maxpuls-test


line
 Share

Recommended Posts

Alle cykel-max-puls-test jeg har set går ud fra, at man kender belastningen på cyklen.

Selve testen starter ved at køre til man er varm og godt i gang. Derefter øges belastningen gradvist i faste intervaller indtil man "kollapser".

På en spinner-cykel kan man ikke helt lave det så kontrolleret, da man ikke kender belastningen og derfor ikke kan lave en reproducérbar test.

Når det er sagt, så vil jeg da tro, at man kan komme meget tæt på. Den manglende kendskab til belastningen ville være et fundamentalt problem hvis man ville måle kondital, men til max-puls-test er det nok ikke kritisk.

Man kunne vel designe sin egen max-test hvor man bare skruer "lidt op" hvert minut indtil man knækker. I praksis er min erfaring med spinning dog, at man får pulsen helt i top ved at stå op og sprinte - og der syrer jeg til før pulsen kommer helt op at ringe. Men man kan muligvis designe en serie, hvor man skifter mellem at stå og øge pulsen og sidde mens man holder pulsen.

Ovenstående er naturligvis blot personlig erfaring og ikke underbygget af noget som helst sagligt :)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at en præcis belastning ikke er afgørende i forbindelse med en max. puls test. Det der er vigtigt er at opvarmningen er god og alt man er motiveret til at presse sig selv. Normalt måles max. puls ifm. en VO2 max test, hvor flere parametre skal opfyldes... her øges belastningen langsom over en periode.

Således vil jeg foreslå noget lignende ifm. måling på spinningcykel. Find ud af hvilken puls du kan arbejde med over nogle minutter (eks. 10 min.) og forsøg fra dette stadie at presse dig selv langsom mod max... og husk det skal være HÅRDT!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Men man kan muligvis designe en serie, hvor man skifter mellem at stå og øge pulsen og sidde mens man holder pulsen.

Det ville jeg mene var en skidt idé.

Når man står op tager pulsen et pænt hop opad (fordi flere muskler er i brug), og når man sætter sig igen risikerer man at pulsen falder lidt.

Det bedste mønster i en maxtest er en langsom men konstant stigning i pulsen frem til udmattelse.

Derfor laves en maxtest på cykel bedst siddende, men lige før man dratter omkuld kan det være en god idé at rejse og spurte igennem.

Er man iført diverse måleudstyr til iltoptagelse, laktat m.m. er der argumenter imod at rejse sig, da det kan påvirke testresultatet uhensigtsmæssigt (beklager men jeg kan ikke huske hvorfor man ikke må rejse sig).

Alt i alt er der dog ingen problemer med at lave en maxpulstest på en spinnecykel uden effektmåler. Man kan evt. dreje belastningsknappen en kvart eller en halv omgang for hvert minut, hvert halvandet minut eller hvert andet minut. Det vil være en god idé at have en assistent eller to, der kan holde øje med tid, puls og belastning og ikke mindst medvirke til at piske en stemning op. Endelig er det for mange en rigtig god idé at lade testen ledsage af noget musik man holder af og som "vækker tigeren" i en.

Ziggymund (ca. 15 maxtest på bagen) :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share