For mange fiskepiller?!


Charlotte1
 Share

Recommended Posts

Hello :-)

Nu tager jeg fiskepiller, med omega 3-6-9, og på bøtten står der så at man MAX må tage en...

Hvorfor?

Kan man få for meget fisk måske? :-D

Kom så kloge mennesker :)!

Det er kosttilskud så angives max doser - jeg mener dog kun dosis angivelse er lovpligtig. Denne angivelse har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvor meget man bør indtage og kan ofte overskrides.

Over længere tid anbefales ikke mere end 3 gram omega-3 om dagen over lang tid (halvt år eller mere). Dette er dog ret lavt sat. På din bøtte står formentlig angivet hvor meget omega-3 hver kapsel indeholder.

Med mindre du ønsker at holde en betændelsestilstand nede er der ikke grund til at indtage over de 3 gram omega-3 om dagen og mindre kan også gøre det.

Og ja, man kan få for meget af alt, selv vand som i høje doser er dødeligt.

Nu ved jeg ikke hvorfor du har valgt et omega-3, 6, 9 produkt - og om de har tilsat andre olier end fiskeolie. Det har de formentling.

Hvis ja, så bør du hellere gå efter en ren fiskeolie. Der er ingen grund til at indtage de andre olier som du typiske får i rigelige mængder i kosten. Det er normalt kun omega-3 som er et problem at få (dette fås fra fisk og fiskeolie).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hej Charlotte. :wink:

Jeg har også engang taget et 3-6-9-præparat, hvor der var en blanding af plante- og fiskeolier. Jeg syntes, at den anbefalede daglig mængde eller rettere max-dosis var lavt sat. Jeg kontaktede derfor producenten. Det blev dog en sludder for en sladder med producenten, så jeg fik intet ud af det.

3-6-9-produkterne kan indeholde bl.a. GLA.(Ikke at forveksle med CLA). Om det er godt med et tilskud af GLA kan man diskutere frem og tilbage. Jeg har som privatperson valgt at tage tilskud af GLA.

Med hensyn til kostens og tilskuds indhold af n-3-fedtsyrer mener jeg, at man ikke skal overskride sin "n-3-kvote" på 3 E%. (E% er procent af fødens og tilskuds samlede energimængde).

Jeg tager 2 Pikasol-fiskeolie-kapsler pr. dag. Det svarer til 2 x 600 mg = 1200 mg n-3-fedtsyrer, hvoraf hovedparten er de kendte EPA og DHA.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hello :-)

Nu tager jeg fiskepiller, med omega 3-6-9, og på bøtten står der så at man MAX må tage en...

Hvorfor?

Kan man få for meget fisk måske? :-D

Kom så kloge mennesker :)!

Hej Charlotte.

Det jeg har læst mig frem til er at du skal have 1000 mg om3 om dagen. Mange piller er der under 400mg i. Der anbefales også at man tager så få som muligt, fordi jo flere du tager, jo mere fedt tilfører du til kroppen. Derfor kan vægten også ændre sig lidt. De bedste jeg har fundet ind til nu er futura fiskeolie1000 de indeholder 540 pr kapsel, det vil sige to om dagen. Fandt dem til 150 kr på tilbud. Der er ikke en forskel på om de køber dyre eller billiger, det er det samme de indeholder. Det fungerer fint for mig, og jeg cykler rigtig meget landevej og mtb.

Mvh. Line

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share