Studieretningsprojekt! Hjælp!


vito
 Share

Recommended Posts

Hej Folkens!

Jeg er i gang med at skrive studieretningsprojekt om muskeltræthed og mælkesyre. I den forbindelse bedes jeg redegøre for under hvilke forhold, der dannes mælkesyre i musklerne under fysisk arbejde. Jeg har ikke kunnet finde noget om det her på MOL, og det virker ikke som om der er enighed om, hvornår det dannes og hvilken betydning det har. Er der nogen, der skulle kende et eller andet sted, hvor jeg kunne læse om det (har været på bibloteket, gav ingenting :unhappy: )

Også kan jeg heller ikke helt gennemskue det med den anaerobe tærskel. Der er mange beviser på at den ikke findes, men alligevel er det vist at konsekvens træning ved en bestemt intensitet forbedrer præstationsevnen. Er der nogen der kender noget litteratur, der om den anaerob trærskel som træningsredskab?

Og nogen der ved hvor man kan finde artikler om træning omkring "den anaerobe træning".

Jeg ved godt det er meget, men håber virkelig der er nogen, der kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Der er ekstremt meget modstridende litteratur på det emne fordi den nyere forskning skaber en hel del tvivl om AT-tærskel mælkesyre, laktat osv. Flere større forsøg og undersøgelser er i øjeblikket på vej og indtil da (og sikkert længere) er der en del usikkerhed om hvad der er rigtigt og forkert. MEN der er ingen tvivl om at du bliver god til at arbejde hårdt ved at træne hårdt om det så hedder syretræning, natriumkaliumpumpetræning eller noget helt 3. er knap så vigtigt. Videnskaben har det ofte med at bevise noget trænerne har haft erfaring for længe.

En god bog kunne være "aerob og anaerob træning" af Lars Mikalsik og Jens Bangsbo udgivet af DIF

Edited by LOEFT
Link to comment
Share on other sites

Jens Bangsbo har skrevet en ganske god artikel i Puls år tilbage omkring blod mælkesyre altså Laktat..

Begrænsningerne og anvendelighed... Burde du kunne finde på biblioteket!

JEg tror hellere lige, du må skrive, hvilket niveau du er på, så folk ved cirka, hvad de kan anbefale dig!!

Anaerob og Aerob tærskel er en udemærket bog for praktikkeren, men den redegør ikke for de forskellige mekanismer, du efterspørger!

Til LOEFT:

Hvilken forskning spiller spørgsmålstegn ved den anaerobe tærskel!?

Link to comment
Share on other sites

Det er meget svært at anvise dig litteratur, der ikke er på et relativt højt niveau... Forksningsbaseret litteratur.

Der er mig bekendt ikke skrevet ret meget om mekanismerne bag på dansk!

Søg google

Laktat akkumulering under arbejde

Der kom nogle fine hits op, da jeg selv gjorde det!

Link to comment
Share on other sites

Lena har ret, jeg går i 3g på gymnasiet og har matematik, biologi og idræt som hovedfag.

Det et krav til opgaven, at vi skal hæve os over niveauet i gymnasiet, derfor er der ikke noget i vejen med forskningsbaseret litteratur. Har også læst lidt af det, det tager bare lidt længere tid. Bare skyd løs med vilkårlig svær litteratur. Jeg skal nok komme igennem det.

Desværre har jeg kun artikler, der præsenterer forskellige forskningsprojekter, hvilket jeg ikke kan bruge til ret meget, da problemformuleringen til min opgave inddrager idræt meget.

Jeg mangler bare rigtig meget noget materiale, der forklarer mælkesyres rolle på et molekylært niveau. Også en uddrybning af "den anaerobe tærskel" og hvorfor det ikke giver mening at tage om det.

Edited by vito
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg været på bibloteket, de havde hverken den der artikel af bangsbo eller "aerob og anaerob træning", alle eksemplarer var udlånt.

Hvis man alligevel skal have fat i det skidt, hvad kan man så gøre? Findes det på nettet? Jeg har adgang til det meste gennem gymnasiet.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg været på bibloteket, de havde hverken den der artikel af bangsbo eller "aerob og anaerob træning", alle eksemplarer var udlånt.

Hvis man alligevel skal have fat i det skidt, hvad kan man så gøre? Findes det på nettet? Jeg har adgang til det meste gennem gymnasiet.

søg på pubmed.com, hvis du finder noget interessant, så skriv en PM til mig, så skal jeg nok hente det til dig!! Du kan nemlig ikke selv få de fulde dokumenter ned.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Jeg har en rigtig fin artikel fra en forsker v. center for Idræt i Århus, Kristian Overgård. Han er en af dem, der er med til at "revolutionere" opfattelsen af mælkesyre. Han redegør på et nogenlunde forståeligt niveau i artiklen for den nye - og den gamle - opfattelse af mælkesyreproblematikken.

Håber, du kan bruge det?

:bigsmile:

M_lkesyre_1_.doc

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Jeg har en rigtig fin artikel fra en forsker v. center for Idræt i Århus, Kristian Overgård. Han er en af dem, der er med til at "revolutionere" opfattelsen af mælkesyre. Han redegør på et nogenlunde forståeligt niveau i artiklen for den nye - og den gamle - opfattelse af mælkesyreproblematikken.

Håber, du kan bruge det?

:bigsmile:

Den artikel har jeg linket til i mit svar - den var netop grundlaget for at jeg lavede tråden i sin tid :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share