Attention alle Spinfolk


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

Når jeg kører gennem København, er det i høj grad explosivt... Faktisk prøver jeg ofte at holde farten nede, men uden held - 3 minutter efter start er jeg i fuld fart. Men det er da helt sikkert noget med motivation; jeg kan ikke finde motivationen ved indendørscykling, men stik mig en cykel med gode bremser og spd-pedaler igennem KBH, så er jeg flyvende. (En anden ting er så, at det helt sikkert er mere farligt og at luften nok er en del mere skadeligt for lungerne; men det er en helt anden diskussion :wink: )

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

Oplever du så aldrig at bilisterne vurderer din fart helt forkert og er ved at køre dig ned, når du kører så stærkt?

Det oplever jeg tit, synes jeg. Det kommer gang på gang bag på bilisterne at jeg kører stærkere end de tror. For helvede hvor har jeg godtnok været ved at blive klippet ned mange gange. :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Jep, det er vist noget med luften inde i en bil, der gør at bilister har nedsat hjernefunktion (dette forværres af regnvejr, underligt nok).

Men ok, man skal passe på sig selv og man har også selv et ansvar; man skal stadig "køre efter forholdene" også på cykel. Jeg synes det hjælper at råbe lidt og i øvrigt køre som om bilister rent faktisk prøver at køre mig ned med vilje... :wink:

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:laugh: Jep, det er vist noget med luften inde i en bil, der gør at bilister har nedsat hjernefunktion (dette forværres af regnvejr, underligt nok).

<{POST_SNAPBACK}>

så sandt, så sandt :laugh:

Jeg har det nøjagtig på samme måde som dig:

Fortæller altid mig selv at i dag skal jeg køre stille og roligt, og så går der ikke mere end et par minutter før jeg har gang i kamikaze-kørsel ind og ud gennem trafikken :w00t:

Jeg vil beskrive min kørestil som karasmatisk, anderledes offensiv og dynamisk (lol) men jeg kører ikke med hovedet under armen for så overlever man ikke længe i den københavnske trafik..

Før eller siden bliver man ramt af et eller andet hvis man ikke kører meget opmærksomt, og denne øgede opmærksomhed kombineret med fart og kreativ kørsel er også med til at forstærke intensiteten af køreoplevelsen :cooldance:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Jeg var ved at skrive et svar - men så kom jeg i tanke om det gamle logindlæg jeg skrev - som også har været artikel på MOL's forside - jegt skrev det for små 1½ år siden:

Mandag aften i SATS-Parken. Det vrimler med mennesker der stepper, cykler, vrider sig i underlige maskiner og løfter håndvægte, bænkpresser ...

En flok på 30 - 40 mennesker står underligt stille midt i det store rum på 1 sal. Enkelte står og spejder ind gennem de høje smalle vinduer til det rum der er bygget i midten af det hele. De står alle tydeligt på spring, alle med vandflasker og sko ved hånden.

Jeg er i den flok – inde bag de lydtætte ruder kan jeg se 70 kroppe bevæge sig i takt til den uhørlige musik – hver på sin stillestående cykel. Bagerst i rummet sidder en mand på en rød cykel. En lille mand med kasket – det er tydeligt vis ham der styrer slagets gang. Jeg kan ikke høre ham – kun se ham tale og dirigere – og alligevel er man ikke i tvivl om hvorfor vi står så mange – der er en umådelig positiv ladning omkring den lille mand - en karisma og positiv udstråling der gør det svært ikke at stå og kigge ind.

Vi der står her venter på at det bliver vores tur, vi venter på at de første kommer ud – på den klapsalve der viser at dagens 2. møde i Chris MacDonalds menighed er slut og vi kan for lov til at gå ind og deltage i det sidste.

Jeg er en af de første der kommer ind. Det gælder om at finde en vej gennem cykler og de værste svedpytter på gulvet. Heldigvis har Spock sikret mig en god cykel i forreste række. Det er ikke ligegyldigt hvor man sidder. Man lærer efterhånden hvilke cykler der bare er håbløse og hvilke der er gode – og så er det det bedste at sidde oppe foran – man kan se hvad der sker på podiet, man slipper for forstyrrende dansende bagdele og kroppe lige foran en – og kan til gengæld fornemme kraftudfoldelsen fra de 69 andre bagved og omkring en.

Jeg har Spock til venstre og Hoosier til højre – flokken er samlet og klar til aktion – 70 minutter venter forude.

Jeg kan mærke at jeg er brugt – med det samme vi går i gang i mellemtakt – ca. 85 rpm, føler jeg mig presset. Det er bare at klø på – den første tur op i puls er altid den værste. Kroppen føles træg – den yder modstand. Det værste er når pulsen passerer de 130 – man står stille, man føler ikke man kan yde mere – men det skal man – det her er kun begyndelsen. Vi kører længe i dobbelttakt – det værste for mig på sådan en træg dag. Omkring 135 letter det lidt – kroppen er ved at være klar – enzymerne i musklerne begynder at arbejde – det træge maskineri bliver smurt, den lidt huggende urolige stil jeg har lagt ud i bliver mere rolig og glidende.

Og så er der Chris. Vi skal ikke bare køre 16 minutter sådan og sådan – nej vi skal op ad et bjerg – ca. 8 km, 6 % stigning – vi skal køre taktisk på den første stigning – lade de andre trække – men følge med og ånde dem lige i nakke så de ved vi er her…. Stigningen betyder også et omslag til enkelttakt – ca. 70 rpm – passer mig bedre i dag. Vi kravler op ad – skiftevis siddende og stående. Vi når toppen – det er også her jeg når min top – i nogle minutter er jeg verdensmester – det skete da pulsen for en stund stabiliserede sig lidt over de 150. Nogle gange varer denne forunderlige følelse af usårlighed hele timen – det er de bedste dage – den oplevelse man søger igen og igen. Sådan går det ikke denne gang – men det ved jeg ikke endnu og nyder det bare…

Vi er på nedkørslen – det er tid til dagens Armstrong historie fra Chris. Denne gang en de fleste af os husker. Armstrongs mirakuløse artistnummer da Beloki styrter lige foran ham med 80 km i timen. Jeg tror han vil fortælle os noget om, at det er godt at have nogle at se op til i sporten – lige det kan jeg måske ikke forholde mig så meget til – men jo, det var et flot øjeblik i Tour de France…

Det bliver tid til den anden opstigning – samme længde – men nu er det slut med at køre taktisk – nu skal vi op foran – op og dominere racet. Tempoet er lidt højere – Chris sparker til os – og lægger så mikrofonen – det er op til os nu – vi skal stå op i 10 minutter – musikken dunker – alligevel kan man høre det forcerede åndedræt fra dem der sidder omkring en – både spock og Hoosier ser ud til at give den en skalle – det er med til at holde mig i gang – euforien er ovre for denne gang – det er hårdt arbejde fra nu af.

De sidste 4 minutter står vi op i hidsigt tempo – de sidste af de ikke eksisterende kræfter skal bruges – Chris pisker os af sted – med tilsyneladende små midler – mit sprog levner mig ikke rigtigt mulighed for at formidle det – men den lille mand rummer en begejstring der er bemærkelsværdig – han har gjort det her 1000 gange – og alligevel er han nærværende og giver os lyst til at fortsætte og fortsætte…

Jeg må snyde mig selv nu – 4 minutter er helt uoverskueligt. Jeg begynder at tæller omdrejninger – jeg skal nå 100 – så er det ok at sætte sig ned… ”2 minutter” siger Chris på sit cirkus dansk - ok så må jeg da lige kunne klare 75 til? Nej det er for fejt – 100 til – da vi når dertil siger Chris 50 sekunder, og det kan man vel klare – og det gør jeg så.

Jeg har en dejlig følelse i kroppen da jeg ruller af – det var godt – det var fedt at stå det igennem – og jeg glæder mig allerede til næste gang… Hjemturen er meget langsom – der er ikke meget tilbage i min krop… klokken er 21.15 og jeg skal bare sove snart…

Link to comment
Share on other sites

Du skulle faktisk prøve det en dag, men vent nu til jeg kommer til staden, så slæber jeg dig med i SATS.

:cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Øøøvvv.. Jeg havde da håbet på, at du/I ville kigge ned hos mig, på Frederiksberg?? :unhappy:

<{POST_SNAPBACK}>

Frederiksberg må det være da. Hvor dum kan jeg være :4slap: Jeg blir klart nødttil at se den famøse Creole med de fantastiske indlæg. Den Creole jeg tigger og ber om en log af og til :smile:

Link to comment
Share on other sites

I bund og grund tror jeg at én af de væsentlige årsager til at spinning hitter, er at spinning også rent kommunikativt rammer alle 3 typer mennesker - både dem der er visuelt orienterede, auditivt (lydmæssigt) orienterede og kinestetisk (fysisk) orienterede. Man ser på instruktøren. Man hører musikken (og instruktøren), og man mærker cyklen (og rytmen fra musikken). Det er alle tre input-former, sådan som man arbejder med den slags fra et indlærings-synspunkt.  Lige netop spinning adskiller sig så i øvrigt fra de andre hold-fitnessøvelser ved at det ikke er dans og derfor ikke lugter af tyl-skørter og benvarmere. Det er i hvert fald også et hit for mig  :4thumbup:

Det er bare så godt formuleret Creole. Jeg er komplet og aldeles enig hele vejen....Og jeg elsker dine lange kommentarer og beder dig endnu engang lave en bette log til ære for en af dine største fans....(ja dem er der nok rigtig rigtig mange af) :wub:

Link to comment
Share on other sites

I bund og grund tror jeg at én af de væsentlige årsager til at spinning hitter, er at spinning også rent kommunikativt rammer alle 3 typer mennesker - både dem der er visuelt orienterede, auditivt (lydmæssigt) orienterede og kinestetisk (fysisk) orienterede. Man ser på instruktøren. Man hører musikken (og instruktøren), og man mærker cyklen (og rytmen fra musikken). Det er alle tre input-former, sådan som man arbejder med den slags fra et indlærings-synspunkt.  Lige netop spinning adskiller sig så i øvrigt fra de andre hold-fitnessøvelser ved at det ikke er dans og derfor ikke lugter af tyl-skørter og benvarmere. Det er i hvert fald også et hit for mig  :4thumbup:

Det er bare så godt formuleret Creole. Jeg er komplet og aldeles enig hele vejen....Og jeg elsker dine lange kommentarer og beder dig endnu engang lave en bette log til ære for en af dine største fans....(ja dem er der nok rigtig rigtig mange af) :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::blush:

Ej du' sgu sød... Jeg har det ikke godt med ros i så store mængder af gangen. Dels bliver jeg så forlegen overfor den slags, dels kan jeg ikke tåle det...

Men det virker. Jeg skal bede min sekretær arrangere det praktiske - og ansætte en journaliststuderende til at vedligeholde min log løbende, med mine personlige bemærkninger som udgangspunkt, vel at mærke :wink:

Først skal jeg dog lige arrangere et triathlonstævne i Københavns havn, med svømme-, cykel- og løberute, og 500 deltagere :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ej du' sgu sød... Jeg har det ikke godt med ros i så store mængder af gangen. Dels bliver jeg så forlegen overfor den slags, dels kan jeg ikke tåle det...

Men det virker. Jeg skal bede min sekretær arrangere det praktiske - og ansætte en journaliststuderende til at vedligeholde min log løbende, med mine personlige bemærkninger som udgangspunkt, vel at mærke  :wink:

Først skal jeg dog lige arrangere et triathlonstævne i Københavns havn, med svømme-, cykel- og løberute, og 500 deltagere  :blink:

Du skal da ikke være forlegen eller noget min gode Creole. Hvor er man lige henne i verden , hvis man ikke kan sige positive ting om de personer, der gør en stærk profil og har noget godt på hjertet? Tusind tak for din log. Den vil jeg bestemt glæde mig til at være klistret til. :smile: Rigtig god påske, når du når dertil.... :blink: det var elers noget af et arrangement. Er du hovedarrangør af dette?

Julie

Link to comment
Share on other sites

Jeanet1980

Spinning er langt mere effektivt. Man kører intensivt en time (eller to, tre, måske 4) timers højintensiv spinning med en høj puls det meste af vejen, fordi der konstant er musik der motiverer, en instruktør der pisker og en belastningsknap man kan justere modstanden på. På landevejen bestemmer man jo ikke helt selv, hvornår det skal gå op. Da jeg var ude og køre 100 km på Lanzarote, lå min gennemsnitspuls på omkring 130 - hvilket kun er 70% af max. Turen tog ca 3 timer... Hvis jeg er til spinning i 3 timer kan jeg holde en gennemsnitspuls på mellem 75-90% over alle 3 timer. Altså giver det mere konditionsmæssigt og man behøver ikke køre i 4 timer for at føle sig brugt... Ok, vi kørte heller ikke så stærkt, og jeg tror da at pulsen ville have været noget højere hvis farten også havde været det - men mange cykelryttere kan lide at gå til spinning om vinteren, fordi deres form så er langt bedre til foråret - plus at man kan fyre den MAX af i en time og så tage hjem med god samvittighed og følelsen af at have lavet noget.

Sorry, at jeg først nu piller dette indlæg op at gemmekassen (min undskyldning er at jeg er vendt tilbage efter en længere pause). Jeg kan imidlertid ikke lade være med at kommentere dit udsagn, selv om vi vel begge ved at sammenligning af effektiviteten ikke kan måles objektivt og høj grad afhænger af spørgsmålet - for hvem?

Evnen til at lade sig motivere er nok den mest afgørende faktor for effektiviteten i træningen. M.h.t. motivation tror jeg der er meget stor forskel på oplevelsen. Spinning i du lune lokaler (nogengange for lune), til musik og en større grad af fællesskab (alle uanset niveau kan følge med) giver da helt klart spinning nogle fordele ift. udendørs træning. Omvendt kan den udendørstræning berige ved sol, naturoplevelser som kan være svær at leve sig ind i selv ved meget stor indlevelse i instruktørens eventtuelle maleriske beskrivelser.

På motionniveau har du også ret i at intensiteten mange gange bliver lavere ved udendørstræning end i spinninglokalet. (dette kan dog delvist skyldes en måske forhøjet puls pga. varmen indendørs, som ikke kan udlægges som effektivitet).

For de fleste der ikke spinner mere en time pr. gang vil en cykelttur dog oftere kun gøres længere (så noget af effekten af den højere intensitet ved spinningen udlignes). Selv om jeg således måske ud fra hvordan "de fleste" oftest kører udendørs vil give dig ret i en højere effekt pr. træningstime ved spinning er der måske netop en meget afgørende forskel. Som måske kunne sammenfattes som - instruktøren/træneren.

Har man ikke selv moralen eller instruktøren/træneren som indpisker bliver det selvfølgelig ikke med samme intensitet. Dem der har deltaget i træningen i en "rigtig" cykelklub eller evt. motionsklub kan nok følge mit synspunkt bedre. Her er gns.pulsen godt nok typisk lavere for den samlede træningstur bla. pga. transport, "rulletempo" og længere pauser imellem intervaller eller intervalserier.

Til gengæld vil jeg klart hævde at intensiteten typisk er mindst lige så høje eller for de fleste højere her end ved spinning. Det er her den store forbedring af kondition primært sker både ved spinning og udendørs cykling.

Dette hænger efter min opfattelse fx. sammen med at spinning er en meget reguleret form for cykling. Intervaller er tilrettelagt for formidlet på forhånd. På udendørs intervaller er dette langt fra altid tilfældet. Rykkes der - skal der rykkes - ikke om 5 sek. eller om 10 sek., men nu (eller helst før nu) - eller er du måske allerede sat. Desuden når der rykkes er det med 200% - du skal simpthen med/eller vil væk fra de andre, hvis du overhovedet kan. Er der en bakke kan den heller ikke planlægges, men skal forceres når den er der og måske ikke i det tempo og med den takt, du ville have valgt ved spinning.

Noget andet er også at der er meget stor forskel for spinning og almindelig landevejstræning, som både hvad angår kadance, stilling på cyklen, trådbelastning etc. adskiller sig væsentligt. Derfor vil effekten af træningen også være ret forskellig og kan ikke helt sammenlignes (selv om vi forsøger på det).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråd med stor interesse da glæden ved spinning for mig er et af universets store ubesvarede spørgsmål :blink:

Som det anes så er jeg helt på linje med Runnershigh, jeg må dog hellere skynde mig at sige at jeg aldrig har kørt en rigtig spinningtime, men har gennem vinteren grundet dårligt vejr siddet en del indendørs og kørt træningspas på alt mellem 1 og 4 timer.

For mig hjælper musik ikke det store på oplevelsen, det eneste der hjælper bare en smule er at ligge et hav af intervaller ind i træningen og alligevel snegler tiden sig afsted sammenlignet med en tur på landevejen hvor man oplever naturen, vinden og bakkerne undervejs på turen.

Jeg tar hatten af for dem der hver uger kører et hav af spinningtimer, men forstå dem det tror jeg aldrig jeg kommer til :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

Spinning siger,personligt mig,ingenting.Jeg træner derhjemme hvis det er for koldt,men ellers i naturen.

Musikken siger heller ikke mig så meget.

Det er vigtigt at huske at din form er du givetvis den eneste,som er interesseret i,med mindre du hedder "Lance"og skal du med til Touren m.m.

Hilsen Jens

Link to comment
Share on other sites

Jan D:>> Jeg gider overhovedet ikke gå ind i en diskussion om, hvad der er bedst... For det et meget individuelt, hvad den enkelte person får mest ud af. Nu jeg har jo også kun ca 300 km's erfaring på en ryttercykel, så jeg skal overhovedet ikke udelukke, at man kan få meget ud af at intervaltræne udenfor, ligesom at man ikke kan "snyde" sig over de stejle bakker, hvis man ikke lige er i stødet til at give den max gas... Det er jo unægteligt lidt lettere ved spinning, eftersom spinning aldrig er hårdere, end man selv gør det til... Men for NOGEN er spinning den bedste løsning. For andre er de mange timer på landevejen den bedste træning, fordi der er tid til at kolbe fra og kun tænke på trådet, ruten, se på naturen, nyde vejret og lignende... Nogen HAR bare det temperament der skal til for at lide udendørs træning mest - andre vil gerne have træningen overstået på en lille time eller to uden at skulle tage hensyn til vejr og vind... Jeg tror godt jeg ville kunne bruge en masse timer på at cykle rundt udenfor, når jeg får en god racer - men indtil da vil min ild flamme i spinningsalen, hvor jeg synes det er fedest at være.

Det er individuelt, og jeg er da ikke i tvivl om, at man kan opnå store resultater på landevejen - ellers havde de professionelle ryttere som f.eks. Armstrong nok heller ikke kunnet køre på det niveau, de kører på. Men hov... Armstrong går meget til spinning og kører meget "mellemtakt"... bl.a. derfra har han sin hurtighed... Har du tænkt over det???? Måske kan spinning alligevel godt bruges til noget...?!

Jeg mener nu godt man kan sammenligne spinning og udendørs cykling - ikke på cyklens indstilling, kadance, tråd osv... Men man kan overføre sin form fra det ene til det andet...

Jeg har fra et medlem i en tri-klub hørt (og dette synes jeg lyder meget logisk i mine ører) at man kan overføre den kondition man har fra cykling til løb... Men man kan ikke overføre sin kondition fra løb til cykling... Dvs. hvis man er god til at cykle, har man en fordel, når man begynder at løbetræne. Men hvis man er god til at løbe, gør dette ikke nødvendigvis én god til at cykle...

Jeg kan give et eks. Jeg løbetræner måske max 2 gange om måneden. Ofte mindre. Men alligevel kan jeg præstere at blive nr. 2 eller 3 til det årlige motionsløb. Omvendt kender jeg mange, som løber meget (50-80 km om ugen) som ville have svært ved at overleve en time på en spinningcykel... :raisebrow:

Min pointe med dette er, at man selvfølgelig kan få gavn af sin træning på spinningcyklen, når man skal udenfor og køre. Derfor mener jeg godt man kan sammenligne de to ting, og jeg mener der er fordele og ulemper ved begge dele.

Denne tråd blev startet med et spørgsmål om, hvorfor os spinningtosser gider sidde inde og svede - og der er kommet mange bud. Der findes ikke ÉT entydigt bud, eller ét svar, der er "det rigtige" til det spørgsmål, for vi er alle forskellige, og det er forskelligt, hvad den enkelte får ud af de forskellige former for træning. Jeg bliver f.eks. aldrig nogen haj til hverken løb eller svømning, mens andre laver imponerende præstationer indenfor disse sportsgrene. Der er ikke noget, der er en "bedre" sportsgren end andet - for den enkelte, som udøver sporten, kan det meget vel være det bedste for netop ham/hende... Det handler om at have det sjovt, finde motivation til at røre sig og forbedre sig i sin egen sportsgren. Der er ikke noget, der er forkert i forhold til andet. Derfor synes jeg ikke du kan komme og påstå, at mine argumenter for spinning ikke holder. Jeg er ikke cykelrytter - og det jeg skrev er MIN mening, med den smule erfaring jeg har fra landevejscykling og hvad jeg har hørt andre fortælle om.

Disse indlæg er blot endnu et bevis på, at der er mange grunde til, hvorfor folk går til spinning, og hvorfor andre holder til på landevejen.

Edited by Jeanet1980
Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg klart foretrækker racercyklen var mit formål med indlægget at dele vandene lige ift. dit opridelige indlæg. Jeg er helt enig i at meget afhænger af individuelle præferencer for henholdsvis spinning og landevej.

Din erfaring vedr. overføringseffekt imellem løb og spinning er jeg dog ikke enig i. Jeg kender flere cykelryttere, der anvender løbetræning som element i vintertræningen med god effekt. Ja faktisk er dette det mest almindelige for børn- og ungdomstræningen i cykelklubberne (som supplement til cykeltræningen). Omvendt er det også min erfaring at gode resultater fra cyklingen ikke altid afspejler sig i løbetider. Jeg har desuden set referencer, der bekræftiger både overføringseffekt fra løb til cykling og omvendt.

Du har narturligvis ret i at der er klart meget stor overføringseffekt imellem spinning og landevejscykling. Men, men alligevel er der også en del forskelle, som gør at overføringsværdien ikke er 100% (dette gælder naturligvis begge veje). Dette ville nok følge en længere tråd konkret at komme ind på forskellene.

Noget der under alle omstændigheder gør at rene spinningudøvere (uden landevejserfaring fra løB) normalt vil kunne få meget store problemer i et rigtigt cykelløb på landevej (forudsat samme form) er netop såvel teknisk som taktisk.

Landevejsløb handler om meget mere end god cykelgrundform.

Link to comment
Share on other sites

Jan D og Jeanet1980--------> Spørgsmålet var jo også hvorfor VI ELSKER spinning og ikke landevejscykling. Hvis det skal være omhandlende landevejscykling må der givetvis startes en tråd om dette. Jeg er selv en af de, der har haft stor glæde af spinning ved siden af løb, og jeg er fuldt ud enig med Jeanet1980, når hun siger, at de færreste kan kombinere løb og spin i den rækkefølge men derimod omvendt løb og spin. Jeg har løbet i mange år før, jeg begyndte på spinning, og da jeg første gang sad på en cykel tænkte jeg " ak ja med min form, hvor svært kan det lige være?" MEEEEEEEEN det var det. Følelsen var jo anderledes og det VAR virkelig seriøst hårdt. JEg følte at min grundform var væk, og i forvejen skal det siges, at jeg var en habil halvmaraton løber :blink: , Dog er bøtten vendt idag og spinning gavner mit løb.

Til det der blev sagt med at man ALTID ved hvad der sker på en spintime. Det passer jo ikke. Jeg kender da flere folk (inkl mig selv) der IKKE nødvendigvis ALTID fremtryller dagens program for de ventende spinfolk. Her kan man jo også sagtens støde på en pludselig uventet spurt, så det behøves absolut ikke have noget med landevejscyklinggrupper at gøre.

Men ja det med naturen kan man ikke gøre noget ved. Fuglene og træeren Er svære at få med ind i en cykel sal, men så skal vi jo også til at diskutere løbebånd kontra udendørsløb, fodbold kontra indendørsfodbold, roning på maskine kontra rigige både. Altså den kan køres så langt ud ikke.... Vi fik slået fast at spinning og landevejscykling kan benyttes sammen ikke sandt. Lad det blive ved dette og hallelujah folk er af forskellige meninger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kører gennem København, er det i høj grad explosivt... Faktisk prøver jeg ofte at holde farten nede, men uden held - 3 minutter efter start er jeg i fuld fart. Men det er da helt sikkert noget med motivation; jeg kan ikke finde motivationen ved indendørscykling, men stik mig en cykel med gode bremser og spd-pedaler igennem KBH, så er jeg flyvende. (En anden ting er så, at det helt sikkert er mere farligt og at luften nok er en del mere skadeligt for lungerne; men det er en helt anden diskussion :wink: )

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

Oplever du så aldrig at bilisterne vurderer din fart helt forkert og er ved at køre dig ned, når du kører så stærkt?

Det oplever jeg tit, synes jeg. Det kommer gang på gang bag på bilisterne at jeg kører stærkere end de tror. For helvede hvor har jeg godtnok været ved at blive klippet ned mange gange. :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Jep, det er vist noget med luften inde i en bil, der gør at bilister har nedsat hjernefunktion (dette forværres af regnvejr, underligt nok).

Men ok, man skal passe på sig selv og man har også selv et ansvar; man skal stadig "køre efter forholdene" også på cykel. Jeg synes det hjælper at råbe lidt og i øvrigt køre som om bilister rent faktisk prøver at køre mig ned med vilje... :wink:

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan lige se det for mig *fnis*.... en råååååbende cyklist farer forbi med 100 kmt (eller noget der ligner) :laugh:

Edited by rih
Link to comment
Share on other sites

Hej

Det er muligt at jeg er et let tsunamioffer, men jeg har vist ikke opfattet de høje bølger, men derimod kun en diskussion hvor forskelle er blevet debateret og niveauceret. Jeg tror egentligt heller ikke der er den vildt store uenighed.

Vi fik slået fast at spinning og landevejscykling kan benyttes sammen ikke sandt. Lad det blive ved dette og hallelujah folk er af forskellige meninger.
Helt enig selv der også er store forskelle.
Spørgsmålet var jo også hvorfor VI ELSKER spinning og ikke landevejscykling. Hvis det skal være omhandlende landevejscykling må der givetvis startes en tråd om dette.

Fordi MOL primært tiltrækker spinningudøvere. Måske har jeg bevæget mig ind på spinningfolkets enemærker (selv om jeg også har dyrket disciplinen indædt og stadig anvender den som supplement til landevejen), men derfor er det vel altid relevant med sammenligninger til landevejen. Mit første indlæg var sådan set bare en kommentar til Jeanets sammenligning, som jeg ikke var helt enig i.

Jeg har løbet i mange år før, jeg begyndte på spinning, og da jeg første gang sad på en cykel tænkte jeg " ak ja med min form, hvor svært kan det lige være?" MEEEEEEEEN det var det. Følelsen var jo anderledes og det VAR virkelig seriøst hårdt. JEg følte at min grundform var væk, og i forvejen skal det siges, at jeg var en habil halvmaraton løber  , Dog er bøtten vendt idag og spinning gavner mit løb.

Der er naturligvis stor forskel på at overføringsværdi fra en type idræt til en anden afhængigt at om begge idrætsformer dyrkes parallelt eller tidsforskud.

Ved enhver opstart af ny form for idrætsaktivitet vil overføringsværdien være begrænset, idet musklerne ikke er tilpasset det ændrede arbejde. Selv om det også er benene der anvendes ved cykling er fokus i muskelarbejdet helt anderledes end ved løb (og omvendt). Trænes begge dicipliner kontinuerligt er det i langt højere grad muligt at overføre VO2-max-forbedringer (iltoptagelse).

Det er meget almindeligt at der er store individuelle forskelle fortudsætninger for gode løbe- og cykeltider. En kropbygning kan være velegnet i løb men ikke cykling og omvendt. fx. er det en klar fordel af være slank uden for kraftig korpus og muskelopbygning ved løb (ikke spinterdistancer), mens det ved cykling fx. er nødvendigt med en vis fx. lårmuskelopbygning. Der kan derfor være meget store individuelle forskelle i om man oplever overføringsværdi den ene eller anden vej. Dette forhindrer imidlertid ikke at andre har det modsat, så man skal passe på med nagelfaste konklusioner ud fra egne erfaringer.

Generelt kan det dog konkluderes at træning med både løb og cykling giver en god træningsmæssig kombination, at det afgørende for ens valg må være motivationen. Forhåbentligt er der også enighed om at en debat som udgangspunkt altid er positiv og kuben om eget træningsfokus ikke skal lukkes ift. andre træningsperspektiver.

I øvrigt tak for en god debat.

Link to comment
Share on other sites

Ej du' sgu sød... Jeg har det ikke godt med ros i så store mængder af gangen. Dels bliver jeg så forlegen overfor den slags, dels kan jeg ikke tåle det...

Men det virker. Jeg skal bede min sekretær arrangere det praktiske - og ansætte en journaliststuderende til at vedligeholde min log løbende, med mine personlige bemærkninger som udgangspunkt, vel at mærke  :wink:

Først skal jeg dog lige arrangere et triathlonstævne i Københavns havn, med svømme-, cykel- og løberute, og 500 deltagere  :blink:

Du skal da ikke være forlegen eller noget min gode Creole. Hvor er man lige henne i verden , hvis man ikke kan sige positive ting om de personer, der gør en stærk profil og har noget godt på hjertet? Tusind tak for din log. Den vil jeg bestemt glæde mig til at være klistret til. :smile: Rigtig god påske, når du når dertil.... :blink: det var elers noget af et arrangement. Er du hovedarrangør af dette?

Julie

<{POST_SNAPBACK}>

Årh.. lidt rød i kinderne bliver jeg nu alligevel :blush:

Ej vi er en 8-9 stykker der går foran og styrer slagets gang. Det er selvfølgelig KTK86 (triathlonklubben) der arrangerer det, for 3. år i træk, og der er en del erfaring at trække på. Så selv om jeg sidder øverst på kransekagen, skal jeg efter alt at dømme ikke lave mere end de andre 7-8 stykker (mine opgaver bliver bare mere projektleder-agtige end de andres). :smile:

Men vi har store ambitioner på sponsorsiden, så det kan godt være, jeg trækker et ekstra læs lige netop dér, med min fortid som key account manager (smart ord for sælger) i et it-firma..

Det er sjovt at være med til den slags arrangementer. Man bliver virkelig rustet til at kunne organisere større projekter - og den slags erfaringer kan man godt bruge i sit professionelle virke :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... egentlig forstår jeg jo godt Runners undren, hvad er federe en moder natur. Lad mig udtrykke det sådan her - Der er INTET fedt ved at sætte sig ind i et klamt og sved-stinkende lokale i sig selv.Og slet ikke for bare at tilføre mere fugt, mere sved. Men når tingene begynder at når en højere enhed, når cyklen musikken, instruktøren, fokusen og hjertet giver sig til at være en stor cirkel, så er cykling uimodståeligt - også på stationære cykler indendørs.

At begynde at debattere overførsel til landevejen vil jeg overlade alle andre til at gøre.

Claus

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... egentlig forstår jeg jo godt Runners undren, hvad er federe en moder natur. Lad mig udtrykke det sådan her - Der er INTET fedt ved at sætte sig ind i et klamt og sved-stinkende lokale i sig selv.Og slet ikke for bare at tilføre mere fugt, mere sved. Men når tingene begynder at når en højere enhed, når cyklen musikken, instruktøren, fokusen og hjertet giver sig til at være en stor cirkel, så er cykling uimodståeligt - også på stationære cykler indendørs.

At begynde at debattere overførsel til landevejen vil jeg overlade alle andre til at gøre.

Claus

<{POST_SNAPBACK}>

Jeps jeps jeps....... :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

når tingene begynder at når en højere enhed, når cyklen musikken, instruktøren, fokusen og hjertet giver sig til at være en stor cirkel, så er cykling uimodståeligt - også på stationære cykler indendørs.

<{POST_SNAPBACK}>

Det passer meget godt med hvad min tese hele tiden har været;

Spinnere søger det samme sus som jeg løber efter:

SpinnersHigh :smile:

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg oplevede Spinnershigh var i december 2004, hvor denne beretning kommer fra...

Fra den 14 december 04.

"Jeg er ikke lige typen, der normalt gider belemre folk med at fortælle om min træning men oplevelsen idag har sat sine spor og jeg er endnu meget chokeret selvom jeg kom hjem for halvanden time side.

Jeg har været til spinning med to tyske (den ene tysk den anden new zealand) instruktører der helholdvis er indehaver af verdensrekorden i langtidsspinning og i jumps (den ene har lavet små jumps konstant i fire timer...slå den) fra NCA national cycling academy i Tyskland. (de er efterkommere fra Johnny G, ham der startede det hele) Nuvel timen begynder med levende lys og mørke. ALle lukker øjnene. Newage musik. Bløde rytmer. Efterhånden bliver vi varme og så begynder vi med jumps i fire minutter. Det var meget meget hårdt, for det er jeg ikke vant til. Hele tiden skifter de mellem hinanden de to, der var flow og intensitet og meditation det meste af timen. Nuvel det intense ligger i det sidste ti minutter. Vi skal køre op at bjerg stående med lukkede øjne. New zealænderen taler til os blidt og roligt og fortæller hvordan vi skal føle musikken, leve med den blive et med den. Han leder os i trance (ihvertfald mig) pludselig taler en barnestemme til os, den siger noget med at vi er på vej at vi har styrke osv, og så er det at det underlige sker. Tårerne triller ned af mine kinder. Jeg kan ikke kontrollere det. Følelsen er så stærk og uvant at jeg ryster bare ved tanken om det. Vi kører bare op af helt væk med lukkede øjne hele tiden. Kun musik og hans stemme indmellem der fortæller os hvad vi kører forbi. Pludselig er timen forbi og jeg sidder gudhjælpemig og stortuder på cyklen allerforest. Min makker ved siden af glor frustreret på mig. Jeg ved ikke hvor jeg skal vende mig hen. Det er virkelig pinligt, men jeg kan slet ikke komme ud af den trance de har sat mig i. Taler bagefter med dem og de inviterer mig således til et event de kører den 13 august i Tyskland. Tusind cykler ved kysten, ved havet i solnedgangens skær.. Jeg får at vide jeg må stille med et hold på 10 mand, så hvis nogen i den grad brænder for det her og virkelig mener at de kan leve sig ind i det, så skriv til mig og jeg skal sørge for I kommer med, så vidt muligt. Det vil være gratis og kun turen derned. Officielt er det udsolgt men jeg sad på forreste række og var nok den der mest lignede en trancerytter suk. Det var stort. Ubeskriveligt. Det her var spinning, så må jeg sige jeg kan pakke mine sko under armen, og alle andre også for den sags skyld for det her findes ikke tilsvarende. Det kan jeg simpelthen ikke tro. Har I haft en oplevelse noget lignene. Nærmest nærdødsoplevelse??????

Jeg kan ikke beskrive det her. Det skal opleves...... Halleluja jeg har set lyset her, og jeg er normalt meget skeptisk overfor sådan noget meditation. Men det her var en sanseoplevelse udover alle grænser.."

Sidenhen har jeg oplevet dette fænomen to-tre gange mere. Jeg blir rørt på en ubeskrivelig måde. Kroppen føltes som en maskine, der arbejder, blir opløst, høj, svæver, flyder.......Jeg oplever som regel kune disse ting på decideret sansetimer sådan som NCA leverer dem. Det ER spinning. Det ER livet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share