Fullbody - Varierende øvelser


cisse
 Share

Recommended Posts

Hej

Regner med at starte på følgende program, når jeg er færdig med min SD om en uges tid.

Som man kan se variere øvelserne lidt fra gang til gang, hvilket jeg ikke personligt mener bør give de store problemer. Eneste minus er, at man måske ikke vil få så stor styrkefremgang i en given øvelse, som hvis man kørte den tre gange i ugen.

Det primære mål med programmet er hypertrofi.

DAG 1

Frontsquat

Bænkpres

Pulldowns - erstattes med chins de sidste fire uger(forhåbenlig)

Military press - supersettet med leg curls

Dumbbell rows

CG bænkpres - supersettet med calve raises

Shrugs

Barbell curls

+ mave

DAG 2

Dødløft

Skrå bænkpres

Pulldowns - erstattes med chins de sidste fire uger

Military press

Leg extensions

Laterals

CG bænkpres - supersettet med calve raises

Dumbell curls

+ mave

DAG 3

Frontsquat

Bænkpres

Cable rows

Skrå bænkpres m. håndvægte

Dumbell rows

laterals

Pressdowns - erstattes med dips de sidste 5-6 uger - supersettet med calve raises

Shrugs

Barbell curls

+ mave

Har haft lidt problemer med lænden, derfor har jeg fravalgt BB rows, og derfor nøjes jeg med dødløft en enkelt gang om ugen.

Den sidste uge eller to vil der måske blive smidt nogen dropsets ind.

Regner med at køre med løbende progression således: (eks. bænkpres 5RM=85)

Uge 1 - 65*2*10

Uge 2 - 70*2*8

Uge 3 - 70*2*8

Uge 4 - 75*2*8

Uge 5 - 80*3*6

Uge 6 - 80*3*6

Uge 7 - 85*3*6

Uge 8 - 85*3*6

Uge 9 - 90*4*5

Uge 10 - 90*4*5

Progressionen bliver formentlig med lidt højere reps i de mindre øvelser.

Hvis der er nogen der har orket at læse det hele igennem, ville jeg meget gerne have kommentarer/råd til programmet og evt. progressionen. :)

Link to comment
Share on other sites

Lidt kommentarer :)

Øvelsesvalget

Pas på med overlappende øvelser på fullbody programer. Bænkres, CG Bænkpres/Dips og Military Press er alt sammen stressende for det forreste skulderhovede og lidt bryst og triceps. Hvis det er tricepsøvelser du ville have, så går du ikke helt galt med en isolationsøvelseøvelse til dette.

Progressionen

Synes det ser ok ud. :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for kommentarerne :)

Pas på med overlappende øvelser på fullbody programer. Bænkres, CG Bænkpres/Dips og Military Press er alt sammen stressende for det forreste skulderhovede og lidt bryst og triceps. Hvis det er tricepsøvelser du ville have, så går du ikke helt galt med en isolationsøvelseøvelse til dette.

Ja det bliver måske for meget i længden, så det kunne være jeg skulle erstatte CG bænkpres med pressdowns istedet. Det burde vel løse det?

Link to comment
Share on other sites

Yes, måske skulle jeg droppe CG bænkpres helt og så nøjes med military to dage om ugen og så laterels på den tredje dag, så bliver det ikke til mere end to presøvelser pr. gang.

Men tak for rådene xax :)

Andre er selvfølgelig også velkommen til at komme med kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Uge 1 - 65*2*10

Uge 2 - 70*2*8

Uge 3 - 70*2*8

Uge 4 - 75*2*8

Uge 5 - 80*3*6

Uge 6 - 80*3*6

Uge 7 - 85*3*6

Uge 8 - 85*3*6

Uge 9 - 90*4*5

Uge 10 - 90*4*5

Jeg synes ikke, at din progression er helt optimal.

Du gentager for mange pas med samme vægt efter min mening, da du starter med en forholdsvis høj vægt og kører i 10 uger.

Du kunne evt starte på 60% af din 1 rm, hvilket nok er omkring 55 kilo. Jeg ville lade være med at tænke i reps, men bare køre lidt fra failure, selvom reps selvfølgelig er et godt holdepunkt. Jeg ville med udgangspunkt i dine 5 rep på 85 kilo lave progressionen nogenlunde således:

Kg - Antal reps fra failure

Uge 1:

55 - 3

55 - 1

60 - 3

Uge 2:

60 - 1

65 - 3

65 - 1

Uge 3:

70 - 3

70 - 2

70 - 1

Uge 4:

75 - 3

75 - 2

75 - 1

Uge 5:

80 - 3

80 - 2

80 - 1

Uge 6:

85 - 2

85 - 2

85 - 2

Uge 7:

87,5 - 1

87,5 - 1

87,5 - failure

Det gik lidt hurtigt, men altså jeg synes, at du burde skrue det sådan sammen, at du ikke gentager mere end en uge med samme vægt og dette kun efter de to første "lette" uger.

Men det er bare min holdning.

Link to comment
Share on other sites

Det gik lidt hurtigt, men altså jeg synes, at du burde skrue det sådan sammen, at du ikke gentager mere end en uge med samme vægt og dette kun efter de to første "lette" uger.

Men det er bare min holdning.

Har også tænkt på at køre progressionen lidt som du beskriver, altså starte på en lavere vægt og stige lidt oftere, men du skal dog tænke på, at jeg ikke køre nogle øvelser tre gange om ugen.

Synes dog godt jeg burde være istand til at holde RBE for døren, selvom jeg kører den samme vægt fire pas i træk de fleste af gangene.

Men det er da taget til overvejelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Er i løbet af sidste uge kommet til at tænke på om det ikke er noget i underkanten med kun en decideret bryst øvelse pr. gang(undtaget den ene gang var jeg regner med at lave incline press istedet for military).

Især i starten hvor der kun køres to sæt pr. øvelse. Når jeg når op på tre-fire sæt pr. øvelse hjælper det jo på det.

En løsning kunne være at smide flyers ind to dage om ugen, da den vel ikke stresser det forreste skulder hoved så meget og triceps/albueled ligeså? En anden løsning kunne være at lægge et ekstra sæt til bænkpres hver uge.

Hvad siger i til det? Det er vel meget individuelt?

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg synes nu ikke der er noget i vejen for hans overlappende øvelser, hvis han kan holde til det.. Kører selv modificeret 20 squat breaht routine, med mange overlappende basisøvelser, men også enkelte isolations.. Meget skrapt program, men min krop kan holde til det.. Derfor har det givet rigtig godt vækst.. men selvfølgelig skal man være varsom, men mener man at man kan holde til det, er det jo fint.. F.eks. kører jeg 2 sæt military og 2 sæt lateral 3 gange om ugen..

Link to comment
Share on other sites

Jo da!

Benchpress

Incline benchpress

Squat

Chin-ups

Standing calf raise

Dips

Deadlift

Incline dumbbell curl

Lalteral raise

Cable seated rows

Weighted Crunch

Uge 1 – 2 sæt

65% ca. 16 reps – 3 reps fra failure

65% ca. 18 reps – 1 rep fra failure

70% ca. 13 reps – 3 reps fra failure

Uge 2 – 2 sæt

70% ca. 15 reps – 1 rep fra failure

75% ca. 10 reps – 3 reps fra failure

75% ca. 12 reps – 1 rep fra failure

Uge 3 – 2 sæt

80% ca. 9 reps – 3 reps fra failure

80% ca. 10 reps – 2 reps fra failure

80% ca. 11 reps – 1 rep fra failure

Uge 4 – 3 sæt

80% ca. 6 reps – 3 reps fra failure

80% ca. 7 reps – 2 reps fra failure

80% ca. 8 reps – 1 rep fra failure

Uge 5 – 3 sæt

85% ca. 4 reps – 3 reps fra failure

85% ca. 5 reps – 2 reps fra failure

85% ca. 6 reps – 1 rep fra failure

Uge 6 – 3 sæt

90% ca. 3 reps – 2 reps fra failure

90% ca. 4 reps – 1 rep fra failure

90% ca. 5 reps – Failure

Det skal lige siges, at jeg ikke følger den ovenstående progressionsmodel til punkt og prikke, men den forklarer nogenlunde, hvordan jeg har bygget det op.

Jeg er nemlig temmelig klar over, hvor meget jeg kan tage i de forskellige øvelser ved forskellig vægt, så jeg har nærmere lyttet til dette, men selvfølgelig også fulgt de skemalagte intensitets/volumen stigninger.

Jeg kommer nok også til at køre minimum en uge ekstra (nok to), hvor jeg kører tungt, så jeg lige får udnyttet og ikke mindst udvidet min kapacitet.

Jeg tænker heller ikke i reps (bruger dem dog som rettesnor), men træner selvfølgelig blot i forhold til failure.

Jeg er kun kommet halvvejs, men jeg synes sgu, at det kører godt. Har nogle nice DOMS dagen efter træningen, men ikke nogen foruroligende. Har taget et enkelt kilo på.

Det skal dertil også siges, at jeg altid træner efter, at jeg har trænet 1,5 times Wing Tsun, så hvis du/I synes, at det er et tøseprogram, så er det bl.a. en af grundene :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share