Fiskeolie


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Min far, som er læge og for ikke så længe siden brugte et halvt år på at studere fiskeolie, påstår hårdnakket at der ikke er nogen mening i at spise fiskeolie hvis man er sund og rask i forvejen, artikler på vej i forskellige tidsskrifter, talte på konferrence i Tyskland for et par dage siden...

Endvidere er han af den overbevisning at der heller ikke er nogen mening med vitaminpillen, han er vist retorisk modstander af ethvert kosttilskud <_< ...

Er ikke helt enig med ham...

Men er der ikke nogen der kan ridse op hvorfor det er man skal spise sin fiskeolie?

Tror heller ikke helt min far er med på ideen om nødvendigheden af essentielle fedtsyrer i kosten....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Så vidt vides anvendes fiskeolie som et anti inflammatorisk middel.... med andre ord mod betændelse forårsaget ved hård træning eller overbelastning. Bl.a. blev jeg anbefalet det da jeg havde en "brændende" fascie grundet en hurtig muskelvækst. Tingene gik dog i sig selv, og må indrømme at jeg ikke har læst om dets gavnlige virkning, men blot hørt det fra andre.

Det med vitaminerne er vist rigtigt nok. I et rigt land som DK med billige og gode fødekilder skulle alle med en normal kost få opfyldt deres vitamin behov. Men det er jo smart af producenterne at fremstille det som om, at mange er i vitamin mangel, men sandheden er en anden.

Link to comment
Share on other sites

her er lidt læsestof til dig og din far:

Fishy Advice: Part I

Fishy Advice, Part II

Spændende artikler.

Det er jo næsten vanvittigt så meget gavn fiskeolie gør. Alle som ikke spiser fisk ret ofte, burde næsten tvinges ned i Aldi og købe et glas til under 20 kr,-

Jeg spiser selv 3 gram (+ Udo's) hver dag, jeg forsøgte også at lokke mine forældre til at tage det billige fiskeolie fra Aldi men begge gav op efter én dag, fordi de fik sure opstød? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser selv 3 gram (+ Udo's) hver dag, jeg forsøgte også at lokke mine forældre til at tage det billige fiskeolie fra Aldi men begge gav op efter én dag, fordi de fik sure opstød?  :blink:
Ja, jeg spiser fiskeoliekapsler til min morgenmad, og er altså heller ikke vild med, når fiskesmagen pludselig rammer ganen i løbet af formiddagen... :blink: Men jeg synes ikke det sker så ofte mere :unsure: .
Min far, som er læge og for ikke så længe siden brugte et halvt år på at studere fiskeolie, påstår hårdnakket at der ikke er nogen mening i at spise fiskeolie hvis man er sund og rask i forvejen, artikler på vej i forskellige tidsskrifter, talte på konferrence i Tyskland for et par dage siden...

Her kan du læse at fiskeolie tilsyneladende ingen effekt har på hjerteflimmer.

Link to comment
Share on other sites

Hjerteflimmer er jo så også kun 1 ud af en lang række fordele.

Jeg tager det for at forebygge ledsmerter, og har prøvet at stoppe i perioder. Synes selv jeg kan mærke en forskel, så mit udgangspunkt er at hvis det er sandt med resten af fordelene så er det jo kun en bonus. Og vi snakker altså om et kosttilskud til under 50kr om måneden.

Vitaminpillen tror jeg det er helt rigtigt at der ikke er behov for, men jeg tager nu en aligevel.

Link to comment
Share on other sites

Endvidere er han af den overbevisning at der heller ikke er nogen mening med vitaminpillen, han er vist retorisk modstander af ethvert kosttilskud <_< ...

I den perfekte verden ville vi sikkert heller ikke have brug for kosttilskud. Men hvem får dagligt en kost der så alsidig, at de er sikker på at få dækket deres behov for alle vitaminer pg mineraler? Jeg gør ihvertfald ikke, så derfor indtager jeg dagligt et par multivitamin/mineral piller, samt ekstra C-vitamin og fiskeolie. :)

Link to comment
Share on other sites

her er lidt læsestof til dig og din far:

Fishy Advice: Part I

Fishy Advice, Part II

Spændende artikler.

Det er jo næsten vanvittigt så meget gavn fiskeolie gør. Alle som ikke spiser fisk ret ofte, burde næsten tvinges ned i Aldi og købe et glas til under 20 kr,-

Jeg spiser selv 3 gram (+ Udo's) hver dag, jeg forsøgte også at lokke mine forældre til at tage det billige fiskeolie fra Aldi men begge gav op efter én dag, fordi de fik sure opstød? :blink:

Lad være med at indtage så store mængder af gangen. Du kan spise 1 kapsel ved små måltider og 2 ved store måltider uden at det bliver et problem.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Husk at (som de skriver i artiklen) er mange af disse fordele ikke særligt udtalte/kommer gradvist.

Men de er der :)

Men selvsamme artikel + et ønske om at optimere insulinsensitivitet, gør at jeg indtager en del fiskeolie dagligt (7-10g).

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Men selvsamme artikel + et ønske om at optimere insulinsensitivitet, gør at jeg indtager en del fiskeolie dagligt (7-10g).

Vil du ikke lige uddybe det omkring insulinsensitivitet?

En af mine venner har type 2 diabetes, så det lyder da som om det måske var noget for ham?

Link to comment
Share on other sites

Min far, som er læge og for ikke så længe siden brugte et halvt år på at studere fiskeolie, påstår hårdnakket at der ikke er nogen mening i at spise fiskeolie hvis man er sund og rask i forvejen, artikler på vej i forskellige tidsskrifter, talte på konferrence i Tyskland for et par dage siden...

Her kan du læse at fiskeolie tilsyneladende ingen effekt har på hjerteflimmer.

Det er det forskning min far er med i.. faktisk er det ham der udtaler sig...

her er lidt læsestof til dig og din far:

Fishy Advice: Part I

Fishy Advice, Part II

Mange tak....

Hygge

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

her er lidt læsestof til dig og din far:

Fishy Advice: Part I

Fishy Advice, Part II

Spændende artikler.

Det er jo næsten vanvittigt så meget gavn fiskeolie gør. Alle som ikke spiser fisk ret ofte, burde næsten tvinges ned i Aldi og købe et glas til under 20 kr,-

Jeg spiser selv 3 gram (+ Udo's) hver dag, jeg forsøgte også at lokke mine forældre til at tage det billige fiskeolie fra Aldi men begge gav op efter én dag, fordi de fik sure opstød? :blink:

Lad være med at indtage så store mængder af gangen. Du kan spise 1 kapsel ved små måltider og 2 ved store måltider uden at det bliver et problem.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Nu var det jo ikke mig som fik sure opstød :)

Jeg tager 3x2 hver dag, fordi det er de små fra Aldi. Mine forældre tog 4 hver dag, alle sammen til aftensmaden og ja, det er måske grunden til de fik sure opstød.

Men min mor insisterer på at købe nogle til langt over 100 kr,- og hun er hverken til at hugge eller stikke i :)

Link to comment
Share on other sites

Der er mange undersøgelser der tyder på at fiskeolie virker mod hjerteflimmer, ligeledes er det vist i dyrestudier. De store undersøgelser, bl.a. DART og GISSI, som vi bygger det meste af vores viden på omkring N-3 og CHD. Hvis han forsker inden for feltet kender han uden tvivl til de undersøgelser, så spørg hvad han mener om dem.

Han har ret i at der ikke er videnskabelige undersøgelser der viser, at fiskeolie har nogen effekt på raske mennesker.

Med hensyn til fiskeolie har Marckmann skrevet en editorial, hvor han konkluderer at der ikke er bevis for N-3 har nogen effekt på raske mennesker, at fiskeolie ikke er ligeså effektiv som at spise fisk, tillige er der set negative effekter ved stort indtag af fisk og fiskeolie.

Fordi man indtager 10 g fiskeolie er man derfor ikke nødvendigvis sund, men risikoen for det modsatte er faktisk også til stede.

Det kan have negativ effekt på kolesterol værdierne. Det kan øge dannelse af peroxider. Der omtales en undersøgelse hvor personer, der indtager fiskeolie, med stabil angina har en øget dødsrate i forhold til kontrolpersoner.

På de smarte sider der bliver linket til fremstår fiskeolie som det rene vidundermiddel. Ovenstående viser at selvom fiskeolie kan have flere positive effekter kan det også have nogle negative effekter. Der bliver remset alverdens sygdomme op hvorpå fiskeolie er løsningen, men mange af disse sygdomme er N-3 virkning meget dårligt belyst. Tillige er der flere af hans påstande som er diskutable, bl.a. i hvilket forhold ALA kan omdannes til de lange N-3 fedtsyrer. Han har desværre kun forholdt sig til de undersøgelser der understøtter hans påstande om at man skal indtage mere fiskeolie.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg spiser fiskeoliekapsler til min morgenmad, og er altså heller ikke vild med, når fiskesmagen pludselig rammer ganen i løbet af formiddagen... :blink: Men jeg synes ikke det sker så ofte mere :unsure: .

[

Spis dem lige inden du går i seng, så sover du jo når de sure opstød kommer... B)

Prøv at købe dem fra fakta, dem har jeg ikke haft problemer med, kun et enkelt glas der gjorde det.. Det har måske noget at gøre med og det er gode eller dårlige fisk.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Min far, som er læge og for ikke så længe siden brugte et halvt år på at studere fiskeolie, påstår hårdnakket at der ikke er nogen mening i at spise fiskeolie hvis man er sund og rask i forvejen, artikler på vej i forskellige tidsskrifter, talte på konferrence i Tyskland for et par dage siden...

Her kan du læse at fiskeolie tilsyneladende ingen effekt har på hjerteflimmer.

Det er det forskning min far er med i.. faktisk er det ham der udtaler sig...

Okay, så er der nok ikke så meget nyt i det for hverken ham eller dig :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det bedste svar er selvfølgelig at vores fedtfordelings indtag er helt hen i vejret.

Alt for lidt omega-3 ifht. omega-6 og alt for meget mættet fedt. Der skal være en bestemt fordeling mellem alle fedtsyrer og ikke bare de overnævnte.

Først og fremmest så skal der selvfølgelig suppleres med omega-3 og skæres ned på mættet fedt.

Fiskeolie har vist at forebygge samt have en terapeutisk effekt på en række civilisationssygdomme. Dette er vist i en række mindre studier samt nogle få virkelige kvalitetsstudier.

Der hvor der er mest forskning er inden for hjertesygdom.

Den klart bedste opgørelse til dato er et systematisk review (det bedste man kan få) fra et særdeles anerkendt tidsskrift "Circulation".

Hvis din far ikke kender dette så må det være det første han skal læse.

Circulation artikel

Peter Marckmanns editorial er også udmærket, men er ikke særlig omfattende.

Mht. til vitamin indtagelse så anbefales 1-2 multitabletter i en af de mest omfattende gennemgange, der nogensinde er foretaget. Dette blev publiceret i JAMA, et andet af de mest anerkendte medicinske tidsskrifter i verden.

JAMA abstract

JAMA abstract 2

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville du mene man skulle dosere fiskeolietilskud?
Godt spørgsmål :) , men svært at svare på :( .

Det kommer lidt an på af hvilken grund du vil indtage det?

Er det med henblik på en sygdom CHD, hypertension, triglyceridæmi eller led problemer? eller er det for at ændre på fedtfordelingen? eller er det bare for at være sund?

Nu kan jeg se at det i dit tilfælde er for at forbedre insulinsensitiviteten. I de linkede artikler "fishy advise" er der ikke nogen klar holdepunkt for at fiskeolie forbedrer insulinsensitivitet. Han slutter også af med

Unfortunately, studies attempting to demonstrate these effects in humans have been less impressive (62-64). In spite of the fact that omega-3 consumption in the form of fish increased HDL cholesterol and improved overall dyslipidemia in overweight patients, Mori et al (1999) found no independent effect of fish consumption on glucose or insulin (62). Others have come to similar conclusions with actual fish oil supplementation (63,64).

Hvorfor vil du forbedre din insulinsensitivitet? Hvad hjælper det dig?

Det fornuftigste vil være at ændre sin fedt ratio som antaeus også siger.

Som udgangspunkt mener jeg man skal øge indtagelsen af fisk og ikke fiskeolie. 300-400 gram fisk om ugen er nok.

Mon ikke grunden til at der er mest forskning med fiskeolie indenfor CHD netop er fordi det er på CHD fiskeolie har den største effekt?

Mht. til vitamin indtagelse så anbefales 1-2 multitabletter i en af de mest omfattende gennemgange, der nogensinde er foretaget. Dette blev publiceret i JAMA, et andet af de mest anerkendte medicinske tidsskrifter i verden.

Med hensyn til disse yderst gode artikler, synes jeg det er værd at påpege at deres budskab, med den generele anbefaling, at indtage 1 multivitaminpille dagligt er på grundlag af at vores kost generelt er for ringe og derfor ikke bidrager med de anbefalde mængder vitaminer og mineraler.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tusind tak stubbe.

Jeg forsøger generelt at ændre forholdet imellem omega3 og 6fedtsyrer. Da jeg havde opfattelsen at et forbedret forhold imellem omega 3 og 6 ville forbedre insulin sensitviteten.

I den generelle befolknings kost skulle dette forhold være 1/20 og efter hvad jeg havde læst mig til, skulle et forhold tættere på 1/6 være bedre.

Fiskeolie er en hjælp til at ændre dette forhold, derudover indtager jeg også hørfrøolie.

En forbedret insulinsensitivitet ville forhåbentlig vis hjælpe med til at undgå diabetes II samt give en forbedret "nutrient partitioning effect". Højere optag af makronæringsstoffer i muskulaturen/mindre optag af makronæringsstoffer i fedtdepoterne.

Derudover har jeg læst litteratur der viser fiskeolie kunne mindske depression. Jeg vil gøre alt for at holde "the winter blues" fra døren.

Min tilgang til emnet er primært baseret på denne artikel: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=461093

Og denne http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=460668 .

Hvis du kan pege mig retning af bedre litteratur ville jeg blive taknemmelig.

Evt. videnskabelige journals. Jeg burde kunne få adgang til dem på universitetet.

På forhånd tak, Poul

ps. Efter at have kigget nærmere på abstracts på nettet tyder det på at mættet fedt/umættet fedt forholdet er afgørende for insulinsensitiviteten + omega 3 fedtsyrer er gavnlige for insulinsensitivitet hos ROTTER :tongue:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

JokerX- Om det er godt nok kommer an på hele dit fedtindtag, altså alt det fedt du indtager i løbet af dagen, men det vil uden tvivl have hjulpet på balancen.

ptpoul- Hvad er det mere præcist du vil have litteratur på? N-3 fedtsyrers effekter, insulinsensitivitet, sammensætning af fedt?

Her er et par link til artikler om N-3:

Simopoulos AP. Omega-3 fatty acids in health and disease and in growth and development. Am J Clin Nutr. 1991 Sep;54(3):438-63.

Simopoulos AP. Essential fatty acids in health and chronic disease. Am J Clin Nutr. 1999; 70(suppl):560S-9S.

Vedrørende N-3 og CHD er det review som Antaeus linkede til super.

Ellers tar vi det over PM senere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share