Nedre mave


lalledk
 Share

Recommended Posts

Hey :)

I løbet af dagen får jeg taget en del mavebøjninger til den øverste del af maven, og den er efterhånden blevet rimelig markeret, så nu mangler jeg bare den nederste del :smile: Problemet er, at jeg har prøvet den øvelse, hvor man ligger og holder fast i noget, imens man langsomt løfter benene op og ned, men jeg synes ikke, at jeg kan mærke det andre steder end i ryggen. Er der nogen der måske kan give mig nogle råd til, hvordan øvelsen bedre kan udføres, eller måske kender en anden øvelse der er bedre? :)

På forhånd tak! :4thumbup:

/Lalle

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du ikke kan mærke noget i maven ved den øvelse hvor du ligger på ryggen og løfter benene er fordi hoftebøjerne laver det meste af arbejdet. Jeg kender desværre ikke en øvelse der med 100% sikkerhed træner det nederste af maven, men læs følgende artikel, prøv øvelserne og se hvilken øvelse du synes er bedst. :smile:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=393

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du ikke kan mærke noget i maven ved den øvelse hvor du ligger på ryggen og løfter benene er fordi hoftebøjerne laver det meste af arbejdet. Jeg kender desværre ikke en øvelse der med 100% sikkerhed træner det nederste af maven, men læs følgende artikel, prøv øvelserne og se hvilken øvelse du synes er bedst. :smile:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=393

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------------------------

Hejsa!

Jeg bruger en 4-5 kg.vægt,som jeg holder mellem fødderne.Det gør forskellen,da beastning i den nedre bugmuskulatur bliver betragtelig mere belastet.

Ellers bør du ikke træne maven uden vægt,da den generelle erfaring er at man ikke bliver odentlig markeret.

Det er også ekstemt vigtig,at dit bevægelsesmønster er langsomt i den exentrisk-fase og hurtig i den koncentriske-fase.

Hilsen Jens

Link to comment
Share on other sites

For at dine mavemuskler bliver markerede, er det ikke kun muskelmassen der tæller, men i HØJ grad også fedt procenten. Og man har oftest mere fedt over den nedre del af mavemusklerne end den øvre del.

Hvis det er Rectus abdominis du snakker om kan det heller ikke lade sig gøre at isolere den øvre/nedre del.

Og formen på éns mavemuskler (såvel som alle andre muskler) er mere eller mindre genetisk bestemt.

Så forklaringen ligger nok i at du har mere fedt til at dække de nedre dele af mavemusklerne, eller dine mavemuskler bare ser sådan ud.

Men ellers vil jeg, ligesom Jens22, også anbefale dig at køre færre reps med belastning på.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du ikke kan mærke noget i maven ved den øvelse hvor du ligger på ryggen og løfter benene er fordi hoftebøjerne laver det meste af arbejdet. Jeg kender desværre ikke en øvelse der med 100% sikkerhed træner det nederste af maven, men læs følgende artikel, prøv øvelserne og se hvilken øvelse du synes er bedst. :smile:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=393

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------------------------

Hejsa!

Jeg bruger en 4-5 kg.vægt,som jeg holder mellem fødderne.Det gør forskellen,da beastning i den nedre bugmuskulatur bliver betragtelig mere belastet.

Ellers bør du ikke træne maven uden vægt,da den generelle erfaring er at man ikke bliver odentlig markeret.

Det er også ekstemt vigtig,at dit bevægelsesmønster er langsomt i den exentrisk-fase og hurtig i den koncentriske-fase.

Hilsen Jens

<{POST_SNAPBACK}>

Det var dog en grundig gang ævl du fik lukket ud der :wink:

1. Man kan ikke isolere den nedre dele af maven, som Hammerstrenght siger er det en muskel som alle andre.

2. Det er udelukkende forholdet mellem din BF% og muskelmasse der afgør hvor makeret ens abs er, ikke hvor meget vægt man har på i sine sæt.

3. Det er en efterhånden en aflivet myte at der er mere effektivt at køre langsomt i den exentriske fase

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du ikke kan mærke noget i maven ved den øvelse hvor du ligger på ryggen og løfter benene er fordi hoftebøjerne laver det meste af arbejdet. Jeg kender desværre ikke en øvelse der med 100% sikkerhed træner det nederste af maven, men læs følgende artikel, prøv øvelserne og se hvilken øvelse du synes er bedst. :smile:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=393

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------------------------

Hejsa!

Jeg bruger en 4-5 kg.vægt,som jeg holder mellem fødderne.Det gør forskellen,da beastning i den nedre bugmuskulatur bliver betragtelig mere belastet.

Ellers bør du ikke træne maven uden vægt,da den generelle erfaring er at man ikke bliver odentlig markeret.

Det er også ekstemt vigtig,at dit bevægelsesmønster er langsomt i den exentrisk-fase og hurtig i den koncentriske-fase.

Hilsen Jens

<{POST_SNAPBACK}>

Det var dog en grundig gang ævl du fik lukket ud der :wink:

1. Man kan ikke isolere den nedre dele af maven, som Hammerstrenght siger er det en muskel som alle andre.

2. Det er udelukkende forholdet mellem din BF% og muskelmasse der afgør hvor makeret ens abs er, ikke hvor meget vægt man har på i sine sæt.

3. Det er en efterhånden en aflivet myte at der er mere effektivt at køre langsomt i den exentriske fase

<{POST_SNAPBACK}>

Say what?! :blink:

Tror du er lidt hurtigt ude med riven mester...

1. Du kan godt flytte stresset nedad på m. rectus abdominis ved at flytte punktum fixum/punktum mobile.

2. Vi er selvfølgelig enige i, at det er fedt% og musklens størrelse, der er afgørende for hvor markeret muskulaturen fremstår, men for at øge muskelmassen skal der altså progression til. Så man skal altså øge den byrde man løfter eller øge sværhedsgraden af de øvelser man vælger (hvilket jo egentlig kommer ud på et).

3. Måske mener du i virkeligheden den koncentriske face, men i hypertrofi øjemed er det altid en fordel at have en langsom eccentrisk face...

Link to comment
Share on other sites

Den største spænding opnås i skiftet fra en hurtig eksentrisk til en maksimal hastighed i den koncentrske fase.

Teorien er at langsomme eksentriske faser giver bedre hypertrofirespons.

Men det er ikke givet at det forholder sig sådan i praksis.

Se f.eks. på stykeløftere.. De vokser fint, og deres hjælpeøvelser udføres med gnakse høj kadance og dermed hurtig eksentrisk fase.

Idéen med at det aflytte punktum fixum også skulle ændre mængden af regionel hypertrofi er kntroversiel. Lige meget hvad vil hele muskelbugen spændes lige meget. Om mængden af regionelt mekanisk stress ændres nok til at stimulere nogen ændring af hvilket område af mavemusklen hypertrogierer mest er igen teori, -aldrig efterprøvet teori.

Man kan i et hvert tilfælde ikke tale om betragtelig mere belastning på nedre mavemuskulatur via reversecrunches.

Vi kan tale om at der er teorier der måske kan medføre en ændret vækstrespons, men det er teori og spekulation. Sandsynligvis betyder det ikke det store!

I forhold til fedt% ens betydning er det ihvf latterligt at fokusere på "nedre mave" øvelser. Fuld stændigt ud af porportioner.

Det svar der ville sikre mindst mulig spildt tid og korrekt fokus, ville være.. Træn tungt mave med fuld ROM. Sænk fedt%en for at få nedre mavemuskulatur frem.

Link to comment
Share on other sites

Kanon indlæg Ptpoul, men husk lige at jeg ikke udtalte mig om hvorvidt det i praksis er værd at forsøge at fokusere specifikt på den nederste del af rectus abdominis ;) Mit indlæg var derimod bare svar på p1kz0rs noget skråsikre udtalelser...

Link to comment
Share on other sites

Kanon indlæg Ptpoul, men husk lige at jeg ikke udtalte mig om hvorvidt det i praksis er værd at forsøge at fokusere specifikt på den nederste del af rectus abdominis ;) Mit indlæg var derimod bare svar på p1kz0rs noget skråsikre udtalelser...

<{POST_SNAPBACK}>

He he, som var et skråsikkert svar på modsatte udtalelser :laugh:

Jeg kan ikke lide skråsikkerhed :tongue:

For det afslører typisk man ikke har forstået emnet til bunds..

Jo mere man læser jo mere ved man man ikke ved, jo flere nuancer forplumrer muligheden for et klart svar :laugh:

Jeg kan ikke fatte mig i korthed :innocent:

Damn jeg har af og til revet hovedet af folk der proklamerer SANDHEDEN! Om dette og hint... Ikke særligt smart :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nok jeg havde set noget på MOL om detder: Lige her.

Essensen er at det er muligt, men i praksis (og især med henblik på markering) er det a complete and utter waste of time.

(Og for ikke at blive flået levende af ptpoul, så kan der naturligvis være tilfælde hvor det kan forholde sig anderledes. Mit indlæg er altså ikke skråsikkert og dækker ikke HELE sandheden, blot en begrundet fortolkning af samme. :wink: )

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share