5x5

Dumbell press: 3x6

Millitary press: 3x6

Chin ups: ladders

Når den træning er gennemført kan du smide 10min ekstra disco træning på for arme/lægge eller hvad du nu syntes trænger.

Ikke mere. Du skal ikke trættes af din discotræning, for det er basisøvelserne der tæller og bygger fundamentet op.

Mavetræning er en øvelse pr træningspas. Husk basisøvelserne også træner din mave, og alt andet for den sags skyld :smile:

1. Hvor er dips?

2. Overhånd eller Underhånds chin-ups

3. Hvorfor 5x3 i dødløft? Og hvorfor dødløft alle 3 dage?

4. Er Lunges god imod Læg?

5. Hvad med weighted crunches til lige mave, og så bare nogle alm skrå på gulvet?

:D

Link to comment
Share on other sites

Du kan vælge at lave dips i din 10min discotræning eller i stedet for millitary press eller en af bryst øvelserne.

Chin ups og pull ups er to forskellige øvelser.

Der er kun dødløft en dag, derudover er der en variant af dødløft om fredagen.

5x3 er fordi det er vanskeligt at holde teknikken med mange reps i dødløft.

Basisøvelser for benene er gode for læg, vil du lave ekstra for læg lægger du det ind i de 10minutters ekstra disco træning.

Din mavetræning vil jeg ikke blande mig andet i, end de retningslinier du allerede har fået.

Link to comment
Share on other sites

Oki mange tak :D

Military Presses - er det bag eller foran nakken? Hvorfor skulle dips erstatte den, triceps dips altså.. mili er en skulder øvelse?

Hvorfor så mange reps i hyper extension når ens muskler vokser bedst og bliver stærkest ved at belaste dem..

Edited by Jamesgoingstrong
Link to comment
Share on other sites

Oki mange tak :D

Military Presses - er det bag eller foran nakken? Hvorfor skulle dips erstatte den, triceps dips altså.. mili er en skulder øvelse?

Hvorfor så mange reps i hyper extension når ens muskler vokser bedst og bliver stærkest ved at belaste dem..

Dips træner forsiden af skulderen og triceps, Millitary gør det samme.

Millitary press er altid stående og foran hovedet. bag nakken kan være for belastende for skulderne, så den skal man være varsom med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share