Bloddonor


blazz
 Share

Recommended Posts

Hejsa

JEg ved ikke lige om dette er det rigtig sted at skrive det, men hvis det er forkert, så må i meget gerne flytte det

Nå men her er problemet. JEg er bloddonor, og jeg skal snart op og tappes. De tager jo en halv liter, og det mest er jo væske. Men hvordan skal jeg forholde mig til træning. Vil det værer smart at lægge en deload uge på den uge. ?

Eller skal jeg helt holde mig fra at træne. ?

MVH Peter

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i hvert fald ikke anbefale at træne tungt på selve dagen, hvor du giver blod. Det prøvede jeg en gang, og det resulterede i, at såret i venen revnede, og jeg fik en rimelig stor og øm blodansamling i albuehulen. Ellers har jeg ikke haft problemer med at træne i tiden efter en bloddonation.

Link to comment
Share on other sites

Det afhængeer af typen på træning hvor meget man kan mærke til "tapningen". Det er primært ved kredsløbstræning problemerne vil optræde. Vædsketabet er forholdsvist let at erstatte og 24 timer efter vil der sandsynligvis ikke være noget i vejen for at træne igen men præstationen vil være påvirket. De røde blodlegemer der er fjernet vil man mangle til at transportere ilt rundt i kroppen (blodet er bare blevet fortyndet) og det vil derfor påvirke konditionen i op til nogle uger efter tapninen.

Det bør altså være muligt at gennem føre styrketræning, men vær opmærksom på at man hurtigere vil blive træt samtidig med at kroppen i de første dage også vil kræve mere tid mellem sættene.

Link to comment
Share on other sites

Så at træne let dagen efter, er der ingen fare ved.?

Så hvis jeg køre noget afslappet træning, hvor jeg mest træner for tekniken og speed. Så vil jeg sagdtens kunne det.?

Når man køre vægt træning med få gentagelser, så skal man vel ikke bruge de rødeblodlegmer så meget, da man ikke behøver så meget ilt til musklen. er det rigtig tænkt?

Tak for svarne, vil være træt af hvis egj slet ikke kunne træne en uge efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share