Hva er bedst til kulh efter træning???


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Ja, pt tager jeg 40 g druesukker i min shake til efter træning, men nu hvor jeg bulker, ska man jo gerne op på 1 g pr kg kropsmasse.. så ved ikk hvor godt det smager i min shake... nok om det.. jah!

Som overskriften sir, hva er bedst...?? jeg er ikk så meget inde i det med optagelsestiden, men syns at ha hørt at kulh fra frugt optages lidt langsommere..??

Hva ska jeg vælge som kulh bombe efter endt trræningspas??

Link to comment
Share on other sites

ska man jo gerne op på 1 g pr kg kropsmasse
1 gram kulhydrat pr kilo kropsmasse, det var dælme da ikke så lidt :blink: Det bliver nok svært at finde nogle undersøgelser der bakker det op!

Er det noget ud har fra en side der sælger kosttilskud :laugh:

Som overskriften sir, hva er bedst...??

Kulhydrat fra frugt er naturligvis bedre end det klæbrige sukkerstads som man køber på bøtter. Derudover er kulhydraterne i frugt jo simple dvs. hurtige, så et æble, pære osv. er gode kulhydrater til efter træning.

Da du jo skal bulke betyder kalorierne jo ikke så meget, men det er bedre at dem fra rigtig mad, end fra pulver (oftest maltodextrin)

Link to comment
Share on other sites

ska man jo gerne op på 1 g pr kg kropsmasse

1 gram kulhydrat pr kilo kropsmasse, det var dælme da ikke så lidt :blink: Det bliver nok svært at finde nogle undersøgelser der bakker det op!

Er det noget ud har fra en side der sælger kosttilskud :laugh:

Som overskriften sir, hva er bedst...??
Kulhydrat fra frugt er naturligvis bedre end det klæbrige sukkerstads som man køber på bøtter. Derudover er kulhydraterne i frugt jo simple dvs. hurtige, så et æble, pære osv. er gode kulhydrater til efter træning.

Da du jo skal bulke betyder kalorierne jo ikke så meget, men det er bedre at dem fra rigtig mad, end fra pulver (oftest maltodextrin)

<{POST_SNAPBACK}>

okay.. mange tak.. vil da købe noget fodder istedet for pulveret så.. men hvor meget er det så man ska indtage.. syns jeg har set et indlæg her fra st. Pauli der beskrev man sku ha 1g pr kg kropsmasse...

Link to comment
Share on other sites

Må vist hellere indrømme at jeg vist udtalte mig lidt for kontant mht. kulhydrat mængden.

Har lige læst kulhydrat FAQ'en der også taler om at der efter træning skal spises 1 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt. Det er skrevet af Don Kane, hvor han har det fra ved jeg ikke. Men den er jo nok god nok når også SP siger det samme. Synes godt nok det er meget. 1 gram hulhydrat indeholder jo 4 kalorier. :raisebrow: Så det er jo godt du skal bulke :laugh:

Skal nok lade med at udtale mig så skråsikkert igen. Her er iøvrigt FAQ'en, ganske god faktisk:

FAQ

Det står alt man bør vide!

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Må vist hellere indrømme at jeg vist udtalte mig lidt for kontant mht. kulhydrat mængden.

Har lige læst kulhydrat FAQ'en der også taler om at der efter træning skal spises 1 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt. Det er skrevet af Don Kane, hvor han har det fra ved jeg ikke. Men den er jo nok god nok når også SP siger det samme. Synes godt nok det er meget. 1 gram hulhydrat indeholder jo 4 kalorier.  :raisebrow: Så det er jo godt du skal bulke  :laugh:

Skal nok lade med at udtale mig så skråsikkert igen. Her er iøvrigt FAQ'en, ganske god faktisk:

FAQ

Det står alt man bør vide!

<{POST_SNAPBACK}>

har læst den faq, bare om det pulver er dumt at bruge??? for det er noget nemmere, så man sikker på man kun får kulh og det er ret billigt.. 1 kg for 29 kr... :smile:

Link to comment
Share on other sites

for det er noget nemmere, så man sikker på man kun får kulh og det er ret billigt.. 1 kg for 29 kr...

Men de kulhydrater du der taler om er maltodextrin. Så vidt jeg har forstået det er druesukker bedre, da det er glukose, som optages meget hurtigere. Maltodextrin er et polysakkarid (består af lange kæder). Druesukker er derimod et monosakkarid, altså en sukkerarter, der kun indeholder ét sukkermolekyle. Derfor skulle druesukker være del hurtigere, og derfor bedre til lige efter træning, hvis jeg har forstået det rigtigt. (nogen der kan bekræfte dette)

Men druesukker er også noget dyere.

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

for det er noget nemmere, så man sikker på man kun får kulh og det er ret billigt.. 1 kg for 29 kr...

Men de kulhydrater du der taler om er maltodextrin. Så vidt jeg har forstået det er druesukker bedre, da det er glukose, som optages meget hurtigere. Maltodextrin er et polysakkarid (består af lange kæder). Druesukker er derimod et monosakkarid, altså en sukkerarter, der kun indeholder ét sukkermolekyle. Derfor skulle druesukker være del hurtigere, og derfor bedre til lige efter træning, hvis jeg har forstået det rigtigt. (nogen der kan bekræfte dette)

Men druesukker er også noget dyere.

<{POST_SNAPBACK}>

du misforstår mig, det er netop druesukker jeg bruger...

Link to comment
Share on other sites

1 kilo druesukker til 29 kr :blink: jeg giver 22,50 for 500 gram i en internetbutik, og det troede JEG var billigt.

Sender du ikke en PM om hvor du får det til den pris, hvis det er online selvfølgelig, gider sgu ikke at ta' færgen til bornholm hvis det er...

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin is a glucose polymer (a string of glucose units put together, similar to the protein peptide). It is therefore, by definition, a complex carbohydrate. However it's more complex nature does NOT slow digestion. Therefore, the GI and II remain high. Maltodextrin is the absolute best carbohydrate to consume during exercise for rapidly delivering blood glucose and for muscle glycogen recovery. It's also best for fluid uptake.

Dextrose (glucose) is a simple carbohydrate unit (similar to the amino acid). While it's good for exercise situations (malto is better), you're probably better off adding some dextrose to your maltodextrin formula. A little bit of dextrose may enhance the already excellent fluid uptake that occurs with maltodextrin during exercise.

Fructose is a simple carbohydrate unit, but it's structurally different from glucose. Due to its structure, it can possibly cause GI problems and/or decrease fluid uptake with exercise. Fructose, unlike other simple carbs, has to be "treated" in the liver and it reaches the muscle slowly.

Finally, sucrose consists of glucose and fructose units bonded together. Therefore, upon digestion, you get glucose and fructose in the GI (and the benefits and consequences of each).

Based on the three studies I reviewed (Blom et al 1987, ven Den Burgh et al 1996, Piehl et al 2000), it appears that dextrose is 72% faster than fructose for muscle glycogen resynthesis . As a result, at the end of 8 hours, muscle glycogen was 30% higher with dextrose ingestion. However, in another study, at the end of 4 hours, muscle glycogen was 15% higher with maltodextrin ingestion vs. dextrose. So dextrose kicks fructose's butt although malto beats up on dextrose.

Citatet er tager fra

Lean Eatin' — Part II Choosing the right foods to get lean and mean

GI er glykæmisk index og II er Insulin Index.

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin is a glucose polymer (a string of glucose units put together, similar to the protein peptide). It is therefore, by definition, a complex carbohydrate. However it's more complex nature does NOT slow digestion. Therefore, the GI and II remain high. Maltodextrin is the absolute best carbohydrate to consume during exercise for rapidly delivering blood glucose and for muscle glycogen recovery. It's also best for fluid uptake.

Dextrose (glucose) is a simple carbohydrate unit (similar to the amino acid). While it's good for exercise situations (malto is better), you're probably better off adding some dextrose to your maltodextrin formula. A little bit of dextrose may enhance the already excellent fluid uptake that occurs with maltodextrin during exercise.

Fructose is a simple carbohydrate unit, but it's structurally different from glucose. Due to its structure, it can possibly cause GI problems and/or decrease fluid uptake with exercise. Fructose, unlike other simple carbs, has to be "treated" in the liver and it reaches the muscle slowly.

Finally, sucrose consists of glucose and fructose units bonded together. Therefore, upon digestion, you get glucose and fructose in the GI (and the benefits and consequences of each).

Based on the three studies I reviewed (Blom et al 1987, ven Den Burgh et al 1996, Piehl et al 2000), it appears that dextrose is 72% faster than fructose for muscle glycogen resynthesis . As a result, at the end of 8 hours, muscle glycogen was 30% higher with dextrose ingestion. However, in another study, at the end of 4 hours, muscle glycogen was 15% higher with maltodextrin ingestion vs. dextrose. So dextrose kicks fructose's butt although malto beats up on dextrose.

Citatet er tager fra

Lean Eatin' — Part II Choosing the right foods to get lean and mean

GI er glykæmisk index og II er Insulin Index.

<{POST_SNAPBACK}>

tusind tak, men hvilket indeholder så de fordelagtige Maltodextrin? druesukker??

Link to comment
Share on other sites

Når du bulker ville jeg bruge chokoladekage. Mums-mums.

Spøg til side: brug bare druesukker. Som du selv er inde på, så er det nemt og billigt og samtidig er det hurtigt optageligt og mætter nok ikke så meget som samme kcal.-mængde hvidt brød. Eller hvad med begge dele, hvis du synes at 75-100 gram druesukker er for meget.

Det er det fede ved at bulke. Spis hvad du lyster, bare det indeholder godt med kcal.

Link to comment
Share on other sites

Teddy Shaken efter træning er myntet på at få kroppen over i en muskel opbyggende fase igen efter et hårdt træningspas.

Derfor vælger de fleste at indtage hurtige kulhydrater/protein da optagelses hastigheden er noget højrere end et måltid der først skal fordøjes af kroppen!

I løbet af dagen er der overhovedet ingen grund til at smide sukker i hovedet, så fortsæt med dine shakes eller faste måltider dagen igennem og anvend så ovennævnte shake til efter træning! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Teddy Shaken efter træning er myntet på at få kroppen over i en muskel opbyggende fase igen efter et hårdt træningspas.

Derfor vælger de fleste at indtage hurtige kulhydrater/protein da optagelses hastigheden er noget højrere end et måltid der først skal fordøjes af kroppen!

I løbet af dagen er der overhovedet ingen grund til at smide sukker i hovedet, så fortsæt med dine shakes eller faste måltider dagen igennem og anvend så ovennævnte shake til efter træning!  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker :smile:

Hvor meget prot skal jeg smide i???

Link to comment
Share on other sites

flere ting spiller ind som vægt, mål, daglig kost osv.... men småtterier.... drøn en 50g-55 i, så spiller klaveret  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

vil vove at påstå at det er en smule for meget.. kroppen kan ax optage 30 g protein, og det er vist hver 3. time man siger kroppen kan det.. så smid ca 35 - 40 g i shaken efter min mening...

Link to comment
Share on other sites

flere ting spiller ind som vægt, mål, daglig kost osv.... men småtterier.... drøn en 50g-55 i, så spiller klaveret  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

vil vove at påstå at det er en smule for meget.. kroppen kan ax optage 30 g protein, og det er vist hver 3. time man siger kroppen kan det.. så smid ca 35 - 40 g i shaken efter min mening...

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil også i mit tilfælde være ca 85gram druesukker og 50 gram protein pulver, er en god del på en gang

Link to comment
Share on other sites

flere ting spiller ind som vægt, mål, daglig kost osv.... men småtterier.... drøn en 50g-55 i, så spiller klaveret  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

vil vove at påstå at det er en smule for meget.. kroppen kan ax optage 30 g protein, og det er vist hver 3. time man siger kroppen kan det.. så smid ca 35 - 40 g i shaken efter min mening...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en skrøne at kroppen ikke kan optage mere end 30g protein ad gangen. Hvad skulle der ske med de overskydende 10g, hvis man indtog 40g? Man kan måske argumentere for, at der er forskel på, hvormeget protein kroppen har behov for ad gangen, og at indtag over dette behov blot vil resultere i omdannelsen af protein til energi.

Link to comment
Share on other sites

flere ting spiller ind som vægt, mål, daglig kost osv.... men småtterier.... drøn en 50g-55 i, så spiller klaveret  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

vil vove at påstå at det er en smule for meget.. kroppen kan ax optage 30 g protein, og det er vist hver 3. time man siger kroppen kan det.. så smid ca 35 - 40 g i shaken efter min mening...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en skrøne at kroppen ikke kan optage mere end 30g protein ad gangen. Hvad skulle der ske med de overskydende 10g, hvis man indtog 40g? Man kan måske argumentere for, at der er forskel på, hvormeget protein kroppen har behov for ad gangen, og at indtag over dette behov blot vil resultere i omdannelsen af protein til energi.

<{POST_SNAPBACK}>

okay... fair nok... troed det var facts.. men så gider jeg da ikk "spare" på pulveret.. hehe...

Link to comment
Share on other sites

Det er en skrøne at kroppen ikke kan optage mere end 30g protein ad gangen. Hvad skulle der ske med de overskydende 10g, hvis man indtog 40g?
De kommer ud med urinen. Det præcise tal for hvor meget du kan optage er individuelt, selvfølgelig kan en stor fisker på 120 kilo optage mere end en spinkel fætter på 65. Du kan selvfølgelig ikke bare tage flere hundrede gram og tro at den hellige grav er velbevaret. :laugh:

lad os få noget fakta på bordet:

Artikel om protein

Det er klart, at der må eksistere en grænse for hvor meget protein kroppen kan udnytte i et måltid, men jeg tvivler stærkt på at grænsen går ved 20-30 gram. Sålænge man ikke kan påvise nogen videnskabelig grænse, så må rådet være at tage sit daglige indtag og sprede det så godt som muligt over dagens måltider. Hvis det indebærer, at man skal spise 50 gram protein pr. måltid, så tror jeg roligt at man kan spise det uden at være nervøs for, om man kun optager de 20 gram.

Håber det kan bruges...

Link to comment
Share on other sites

tusind tak, men hvilket indeholder så de fordelagtige Maltodextrin? druesukker??

<{POST_SNAPBACK}>

Maltodextrin kan købes i "pulver form"...

De overnævnte er de bedste topscorene i GI, spis noget lyst brød, det har også en høj GI score(billigt og mætter også lidt). se http://www.glycemicindex.com/ for produkter.

<{POST_SNAPBACK}>

dvs jeg ska droppe druesukkeret?? jeg er sq blevet lidt forvirret... er hvidt brød bedre end druesukker så??

<{POST_SNAPBACK}>

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det vil sige, at det er langt at foretrække at æde 200g hvidt brød (skal have 1g pr. kilo kropsvægt, og da vores franskbørd ligger på 43g kulh. pr. 100g, og jeg vejer 80kg, så er det ca 200g brød)

i forhold til at indtage ca. 400g banan? (21g kulh. pr. 100g)

Hvor stor er forskellen egentlig? kan det kun betale sig at sammenligne, hvis man bodybuilder på højt plan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share