2.400 m løb på maksimalt 12 minutter


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hvis dit primære mål er optagelses prøve på Politiskolen, burde din træning primær være fokuseret på at du kan klare optagelses kravene. Derfor mener jeg ikke at du skal tænke på at holde muskel masse, ved at træne tungt.

Men vægt tab som det primære mål, også hvis der ryger muskel masse.

Ved løb og chinop er ens vægt den værste fjende, som du også selv ved, at du af kosmetiske årsager vælge at prøve at bibeholde masse mener jeg er helt forkert når du har så tæt en deadline til prøverne.

Hvis/når du så kommer ind på skolen kan du hurtigt få din muskel masse tilbage ved tung vægt træning.

bare min mening :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hej Arnold :smile:

Mange tak for svaret.

Men vægt tab som det primære mål, også hvis der ryger muskel masse.

Ved løb og chinop er ens vægt den værste fjende, som du også selv ved, at du af kosmetiske årsager vælge at prøve at bibeholde masse mener jeg er helt forkert når du har så tæt en deadline til prøverne.

Jeg kan godt følge dig Arnold :satisfied: , og jeg kommer nu også selv lidt i tvivl om, at jeg kun skal køre chinups + cardio. Det er faktisk overhovedet ikke pga kosmetiske årsager, at jeg vælger at tage lidt 5X5 ind i min træningsuge, men netop for at tabe mig ekstra via muskler/stofskiftet. Her vil jeg jo mene, at jeg med lidt 5X5(det er altså kun 2 øvelser(skiftende mellem de før nævnte basisøvelser) pr gang excl. mine chins ups. oven i.

Vil det ikke føre til et hurtigere vægttab? Det synes jeg da, at jeg kan læse af tidligere råd herinde..(Men har godt nok ikke før gået så meget op i vægttab... :blush: )

Link to comment
Share on other sites

Du skal - hvis du kan sammensætte et fornuftigt program og ikke brænder dig selv ud - træne både ST og Cardio. ST'en skal i videst mulig omfang centrere sig omkring de store basisøvelser. Hvilket præcise ST-program du kører er mindre vigtigt - men 5*5 er skam okay, hvis du kan holde til den ret store tonnage.

Link to comment
Share on other sites

Lige en ting til, da jeg løbe trænet meget undlod jeg at træne død og squat da det simpel gik ud over mine løbe resultater, da det gav for meget træthed i benede og læn. En ting du burde være opmærksom på.

Hvad siger din løbe tid PT. på de 2400 meter??

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har nu løbet en del uden at opleve det du beskriver, så måske det svinger meget fra person til person...

Tror jeg ville væle at køre GTG med chin ups hvis du har mulighed for at lave dem derhjemme

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler ikke om optagelsesprøven, men om den måde der trænes på på politiskolen.

Jeg ville stadig ikke træne 5x5 hvis jeg var dig, da du burde lægge mere vægt på løbetræningen og dine kropshævninger.

Det er rigtigt, at du kun skal tage 6 kropshævninger til optagelsesprøven, men til de test du skal igennem på skolen (HVIS DU KOMMER IND) skal du lave så mange du kan...... DERFOR er det ikke nok kun at lave 6.....du skal helst lave flere eller ihvertfald være trænbar og i den næste test have forbedret dine gentagelser..... Ellers kan du risikere, at få en handleplan, som skal følges ellers er det ud af vagten....

Ang- bænkpressen så er det sådan på skolen, at de forventer at du som min. kan tage 25 reps med de 50 kg når du skal til de test på skolen...

Endvidere er det også sådan, at den eksamen man skal op til i øjeblikket er strikket sådan sammen, at man starter forhindringsbanen med at skulle bænkpresse 50 kg. Systemet er lavet sådan, at du skal tage min 25, idet der ellers vil blive lagt 3 sek. pr. rep du ikke tog....på din samlede tid. Altså hvis du kun tog 15 reps så vil der blive lagt 3 sek. x 10 til din samlede tid på banen..... alt det som du tager over 25 reps giver dig et fradrag på din samlede tid. Altså hvis du tog 35 reps vil du få trukket 3 sek. x 10 fra din samlede tid.

Derfor ville jeg lægge mere vægt på at kunne tage den lavere vægt flere gange...

Derudover ville jeg klart tage op til overvejelse om det er nødvendigt for dig, at være stor........og dermed også tung.....

Det er ikke noget, som er en nødvendighed.... Heller ikke i jobbet som betjent, hvis du når så langt.....

På skoeln går de MEGET op i løb og selvforsvar.....så det er en god ide, at lægge særlig vægt på disse ting..

På forhindringsbanen er der også en disciplin, hvor man skal trække en 80 kg tung svelle 20 m. i et tov.. Den skal trækkes 3 gange frem og 3 gange tilbage.... Når den skal tilbage skal man dog løfte den i nogle håndtag..

Derfor ville jeg nøje overveje, hvordan din træning tilrettelægges.....

SÅ du behøver ikke få det til at lyde som om jeg overhovedet ikke ved hvad f.... jeg taler om..... For det gør jeg....

Derfor forsøgte jeg også at give dig et par råd med på den lange vej ind i politiet.....men gør som du vil..... :w00t:

Link to comment
Share on other sites

THE TIGER: :innocent:

Jeg beklager det sidste i mit forrige svar...Ved nærmere granskning kunne jeg jo se, at det ikke var dig, som jeg skulle have skrevet det til......Jeg beklager.....Det var til VIRTUAL;;;;

VIRTUAL:

Det jeg skrev var som sagt det, som man laver på politiskolen.....og på politiskolen vil jeg godt garantere dig for, at hvis du kun kan klare optagelseskravet, så kommer du gevaldigt på hårdt arbejde....

De forventer under hele din uddannelse, at din formkurve stiger og stiger... Særligt på PG I og også under PG II....... Derfor er det ikke nok kun at kunne klare optagelseskravet........

Det er derfor jeg nævner det med de 25 gentagelser og over 6 gentagelser i kropshævninger..... :devil:

Link to comment
Share on other sites

VIRTUAL:

Det jeg skrev var som sagt det, som man laver på politiskolen.....og på politiskolen vil jeg godt garantere dig for, at hvis du kun kan klare optagelseskravet, så kommer du gevaldigt på hårdt arbejde....

Hvis man kan klare 6 kropshævninger på skolen, så har man ingen grund til bekymringer.

Det er rigtigt, at du kun skal tage 6 kropshævninger til optagelsesprøven, men til de test du skal igennem på skolen (HVIS DU KOMMER IND) skal du lave så mange du kan...... DERFOR er det ikke nok kun at lave 6.....du skal helst lave flere eller ihvertfald være trænbar og i den næste test have forbedret dine gentagelser..... Ellers kan du risikere, at få en handleplan, som skal følges ellers er det ud af vagten....

Det er klart, at det er bedre at lave flere end 6, men laver man 6 er det godkendt og man får ingen handleplan.

De forventer under hele din uddannelse, at din formkurve stiger og stiger... Særligt på PG I og også under PG II....... Derfor er det ikke nok kun at kunne klare optagelseskravet........

Der er ingen, der forventer, at formkurven stiger under PGII - hvis man holder formen ved lige under PGII er det flot og hvis den går lidt ned, er det intet problem.

Link to comment
Share on other sites

Teddy:

Tror jeg ville væle at køre GTG med chin ups hvis du har mulighed for at lave dem derhjemme
Går ud fra, at det er Pavel, du tænker på? Her er det nemlig en fordel, at jeg kan tage omkring 5reps inden, at jeg går i gang. Kunne jeg dette, så er jeg også sikker på, at det ville være en god ide. Jeg har som nævnt tidligere i tråden fået et godt chinprogram af Thomas J tilbage i 2002, som faktisk et strikket sammen specielt til mig :smile:. Men kom desværre aldrig igang med at bruge det. Men jeg kommer til at træne chins 3 gange om ugen bl.a. i en chinmaskine med vægte som hjælper én, og hvor der også er negativer den sidste træningsdag. Problemet er bare, at jeg ikke har trænet siden, og kan faktisk ikke tage én eneste kropshævning lige nu :blush: .

FKP:

THE TIGER:  :innocent:

Jeg beklager det sidste i mit forrige svar...Ved nærmere granskning kunne jeg jo se, at det ikke var dig, som jeg skulle have skrevet det til......Jeg beklager.....Det var til VIRTUAL;;;;

Helt ok. Er glad for dine/(jeres) svar.. :smile:

Ang- bænkpressen så er det sådan på skolen, at de forventer at du som min. kan tage 25 reps med de 50 kg når du skal til de test på skolen...
Det bliver ikke noget problem.. Tror jeg faktisk, at jeg kan nu, trods det at jeg er ude af form.. :cooldance:
Jeg ville stadig ikke træne 5x5 hvis jeg var dig, da du burde lægge mere vægt på løbetræningen og dine kropshævninger.

OK, men du skal tænke på, at jeg vil træne kropshævninger 3 gange om ugen. Et ret hårdt program faktisk. Derudover løber jeg 3 gange om ugen.(blot et begyndet program.) samt svømmer tre gange om ugen de dage, hvor jeg løber. De dage jeg er i i motionscenter, vil jeg også dyrke konditionstræning i form af 45-60 min cykling.

Så min træning bliver mest konditionstræning med 3xløb, 3xcykling, 3xsvømning.(Plus gåture) Når jeg så alligevel smider lidt basisøvelser ind de dage, hvor jeg er i motionscenter, så er det ikke for at blive stor - tværtimod - men for at bibeholde noget muskelmasse, da det vil hjælpe mig med mit vægttab i form af forbrændning af fedt

Dog ser jeg da én ulempe ved at bibeholde min masse, og det er at jeg kommer til at veje lidt mere i form af bibeholdning af lidt muskler, som jeg jo så også skal løfte i mine kropshævninger. Men håber at fordelene i form af ekstra forbrændning opvejer det jeg måtte forblive tungere i form af lidt ekstra benmuskler fra squat etc.

Men det er altså ikke fordi, at jeg vil træne meget styrketræning i denne "chinup-tid". Smider lige mit styrkeprogram her:

>Mandag

>

>Chinups efter cyklus

>Squat 5 sæt x 5 reps

>Bænkpres 5 sæt x 5 reps

>

>Onsdag

>

>Chinups efter cyklus

>Dødløft 5 sæt x 5 reps

>Military presses 5 sæt x 5 reps

>

>Fredag

>

>Chinups efter cyklus

>Squat 5 sæt x 5 reps

>Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Samt lidt mavebøjninger. Men husk på, at jeg er i kcal-underskud samtidig, så det det vil sikkert alligvel ikke være meget masse, som jeg kan beholde. Men FKP, jeg tror, at du tror, at jeg vil træne for at blive stor. Husk på, at jeg kun vil bruge disse par basisøvelser som et redskab til forbrænding nemlig ved hjælp af lidt muskler. Muskler=ekstra forbrænding.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så min træning bliver mest konditionstræning med 3xløb, 3xcykling, 3xsvømning.(Plus gåture)

Det ser godt ud - så skal du nok få gode resultater, både hvad angår konditionen og vægttabet, hvis ellers du spiser fornuftigt :4eat:.

Dog ser jeg da én ulempe ved at bibeholde min masse, og det er at jeg kommer til at veje lidt mere i form af bibeholdning af lidt muskler, som jeg jo så også skal løfte i mine kropshævninger.

Jeg tror ikke, du skal være så bekymret for at bibeholde din muskelmasse - den vil komme dig tilgode senere hen. Og hvis du følger "chinup-programmet" bliver der med garanti ingen problemer med tage de 6 kropshævninger. Jeg tror faktisk, at du ret hurtigt vil se stor fremgang, så bare klø på :pumpin:

Men det er altså ikke fordi, at jeg vil træne meget styrketræning i denne "chinup-tid". Smider lige mit styrkeprogramher:

Jeg synes, det ser fornuftigt ud - måske lidt triceps ikke ville skade.

Hvornår forventer du at søge ind?

Du ønskes i hvert fald held og lykke herfra :cheer:

:4police:

Link to comment
Share on other sites

Teddy:

Tror jeg ville væle at køre GTG med chin ups hvis du har mulighed for at lave dem derhjemme

Går ud fra, at det er Pavel, du tænker på? Her er det nemlig en fordel, at jeg kan tage omkring 5reps inden, at jeg går i gang. Kunne jeg dette, så er jeg også sikker på, at det ville være en god ide. Jeg har som nævnt tidligere i tråden fået et godt chinprogram af Thomas J tilbage i 2002, som faktisk et strikket sammen specielt til mig :smile:. Men kom desværre aldrig igang med at bruge det. Men jeg kommer til at træne chins 3 gange om ugen bl.a. i en chinmaskine med vægte som hjælper én, og hvor der også er negativer den sidste træningsdag. Problemet er bare, at jeg ikke har trænet siden, og kan faktisk ikke tage én eneste kropshævning lige nu :blush: .

hvis det var du ville køre GTG ville det sagtens give gode resultater selvom du ikke kunne lave 5 rep i træk, du ville evt kunne køre GTG med singles og da du ikk kan lave en eneste endnu, ville du kunne gøre det med negative... ikk noget problem der

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er dumt at fraråde dig at lave styrketræning overhovedet. Det er klart at din primære træning skal være rettet imod de krav som optagelsesprøven stiller, og derfor bør din chinup træning og kardiotræning være i højsædet. Jeg er dog 100 % sikker på at lidt hård og tung neural træning på overkroppen vil hjælpe dig i din chinup træning. Personligt synes jeg du skal droppe den tunge squat træning, da benene har brug for udholdenhed. Men du kan sagtens lave lidt tungt dødløft, tung bænkpres, tung military presses, og tunge rows. Det vil helt sikkert hjælpe dig i chinups, at dit styrkefundament i overkroppen får et boost. Jeg ville måske ikke lave 5x5. Men istedet for 3x3, da det giver et mere markant boost i den neurale effektivitet. Dog efter en cyklus, så det ikke er max 3x3 hver gang. Og det behøver jo ikke være mere end 2 gange i ugen, at du banker de 4 øvelser igennem. Dette giver rigelig tid og energi til dit løb og din chinup træning. Det gode ved vægttræningen er jo er det holder efterforbrændingen meget højere end kardiotræning kan. Og derfor vil du også have lettere ved at tabe dig, når du er i kalorieunderskud. For tabe dig det skal du, hvis du vil nå de mål du har sat dig. Du kommer ikke til at løbe 2400 meter på under 12 minutter, hvis du vejer 120 kg. Optimalt ville være at komme ned i nærheden af 100 kg.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Vil lige give mine 50 cent :bigsmile:

Jeg har selv trænet en del efter at blive god til coopertest, og har haft stor succes med at træne enten

3-4 x 1000m med 1 min pause/let løb imellem, i et tempo lige over det jeg gerne ville løbe testen i.

Da du kun skal løbe 2400m, vil 3 x 800m nok være passende.

løb en 2400m test - hvis vi siger den siger 13 min.

så start med at løbe 3 x 800m / 1 min pause - 4min10sek pr. 800m

prøv så fx hver 2. uge at skære 5 sek. af tiden, efter 8 uger skulle du så gerne kunne løb 3 x 800m på 3min50sek / 1 min pause. Og så skulle de 2400m på 12 min være der.

Brug de to andre løbe pas på noget let løb 5-6 km. pr. gang for at få lidt km. i benene

vil give TJ ret i at tung træning er godt for din chins træning, træner selv sældent over 5-6 rep, men plejer da at være god for 35-40 rep

Men hvid du vil være god til chins, så træn det :4smartass: start evt. i en maskine der hjælper lidt.

Link to comment
Share on other sites

VIRTUAL:

Det er klart man ikke får en handleplan såfremt man kan klare de generelle optagelseskrav, men men men....... man skal nok så heller ikke regne med at få de bedste karaktere hverken til bedømmelserne eller til eksamen......

Det er ikke korrekt, at de ikke forventer man forbedrer sig på PGII. Problemet er at der ikke er særligt mange, som overhovedet dyrker noget træning på PGII og skolen har ikke før gjort noget ved det, men man får at vide nårman forlader PGI, at de forventer man stiller med bedre form eller i det mindste ikke har forringet sin fysiske formåen.

Med den nye PGII uddannelse vil der på nogle stationer fra uddannelseslederens side være opstillet 4-6 test i løbet af de 18 måneder, som PGII varer.

Derfor er det godt at dyrke sport på PGII...... Det tiltag har skolen gjort NETOP fordi stort set ingen har forbedre sig fysisk på PGII.... Der er ikke mange som f.eks har forbedret sig i løb....... Forbedringerne ligger mest i bænkpres eller kropshævninger (Til maxtestne).

DERFOR er det ikke nok kun at kunne opfylde de krav, som er til optagelsen. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

THE TIGER:

Du har nok ret i at jeg har misforstået dig.... Jeg fik det som at du helst ikke ville "blive mindre" og derfor ikke ville tabe muskelmasse......men jeg har set flere 100 kg's fyre, som aldrig har kunnet tage de 6 gentagelser i kropshævningerne, hverken til prøven eller på skolen.

Derfor mener jeg ikke det er særligt godt at være alt for tung (stor).....

Jeg mener heller ikke, at du overhovedet ikke skal træne vægttræning......tværtimod.... jeg mener bare du skal nøje overveje om hvad du vil med din træning (hvilken du også har).....da det ikke er nødvendigt at træne alt for mange øvelser, hvis man ser i forhold til skolen......

De eneste øvelser man stort set beskæftiger sig med i undervisningen er bænkpress, kropshævninger, maveøvelser, svelletræk og forkellige andre rygøvelser..... såsom tovklatring m.m. Der er ikke særligt mange "alm" træningsøvelser.... SÅ jeg synes, at det er en god ide at holde sig til det basale og så for dit vedkommende koncentrere dig om dine svage sider.......SÅ de bliver stærkere....

Jeg synes efter egne erfaringer at stor variation i træningen (let/tung/syre) er det mest optimale.....Spørgsmålet er bare sammensætningen...... Det har jeg også selv haft lidt svært ved, men er ved at finde en løsning......

Held og lykke..... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart man ikke får en handleplan såfremt man kan klare de generelle optagelseskrav, men men men....... man skal nok så heller ikke regne med at få de bedste karaktere hverken til bedømmelserne eller til eksamen......

Det er jeg helt med på, men vi har aldrig snakket om karakterer eller bedømmelser...

Og du skrev:

DERFOR er det ikke nok kun at lave 6.....du skal helst lave flere eller ihvertfald være trænbar og i den næste test have forbedret dine gentagelser..... Ellers kan du risikere, at få en handleplan, som skal følges ellers er det ud af vagten....
Hvis man klarer 6 kropshævninger og 10 rep. i bænkpres er der ingen fare for handleplan. Og hvis man ellers er på et rimeligt niveau, er der ingen problemer, hvis man er dårligere i test 2 i forhold til test 1 - eksempelvis går fra 19 til 17 kropshævninger.
Det er ikke korrekt, at de ikke forventer man forbedrer sig på PGII.

Det er jeg så ikke enig i. De forventer, at man er status quo på PGIII i forhold til afslutningen på PGI, men ved godt, at de fleste har forringet deres form, hvilket de accepterer inden for rimelighedens grænser.

Med den nye PGII uddannelse vil der på nogle stationer fra uddannelseslederens side være opstillet 4-6 test i løbet af de 18 måneder, som PGII varer.

Ja, og det er en god idé.

DERFOR er det ikke nok kun at kunne opfylde de krav, som er til optagelsen. :tongue:

Jo, det er.

Link to comment
Share on other sites

VIRTUAL:

Det kommer tilsyneladende så an på hvilken lærer man har haft.....

Jeg har ikke helt oplevet det som du nævner.

Det er stadig for mig at se utroligt vigtigt, at forbedre sig og jeg vil stadig ikke mene, at man kan "nøjes" med de ting du nævner..... Uanset om det gælder bedømmelse, eksamen eller test for den sags skyld.

Men hvorom alting er.... Så er der vist ikke så meget mere at diskuttere omkring dette.....

Du råder den ene vej og jeg den anden.....

Vi har alle haft en ide om, hvordan v vil gribe tingene an og det må man respekterer.........

Men vi kan vel blive enige om, at hvis man i den første test tager eks. 15 i bænkpres og i den næste test kun tager 12 så har man ikke formået, at forbedre sin træningstilstand???? Med mine erfaringer er det ihvertfald tilfældet, at lærerne tager en snak med eleven.... Men igen må det tilsyneladende være forskelligt fra lærer til lærer.....

Tak for en god debat.....Må der komme flere af denne type.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer tilsyneladende så an på hvilken lærer man har haft.....

Det har nok også lidt at sige.

Det er stadig for mig at se utroligt vigtigt, at forbedre sig og jeg vil stadig ikke mene, at man kan "nøjes" med de ting du nævner..... Uanset om det gælder bedømmelse, eksamen eller test for den sags skyld.

Det bliver vi så nok ikke enige om B)

Men hvorom alting er.... Så er der vist ikke så meget mere at diskuttere omkring dette.....

Næh - det har du ret i...

Men vi kan vel blive enige om, at hvis man i den første test tager eks. 15 i bænkpres og i den næste test kun tager 12 så har man ikke formået, at forbedre sin træningstilstand????

Naturligvis.

Med mine erfaringer er det ihvertfald tilfældet, at lærerne tager en snak med eleven...

Det er ikke min erfaring, så længe man har et rimeligt niveau.

Der var heller ingen snak med undertegnede, da jeg gik fra 19 til 17 i kropshævninger og 62 til 56-57 i bænkpres :)

Tak for en god debat...

I lige måde.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hej Tiger..

Jeg vil selv ind til politet, dog først om ½-1 år.

coopertesten hvor man min. skal løbe 2400m, er også en af de ting jeg skal have styr på.

Men mener at det er ligemeget om man løber 2400m eller 3000m, da der vist ikke gives karakterer ved løbeprøven.

Ang. løbeprogrammet du har linket til, mener jeg det er udmærket. 12 min. til 2400m er absolut ikke uopnåeligt, som Cookie siger.

<{POST_SNAPBACK}>

Der gives karaktere ved selve løbeprøven!Man får karaktere hele vejen igennem de fysiske prøver!

Link to comment
Share on other sites

Husk lige på at en habil motionsløber løber let 3500-4000 meter på 12 min.
Som Saddam siger skal der vist lidt mere end bare en "habil motionsløber" til at løbe på de tider, så lad vær at bliv nedslået over det at du ikke kan komme bare i nærheden af dem...

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

En "habil motionsløber" kan godt løbe ca.3500 meter på 12.min.

Jeg løber selv 3-4 gange ugentligt og kan godt løbe ca.3500 meter på 12 min.

Det er med rette,nok værd at næve,at jeg er relativ let og har en effektiv løbestil.

Jens

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu kan jeg se at du fokusere meget på tung styrketræning og løb...

Jeg har nogle venner som lige har været til prøve og det de havde største kvaler med var opvarmingen... det jeg synes du skal fokusere mere på er din kordineringsevne, reaktionsevne og din smidighed... og jeg ved af god erfaring at tunge styrkeløft og smidighed ikke går hånd i hånd..

jeg skal selv til prøve den 7.marts... så jeg har fokuseret meget på det jeg mangler... mine kropshævninger kan jeg tage, men mangler mere kontrol... og løb der skal jeg have mere fart på... så det er det jeg mangler.. jeg har trænet hårdt de sidste 6 måneder, men pga. smidighed har jeg valgt ikke at træne med vægte...

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg se at du fokusere meget på tung styrketræning og løb...

Jeg har nogle venner som lige har været til prøve og det de havde største kvaler med var opvarmingen... det jeg synes du skal fokusere mere på er din kordineringsevne, reaktionsevne og din smidighed... og jeg ved af god erfaring at tunge styrkeløft og smidighed ikke går hånd i hånd..

jeg skal selv til prøve den 7.marts... så jeg har fokuseret meget på det jeg mangler... mine kropshævninger kan jeg tage, men mangler mere kontrol... og løb der skal jeg have mere fart på... så det er det jeg mangler.. jeg har trænet hårdt de sidste 6 måneder, men pga. smidighed har jeg valgt ikke at træne med vægte...

Tråden er 2-3 år gammel..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share