Muskelsammentrækninger


Martin
 Share

Recommended Posts

Kender I andre det? Man sidder helt stille, og alligevel får man de her minikramper hvor musklerne hopper/sammentrækkes.

Her dagen efter at jeg har trænet halvhårdt, så ”hopper” min venstre tricepsmuskel lystigt, men fuldstændigt spontant og uønsket.

Jeg har oplevet det meget under min DFHT-cyklus, og det har siddet i balder, lats, underarme og nu i triceps…

Er der noget jeg kan gøre – er der noget jeg skal passe på?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever også den slags mikrospasmer fra tid til anden i forskellige muskelgrupper - sågar en enkelt gang ved musklen omkring øjet, hvilket så ganske morsomt ud.

Som regel forsvinder det hurtigt igen og jeg vil gå så langt at kalde det helt ufarligt - men er det noget du er nervøs over, så kan du jo evt. lige få doktorens råd, hvilket nok er en del mere kvalificeret end mit ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at disse "mikrospasmer" du omtaler er tics, hvilket er helt normalt og ganske ufarligt. Sjovt nok skulle jeg i går til at starte en tråd om selv samme emne, men kom fra det.

Jeg synes nemlig også jeg har mere tics når jeg træner, eller rettere, et par dage efter træning (nærmest som om kroppen siger: kan du så få røven ned i centeret, der er gået flere dage siden sidst :tongue: ).

Efter at have googlet lidt, er det mit indtryk, at man ikke helt er klar over hvad der forårsager tics. Jeg læste sågar en lægebrevkasse hvor lægen skrev, at der nok ofte var psykologiske årsager til det.

Stress skulle i øvrigt også været ticsfremmende.

Har vi nogle ticseksperten ombord der kan oplyse os lidt?

Mvh Clayman :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik faktisk en lille tic i venstre lår her for lidt siden. Den forsvandt dog hurtigt igen.

De vildeste tics jeg har haft var efter en (efter mine standarder) lang cykel- eller løbetur. Nogle minutter efter jeg var kommet ind af døren tikkede mine lår lystigt afsted, mindst 3-4 forskellige steder hver. Helt vildt skæg fornemmelse. :blink:

Der er min erfaring af den enten kun er små muskler der tikker eller dele af større muskler. Jeg har f.eks. aldrig oplevet at hele quadriceps eller pectoralis tikkede.

Link to comment
Share on other sites

Har vi nogle ticseksperten ombord der kan oplyse os lidt?

Mvh Clayman :)

Yep :)

Det kaldes helt præcist muskelfascikulationer, og er et ufarligt fænomen, hvis de optræder som eneste symptom. Og lad mig sige det sådan: Hvis I havde nogle ag de andre symptomer der hentyder til her, var I for længst røget til lægen B)

Så not to worry :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share