Oevelser med pind???


carmen77
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Vidste ikke liiige hvor jeg skulle poste denne her men jeg har et sporgsmaal:

I mit program skal jeg udfoere 2 oevelser med en pind/stav, men jeg aner ikke hvad de goer godt for.

1. Holder for hver ende af pinden og roterer pinden fra maven op over hovedet og om paa ryggem med strakte arme (20 rep)

2. Holder for hver ende af pinden og 'vrider' mig fra side til side (halvvejs rundt)

Hvad skal oevelserne goere godt for???

Resten af mit program bestaar kun af

Vertical row 3 rep a 15

Pectoral 3 rep a 15

Ovenstaende oevelser (3 rep a 20)

2 forskellige slags maveoevelser med 3 rep a 20 af hver slags

Step fremad ( balder) 3 rep a 20

Jeg er 'nybegynder' og starter ud med 60 min cardio foerst. Er det effektivt?? Vil have strammet op og smide et par kilo. Det er en instruktoer i centret derhar lavet programmet. Men jeg er lidt i tvivl om det er nok!!!!

Hilsen Carmen

Link to comment
Share on other sites

Pindefjolleriet er sandsynligvis for at varme leddene op. Har aldrig kunnet se det smarte i det. Brug tiden på at lave armsving, kropsrotationer og dybe knæbøjninger istedet.

Synes du skulle lægge dit cardio tilsidst i træningen istedet, så du er mere frisk til at håndtere vægtene, og så kan du rive det sidste ud af kroppen på cyklen ell. lign.

Synes du skulle lave nogle rygøvelser også. Kig eventuelt hvordan andre træner, under "online logbog". :)

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt der ikke er meget muskel træning i de to øvelser - men de er dog ganske fantastiske til at strække mavens og ryggens muskler ud i deres yderpunkter - hvilket gør dem stærkere - uden at gøre dig stærkere - og mere spændstige.

De er også gode til at til få løsnet op i evt. spændinger i overkroppen - specielt omkring rygraden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Carmen, hvor gammel er du?´

Det eneste jeg kan komme i tanke om når jeg høre om de øvelser er hvis det er noget genoptræning, eller øgning af smidighed. Ellers lyder det lidt som spild af tid, hvis formålet som du selv skriver, er at få strammet op og smide nogle kilo.

Link to comment
Share on other sites

Synes du skulle lægge dit cardio tilsidst i træningen istedet, så du er mere frisk til at håndtere vægtene, og så kan du rive det sidste ud af kroppen på cyklen ell. lign
.

Lyder for mig som en kanon måde at varme op på!

Opvarmning er vist ikke noget nogle herinde på mol er særlig stærke i,

forebygger skader og bla bla bla.

Iøvrigt kan man sagtens styrke sine muskler uden at løfte,hive,trække,skubbe flere 100 kg.

Simple rygøvelser, pushup osv gør underværker!

Link to comment
Share on other sites

Carmen, hvor gammel er du?´

Det eneste jeg kan komme i tanke om når jeg høre om de øvelser er hvis det er noget genoptræning, eller øgning af smidighed. Ellers lyder det lidt som spild af tid, hvis formålet som du selv skriver, er at få strammet op og smide nogle kilo.

Hejsa - tak for svarende.....

Jeg er 26 - og i rimelig form. Dyrker spinning 3 gange i ugen og loeber en gang i ugen samt dette program 2 gange i ugen. Har traenet i 2 aar - dog kun konditionstraening.

Jeg er nemlig ogsaa selv i tvivl - gieder simpelthen ikke spilde min tid med noget der ikke goer noget for mig - hvis I forstaar!!!

Jeg synes det er ok med cardio foerst - elsker det - men saa vil jeg gerne se nogle resultater jo....

Jeg synes faktisk det er svaert at afgoere hvem man skal tro paa - gaar jo ud fra at min instruktoer har sammensat programmet rigtigt - OG DOG!!! Det var en kvindelig instruktoer der lavede det - og har taenkt meget paa om det kan vaere grunden til at hun har lavet det saa 'let'. Om 14 dage skal jeg have maalt fedtprocent igen - hos en anden instruktoer (mandlig) og maaske jeg skulle faa en ordentlig snak med ham????

Hvad har I af forslag??? Synes det virker saa plat at lave de skide oevelser med pinden - synes jeg spilder tiden.... og nogle gange springer jeg faktisk over dem - og tager en gang traek til ryggen istedet!!!

Link to comment
Share on other sites

Har selv god erfaring med øvelserne og kender en del andre "atleter" der også benytter sig af dem, men jeg bruger dem dog kun i perioder hvor jeg presser mig selv - men hvis du ikke gider lave dem, ja så lade være ;)

Der ingen grund til at du føler at du spilder tiden! Træning skal være sjovt! - ikke træls...

Link to comment
Share on other sites

Synes du skulle lægge dit cardio tilsidst i træningen istedet, så du er mere frisk til at håndtere vægtene, og så kan du rive det sidste ud af kroppen på cyklen ell. lign
.

Lyder for mig som en kanon måde at varme op på!

Opvarmning er vist ikke noget nogle herinde på mol er særlig stærke i,

forebygger skader og bla bla bla.

Varme op? Mener du at hun har brug for 60 minutters opvarmning?

Pointen er netop, at en times cardio kunne tænkes at udtrætte kroppen, så de stabiliserende muskler ikke er friske når man svinger rundt med vægtene.

Opvarmning er fint, bare ikke en time!

Iøvrigt kan man sagtens styrke sine muskler uden at løfte,hive,trække,skubbe flere 100 kg.

Simple rygøvelser, pushup osv gør underværker!

Ja det kan du da, og der er vist heller ingen der har sagt andet..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Carmen, grunden til jeg spurgte angående alderen var jeg troede du måske var en 90 årig gammel dame som dyrkede lidt motion i fritiden. Det ville nok være det eneste tilfælde hvor jeg kunne se fornuften i at stå og "lege" med sådan en pind. Så er det ikke lige det bedste at begynde at anbefale øvelser som sqaut, dødløft og bænkpres :lol:

Hvis du er interesseret i at tabe nogle kilo er styrketræning og cardio vejen frem.

Styrketræningen hjælper på at holder på muskelmassen, sådan at det er fedt depoterne der bliver taget fra når du går ned i vægt. Cardio og styrketræning kan sagtens kombineres, rigtig mange bodybuildere bruger f.eks powerwalk i forbindelse med deres vægtløftning når de skal have fedtprocenten ned.

Selv har jeg haft god erfarring med fullbody programmer, hvor hele kroppen trænes igennem 3 gange om ugen. Det kunne f.eks skrues sammen sådan:

Bænkpres/skrå bænkpres med håndvægte

Militær pres/skulderpres/upright row

Sqaut/Dødløft

Curl/pullups/chinups

Dips/closegrip bænkpres

Standing calf raises

Rows med håndvægt

Shrugs

En mave øvelse af en art

De øvelser der er sat en skrå streg ved træner i høj grad de samme muskelgrupper.

Bænkpres og skrå bænkpres træner brystet hvor der er mere fokus på den øverste del i skrå. Militær pres er en rigtig god øvelse for skuldrene. Pas på med at køre den for tungt. Gør man det kommer man automatisk til at begynde at svaje i ryggen hvilket den ikke har godt af hvis svajet bliver for kraftigt. Squat er for mange set som kongeøvelsen da den stiller krav til hele kroppen. Den er primært benene den træner, men går også i høj grad i resten af kroppen. Dødløft er også en rigtig god øvelse hvor det primært er ryggen som er involveret. Grunden til jeg har sat en skrå streg her at det godt kan være ret hårdt at køre både sqaut og dødløft i samme træningspas da de tapper hårdt på kræfterne. Resten af øvelserne kan du finde gennem forsiden på http://www.getbig.dk/main.asp

Klik på manden og så kan du finde øvelser for hver muskelgruppe.

En artikel som jeg også synes du burde læse:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=364

Den er skrevet af Thomas Jagd som også skriver her i forummet :)

Link to comment
Share on other sites

...de er dog ganske fantastiske til at strække mavens og ryggens muskler ud i deres yderpunkter - hvilket gør dem stærkere - uden at gøre dig stærkere.

:blink: øøh, hvorledes?

Ved denne udstrækning vil bindevævsstrukturen i musklerne, som under aktiviteterne er blevet kortere, strækkes ud igen og hvor musklernes oprindelige længde genoprettes.

Herved undgår man bl.a. også risikoen for kramper og evt. ømhed i musklerne vil blive reduceret. Desuden genopretter aktiviteten den biokemiske balance i vævet (kalcium, kalium, natrium samt syreionen fra mælkesyren).

Muskler, som strammes for tidligt, medfører mere anspændte bevægelser og forringet teknisk udførelse.

Det er svært at targe de muskler der sidder tæt omkring rygraden, samt at få strukket de skrå mavemuskler ud i liggende øvelser. Derfor kan det være en god idé at benytte sig af denne pinde øvelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmmm kan godt nikke genkendene til øvelserne med staven/pinden - dem skulle jeg også lave i det allerførste program jeg fik i centeret *S*

Jeg kører stadig den øvelse med at dreje kroppen fra side til side - ved ikke om der er hold i det - men syns bestemt mine lovehandles blir mindre *G* Samtidig blir de skrå mavemuskler jo også træner i og med du bruger dem til at standse roteringen af kroppen med. Så med lidt hastighed på øvelsen er der faktisk en del kræft der skal bruges til at stoppe bevægelsen igen - og det må kunne sammen lignes med en almindelig mavebøjning. Men ja, man vokser nok ikke i muskelmasse - men tror det er ganske ok til at få bevæget dele af ens krop man normalt ikke motionere *S*

Er stadig overbevidst om mine lovehandles blir mindre ved denne øvelse :-)

Link to comment
Share on other sites

Er stadig overbevidst om mine lovehandles blir mindre ved denne øvelse :-)

Lyder lidt underligt at du kan træne dem mindre med en øvelse.... en muskel kan jo kun voske eller blive mindre, så med mindre du har tabt dig overall ved at være i kcal underskud, tja så tvivler jeg lidt på at det er muligt. Så mon ikke det skyldes andre ting B) ??

Link to comment
Share on other sites

Dum ting! 

Man skal faktisk sidde ned når man laver dreje øvelsen... 

Dum ting!

I det hele taget at lave øvelsen ;)

---

Jeg forstår heller ikke hvorfor pinden ses anvendt så ofte, øvelser med pinden kan hverken:

øge smidigheden (intet stræk i længere tid)

eller

styrke mavemusklerne (ingen modstand)

Vil man styrke de skrå mavemuskler skal man lave russian twist som vist her hvor tyngdekraften yder mavemusklerne modstand Man kan også lave russian twists på en stor bold eller liggende på gulvet med et håndklæde til at støtte lænden og fødderne inde under en ribbe.

Opvarmningen foregår bedst ved en 5 minutter allerhøjst 10 på f.eks en motioncykel. Dernæst varmer man med lette vægte i de pågældende øvelser man nu skal i gang med. Evt kombineret med et isometrisk/statisk hold med en let vægt i yderstilling i f.eks. bænkpres, squat hvor man holder vægten stille i yderstilling i en 15-20 sekunder eller hvad man nu synes. Denne form for smidighedstræning/opvarmning hæmmer ikke musklerne evne til at levere kraft som vi ellers ved at udstrækning gør når det bliver lavet før styrketræning.

Ellers foregår udstrækning og smidighedstræning efter styrketræningen hvor musklerne er trætte og mere modtagelige over for strækøvelser.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share