HJÆLP vegetar kostplan


meatismurder
 Share

Recommended Posts

jeg må virkelig have noget hjælp nu!

jeg har søgt over alt på nettet og spurgt mange folk efter en vegetar kostplan, men kan bare ik finde noget nogen steder.

så er der nogen der ligger inde med en eller kan hjælpe med nogle ting som jeg virkelig bør spise som vegetar? så man er sikker på at få den rigtige kost ved siden af træningen. hvilket jo er en stor og vigtig del af det hele for at kunne se nogle effektive resultater på sin træning....hvilket jeg syntes har været et stort problem, selvom jeg har trænet i ca et halvt år nu! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

jeg må virkelig have noget hjælp nu!

jeg har søgt over alt på nettet og spurgt mange folk efter en vegetar kostplan, men kan bare ik finde noget nogen steder.

så er der nogen der ligger inde med en eller kan hjælpe med nogle ting som jeg virkelig bør spise som vegetar? så man er sikker på at få den rigtige kost ved siden af træningen. hvilket jo er en stor og vigtig del af det hele for at kunne se nogle effektive resultater på sin træning....hvilket jeg syntes har været et stort problem, selvom jeg har trænet i ca et halvt år nu! :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er du vegetar?

Link to comment
Share on other sites

Man kan være vegetar eller være vegan. Vegetar betyder bare at man ikke spiser køb og vegan betyder at man ikke spiser æg og mælk etc. tror jeg. Proteinpulver er et produkt fra mælk. Du kan prøve med tofu det sq vist indeholde 20% protein. Der er os meget protein i nødder.

Link to comment
Share on other sites

Lidt groft sagt kan du tage enhver kostplan (selvfølgelig afhængig af om du vil cutte eller gaine) og 'erstatte' kødet med proteinrige bælgfrugter (tofu, bønner, linser, kikærter som nævnt i ovenstående) og tilberede dem på forskellig måde...

Hvis du er lakto-vegetar (tror det er det det hedder)....ja så er der jo også masser af protein at hente i de mange mælkeprodukter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige en ting til:....som du måske nok allerede ved er der forskel på hvor hurtig proteinen optages af kroppen for hhv. mælkeprodukter og bælgfrugter. Førstnævnte er hurtigere optaget end sidstnævnte, og derfor god til hurtig protein efter træning...en god ting lige at have med i overvejelsen af dit kostprogram..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville råde dig til at gå på biblo...... og låne en masse bøger med rette, info og råd.

Da min datter var ca 2 år til hun var 5 nægtet hun at spise kød... og sådan fik jeg alt min information. Mange af bøgerne oplyser en om hvordan man sikrer sig alle vitaminer og mineraler kan dækkes igennem kosten.

Protiener er klart en dyr udgift hvis du ikke vil have produkter fra dyr overhovedet.

Jeg håber du vil holde os opdateret for jeg synes det lyder vildt spændende. Jeg er også sikker på at mange af os der gerne vil af med et par kilo kunne have stor glæde i at spise mere grønt...

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

jeg har svaret på dit lille problem... se bare her:

www.pastamax.dk

pasta med 60% protein.. vegetabilsk protein vel og mærke!!

så kunne din kostplan se sådan ud.. bare et forslag sådan lige hurtigt..

Morgen mad

70 gram müsli med 40g protein pulver og mælk, 2 multivitamin piller med højt indhold af b6 og b12

Formidag

60 g måltidserstatning og 600 ml. skummetmælk og banan

Middag

50g pasta max m. salat, 5g raps olie og 5 g oliven olie hældes over

Eftermiddag

250 ml kvark 0,1 %, blandet med 200 g forskellig frugt

Efter træning

Protein shake, 40 g og 400 ml skummetmælk

Aftenmad

50-75g pastamax m. salat og grøntsager 5g raps olie og 5g olivenolie

Godnat snak

50 g shake/måltids erstatning/WG og 500 g skummetmælk

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvis spørgeren er ægte veganer, så er der problemer med at få nok kvalitetsprotein, - og også ting som f.eks. B12.

Spis bønner og linser. Der er masser af protein i begge dele.

Nej, der er IKKE, - og da slet IKKE nok kvalitetsprotein til én der træner hårdt.

Derfor ligner veganere fugleskræmsler, da deres krop justerer muskelmassen nedefter, så den passer til deres beskedne indtag af protein med lav BV-værdi.

En nem løsning er at supplere med et godt soya-produkt, - SUPRO er et registreret Dupont-varemærke med 1. kl. nænsomt vandekstraheret soyaprotein, der leveres af en række kendte mærker, som alle fås i DK!

Hertil et solidt multivitaminprodukt og en mangelfuld ren veganerkost er pludselig blevet en fornuftig sund kost for atleter!

Link to comment
Share on other sites

Bønner og linser indeholder afhængig af type ca. 15- 20 g. protein pr. 100 gram...dette er da et forholdvis højt indhold i mine øjne...Nu siger du godt nok at man ikke får megen kvalitetsprotein herfra, og det er tildels også rigtigt udfra et BV aspekt....MEN nu er der jo mere mellem himmel og jord end BV, og så ringe er den nu ikke engang....soja kommer jo også fra bønner :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må give nogle af de andre postere ret i, at det er MEGET svært at få nok kvalitetsprotein, hvis man er veganer. Der findes dog sojaproteinpulver og tofu som proteinkilder.

Problemet er, at planteproteiner er ukomplette, de indeholder ikke alle de nødvendige aminosyrer. Derfor er man nødt til at kombinere flere kilder i løbet af dagen for at få komplette proteiner. En god kombination er f.eks. ris og bønner. Men det kræver en del planlægning og ret meget mad.

Hvis du er vegetar, men gerne spiser mælkeprodukter, er der flere muligheder. F.eks. mælk, yoghurt, hytteost og valleproteinpulver. Alle de nævnte indeholder komplette proteiner.

Link to comment
Share on other sites

jeg må virkelig have noget hjælp nu!

jeg har søgt over alt på nettet og spurgt mange folk efter en vegetar kostplan, men kan bare ik finde noget nogen steder.

så er der nogen der ligger inde med en eller kan hjælpe med nogle ting som jeg virkelig bør spise som vegetar? så man er sikker på at få den rigtige kost ved siden af træningen. hvilket jo er en stor og vigtig del af det hele for at kunne se nogle effektive resultater på sin træning....hvilket jeg syntes har været et stort problem, selvom jeg har trænet i ca et halvt år nu! :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

Som en del motion-online brugere antyder kan du følge en almindelig kostplan og bare erstatte mælke- og kødprotein med plante protein.

Det er bare et håbløst projekt,da Tom.H allerede tilbage i start 1970´erne påviste,animalsk protein er op til 4.gange mere effektivt end vegetabilsk udviklet protein.Det er primært til udvikling af masse i forhold til styrkeløft.

Du bør derfor satse på udvikling af fibre type-1,da de er meget fleksibel i forhold til hvilket proteintype du indtager.

Derfor også mange gentaelser i vægtlokalet:du bør ikke gå under 4*12 i nogen øvelser.Husk på af udvikling af primær styrke er baseret på udvikling af nervesystemet,ca++-funktionen,..,m.m.

Du kan blive relativt stræk,men desangående masse bør du nok indstille dig på begrænsede udvikllingsmuligheder.

Svarede sikker ikke på dit spørgsmål,men det var der så mange andre der gjorde.

Men find ud af hvad du vil,hvad er dit mål med træningen,kostplanen,din livsform,thi det fungerer kun optimalt hvis de nævnte parametre er i fin samharmoni.

Jens

Link to comment
Share on other sites

Til Jens 22:

er der nogen form for videnskabelig dokumentation for din påstand om man højest sandsynligt ikke vil udvikle masse som veganer (evt. et link?)...

mvh

Splint

<{POST_SNAPBACK}>

Det passer i hvert fald ikke ude i virkeligheden. Jeg tog 5 kg på, på 6 måneder, selvom jeg som bokser forsøgte at begrænse min vægtforøgelse. Min kammerat, der der vejer 58 kg, røg op på 63 kg fra maj til august, selvom han også prøvede at begrænse det, både gennem kostindtag og 10 km løbeture 2gange om ugen og 5 km 2 gange om ugen. Vi kørte 8 gentagelser i mindre øvelser og 6 og derunder i større.

Faktisk er jeg ret sikker på jeg nemt kunne blive pænt meget større end jeg er hvis jeg gik målrettet efter det, som veganer. :smile:

Kender i øvrigt også en del ret store veganere i USA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share