HST program


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

Hey...

Skal i gang med en ny runde HST. Har justeret mit program lidt, så det ville være fedt, hvis der var en der lige gad løbe det igennem, og forsikre mig om, at jeg har fået det hele med :) , alt kritik, er naturligvis velkommen :)

Jeg køre

2 uger 2x12

2 uger 2x8

2 uger 2x6

1 uge 3x4

1 uge 4x3

Programmet:

Bænkpres

Bænkpres, hvor bænken er hævet, således at man får hovedet ned ad.

Skulderpres

Dips

Bicep curl ( frie vægte )

Laterals

Squat

Leg curl ( maskine )

Dødløft

Pull Down

Bent ower barbell pull

3 x 35 mave bøjninger i maskine....

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Ser fornuftigt ud!!

Jeg ville måske bytte en af bænkpres øvelserne ud dumdbells i stedet. så ville jeg smide en lægøvelse ind, og måske supersætte dips med pushdowns.

hvis du er stærk nok så kør pulldowns som Chins i stedet for.

men du har mange presseøvelser i skulderregionen + du har en høj træningsfrekvens i prg., så du skal være opmærksom på din skulder

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hej lars!

Hvad betyder supersætte :)

I dette tilfælde tror jeg det betyder, at du går fra dips direkte over og tager pushdowns uden pause. Så 1 -2 min pause og påén igen!

Så du vil have to leg øvelser?

Nej kun en leg øvelse! Tror det er fordi du kalder standing carf raise for Leg curl?? (leg curl er en haseøvelse)!

Bænkpres, hvor bænken er hævet, således at man får hovedet ned ad!.

Jeg ville køre bumbbell incline (skrå bænk med hoved op af) istedet. Du får trænet nederste del at brystet i Dips.

Jeg Syntes der er for meget til forreste del af skulderen.

Skulderpres, Dips, bænkpres giver meget træning for forreste de af skulderen. Jeg ville droppe skulderpres.

3 x 35 mave bøjninger i maskine:

Hvorfor ikke bare 2 x 12 istedet?

Link to comment
Share on other sites

Leg curls rammer dine hamstrings (bagside af lår)

lægøvelser rammer......læggen ;)

EKS. på lægøvelse

supersætte betyder at hvis du tager eks. 10 reps dip, så forsætter du umiddelbart efter med måske 8 rep pushdown. Men du kan også bare køre dine dips, og efterfølgende køre pushdown - ikke den store forskel vil jeg tro

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Mht. reps vil jeg forslå dig at du ikke har nogen faste reps. Lav din progression ud fra din 1RM, 5RM eller hvad du nu har lyst til. I stedet for at kører faste reps, så tager du så mange som muligt (uden at ramme failure) - f.eks. 1 - 2 reps fra failure. En klog mand anbelfadte det mig engang, jeg prøvede det, og nu kan jeg kun anbefalde dig det :)

Sæt derimod synes jeg skal være planlagt på forhånd, jeg vil forslå 3 sæt af de 3. store (bænkpres, squat og dødløft) og 2 sæt af de andre øvelser. Det er ihvertfald rigeligt :)

mht. til udvalg af øvelser er jeg enig med Dr. Boris. Jeg synes at du skal tage skulderpres ud, da dine skuldere for rigeligt med stimulering i bænkpres og dips. Ud over det så smid incline bænkpres (evt. dumbell) ind i stedet for decline, da incline bænkpres primært aktivere den øverste del af brystet (pectoralis major) og den nedre del af brystet (pectoralis minor) for en massse huk af bænkpres og dips. Link

Også synes jeg at du skal skifte pull down ud med chin-ups.

Til maven synes jeg at du skal lave en eller anden form for progression for at overholde specific-princippet og selvfølgelig få mest ud af det :)

ellers ser det meget fornuftigt ud, held og lykke med det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

iksåkreativ:

Mht. din progressionsmodel:

2 uger 2x12

2 uger 2x8

2 uger 2x6

1 uge 3x4

1 uge 4x3

....Så synes jeg godt, du kunne overveje at træne med 3 sæt allerede i 5 og 6 uge. Dvs. ugerne hvor du tager omkring 6 reps.

Hvad angår øvelserne, så er dette jo allerede blevet kommenteret, og overordnet set ser det helt fint ud. Hvis du både træner dips og bænkpres synes jeg ikke du bør vælge flere brystøvelser, men hvis du mener at du kan holde til det, så slå dig endelig løs!

Dr. Boris:

Du bruger faktisk også dine lægmuskler ved "leg curl" - tro det eller ej.

Anton:

Mht. til øverste og nederste bryst taler man i begge tilfælde oftest kun om pectoralis major - forskellen er to forskellige hoveder for denne muskel (de udspring to forskellige steder, men hæfter det samme sted). Pectoralis minor er en separat muskel, der befinder sig bag ved pectoralis major.

Link to comment
Share on other sites

På opfordring dropper jeg skulderpres, medmindre jeg kan slippe afsted med at droppe laterals istedet for?, ville det være dumt?

Nu hvor skulderpres eller laterals ryger ud, bliver der jo plads til en ny øvelse, er der nogen steder i synes der kunne gøres mere?

Smid skulderpres ud. :)

Forresten, hvorfor har du ikke chin-ups med? Kanon øvelse :4sport:

Tr0lle: Okay, tak for oplysningerne. :thumbwink: Det var fordi jeg havde læst EMG målinger, og der blev det kaldt nedreste og øverste del af brystet.

Link to comment
Share on other sites

Dr. Boris:

Du bruger faktisk også dine lægmuskler ved "leg curl" - tro det eller ej.

Mht. til øverste og nederste bryst taler man i begge tilfælde oftest kun om pectoralis major - forskellen er to forskellige hoveder for denne muskel (de udspring to forskellige steder, men hæfter det samme sted). Pectoralis minor er en separat muskel, der befinder sig bag ved pectoralis major.

Ja du har jo ret i at lægmusklen bruges i legcurl - det tænkte jeg ikke lige på! Syntes bare ikke den trænes særligt godt her! Du rammer heller ikke m. soleus ( en del af ledmusklen) i denne øvelse. Syntes legmuskulerne fortjener sin egen øvelse!

m. pectoralis har vist nok 4 udspringssteder!?

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Forresten, hvorfor har du ikke chin-ups med? Kanon øvelse
er ganske enkelt ikke stærk nok, til at tage 12 gentagelser :4oops: , ellers røg den på...
smid incline bænkpres (evt. dumbell) ind i stedet for decline, da incline bænkpres primært aktivere den øverste del af brystet (pectoralis major) og den nedre del af brystet (pectoralis minor)

Den eneste grund til at jeg har taget Incline bænkpres med, er for at skabe lidt variation fra sidste program... hvor jeg kørte decline...er det bedre kun at køre decline i hvert eneste program?

Er der plads til flere øvelser?, nu hvor skulderpres blev droppet, er der jo tid en ekstra...hvor kniber det mest, efter jeres mening?

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo f.eks. lave en chin-ups cyklus for sig selv.

I mit center, er der sådan en "maskine" som kan hjælper en i dips og chin-ups. Dvs. den skubber x antal kg op.

Mig egen cyklus for dips og chin-ups:

Uge 1: - 17,5 kg

Uge 2: - 15 kg

Uge 3: - 12,5 kg

Uge 4: - 10 kg

Uge 5: - 7,5 kg

Uge 6: - 5 kg

Uge 7: - 2,5 kg

Uge 8:

Mandag: fri chin-ups og dips

Onsdag: + 2,5 kg

Fredag: + 5 kg

det er kun et eksempel. Du kan selvfølgelig lave det på en lidt anderleds måde, men her laver du os en form for progression i både dips og chin-ups

Den eneste grund til at jeg har taget Incline bænkpres med, er for at skabe lidt variation fra sidste program... hvor jeg kørte decline...er det bedre kun at køre decline i hvert eneste program?
Du har vist byttet om på de to. Som jeg forstod det i dit første indlæg, var det decline bænkpres du ville køre (med hovedet ned imod gulvet). Så jeg går ud fra at det du kalder incline er decline bænkpres. Variation siger du? Der er ingen grund til at variere i øvelserne, hvis den ene øvelser passer bedre ind end den anden gør. Man skal ikke varier bare for variationens skyld. Ingen grund til at smide en øvelse ind som ikke er nær så god som den anden - det skal ikke forståes som om decline bænkpres en er dårlig øvelse, men i dit program vil incline være bedre. Derfor skal du i stedet for lave en variation i intensitet, volumen og workload - Men det gør din progression jo :4thumbup:
Er der plads til flere øvelser?, nu hvor skulderpres blev droppet, er der jo tid en ekstra...hvor kniber det mest, efter jeres mening?

Jeg tror ikke det er nødvændigt med flere øvelser. Af hvad jeg kan se, bliver alt ramt godt og grundigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share