Artikel om ryggen


Morten D
 Share

Recommended Posts

På Testosterone er der i denne udgave begyndelsen af et interview med en angiveligt anerkendt ryg(rads)-ekspert, Stuart McGill. Det tegner til at blive en must-read-artikel. :)

Link: Mister Spine

Et lille citat fra indledningen:

"If you want to avoid injuries; if you want to learn the myths about stretching the spine and the truth about the lower vs. upper abs question; if you want to know why good-mornings may not be the best thing to do if you want a good morning; if you're sick of insulting nonsense like "keep your back straight when lifting" and want to learn about the back in a more sophisticated way that actually applies to your training, then I suggest you read on and listen to what Stuart McGill has to say."

Morten

Link to comment
Share on other sites

T: Most weight-training regiments involve working the joints through a full range of motion. You claim the spine is different. Can you explain this?

SM: Yes…from several perspectives. When you look at the mechanisms of injury—let’s take for example a herniated disk—if a person maintains a neutral spine, as would an Olympic weight lifter for example, it’s very difficult to create a herniated disk. In contrast, in powerlifting some of the folks repeatedly flex their spine, and repeated full flexion with spinal compression is the mechanism to create a herniated disk.

[...]
Another vital fact is that under pure compression loads, and when the spine is fully flexed, we’ve measured the spine losing up to 40% of its ability to bear compressive loads. In other words the spine is strongest when in a neutral position.

Ovenstående modsiger (så vidt jeg kan forstå) hvad Pavel anbefaler. Pavel anbefaler "irradiation", altså at man flexer så mange muskler som muligt under en given øvelse. Dermed skal man vel, i følge Tsatsouline, i bænkpres også flexe rygsøjlen eller hvad? Synes personligt det er rimelig ubehageligt og føles forkert. Hvad siger i? (Kilde: Power to the People! s. 34 ->).

Link to comment
Share on other sites

[Ovenstående modsiger (så vidt jeg kan forstå) hvad Pavel anbefaler. Pavel anbefaler "irradiation", altså at man flexer så mange muskler som muligt under en given øvelse. Dermed skal man vel, i følge Tsatsouline, i bænkpres også flexe rygsøjlen eller hvad? Synes personligt det er rimelig ubehageligt og føles forkert. Hvad siger i? (Kilde: Power to the People! s. 34 ->).

Der er vel strengt taget ikke lighedstegn mellem at flexe rygsøjlen og at flexe de muskler der har indflydelse på rygsøjlen. Du kan godt flexe de relevante muskler, mens rygsøjlen er i en neutral position - hvilket er hvad McGill anbefaler.

Men hvis jeg har forstået ham ret, så vil han nok ikke anbefale bænkpres med maksimalt opspænd (hvor man står i flitsbue). Det er dog nok ikke den værste øvelse at flexe rygsøjlen, da der jo ikke i samme grad som squat og dødløft placeres en sammentrykkende pres direkte ned gennem rygsøjlen.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre nogle af de fysiologikyndige om følgende:

Jeg har forstået det sådan, at McGill med 'flexed spine' mener maksimalt svaj og med 'stretched spine' mener maksimal runding. Er det korrekt?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Synes det er svært at "finde" en neutral position i især squat, hvor jeg er mest nervøs for at skade ryggen. Kunne være man skulle prøve at filme sine squats og arbejde ud fra det. Ellers kan jeg ikke se andre muligheder hvis man er i tvivl.

Link to comment
Share on other sites

Citat fra del 2:

There’s a muscle called pyramidalius, which is a lower muscle that overlays the bottom beads of rectus [abdominis, red.], but only in some people—it’s an optional muscle.

Qué? :blink:

Jeg har aldrig hørt om "optional muscles" før. Troede, at vi alle havde de samme muskler. Findes der andre undtagelser?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Der findes "omvendte" mennesker med hensyn til højre/venstre placeringer i kroppen.

Der er osse ret store forskelle i lymfesystemet, altså kan den ene person godt have flere lymfeknuder og endda flere milte (milter?).

Jeg ved ikke om der er andre optional muscles....

Iøvrigt rart at læse noget fra en med et mere holistisk kropssyn. Specielt på T-mag

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share