Puls-testen


Morten Z
 Share

Recommended Posts

De fik:

nr1: 34 - nr2: 39 - nr3: 45

:o

Ak ja, den ungdom... Havde du speicifikt udvalgt de mest slappe eksemplarer, eller dem der så mest bumsede ud? For det kan da ikke have været en tilfældighed? :blink:

Der er da trods alt stadig nogen der spiller fodbold og den slags ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja kald mig bare Mads, men hvis jeg skriver 70 kg får jeg altså det samme resultat:

Hvilepuls: 40 Slag/min

Maxpuls: 187 Slag/min

Vægt 70 Kg

Maximal iltoptagelse 5,01 l/min

Kondital 71,5 ml/kg/min

Den maximale iltoptagelse ændres, men det gør konditallet ikke??

allerup->

Det var 3 frivillige. Så om det var de 3 mest dovne, ved jeg ikke. Men de så da ud til at være i rimelig form. Den ene vejede kun 49 kg - ikke at det selfølgelig siger noget om formen.. En anden vejede 85 kg og havde en hvilepuls på 90!!

Jeg skal have nogle nye igen på tirsdag - jeg laver samme test med dem. Så skal I nok få de helt rigtige tal.

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Tolle> Ahhr det er nu heller ikke en helt fair måde at gøre det på næh. Da både max puls formlen og metoden i brugte til at måle hvilepulsen med er et godt stykke fra præcise...

Næ giv dem en gang cooper eller Yo-yo test. Yo-yo testen er iøvrigt nok den bedste, da cooper kræver at man finder det rigtige pace

Link to comment
Share on other sites

Tolle> Ahhr det er nu heller ikke en helt fair måde at gøre det på næh. Da både max puls formlen og metoden i brugte til at måle hvilepulsen med er et godt stykke fra præcise...

Næ giv dem en gang cooper eller Yo-yo test. Yo-yo testen er iøvrigt nok den bedste, da cooper kræver at man finder det rigtige pace

Ja ja jeg ved det! Men min opgave var jo at holde et "foredrag" om idræt i forsvaret. Men da lektionen skulle holdes tirsdag aften kl. 20:00 - 20:45, efter de havde været ude hele dagen, ville jeg gerne krydre med lidt sjov. Derfor brugte jeg testen for at inddrage dem lidt, og så de kunne få lidt forståelse for hvor vigtigt det er at motionere.

I øvrigt henviste jeg selvfølgelig til MOL B) - så det kan være at der kommer nye tilflyttere snart.

I dag havde jeg dem med på forhindringsbanen, og det var til tider et sjovt syn!!!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

Jeg synes, det er en PRAGTFULD test, jeg får kondital omkring 55, hvor jeg ved brug af Coopertest ikke kommer over 44...Min eneste bekymring er om det er for godt til at være sandt...

Mine data: hvilepuls 54, max-puls 195, vægt 64 kg. Min hvilepuls er målt med pulsur liggende på kældergulvet, en morgen jeg skulle ud og cykle. Min maks puls er sat 5 slag under det resultat, jeg fik, da jeg løb et stigningsløb for et par år siden. Der er m.a.o. ikke så megen tvivl om input data, de skulle være gode nok.

Jeg løber ca en gang om ugen, sidste år blev det til ca 400 km ialt. Eneste organiserede løb var Eremitageløbet 2003 (sluttid 1:07:01). Og så købte jeg en racercykel i december 2002, som jeg har kørt ca 1900 km på i 2003. Jeg cykler en lignende distance til/fra arbejde.

Jeg kørte Ritter Classic og Sjælland Rundt på cykel i 2003 - sidstnævnte med sluttid 13:22. Men så var mine knæ osse så medtagne, at min løbetræning blev sat flere måneder tilbage.

bedste hilsner

bing

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjov = ja

Seriøs test = nej

Det fint nok at foretage testen for at sammenligne med andre indirekte test og så kan vi få lidt sjov ud af det.

Det kan godt være jeg bryder lidt med stemningen i denne tråd, men dette er også stedet, hvor vi kan kommentere MOL-artikler. Jeg synes MOL i denne sammenhæng (lige som så mange andre hjemmesider) er for hurtigt til relativt ukritisk at indsætte diverse mere eller mindre ulødige tests, som sænker niveauet betydeligt (og det gælder i og for sig ikke kun denne test).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler ikke kritik, så here goes ... B)

Testen er ganske rigtigt ikke hvad man normalt vil kalde for en "god" test, men at sige at vi er for hurtigt ude med en underlødig test er nok at spænde hanen for hårdt. For det første er testen baseret på data fra en peer-reviewed artikel. Enhver kan med det samme via et link gå ind og forholde sig til originalmaterialet. Det er der mig bekendt ikke "mange andre hjemmesider" der går op i.

Testen er absolut relevant som et alternativ sammen med de andre tests. Problemet opstår hvis testen bliver brugt til formål den ikke kan opfylde, men den kan f.eks. være meget illustrativ i uddannelsesmæssige sammenhænge.

Et andet eksempel på en test som du sikkert også vil kritisere er 1600 m gå-testen. Den er heller ikke voldsomt pålidelig til at finde folks kondital, men ikke desto mindre er den blevet brugt i Vigør-projektet i Århus, hvor den har tjent som en motivationsfaktor for flere tusinde gang-motionister. De fik naturligvis testen fra Motion-online.

Når jeg lægger noget ud er det fordi jeg ser et bestemt formål med det og jeg lægger bestemt ikke alt ud som jeg falder over.

At sige at vi ukritisk lægger tests ud som sænker niveauet betydeligt er en misforståelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler ikke kritik, så here goes ...

Jamen så kunne vi jo slutte her. Nå forhåbentlig er det bare hurtig bemærkning (ellers er den da helt galt).

Du har da ret i MOL mange steder har link til undersøgelsesbeskrivelser og det er jo godt (sammenlignet med andre). Derfor kan det jo alligevel altid gøres bedre.

Vedr. undersøgelsen bygger den på et meget lille udsnit. For lille til at danne grundlag for generelle konklusioner også vedr. veltrænede mand. Sammenligningsgrundlaget er andre indirekte test og ikke præcisionen sammenligning med den maximale iltoptagelse. Validiteten bygger således i følge beskrivelsen på samme usikkerhedsmomenter som for andre indirekte tests.

Samlet vurdering: lille population i undersøgelsen, specifik afgrænset befolkningsgruppe, sammenligningsgrundlag andre indirekte tests. Det er hvad jeg kalder ikke særlig lødig eller dokumenteret metode til beregning af kondital.

Der tages visse forbehold i MOL-teksten - "større sandsynlighed er der for at man har en høj maksimal iltoptagelse", "kun afprøvet (valideret) på veltrænede mænd i alderen 20-50 år", "har testen en rimelig høj pålidelighed", "Man kan også bruge testen på andre grupper, men indtil der ligger flere resultater kender vi ikke usikkerheden præcist." (og du har ret en vurdering af undersøgelserne ser man ikke alle steder).

Dette er en ret positiv beskrivelse, der siger at metoden formentlig er rimelig sikker.

At metoden er valideret er nok for meget sagt. rimelig høj pålidelighed (det kan der ikke være belæg for med så lille et udsnit). At testen kan bruges på andre grupper er der overhovedet ikke belæg for i artiklen.

Det er udmærket med publicering af undersøgelsesresultater. Det jeg synes er pop'et at at ligge det ud som en generel test.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler ikke kritik, så here goes ...

Jamen så kunne vi jo slutte her. Nå forhåbentlig er det bare hurtig bemærkning (ellers er den da helt galt).

En smiley indikerer at der er tale om humor eller ironi. ;)

Nu er du lift unfair når du trunkerer citaterne. Der står faktisk: "Overfor denne gruppe har testen en rimelig høj pålidelighed - på højde med andre gode indirekte test. "

F.eks. ville et-punkts testen næppe give bedre estimater af kondital ift. de tal der er postet i indlæggene ovenfor.

Men - da der efterhånden er en del test tilgængelige på MOL (og en ny på vej) er der helt klart bruge for en guide der rangordner og pointerer forskellene mellem de forskellige test.

Link to comment
Share on other sites

En smiley indikerer at der er tale om humor eller ironi.
Det regnede jeg nu osse med. :bigsmile:
Nu er du lift unfair når du trunkerer citaterne. Der står faktisk: "Overfor denne gruppe har testen en rimelig høj pålidelighed - på højde med andre gode indirekte test. "

Det kan godt være jeg plukkede lidt for meget i citaterne (sorry) <_<

Men - da der efterhånden er en del test tilgængelige på MOL (og en ny på vej) er der helt klart bruge for en guide der rangordner og pointerer forskellene mellem de forskellige test.

God ide! Det løser jo en del af problemet (set ud fra min synsvinkel). :)

Link to comment
Share on other sites

 Share