Jægertræning


Musclehead
 Share

Recommended Posts

Hej Alle.

Det er jo så populært at spørge til fortræningsprogrammer til brug før optagelse i diverse dk specialstyrker, og jeg kan i den forbindelse se, at der allerede foreligger flere forslag til, hvordan man kommer i form til frømændenes optagelse.

Har nogen af jer et seriøst bud på, hvordan et fortræningsprogram til optagelse i jægerkorpset kunne se ud?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

løb, march, orientering, svømning og ellers en maaaasse ture i naturen..

Du skal ikke være i topform, men du skal være trænbar i høj grad..

På PTR/ASP kursus skal man gå march og løbe dag efter dag.. så det skal du i hvert fald være klar til..

træner selv til det..

Er du i militæret nu, og i så fald, hvilken enhed?

Edited by Brokenh
Link to comment
Share on other sites

Hej Alle.

Det er jo så populært at spørge til fortræningsprogrammer til brug før optagelse i diverse dk specialstyrker, og jeg kan i den forbindelse se, at der allerede foreligger flere forslag til, hvordan man kommer i form til frømændenes optagelse.

Har nogen af jer et seriøst bud på, hvordan et fortræningsprogram til optagelse i jægerkorpset kunne se ud?

<{POST_SNAPBACK}>

Det samme som frøerne...

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Hej Alle.

Det er jo så populært at spørge til fortræningsprogrammer til brug før optagelse i diverse dk specialstyrker, og jeg kan i den forbindelse se, at der allerede foreligger flere forslag til, hvordan man kommer i form til frømændenes optagelse.

Har nogen af jer et seriøst bud på, hvordan et fortræningsprogram til optagelse i jægerkorpset kunne se ud?

<{POST_SNAPBACK}>

Det samme...

<{POST_SNAPBACK}>

Et godt råd er grundig forberedelse og struktur på træningen før du går i gang. Man skal ville det 100% og være et med det at det er hårdt arbejde og at man er sin egen motivator også når det ikke er sjovt.

Link to comment
Share on other sites

Kan i øvrigt informere jer om at der nu, med 2 uger tilbage af PTRKUR kun er 16 kursister tilbage, hvoraf størstedelen ikke ved om de tager aspiranten..

JGK har kørt det på en anderledes og hårdere måde i år.. DVS. de har lagt meget hårdt ud, så dem der er tilbage nu er kun de dygtigste.. hvilket først plejer at være tilfældet når ASPKUR er ved at være slut :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mandag

3stk. Bronzecirkel

9km

Tirsdag

O-løb

Onsdag

Vægttræning

10km

Torsdag

3stk. Bronzecirkel

Svømning

Fredag

10km

kropsøvelser

Lørdag

Spinning - Hvis kroppen har lyst

9km

Søndag

3stk. Bronzecirkel

March 26km

Sådan ser min træning ud når jeg er færdig med skole den 11.

Løbe distancerne veksler lidt i løbet af ugerne, men selve grund princippet er det samme gennem hele de 6måneder programmet løber over. Måske nogen kan bruge det til at evt. bygge videre på?

Forresten så træner jeg frem til PTR og aspiranten i 2007.

Edited by Niels Weldingh
Link to comment
Share on other sites

HVor langt er dit O-løb og svømning?

VH

Niels

<{POST_SNAPBACK}>

Oløb er mellem 3,3 og 9,3km og svømningen består af 1000meter crawl, 500meter bryst og en masse ustruktureret undervandssvømning. Jeg vil også til sommer når jeg skal ud og svømme i fjorden tage noget svømning med finner med og våddragt og evt. Dykning.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til, at du har fingeren på pulsen på Flyvestation Aalborg/JGK.

Ved du mere præcist, hvad JGK har gjort anderledes? Her tænker jeg på specifikke detaljer om aktiviteterne på PTRKUR, f.eks. om de har indlagt yderligere længerevarende øvelser?

Og tillykke med Griffen i øvrigt...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til, at du har fingeren på pulsen på Flyvestation Aalborg/JGK.

Ved du mere præcist, hvad JGK har gjort anderledes? Her tænker jeg på specifikke detaljer om aktiviteterne på PTRKUR, f.eks. om de har indlagt yderligere længerevarende øvelser?

Og tillykke med Griffen i øvrigt...... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker, er også glad for den! :tongue:

Havde jeg i hvert fald indtil i fredags! :wink: Ham jeg kender stoppede før 10(eller var det 11 :raisebrow: ) døgneren, p.g.a. at hans tå var sprættet op på et løst søm i deres svømmehal.. Så han ku ikke gå specielt langt i M/58 støvlerne..

Jeg ved da at JGK havde fortalt kursisterne at de ville starte på 18 kg og så llangsomt træne det op i løbet af PTRKUR, så de skulle kun træne til og med 18 kg.

Da de så starter op på PTRKUR får de lige smidt en 10 kg radio i rygsækken + en masse andet lort så de lige pludselig er oppe på 35 kg.

Ikke videre smart, hvis jægerne satser på at få så mange jægere som muligt! :raisebrow:

Det er jo noget enhver havde kunnet træne op hvis de bare havde fået det at vide.

Kursuslederen havde også sendt dem ud på O-løb midt i den sidste orkan. :raisebrow:

Det havde han også selv indrømmet at det ikke var helt ansvarligt.

Link to comment
Share on other sites

Trist med din kammerat.

Lad os bare sige, at jeg er mere end almindeligt interesseret i uddannelsen.

Jeg har i lang tid tænkt på at søge udd., og da det er sidste udkald for mig rent aldersmæssigt, bliver tankerne omkring det mere og mere seriøse. Der er dog en hel del personlige overvejelser omkring jobbet, herunder afklaring med samlever, familie, nuværende arbejdsgiver m.m. Du ved sikkert, hvad jeg mener.

Har du søgt udd. med start feb ´06?

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle.

Det er jo så populært at spørge til fortræningsprogrammer til brug før optagelse i diverse dk specialstyrker, og jeg kan i den forbindelse se, at der allerede foreligger flere forslag til, hvordan man kommer i form til frømændenes optagelse.

Har nogen af jer et seriøst bud på, hvordan et fortræningsprogram til optagelse i jægerkorpset kunne se ud?

<{POST_SNAPBACK}>

Har "Seal Psycial Fitness Guide" liggende som .pdf fil. Her står alt det en jæger skal kunne, og hvilke øvelser osv. han bliver udsat for. - Mildest talt alt! Hvis man vil, kan den også købes her for 30$

Link to comment
Share on other sites

Trist med din kammerat.

Lad os bare sige, at jeg er mere end almindeligt interesseret i uddannelsen.

Jeg har i lang tid tænkt på at søge udd., og da det er sidste udkald for mig rent aldersmæssigt, bliver tankerne omkring det mere og mere seriøse. Der er dog en hel del personlige overvejelser omkring jobbet, herunder afklaring med samlever, familie, nuværende arbejdsgiver m.m. Du ved sikkert, hvad jeg mener.

Har du søgt udd. med start feb ´06?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er helt med! :smile:

Nej, har ikke tænkt mig at søge før om nogle år.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle.

Det er jo så populært at spørge til fortræningsprogrammer til brug før optagelse i diverse dk specialstyrker, og jeg kan i den forbindelse se, at der allerede foreligger flere forslag til, hvordan man kommer i form til frømændenes optagelse.

Har nogen af jer et seriøst bud på, hvordan et fortræningsprogram til optagelse i jægerkorpset kunne se ud?

<{POST_SNAPBACK}>

Har "Seal Psycial Fitness Guide" liggende som .pdf fil. Her står alt det en jæger skal kunne, og hvilke øvelser osv. han bliver udsat for. - Mildest talt alt! Hvis man vil, kan den også købes her for 30$

<{POST_SNAPBACK}>

Du har et SEAL træningsprogram hvor der står alt hvad en JÆGER skal kunne?

Link to comment
Share on other sites

En af de ting man skal være rigtig god til for at bliver Jæger eller Frø er "ikke at gå i stykker". Dette gælder både fysisk og psykisk. Dette er naturligvis en kvalitet der både er genetisk og kan trænes. I et træningsprogram op til optagelse vil jeg derfor lægge vægt på, at det både indeholder en systematisk opbygning, men samtidigt også indeholder nogle "selvtest", hvor man får erfaringer med sin egen krop og psykes respons på nogle specifikke bealstningstyper.

Den enkelte test man laver kan i selve træningsopbygningen kan synes som en utidig spidsbelastning, men hellere få prøvet nogle basale grænser af inden at man har aflyst alle andre planer for de næste 3 år.

Sådanne test kan f.eks. være:

1. Test hvordan du har det med at gå langt. F.eks. maximal distance der kan tilbagelægges på et halvt døgn - derefter på et helt døgn.

2. Deltag i adventure-agtige arrangementer i naturen (alá ECO-Challange). Enten formaliserede konkurrencer eller ture planlagt med et par kammerater.

3. Gennemførelse af en udfordrende distance havsvømning (NB - sikkerhed, ledsagebåd)

4. Ovenstående helst under klimatisk udfordrende forhold. Det er fundamentalt at have afprøvet om man kan køre videre på trods af kulde, regn, mørke, og søvnmangel.

Aspiranter til Jægerkorpset har ofte sådanne erfaringer med i bagagen fra deres hidtidige militære uddannelse, men ikke nødvendigvis i en form der har været ekstrem nok.

Ovenstående tester naturligvis ikke alt man har brug for, men det er vigtigt at finde ud af man kan klare sådanne belastninger - og ikke mindst at man trives med dem.

Personligt holder jeg meget af hård træning, men hader kulde, regn og søvnmangel, hvilket jeg heldigvis erkendte allerede som værnepligtig (PNINF 1985) :cold:

Så derfor: et langtidstræningsprogram bør indeholde sådanne deltest. Kun fantasien sætter grænser her. Jeg kan godt forstå at korpsene ikke selv foreslår ekstreme ting folk skal afprøve, da det vil give nogle ansvarsproblemer, men her på MOL kan vi jo frit lade nogle gode forslag komme på banen :wink: .

Link to comment
Share on other sites

En af de ting man skal være rigtig god til for at bliver Jæger eller Frø er "ikke at gå i stykker". Dette gælder både fysisk og psykisk. Dette er naturligvis en kvalitet der både er genetisk og kan trænes. I et træningsprogram op til optagelse vil jeg derfor lægge vægt på, at det både indeholder en systematisk opbygning, men samtidigt også indeholder nogle "selvtest", hvor man får erfaringer med sin egen krop og psykes respons på nogle specifikke bealstningstyper.

Den enkelte test man laver kan i selve træningsopbygningen kan synes som en utidig spidsbelastning, men hellere få prøvet nogle basale grænser af inden at man har aflyst alle andre planer for de næste 3 år.

Sådanne test kan f.eks. være:

1. Test hvordan du har det med at gå langt. F.eks. maximal distance der kan tilbagelægges på et halvt døgn - derefter på et helt døgn.

2. Deltag i adventure-agtige arrangementer i naturen (alá ECO-Challange). Enten formaliserede konkurrencer eller ture planlagt med et par kammerater.

3. Gennemførelse af en udfordrende distance havsvømning (NB - sikkerhed, ledsagebåd)

4. Ovenstående helst under klimatisk udfordrende forhold. Det er fundamentalt at have afprøvet om man kan køre videre på trods af kulde, regn, mørke, og søvnmangel.

Aspiranter til Jægerkorpset har ofte sådanne erfaringer med i bagagen fra deres hidtidige militære uddannelse, men ikke nødvendigvis i en form der har været ekstrem nok.

Ovenstående tester naturligvis ikke alt man har brug for, men det er vigtigt at finde ud af man kan klare sådanne belastninger - og ikke mindst at man trives med dem.

Personligt holder jeg meget af hård træning, men hader kulde, regn og søvnmangel, hvilket jeg heldigvis erkendte allerede som værnepligtig (PNINF 1985)  :cold:

Så derfor: et langtidstræningsprogram bør indeholde sådanne deltest. Kun fantasien sætter grænser her. Jeg kan godt forstå at korpsene ikke selv foreslår ekstreme ting folk skal afprøve, da det vil give nogle ansvarsproblemer, men her på MOL kan vi jo frit lade nogle gode forslag komme på banen  :wink: .

<{POST_SNAPBACK}>

Det at gå langt med mange kg i rygsækken er jo ikke noget man kan fra starten.. det skal opbygges..

Du skriver at nogle af aspiranterne ikke har været i en ekstrem form nok.. I sidste ende handler det altså ikke om formen og det gælder heller ikke om at være i topform.. man skal have noget at bygge videre på..

Men nogle gode forslag til at teste sig selv du kommer med.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det at gå langt med mange kg i rygsækken er jo ikke noget man kan fra starten.. det skal opbygges..

Naturligvis er det ikke det første man skal gøre. Man skal som minimum have gået sine vandrestøvler godt til og gået nogle gode 15-20 km ture.

Pointen er imidlertid at evnen til at holde til at gå langt i høj grad er en medfødt egenskab. Nogle mennesker bliver bare ikke gode venner med det uanset hvor meget de træner. Man skal kende sit genetiske potentiale inden man begynder.

Du skriver at nogle af aspiranterne ikke har været i en ekstrem form nok.. I sidste ende handler det altså ikke om formen og det gælder heller ikke om at være i topform.. man skal have noget at bygge videre på..

:smile: Med "form" mente jeg karakteren af deres erfaringer. Igen - i hvilken udstrækning man har fået prøvet sig selv af inden man melder sig. Så vi er enige - det afgørende er at fundamentet er det rigtige. Om man rammer topformen på prøvetidspunktet er knap så vigtigt.

Ikke alle mænd kan blive jægere eller frøer - uanset hvor meget og hvor rigtigt de træner. Uretfærdigt, men sådan er det og man gør sig selv en tjeneste ved at have undersøgt disse genetiske grænser tidligt i processen.

Link to comment
Share on other sites

Det at gå langt med mange kg i rygsækken er jo ikke noget man kan fra starten.. det skal opbygges..

Naturligvis er det ikke det første man skal gøre. Man skal som minimum have gået sine vandrestøvler godt til og gået nogle gode 15-20 km ture.

Pointen er imidlertid at evnen til at holde til at gå langt i høj grad er en medfødt egenskab. Nogle mennesker bliver bare ikke gode venner med det uanset hvor meget de træner. Man skal kende sit genetiske potentiale inden man begynder.

Du skriver at nogle af aspiranterne ikke har været i en ekstrem form nok.. I sidste ende handler det altså ikke om formen og det gælder heller ikke om at være i topform.. man skal have noget at bygge videre på..
:smile: Med "form" mente jeg karakteren af deres erfaringer. Igen - i hvilken udstrækning man har fået prøvet sig selv af inden man melder sig. Så vi er enige - det afgørende er at fundamentet er det rigtige. Om man rammer topformen på prøvetidspunktet er knap så vigtigt.

Ikke alle mænd kan blive jægere eller frøer - uanset hvor meget og hvor rigtigt de træner. Uretfærdigt, men sådan er det og man gør sig selv en tjeneste ved at have undersøgt disse genetiske grænser tidligt i processen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeps, vi er enige.. :smile:

Holder mig også til teorien , det er hvad man har prøvet, samt ens erfaringer der tæller.. Ikke hvor hurtigt man kan løbe 3 km..

Link to comment
Share on other sites

Pointen er imidlertid at evnen til at holde til at gå langt i høj grad er en medfødt egenskab. Nogle mennesker bliver bare ikke gode venner med det uanset hvor meget de træner. Man skal kende sit genetiske potentiale inden man begynder.

Må lige erklære mig uenig en sidste gang :tongue:

Havde sgu ikke lige luret den der før nu..

Der er sgu ingen der bliver frømand eller jæger fordi de har genetikken til at gå langt.. Det er noget man tilegner sig i livet og noget man kan tillære sig selv, hvis man blot brænder for at blive jæger(Eller frømand)..

Beklager forsinkelsen.. :tongue::4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Tak til administrator for de gode råd. Jeg er helt enig i, at der skal indlægges nogle jævnlige tests i løbet af fortræningen.

Men formålet med disse tests skal være at teste ens mentale tilstand og ikke ens fysik. Det kan "desværre" ikke lade sig gøre uden at være presset i bund fysisk. Når man kører på pumperne lærer man sig selv at kende på en måde, som man ellers på ingen måde kan. Alle kan lære at gå langt med mange kilo på ryggen. Men det er ikke alle, der kan lære at fortsætte uanset, hvilken smerte, de derved påfører sig selv.

Jeg tror, at den rigtige strategi er at lære ens egne grænser at kende og derefter forsøge at flytte dem ved hjælp af diverse teknikker, såsom positiv tænkning, flytte fokus fra smerten/mod det endelige mål samt lægge mentale "godbidder" ud. Lyder måske indviklet, men har man en smule begreb om mentaltræning/personlig udvikling, er det faktisk ikke så svært at lære. Det, der er svært, er at praktisere teknikkerne, når det VIRKELIG gør ondt og der stadig er langt igen.

Hvad mener brokenh. og administrator om den idé? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Tak til administrator for de gode råd. Jeg er helt enig i, at der skal indlægges nogle jævnlige tests i løbet af fortræningen.

Men formålet med disse tests skal være at teste ens mentale tilstand og ikke ens fysik. Det kan "desværre" ikke lade sig gøre uden at være presset i bund fysisk. Når man kører på pumperne lærer man sig selv at kende på en måde, som man ellers på ingen måde kan. Alle kan lære at gå langt med mange kilo på ryggen. Men det er ikke alle, der kan lære at fortsætte uanset, hvilken smerte, de derved påfører sig selv.

Jeg tror, at den rigtige strategi er at lære ens egne grænser at kende og derefter forsøge at flytte dem ved hjælp af diverse teknikker, såsom positiv tænkning, flytte fokus fra smerten/mod det endelige mål samt lægge mentale "godbidder" ud. Lyder måske indviklet, men har man en smule begreb om mentaltræning/personlig udvikling, er det faktisk ikke så svært at lære. Det, der er svært, er at praktisere teknikkerne, når det VIRKELIG gør ondt og der stadig er langt igen.

Hvad mener brokenh. og administrator om den idé?  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Det der med at tænke positivt lyder helt rigtigt.

MEN. Du skyder dig selv i foden hvis du kører dig selv i bund fysisk i morgen, uden at have trænet noget af det.. Så vil du føle at du stinker til det..

Lad mig forklare det sådan her.. I stedet for at starte på 20% vil du starte på 0% dersom du kører dig selv i bund uden at have trænet det bare en smule..

Men det er rigtigt, du skal have mødt din grænse inden du søger! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share