Museskade


teddy
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv været slemt ramt af museskade og har selv haft meget glæde af de strækøvelser, du kan finde i Sharon J. Butlers bog "Undgå Museskader". Det er en række milde stræk for håndled, fingre, skuldre, etc.

Derudover er det meget vigtigt ift. at forebygge og behandle den slags repetitive strain injuries, at der er god blodgennemstrømning af vævet; med andre ord, du skal sørge for at få rigelig motion. Selv løber jeg et par gange om ugen.

Der skulle også være en videnskabeligt dokumenteret effekt af at spise fed fisk eller et fiskeolie-kosttilskud; jeg har ikke en kilde på det, men fik det anbefalet af en veninde, der er læge og havde læst en artikel om det.

Jeg har også selv gået til læge, kiropraktor, massør, fysioterapeut og akupunktør for min museskade. Lægen anbefalede absolut hvile, hvilket bare gjorde ondt værre (da alle musklerne blev svagere og selve skaden ikke blev bedre). Fysioterapeuten gav mig noget ultralyd, der ikke havde nogen effekt overhovedet. Den fysiske side af fysioterapeutens behandling (nogle 'knæk' af håndledene) gjorde bare ondt men medførte ingen forbedring. Kiropraktorens justering kan jeg ikke vurdere effekten af, men der var ihvertilfald ingen umiddelbar forbedring; men han sendte mig videre til massøren, og var behjælpelig med at udelukke nogle mulige årsager til problemet. Akupunktur gav en god forbedring over lang tid. Massage virkede også vældig godt og gjorde mig også opmærksom på, at smerter i hænderne tit kan stamme fra andre dele af kroppen, som f.eks en nerve i klemme i skulderen.

Men det vigtigste for mig selv er dog, at blive bevidst om at udføre alle bevægelser og løft i min hverdag fornuftigt (museskader kommer ikke nødvendigvis KUN fra musen) og at tage masser af pauser fra muse-brug. Derudover har jeg genoptrænet mine hænder med styrketræning, hvor jeg selvfølgelig startede med meget lav vægt og så gradvist byggede op.

Jeg købte også en ergomouse, som er et dansk-udviklet pegeredskab til computeren; du kender den muligvis, man ser tit sekretærer bruge dem; den erstatter musen med en rullebar man har lige nedenfor keyboard'et. Det er dog vigtigt at indse, at der ikke findes en mus, der bare INGEN skader giver; der er mere tale om, at nogle mus er værre end andre. Men alt repetitivt med små mikrobevægelser i skulder og arm er skadeligt.

Held og lykke med det!

Edit: nuancerede og udvidede afsnittet om behandling.

Edited by Jesper Vejle
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej,

jeg har også døjet med museskade i lang tid (3 år!) og har forsøgt mig med både fysioterapeut og kiropraktor, men har ikke ikke fået det helt store udbytte - min skade har snarere "bredt sig" så der er smerter i nakke, hals og skulder, samt en prikkende, sovende ud i arm og fingre.

Jesper, så vidt jeg kan læse ud fra dit første indlæg er du blevet din skade kvit, og har samtidig gjort dig en del erfaringer med behandlingstilbuddene, og jeg ville derfor gerne høre dine svar/råd angående:

1. Hvilke skader havde du da du påbegyndte behandlingen (kun nakke, kun skulder eller begge dele)?

2. Hvordan blev dine skader diagnosticeret (røntgen, ultralyd, andet) - de behandlere jeg har benyttet virker meget skråsikre til at starte med, men jeg har for eksempel aldrig fået foretaget en ultralydskanning af mit skulderled, hvilket jeg egenlig finder underligt, taget den ringe virkning af behandlingen i betragtning.

2. I hvor høj grad ændrede du vaner udover at benytte andet PC udstyr - har du for eksempel nedsat tiden foran PC'en, eller måske helt holdt pause i en længere periode?

3. Var det primært strækøvelserne, ændrede PC-udstyr/vaner, eller akupunkturen der hjalp (og hvilken form for akupunktur var det)?

4. Hvor lang tid tog det dig at blive skaden kvit da du først fik den rigtige behandling, og benytter du fortsat strækøvelser og akupunktur?

5. sidst men ikke mindst; I hvor høj grad har museskaden påvirket andet end dit PC arbejde, jeg tænker her særligt på fysiske aktiviter (sport, styrketræning, fysisk betonet arbejde, etc.) - måtte du holde pause under behandlingen og har du kunnet genoptage aktiviteterne eller fortsatte du bare som vanligt?

- en ordentlig bunke spørgsmål, men jeg vil være meget taknemmelig for gode råd angående disse problemer, da jeg ærlig talt er lidt træt af bruge halve/hele år på behandlinger der ikke rigtig har den store virkning, samt have de daglige smerter på arbejde og ikke mindst i fritiden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share