doven vægt


hc.
 Share

Recommended Posts

hej

er der nogen der kan svare mig på et par ting? evt gerne linke til nogle sider hvor der står fakta om det.

1: hvis jeg vil tabe 10 kg på 4 uger skal jeg have et underskud på ca 2600 kcal om dagen, men jeg må mindst spise 1500 kcal om dagen.

Lad os sige jeg spiser de 1500 om dagen som jeg skal.

Mit basalstofskifte forbrænder 1711 kcal om dagen ogi alt vil mit hvilestofskifte forbrænder 2245 kcal om dagen.

Vi lader til jeg har spist de 1500 kcal til morgenmad, så er de ligesom spist (ja men hypotetisk leger vi til at det er realistisk) og jeg skal have et underskud hver dag på 2600 kcal. skal jeg så træne de 2600 kcal væk ELLER kan man regne baslstofskiftet med som underskud? altså 2600-1711=889 kcal -og så kun træne de 889 kcal væk pr dag eller (og så har man underskud på 2600 kcal) eller hvordan?????+

2: Jeg cykler på motionscykel 40-60 km om dagen, næsten hver dag. Hvorfor sker der ikke noget???

Jeg ved at muskler er tungere end fedt og det kan være derfor jeg ikke ser resultat på vægten, men hvorfor kan jeg heller ikke se forskel på mit tøj?

jeg VED jeg har kcal underskud hver dag, (jeg forbrænder 600-1200 kcal på motionscyklen ca 5 gange om ugen og indtager ca 1300 kcal om dagen) måske ikke fredag og lørdag men det er enten lige kcal eller 300 mere sådan en fredag og lørdag.

Jeg fatter det ikke.

Link to comment
Share on other sites

For det første:

10 kg på 4 uger er meget hurtigt og meget urealistisk at opnå som et varigt resultat og i øvrigt sørge for det primært er fedt du har tabt og ikke muskelmasse. Tabt muskelmasse er svært at få igen (heldigvis ikke umuligt), det vil sænke dit stofskifte, gøre dig slappere og du bliver med garanti ikke pænere af at tabe muskelmasse.

Men vi regner videre på de 10kg.

Vi skal opnå et underskud på 2600kcal pr dag, du indtager 1500kcal og lad os runde din basisforbrænding (eksl. motion) ned til 2200kcal. Hvis du ikke gjorde yderligere ville dit underskud altså være 2200kcal forbrændt minus 1500kcal indtaget = 700kcal. Da målet er 2600kcal i underskud skal du forbrænde yderligere 2600-700kcal = 1900kcal igennem motion. Det er i størrelsesordenen 3 timers moderat hård træning hvis du er i middel/dårlig form - 2-2½ timer hvis du er i bedre form.

Men men men:

Du kan ikke forvente at din krop opfører sig præcis som dette regnestykke, fordi der er væsentlige usikkerheder ved alle tallene. Estimatet for din basisforbrænding er et gæt og kan let være 10-20% forkert, ikke mindst når der skal kompenseres for dit generelle aktivitetsniveau. Hvor meget du indtager kan være forkert, enten fordi du regner galt, ikke får det hele talt med (popcorn? :wink:) eller fordi tallene på pakken er upræcise. Og det tal du kan få ud af din motionscykel eller pulsur på hvor meget du har forbrændt er også blot et kvalificeret gæt.

Derudover er din forbrænding ikke uafhængig af hvor meget du spiser, hvilket vi egentlig antager, når vi laver ovenstående regnestykker. Læs artiklen om stofskiftet.

Du er altså nødt til at justere undervejs når du ser hvordan et givent aktivitetsniveau og kost påvirker vægten.

Spørgsmål:

1. Hvor længe har du været i gang?

2. Hvor lang tid er du om at cykle 40-60km på din motionscykel? Er det hårdt? Hvad er din puls (i procent), hvis du måler den undervejs?

3. Hvad vejer du og hvor meget har vægten ændret sig?

4. Er du helt sikker på du forstår relevansen i at muskler vejer mere end fedt ift dit vægttabsprojekt? Faktisk vil jeg sige relevansen sådan cirka er 0. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmål:

1. Hvor længe har du været i gang?

2. Hvor lang tid er du om at cykle 40-60km på din motionscykel? Er det hårdt? Hvad er din puls (i procent), hvis du måler den undervejs?

3. Hvad vejer du og hvor meget har vægten ændret sig?

4. Er du helt sikker på du forstår relevansen i at muskler vejer mere end fedt ift dit vægttabsprojekt? Faktisk vil jeg sige relevansen sådan cirka er 0.

Hejsa

Okay mange tak for godt svar. Jeg ved 10 kg er urealistisk på 4 uger, det er os bare for at finde ud af hvordan man regner det ud med kcal.

her er svar på dine spørgsmål:

1: Jeg har cyklet i 10 dage (ved det ikke er længe men jeg cykler MEGET og kan INGEN forskel mærke på tøjet)

2: 40 km tager ca 70 minutter (61 minutter de dage jeg gir den gas) 60 km cykler jeg over 2 gange, 30 km om morgenen, 30 km om eftermiddagen på ca 37 minutter pr gang. Jeg synes det er hårdt nogen gange. tit cykler jeg skiftevis 1 km hurtigt og 1 km moderat.

Jeg ved ikke helt pulsen, den har jeg ikke lagt så meget mærke til men har da set et par gange at der står 146, men der har jeg ikke cyklet hurtigt.

3: jeg vejer 82 og er 168 så skal tabe 11,5 kg, vægten har ikke ændret sig overhovedet. (Det er 10 dage siden jeg købte cyklen og har cyklet hver dag, måske minus 3 dage, men jeg har ændret min kost for 5 uger siden og indtager aldrig mere end 1500 kcal pr dag, men jeg har kun tabt 3 kg på de 5 uger) Det er ski ikke særlig motiverende.

Jeg spiser grøntsager (mange), kylling, krydderier, kartofler, næsten ingen brød og drikker ca 9 glas vand om dagen. Jeg er ALDRIG sulten og springer aldrig maden over for at undgå kcal.

Jeg kan sagtens spise popcorn i weekend sammen med børnene til Disney men jeg ved hvor mange kcal der er deri og dem sørger jeg for at cykle væk FØR jeg spiser dem så det ikke bliver noget med at "det gør jeg i morgen"

4: jeg forstår ikke dit sidste spørgsmål :-)

Link to comment
Share on other sites

Ok, 10 dage er jo så godt som ingenting, og da du heller ikke har set ændringer på vægten giver det jo sig selv at der heller ikke er nogen ændring i hvordan tøjet sidder.

Du cykler cirka en time dagligt, hvilket jo er fint og meget bedre end ingenting, men som skrevet skal du op på noget der ligner 3 timer for at opnå et vægttab i den størrelse med 10kg på 4 uger. Det er du ikke i nærheden af, så derfor går det naturligvis langsommere.

Du lader til at have en urealistisk forventning om hvor hurtigt resultaterne kommer og hvor meget der skal til for at nå dem.

Betydningen af at muskelmasse vejer mere end fedt:

Hvis jeg husker tallene nogenlunde, så vejer en liter muskelmasse ca 1,1kg og en liter fedtmasse vejer ca 0,9kg (og en liter vand vejer jo til sammenligning 1kg).

Så muskler vejer mere end fedt - eller sagt på en anden måde, så fylder muskelmasse mindre end fedtmasse, fordi 1kg muskler fylder ca 0,9 liter og 1kg fedtmasse fylder ca 1,1 liter.

Det betyder altså at hvis du taber X kg fedt og får øget din muskelmasse med lige så mange kg, så vil du fylde mindre, nærmere bestemt 0,2 liter pr kg der er ændret fra fedt til muskel.

Hvis du over en længere periode får tabt 5kg fedt og øget muskelmassen med tilsvarende 5kg, så er forskellen i fylde ca 1 liter fordelt over hele kroppen. Dette set i forhold til en krop der fylder cirka lige så mange liter som du vejer i kg.

Men der er dog den væsentlige detalje, at fedt og muskler typisk sætter sig forskellige steder på kroppen, så selvom vi i ovennævnte realistiske eksempel kun har at gøre med 1 liter forskel, så kan det sagtens føles som en stor forskel når du ser på hvordan tøjet sidder.

I dit tilfælde efter kun 10 dage, og med et rimelig beskedent kalorieindtag kan du næppe forvente at have øget muskelmassen overhovedet.

Jeg kan desværre ikke sige dig at grunden til du ikke taber dig er lige præcis sådan og sådan. Det vil nok kræve et nærmere kig på din kost og motion af klogere folk end mig. :smile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Okay super :-) tak for detaljeret svar.

Jeg ved de 10 kg på 4 uger er urealistisk og det er heller ik det jeg prøver at opnå, det var bare for at have nogle kg, uger og kcal til at lave et regnestykke efter. Vi kan også sige 4 kg på de 4 uger, det er udregningen jeg manglede :-)

Jeg regner med at jeg kan tabe de 11,5 kg som jeg skal på 15 uger. -men det er jo svært at tabe 11,5 kg når vægten kun er ændret med 3 kg på de 5 uger jeg har været igang og de 3 kg røg af på 8 dage for det var jo bare væske.

Så det er svært at nå sin idealvægt når vægten ikke har rørt sig i 4 uger.????

Skal jeg give mig til at cykle end u mere eller bare give det lidt mere tid? Jeg kan ikke spise mindre for så får jeg mindre end de 1500 kcal om dagen og nogle dage får jeg kun indtaget 1300 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Start med at lave et indlæg hvor du udspecificere hvad du spiser i løbet af en typisk dag, så detaljeret du kan og gerne med mængder. Så kan de kost-kloge komme med input til den del.

Ang træningen, så start i hvert fald med at lave noget af din cykling som intervaller. Der er postet artikler her på MOL med forslag til konkrete udformninger. Det vil både give lidt variation i træningen og gøre dig i bedre form så du kan forbrænde mere med samme tidsforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Okay jeg kan prøve at skrive ned hvad jeg spiser i morgen.

Okay jeg kigger på interval :-)

Ja jeg har ret mange urealistiske ideer om hvor hurtigt der kommer resultat, det er nok fordi jeg bare vil have det væk NU men bliver irriteret når vægten er den samme eller stigende selvom jeg gør så meget for det.

Link to comment
Share on other sites

Lidt guldkorn (helt gratis) :bigsmile:

Du er nødt til at lære at elske processen, gøre det til en vane og det du egentlig helst vil.

Dit vægttabsprojekt er dømt til at fejle, hvis du ikke kan lide det du egentlig er igang med og kun fortsætter fordi du vil ned på X kg.

Enten vil du løbe sur i projektet undervejs allerede inden målet er nået eller også vil du, når endelig målet er nået tænke "endelig, slut færdig med smalkost og kedelig cykling", og gå tilbage gamle vaner. Resultatet er ikke overraskende at vægten vil kravle tilbage til udgangspunktet, og sikkert plus lidt ekstra.

Viljestyrke kan bruges til at få skabt en ændring og til at komme på cyklen de dage hvor alt bare går den gale vej.

Viljestyrke kan ikke bruges til at holde de gode vaner ved lige 90% af tiden, som er det der kræves for varige resultater.

Link to comment
Share on other sites

Tak :-D

Jeg elsker det skam også og kan sagtens tænke at de sidste 20 km klarer jeg ikke lige i dag fordi det er hårdt og jeg får medlidenhded med mig selv men sparker mig selv i rø.... Og tænker "gør det nu, ellers bliver du ik tilfreds" og så gør jeg det. Jeg er ikke stoppet før jeg har nået Mit mål for den dag. Idag har er målet 50 km. Igår cyklede jeg 40, i forgårs 60 så det er lidt forskelligt.

Jeg vil bare så gerne se bare lidt resultat, bare som et lille skulderklap :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share