Jeg skal have ny cykel (citybike)


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Foråret nærmer sig med hastige skridt, og jeg har besluttet jeg skal have mig en ny cykel. :)

Den skal nok mest bruges til transport <10km, men når det bliver cuttetid er planen at tage nogle lidt længere ture på cirka en time samt cykle fra arbejde (ca 15km)

Den skal kunne bruges hele året og helst kræve minimum vedligeholdelse.

En citybike tror jeg er det rigtige valg, og den skal gerne være lidt lækker at se på.

Jeg forestiller mig en pris på ca 5000 plus minus en tusse (og lidt til skærme, lås mm). Den skal gerne have et godt forhold mellem pris og kvalitet.

Af "features" er jeg kommet frem til at følgende passer mit behov:

Gear: Indvendige (7-8 styks). Jeg har ikke behov for mange gear som de udvendige har, og vedligeholdelsesfaktoren spiller en del ind her. Jeg ved indvendige er tungere at træde rundt, men med de ture jeg skal på mener jeg ikke det spiller den helt store rolle.

Bremser: rullebremser. Igen er det vedligeholdelse der spiller kraftigt ind. Efter hvad jeg har hørt fra andre der har dem, så virker de supergodt og kræver ingen vedligeholdelse ud over hvad de får til serviceeftersyn. Almindelige V-bremser synes jeg ofte skal justeres eller have skiftet klodser, og skivebremser er nok lidt dyre i det hvis de skal være gode - og sikkert også overkill.

Disse cykler har jeg kig på indtil videre:

Centurion Eternity, 8 gear - link

Stel: Alu 7005 Conic Oval Compact Design

Størrelser: Deep black 19", 20,5", 22", 23,5" Mat titan 19";20,5";22"

Forgaffel: Cro-Moly m. Aeroblades

Fælge: Satellite hjulsæt

Dæk: Panaracer TourGuard Kevlar

Bagskifter: Shimano Nexus 8 m. friløb

Kranksæt: FSA

Bremser: Roller Brake

Andet: Cooling Disc

Forslag til udsalgspris: 5299.-

Avenue Broadway - link

Stel: Alu super light med carbon skal

Bremser: Shimano Nexus rullebremser

Gear: Shimano Nexus 8 gear m. friløb

Herre: 55, 58, 61cm (ZippoBlack Shiny eller IceSilver Shiny)

Broadway m/ Shimano Nexus 8 gear og friløb Kr. 5800,-

og måske

Jupiter Millenium, 7 gear - link

men jeg synes måske den er lidt kedelig ift de to andre.

Er det nogle gode valg, eller har i andre forslag? :)

Link to comment
Share on other sites

fair nok, Homer J :lol:

Den ser også fornuftig ud - omend en smule mere neutral i udseendet.

Jeg har i øvrigt snakket lidt med en god ven der også går en del op i cykler, og han taler meget positivt om et sæt pedaler som både kan bruges til cykelsko og som almindelige pedaler. Jeg har aldrig prøvet at cykle med cykelsko, men han siger det er en verden til forskel og der kommer voldsomt meget mere fart i cyklen. Det kræver så også cirka en tusse oveni til pedaler og cykelsko. Er det noget i kan anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Er det noget i kan anbefale?

Helt klart!!

Hvis du vil bruge cyklen til lidt træning, og ikke kun til indkøbsture. Så kan jeg varmt anbefale at købe cykelpedaler/sko. Det er en helt anden cykel at køre på og du overhaler alle!! :bigsmile:

Sørg for at det er spd-pedaler og køb nogle cykelsko du også kan holde ud at gå i. Idéen går lidt af det, hvis man skal skifte sko hver gang man står af cyklen. Medmindre du kun vil bruge cykelsko når du træner "rigtigt".

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

tolle -> joo, den er slet ikke tosset. Med låse, skærme, pedaler og cykelsko løber prisen måske lidt højere op end jeg havde planlagt hvis den ikke kan findes billigere end 5800,- - men hvis det er kvalivarer er det måske ikke så tosset. Pedaler og sko kan jo også vente.

I min jagt på cykler har jeg også bemærket en ting. En del cykler har rullebremse på baghjulet og almindelig V-bremse på forhjulet. Af den gode Sheldon Brown har jeg lært at man i næsten alle situationer skal bruge for-bremsen som den primære bremse, men så er det jeg undres. Er en V-bremse så egentlig bedre end rullebremser siden cykelproducenterne vælger at sætte den foran? Jeg går ud fra at rullebremser er noget dyrere, så hvis den placeres bagpå er det stort set spildt, hvis den skulle være bedre. What's up with that? ;)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Maxp: Hvis du med rullebremse mener en hvor man træder tilbage i pedalerne for at bremse vil det vel være mest logisk at placere den hvor kæden fører hen. Det vil jo være lidt svært at styre hvis man skulle ha træk på forhjulet :lol:

Ellers er cantilever bremser nok det mest effektive, det er også det der anvendes på crosscykler, med den almindelige fælgbremse bagefter... Hvor den indvendige bremse kommer ind i rækkefølgen ved jeg ikke...

Har du egentlig overvejet at købe en cykel med fast gearing? Hvis du bor i nogenlunde ukuperet terræn vil den fuldt ud kunne opfylde dine krav, og du sparer vægt og modstand i evt. indvendige gear. Et nav med indvendigt gear kan iøvrigt veje op mod 2 kg så det er noget af en klods at slæbe rundt på, når man kun kører i de samme to eller et gear...

Red: Hva med avenue airbase 1, har selv haft en, og den var fame fed... Jeg kan se at de er kommet med skivebremser og så kun 4700...

Edited by Tonseren
Link to comment
Share on other sites

Maxp: Hvis du med rullebremse mener en hvor man træder tilbage i pedalerne for at bremse vil det vel være mest logisk at placere den hvor kæden fører hen. Det vil jo være lidt svært at styre hvis man skulle ha træk på forhjulet :lol:

Rullebremser er dem som de nævnte cykler er udstyret med. Jeg ved ikke præcist hvilket princip de bruger, men det er nok en form for tromle- eller indkapslet skivebremse. Det er IKKE de gammeldags pedalbremser.

Har du egentlig overvejet at købe en cykel med fast gearing? Hvis du bor i nogenlunde ukuperet terræn vil den fuldt ud kunne opfylde dine krav, og du sparer vægt og modstand i evt. indvendige gear. Et nav med indvendigt gear kan iøvrigt veje op mod 2 kg så det er noget af en klods at slæbe rundt på, når man kun kører i de samme to eller et gear...

2kg :o det lyder godt nok voldsomt. Hvad vejer de "normalt" og hvad vejer udvendige gear så?

Jeg er stadig rimelig overbevist om at udvendige gear vil være et forkert valg udfra mit behov omkring at kunne bruge den hele året, og lav vedligeholdelse.

Man siger jo godt nok danmark er fladt, men jeg har nu altid været glad for at have lidt gear at vælge imellem. På min nuværende cykel med 7 gear bruger jeg da mest gear 4 og 5 til normal flad vej, men de lave er særdeles rare at have til stigninger og når man skal starte. De høje bliver da også brugt en sjælden gang når det skal gå stærkt (og nedaf :lol: )

Nu er jeg opvokset på amager, som jo er pænt flad, men nord for kbh hvor jeg holder til pt er der relativt kuperet.

Så nej, det har jeg egentlig ikke overvejet. :)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Centurion Discovery med 7 indvendige gear. Sådan en cykel har jeg nemlig. Og den rummer meget af det man behøver til "normal" kørsel.

Robust, nogenlunde hurtig på asfalt, nogenlunde i terræn, kræver ikke så meget vedligeholdelse og så er den ikke så dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en centurion eternity med 24 udvendige gear, og den ser ganske rigtigt lækker ud. Den er knapt 3 år gammel og har efterhånden kørt omkring 20000km. Men jeg er dog lidt skuffet over kvaliteten af nogle af småtingene, såsom styrgrebene, såsom er smuldret væk, pedalreflekserne, som hurtigt falder af. Det er småting, jeg synes bare, det burde være i orden på en cykel til ca 6000kr. Den er også dyr i bremseklodser, som jeg udskifter 2-3 gange om året. Men den kører rigtigt godt.

Jeg kunne personligt ikke drømme om at skifte til indvendige gear igen (jeg har min gamle centurion discovery citybike med indvendige gear som reservecykel), da jeg kan mærke stor forskel på, hvor hurtigt jeg kører på cyklerne.

Jeg synes personligt, at det er en fordel med hensyn til vedligeholdelse, at have udvendige gear. Der er måske mere, at vedligeholde, men jeg kan se, hvis der er noget galt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis der bare er lidt smattet på vejene, så skal kæden og kasetten nok suge en masse smat og skidt til sig. Og så er du nødt til at vaske cyklen hver gang du har været ude. Det erfarede jeg da der var sne på de danske veje kort tid tilbage! Jeg vil dog ikke undvære mit udvendige gear, men det kræver en del vedligeholdelse!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så fik jeg taget mig sammen og kigget lidt yderligere på sagerne.

Gjorde et par interessante opdagelser.

Den første cyklehandler jeg var ved havde kun Nishiki som havde cykler i din kategori jeg leder efter, og de havde desværre ikke den konkrete model hjemme. Interessant var det dog at Centurion og Nishiki åbenbart er samme firma - samme ejer i hvert fald, og ifølge cykelhandleren bliver begge cykler nok lavet samme sted af cirka de samme dele. De havde valgt at forhandle Nishiki, fordi de fik mere for pengene ;)

Efter en længere snak om bremser kunne jeg også konkludere et par ting:

Fælgbremser og rullebremser er stort set lige gode - under optimale betingelser er fælgbremser nok faktisk en smule bedre. Så er der bare lige detaljen at rullebremser har så godt som optimale forhold altid, fordi de ikke påvirket af vådt føre og ikke kræver løbende vedligeholdelse og indstilling. Cykelmanden fortalte dog at hvis man vejede over 100kg og skulle på cykelferie med oppakning i bjerge, så "måtte" de ifølge producenten ikke anbefale cykler med rullebremser både for og bag :blink:

Fælgbremser slider jo en del på bremseklodserne, men jeg havde ikke lige tænkt over at de faktisk slider en hel del på fælgen også. Så en fælg der var flækket godt og grundigt pga det og jeg kunne konstatere at mine egne fælge heller ikke har det for godt (bremseevnen er ikke særlig imponerende), så det er næppe for tidligt at få skiftet lågen.

Nå, videre til næste cykelshop. Der havde de Centurion og Batavus som interessante modeller, desværre ikke den centurion jeg havde haft kig på.

Fik dog prøvet en Batavus Lightning - sidste års model og nedsat en god sjat. Den havde indvendige gear, men kun rullebremse bag på. Det var en fin cykel :bigsmile:

Bagefter fik jeg så vist en anden udgave med rullebremse både for og bag, men det var så med 8 udvendige gear. Tror dog jeg blev lidt overbevist om at det ikke ville være så tosset alligevel.

Og især prisen var tiltalende, 3700 i forhold til de næsten 6k som avenue koster. Jeg kan jo trods alt ikke se så meget af cyklen når jeg selv sidder på den :lol:

Egentlig lidt dumt jeg ikke fik prøvet den også ;)

Hmm, what to do :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nexave er ok - bedre end meget af det møg der ofte monteres. Jupiters cykler med udvendigt gear er monmteret med Shimano 2200 eller Acera = tæt på ubrugeligt. Jeg synes også du skal ligge vejen forbi Jensen Cykler, enten i Hellerup eller på Falkoner Alle. De alver de ffedeste cykler med rullebremser. Batavus laver ok cykler - men ofte lidt tunge i det...

Hvis du skal bryge klikepedaler, (kan KLART anbefales) skal cyklen kun være med håndbremser. Det er ikke fikst at bremse med fodbremsen, og så forsøge at klikke ud inden du stopper helt :tongue:

Et sæt Shimano PD 324 pedaler med almindelig pedal på den ene side og SPP på den anden er fremragende. Køb IKKE VPs tilsvarende - de er ELENDIGE! Jeg har fået dem på min nye Jensen - som er en pragtfuld cykel - meget bedre end min gamle Cenrurion - men de pedaler er håbløse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg står også selv og skal have købt mig en citybike, primært til transport. Så jeg bryder lige ind i din tråd MaxP, for selv at få hjælp ;)

En jeg kender, ved en hel del om cykler, og han anbefalede mig bl.a. denne Viper - sport. Er der nogen der kender mærket og ved om cyklen er prisen værd?

Edited by plexus
Link to comment
Share on other sites

TRÅDKAPRING!!!

Ej, det er i orden plexus :bigsmile:

Jeg skal vist et smut til Hellerup idag :)

Jensens priser virker rimelige og jeg vil egentlig også hellere betale lidt ekstra for kvalitet frem for design. Grimme er deres cykler heller ikke ligefrem.

Shimano PD-324, disse her?

PDM324.jpg

Hvad er det for nogle VP du snakker om?

Er der nogen bestemte sko til de pedaler du kan anbefale eller evt fraråde, Arne eller andre?

Link to comment
Share on other sites

Det er lige precis de pedaler! VP er et mørke der også laver sådan nogle pedaler - mange cykelhandlerer sætter dem på når man beder om en combipedal. Sko? Tja - Både Shimano og Specialized laver nogle gode SPD sko som også er ok at gå i. Rul forbi f.eks. Roadbiksshop og se udvalget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg står også selv og skal have købt mig en citybike, primært til transport. Så jeg bryder lige ind i din tråd MaxP, for selv at få hjælp ;)

En jeg kender, ved en hel del om cykler, og han anbefalede mig bl.a. denne Viper - sport. Er der nogen der kender mærket og ved om cyklen er prisen værd?

Den ser da fed ud - kan ikke lige gennemskue hvilke Shimanodele der sidder på.. men de andre dele er gode - List overkill med et så raceragtigt stel med carbon forgaffel måske? Jeg vil ikke have stor lyst til at sætte en så fed cykel fra mig på gaden og håbe at den også var der når jeg kom tilbage.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i din situation for et par år siden. Min smertegrænse var lidt lavere end din, og jeg endte med en Nishiki med 7 indvendige gear (nexus) til ca. 3500.

Min største anke er at springene mellem gearene alt for stort. Desuden er de 2 laveste og det helt store gear nærmest uanvendeligt. For en hund kan jeg få den gearet 2 tænder, men det hjælper ikke på springene.

Jeg må dog indrømme at den kører godt på trods af ringe vedligehold.

Hint: Når du går i slutforhandlinger, så forsøg at få den monteret med et sæt kevlar dæk. Det kunne jeg godt have brugt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share