Så skete det.....


sorhol
 Share

Recommended Posts

Så kom den, længe ventede, dag hvor vægtens digitale nål viste under 100 Kg.

Den 4 juni i år vejede jeg 150 kilo.

Jeg kan næste ikke fatte, at det er gået så hurtigt at nå mit mål - Det er sket meget hurtigere end planlagt. Men en speciel arbejdssituation gjorde det muligt for mig at koncentrere mig 100% om målet.

Jeg har fået svar på mange spm og fundet meget god inspiration her på MOL. Specielt den meget saglige snak omkring ligevægtsindtag, underskud og oveskud af kalorier har været givende. Det er utroligt hvor mange man møder, der tror på diverse mirakelkure, og ikke kan/vil forstå når man forklarer at man ikke er på en speciel kur, men man "bare" cutter. Desværre har jeg ikke haft en log, men her er en lille beskrivelse af forløbet, som måske kan virke til inspiration for andre.

Min "omlægning af livsstil" er sket i samarbejde med min læge. Jeg har ikke haft et specielt kostprogram, men til gengæld har jeg været næsten hysterisk med at spise sundt og korrekt. Jeg har under hele forløbet haft en tæt kontakt med min læge.

De første 5-6 uger gik med at lægge mine kostvaner totalt om. Fokus på regelmæssige måltider og sund mad. Havregryn, skummetmælk, fisk, skaldyr, kylling, salat og grøntsager. Fint resultat - tabte mig let over 10 kg. Jeg var dog stadig "meget sulten"

Herefter begyndte jeg at motionere. Ned i træningscentret og blev mødt med spørgsmålet om jeg ville have en prøvetime. Jeg svarede "nej tak, men jeg vil godt købe et årskort". Siden den dag har jeg været helt tosset med motion. Jeg har siden da trænet 2 gange dagligt! Det var i starten næsten udelukkende cardio træning (primært cykel og gang) og kun en midre del styrketræning. Det har dog ændret sig til i dag at have en hel del styrketræning. Efter at have begyndt at motionere oplevede jeg at min sult forsvandt. Og selv i dag er jeg slet ikke sulten når jeg har trænet. Mit vægttab fortsatte, dog blev træningen blevet hårdere og hårdere med tiden.

Jeg har ikke noget videnskabligt belæg for dette, men jeg føler helt sikkert at en af de største fremgangfaktorer jeg har haft er "Morgen cardio". Jeg står (også i morges) HVER dag nede ved træningscentret kl 0600 og venter på de åbner. Jeg laver en 60-75 min HÅRD cardio træning. Jeg spiser IKKE morgenmad inden træningen og jeg venter også min 1 time med at spise efter træningen. Det lyder sikkert lidt ekstremt, men det har virket super for mig.

Et andet stort mål for mig var at begynde at løbe. Jeg trænede langsomt op i centret på løbebåndet og det gik fint. Jeg kan næste ikke besrive min glæde, når jeg i dag er ude og løbe i naturen. Jeg kom desværre hurtigt til at løbe for meget. Ja, jeg kunen simpelthen ikke lade være, da den fysiske form ikke var noget problem. Jeg lå hurtigt på 45 km/ugen på landevejen, hvilket er alt for meget når kroppen ikke er vant til løbningens specielle belastninger. Så jeg fik lige en lille knæ-pause på ca 3 uger. Men nu er jeg 100% klar igen og I kan sikkert ikke forstå hvor meget jeg glæder mig til i eftermiddag - fordi i dag er en af ugens 3 løbedage - og jeg skal ud og løbe selvom det regner.

I det hele taget har det at motionere givet mig en utrolig glæde. Utroligt hvor hurtigt man føler velvære efter motion - de gik max 2 uger for min del. Jeg træner stadig 2 gange hver dag, ialt ca 3 timer intensiv træning, og har det rigtigt fint med det. Jeg ved det bliver svært for mig at trappe ned, når arbejdet kræver det.

Som sagt har jeg været meget påpasselig med min kost. Det er kun meget få gange hvor jeg har "skejet ud". Det at skeje ud, er for mit vedkommende, måske 2-3 cocktails eller 1/2 flaske vin. Jeg har på INTET tidspunkt spist noget som helst usundt, som fx pizza, slik, kage eller sodavand. Mine bedste venner er havregrym, skummetmæl, tun, salat, blomkål, brocoli og ikke mindst rugbrød.

Dog vil jeg sige at jeg de sidste par uger har kunnet mærke det langvarige kalorieunderskud. Det har, et par gange, knebet lidt med energien under aftenens sidste træningspas.

Hvad nu ?

Nu skal kosten lægges om igen, så mit kalorieindtag kommer næsten i balance. Så skal der langsomt hygge-cuttes ned til 94 kg, som giver mig et BMI på lige under 25 (mand, 39, 194 cm).

Til sidst vil jeg bare sige, at det er utroligt hvor meget man egentlig kan opnå hvis man virkelig vil.

P.S. Det høje blodtryk og det der lignede tendenser til en begyndende diabetis 2 er selvfølgelig for længst forsvundet....:)

Link to comment
Share on other sites

Stort tillykke med det Sorhol!

Jeg synes måske det er mærkeligt din læge har accepteret du tabte dig så voldsomt hurtigt, men så længe du ikke har lidt skade er der vel ingen problemer.

Men det er meget flot du har levet så disciplineret, det kræver virkelig en vilje af stål!

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Baloo,

At løbe var et stort mål da jeg statede. Men jeg var meget bange for skader og belastning (råd fra min læge), så jeg begynde først at træne op til løb da jeg var nede på ca 125 kg. Langsomt langsomt på løbebånd, først 1 min, så 2, så 5.... Inden længe kunne jeg løbe 20 min uden problemer. Først derefter begyndete jeg at løbe ude (der var jeg ca på 114 kg).

Jeg begyndte dog med at løbe i meget moderat tempo og stadig væk løber jeg ikke så hurtigt.

Men som du sikkert forstod, så tog det lidt overhånd, selvom min læge (der selv er løber) havde advaret mig. Jeg havde en super fysisk form og det var intet problem for mig at løbe eller løbe langt. Jeg løb 6 gange om ugen op til 10km og selv da var jeg ikke rigtig træt. Selvfølgelig kunne sener, og kroppen i det hele taget, ikke følge med. Så efter 10 km om søndag og styrketræning mandag morgen, havde knæet det ikke så godt. Det har været en stor lærestreg for mig - bare det ikke at kunne løbe i næsten 3 uger var forfærdeligt. Nu passer jeg ekstra meget på. Jeg har lovet mig selv kun at løbe 3 gange om ugen (evt + en lille 4 sniger-tur i week-enden).

Var ude i eftermiddag - KONGE-vejr! Selvom jeg føler at jeg sikkert ikke burde have gjort det, på grund af mit knæ, så løb jeg allgevel ny PR på 5k med 25:42....:)

Hastigheden er dog ikke så vigtig for mig. Bare det at kunne løbe ude i naturen er nok for mig.

/sh

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tusind tak alle sammen.

Jeg ved godt det er ekstremt meget jeg har tabt mig på den korte tid. Men min situationen mht mulighed for motion var lidt speciel.

Min læge, som har fulgt mig nøje, synes også det har været ekstremt. Men da jeg har ikke har haft scener eller ubehag ved forløbet (foruden et par aftener de sidste par uger - som han ikke ved om), så har hans vurdering været at mit vægttab har været et resultat af flere "rigtige ting" gjort på samme tid - og det selvfølgelig i kombination med en meget stor mængde motion. Jeg tolkede (det er således kun min fortolkning) at hans vurdering meget byggede på at jeg spiste godt, sov godt om natten og ikke følte ubehag.

Men det er helt klart, at jeg synes, at de herinde anbefalede 1/2 kg pr uge, ikke kan gælde personer med svær overvægt. Jeg havde tx et BMI på 42 da jeg begyndte. Det var helt klar meget lettere for mig at tabe mig dengang - jeg havde tx ca samme vægttab i begyndelsen UDEN at dyrke motion. Jeg synes ikke rigtig man kan sammenligne svær overvægt det med et "normalt" BMI.

/sh

Link to comment
Share on other sites

@arash239

Jeg synes nu ikke det er så slemt.

Jeg har stadig lidt fedt siddende omring livet, taljen og brysterne. Men helt klart har jeg lidt løs hud på maven. Det generer mig dog ikke så meget - det virker mere som en reminder om hvorfor det ikke er specielt godt at være svært overvægtig. Som sagt har jeg nu meget mere fokus på styrketræning, men jeg tror dog aldring jeg få rmin løse hud på maven bort. Faktisk er jeg også lidt tvivlsom til siderne, men jeg kan dog se at det er der jeg taber mig nu, så jeg har endnu ikke helt givet op....

For mig er det dog ikke så vigtigt, da jeg er "etableret" og lidt oppe i årene. Men selvfølgelig skal det trænes væk hvis jeg kan.....:)

/sh

Link to comment
Share on other sites

Tillyke! :4thumbup: Det er rigtig flot!

Angående de ½kg per uge, så er det noget der anbefales til fold der skal cutte og ikke må tabe muskelmasse. Normalt har sådanne mennesker ikke så meget fedt på kroppen. Det kan sagtens forsvares at tabe sig mere, hvis man har den størelse, du havde.

Link to comment
Share on other sites

w00t! Vildt nok..

Hvis du ikke havde skrevet du havde haft kontakt med din læge ville jeg sige det var på gærnsen til livsfarlig. 2,5 kg om ugen er sku' rimligt vildt! Har selv tabt mig ca. 25kg på et halvt år... Du må sku' da have en masse løs hud!, men det kah du sikkert få fjernet når du er kommet til målet. Men jeg kan godt se hvis du havde alt den tid du ville og kunne træne to gange om dagen så går det hurtigt. Du styrketrænede ikke for at holde noget af muskelmassen oppe?

Nu er du så også pænt høj, hvad var din fedtprocent da du startede? Og hvad er den nu?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Slettet bruger

Godt gået! :4thumbup:

Så er det bare at klø på komme med BB-træningen :bigsmile:

Det lyder til du har godt styr på det med kosten så kan du også helt sikkert komme langt inden for denne sport :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share