Hvorfor er HST så godt?


Viggo
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! B)

Jeg har surfet rundt, og fået blod på tanden mht. et HST program.

Jeg har set at man f.eks kun tager 1-2 sæt i øvelser som Squat, Bænk osv.

Hvis folk har så stor succes med HST, hvorfor er der så nogen der f.eks. kører 3-5 sæt af overnævnte øvelser? :blink:

Man tager jo MEGET mindre end "normale" programmer.

Og hvad er ideen i at falde i vægt efter første sæt(f.eks. 1x20kg 1x17½gk 1x15kg)? <_<

Håber der er nogle der gider svare!

På forhånd tak! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Og hvad er ideen i at falde i vægt efter første sæt(f.eks. 1x20kg 1x17½gk 1x15kg)? <_<

Håber der er nogle der gider svare!

På forhånd tak! :bigsmile:

Falder man i vægt efter første sæt ?

Det kan jeg ikke mindes, da jeg prøvede HST.

En af ideerne er at man træner ofte, og derfor færre sæt.

Iøvrigt har jeg bemærket at mange har styrkefremgang i deres

HST selv om det er et hypertrofiprogram :)

Jeg er en af de få, der ingen fremgang havde, da jeg prøvede det,

men jeg fulgte det heller ikke helt rigtigt.

Hennng :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Viggo:

Hvis folk har så stor succes med HST, hvorfor er der så nogen der f.eks. kører 3-5 sæt af overnævnte øvelser?
Træning er i sig selv en kompliceret sag, og der er følgende mange måder at træne på. HST er én måde, som mange har haft success med - inklusiv mig selv - men det er absolut ikke den eneste fornuftige måde at træner på, hvilket forklarer hvorfor andre træner på en anden måde.
Man tager jo MEGET mindre end "normale" programmer.

Da man træner hver muskel(gruppe) ca. 3 gange om ugen, tager man samlet set ikke MEGET mindre end "normale" programmer.

Og hvad er ideen i at falde i vægt efter første sæt(f.eks. 1x20kg 1x17½gk 1x15kg)?

Dette er der ikke den store idé i, og det er helt sikkert IKKE noget man praktisere i HST regi. Du har misforstået noget, prøv at kigge på programstrukturen igen.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

Det med at falde i vægt efter hvert sæt, my bad ;)

Men man træner jo mere, hvis man tager 3-5 sæt pr. træningspas og træner 3 gange om ugen.

Nogle der vil kommer med et lille udkast til et fornuftigt HST program, hvis jeg skriver hvilke øvelser, og med hvilken belastning, jeg kører for tiden i mit "normale" program? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Viggo:

Du vil næppe være i stand til at tage 5 sæt, 3 gange om ugen i alle øvelser. Det bliver simpelthen for meget. Du kan måske vælge at fokusere på én muskelgruppe og give denne nogle ekstra tæsk (ofte vælger folk brystet), men når du træner hele kroppen igennem hver gang skal du være ekstra omhyggelig med ikke at træne for meget per gang.

Mht. HST programmer så kig i logbøgerne eller søg i forum'et. Et slag på tasken vil være at PRÆCIS samme emne har været oppe at vende sådan ca. 10.000.000 gange.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak! B)

Jeg har kigget lidt på sagerne og lavet et udkast til et HST-program. Vil MEGET gerne modtage feedback.

Bryst

BP 2x15

Incline BP 2x15

Triceps

Dips 2xmax(kan ikke lave 15 endnu)

Biceps

Barbell Curl 2x15

Pull Ups 1xmax(kan ikke lave 15 endnu)

Skulder

Lateral Raises 2x15

Ryg

Dødløft 2x15

Dumbbel Row 2x15

Shrugs 1x15

Ben

Squat 2x15

Baglår 1x15

Standing Calf-raises 2x15

Med en progression på 5%.

Kan jeg kører et HST 2-SPLIT således på en uge: ABxABxA (A+B = Træning . x = pause)?

Hvordan skal det deles op i 2-split? (Og kan man gøre det i excell arket fra MOL)?

Og et andet spørgsmål, hvilken øvelse til bagsiden af skulder vil passe til et HST?

Et til: Hvordan laver man den excentriske fase med barbell curl?

På forhånd tak!

Edited by Viggo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop gennemført et HST program med 3 sæt i hver øvelse. Det synes jeg selv gav et fint resultat, så det er også det jeg gør her i mit nye program.

Hvis du kan holde til det er der for så vidt ikke noget der taler imod 3 eller 4. sæt. Min egen kontrol er at jeg forsøger at holde mine træningspas på under 2 timer incl cardio, men det er bare en tommefingerregel.

Link to comment
Share on other sites

I biceps og triceps kører du til failure. Det vil jeg ikke mene er hensigtsmæssigt, da HST ikke er et program, hvor man kører til failure.

Hvad vil du så anbefale? Jeg kører også dips og chin ups, og jeg kan heller ikke tage mere end 6-10 alt efter hvornår i programmet de ligger, så jeg kører bare til jeg ikke kan længere.. Der er da ingen anden måde at kunne komme op og tage maks på?

Link to comment
Share on other sites

Det samme spørgsmål som Le Moi stiller:

I biceps og triceps kører du til failure. Det vil jeg ikke mene er hensigtsmæssigt, da HST ikke er et program, hvor man kører til failure.

Hvad kan du anbefale?

Et spørgsmål: Kan det passe at jeg ved første træningspas i HST, skal starte med at tage 32,5kg i BP, når mit 5RM er på 62,5? Virker bare som MEGET lidt.

Edited by Viggo
Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål: Kan det passe at jeg ved første træningspas i HST, skal starte med at tage 32,5kg i BP, når mit 5RM er på 62,5? Virker bare som MEGET lidt.

Du skrev tidligere

Med en progression på 5%.

Da du selv angiver din max RM og progressionen derefter regnes baglæns så giver 5% altså et større spring end f.eks. 1%. Hvis du synes der er for stor forskel så prøv med en lavere procent.

Du kan også være udsat for at du slutter en øvelse på 15RM med en vægt og så starter samme øvelse som 10RM med lavere vægt. Igen er det pga. din angivelse af max RM for hver grupper plus hvilken progression du har valgt. Men det gør ikke noget at køre let i nogle dage og det er ikke dårligt at zig-zagge med hvor meget man tager.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk har så stor succes med HST, hvorfor er der så nogen der f.eks. kører 3-5 sæt af overnævnte øvelser? 

Man tager jo MEGET mindre end "normale" programmer.

Du kan sagtens også inkludere progression i work-loaden. Eksempelvis:

Uge 1-2: 2x15 reps

uge 3-4: 3x10 reps

uge 5-6: 4x5 reps

uge 7-8: 5x5 reps

Dét med de to sæt er ikke hugget i sten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk har så stor succes med HST, hvorfor er der så nogen der f.eks. kører 3-5 sæt af overnævnte øvelser? :blink:

Jeg prøvede en HST 9 ugers cyklus stort set uden resultat. Så den der med succes'en er lidt bob-bob.

Jeg køre 3-5 sæt á 5 rep med 85% af 1 rep maks. og har ok styrkefremgang.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Istedet for dips kan du bruge close grip bænkpres. Så er det nemmere at bestemme belastningen helt præcis ud fra hvor mange kilo du putter på stangen. Ellers synes jeg programmet ser rigtig godt ud!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share