Fedt om maven


smilla
 Share

Recommended Posts

Jeg har været på kur, og er nu nede under BMI på 25

Jeg er tilfreds med min tykkelse i ansigt på arme, ben, overkrop og bagdel - MEN jeg har stadig alt for meget fedt om maven. Er der nogle som har en god ide? Jeg laver 4x25 mavebøjninger to gange per uge samt 2 x 100 hoftesving og 2x100 hoftebøjninger.

Jeg vil fortsat forsøge at tabe lidt i vægt (ca. 5 kilo), men ønsker heller ikke at blive for mager i ansigtet.

Hvad kan jeg gøre? (Kvinde 40 år)

Link to comment
Share on other sites

Vi mangler lidt flere oplysninger:

- Dyrker du sport ud over dine mavebøjniger?

- Hvad var det for en kur?

- Personlige data som: vægt, højde, evt. fedtprocent, og energiindtag.

- hvor meget har du tabt dig på hvor lang tid?

- Hvor meget tid vil du/kan du afsætte til at komme det sidste fedt til livs?

Men inden du svarer så kan jeg godt allerede nu svare på din overskrift: Nej det kan ikke lade sig gøre! Desværre :(

Det du skal gøre er at styrketræne hele kroppen så du opnår en større aktiv muskelmasse og der igennem et større hvilestofskifte. Du skal nok også påregne at skulle bruge noget tid på aerob træning som cykel, løb gåture osv.

I bund og grund handler det om at bruge mere energi end du indtager. Så simpelt er det! ( Så meget har jeg da lært herinde på MOL:))

vh

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Det du måske kan opnå ved at træne midten af kroppen, som du gør, er at musklerne vokser, og så ser du kraftigere ud.

Reducer disse øvelser og lav istedet nogle øvelser for lår, bryst og ryg, så musklerne der kompenserer for fedtet om maven.

Link to comment
Share on other sites

Flere oplysninger:

Jeg styrketræner 2 gange om ugen - hele kroppen - og med pæn vægt tør jeg godt sige. Min muskelmasse er også vokset betydeligt i løbet af det seneste år. Desuden går jeg til spinning 2-3 gange per uge - og jeg spiser en masse sund mad i løbet af dagen.

Jeg har tabt 12 kilo på ca. 9 måneder.

Mit problem er at jeg bliver for tynd i ansigtet og på arme og ben, hvis jeg taber mig ret meget mere. Derfor har jeg et problem med mit mavefedt, som stadig er alt for mangfoldigt.

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal stoppe med at træne min mave og hofter, sådan som en foreslår her på MOL?

Link to comment
Share on other sites

Hej smila

Nej selvfølgelig skal du ikke stoppe din styrketræning. Hvis dine muskler har en størrelse som du finder "passende", så skal du imidlertid gå over til en af to muligheder.

1. Hold vægt, gentagelser og intensitet i din styrketræning på det nuværende niveau. Dette holder din krop "fit", samtidig med at musklerne ikke vokser (altså så man ikke ser kraftigere ud)

2. Ønsker du yderligere fitness uden at musklerne skal vokse, skal du gå over til eksplosiv styrketræning. Se MOL's hovedside eller spørg i forumet for styrketræning.

Mht. slankningen: Desværre, hvis du mener du er for tyk om maven, men ikke vil tabe dig yderligere (kommer til at se for udmagret ud), så er der reelt intet at gøre. Du må vælge mellem pest eller kolera:

1. Tabe dig yderligere omkring maven og (måske) se udmagret ud.

2. Ikke se udmagret ud, men med fedt om maven.

Link to comment
Share on other sites

Genformulering:

Du får ikke mindre mave ved at træne mave eller sidemuskler.

Hvis det du træner nu ikke giver et tilfredsstillende resultat, så prøv noget andet.

Nogle kvinder (og mænd) har en forkert holdning, som får maven til at se "bulende" ud (som regel under navlen), hvis det er tilfældet, kan det rettes op ved afspænding (Alexander Teknik f.eks.) Det kan måske også rettes, ved at sikre, at mave og ryg øvelser tilsammen "spænder kroppen  rigtigt op".

Hvis der "kun" er tale om fedt, så skal fedtprocenten nedsættes ved at nedsætte massen af fedt, eller ved at øge massen af muskler.

Hvis dine arme og lår bliver for tynde af slankekure, så skulle der måske mere muskelmasse til der.

Jeg vil tro, at fedtfordelingen også langsomt vil ændre sig, hvis du bliver ved med at træne, men maveøvelserne har i sig selv ingen betydning for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share