Hva er bedst til kulh efter træning???


Lasse T
 Share

Recommended Posts

ta 100 gram weight gainer efter din træning så får du det der skal til for at vende protein systesen. du behøver ikke alle de proteiner efter din træning faktisk er kulhydrater vigtigere.

mvh emIL

<{POST_SNAPBACK}>

har ikke weight gainer (og køber det heller ikke, da jeg synes det åndsvagt at betale for sukker + protein), og det var nu heller ikke det jeg spurgte om. Spurgte bare, hvad ville være at foretrække af banan og hvidt brød? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin – hurtig energitilførsel:

Når man indtager en kulhydratdrik, skal den passere mavesækken for at kunne optages fra tarmen til blodbanen og derfra ud til musklerne. Denne mavetømningshastighed afhænger af antallet af partikler (osmolariteten), som findes i den væske, der skal forlade maven. Sænkes mavetømningshastigheden, nedsættes energitilførslen.

Fordelen ved at benytte maltodextrin i sin kulhydratdrik er, at kæderne af glukosemolekyler kun tæller for en osmotisk partikel. Man kan derfor blande sin kulhydratdrik mere koncentreret, uden at det sænker mavetømningshastigheden.

----------

Ang. max optag af 30 gram protein pr. 3 time:

Påstand 8: man kan ikke optage mere end 30 gram protein pr. måltid!

Dette er en af de gode gamle kostmyter. Bodybuildere har længe prædiket at man ikke må indtage mere 25-30 gram protein pr. måltid, da kroppen ikke kan omsætte mere på engang. Problemet er bare at reglen er opstået ud af den blå luft. Ingen af de protein eksperter man finder rundt omkring i verden, aner hvor tallene er kommet. De er i hvert tilfælde ikke videnskabeligt funderet, for der findes ingen undersøgelser som bakker tallene op. Det er klart at der må være en grænse for hvor meget man kan omsætte i et måltid, men grænsen er med garanti meget højere end 30 gram. I nogle folkeslag, som f. eks eskimoerne, lever man af store mængder kød, og får op imod 100 gram protein ved hvert måltid. Hvis kroppen ikke kunne omsætte mere end 30 gram pr. måltid, så burde eskimoerne have langt flere helbredsproblemer end de har, da et protein overload på 70 gram ville belaste kroppen ekstremt meget på sigt. Så man behøver bestemt ikke sigte efter kun at få 30 gram pr. måltid.

Taget fra denne artikel:

http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=130

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid indtaget et par bananer, 1 liter cacao samt 30 gr. prot pulver.

Men det er måske ikke optimalt?

Hvad så hvis jeg supplerer med f.eks. 40 gr. druesukker?

Vil det så spille eller skal jeg ændre min kost fuldstændig, f.eks. indtage hvidt brød og druesukker istedet for bananer og kun protpulver istedet for kakao?

Stubbe skriver dette om GI:

Det er fejlagtigt at sætte lighedstegn mellem optagelseshastigheden af kulhydrater og GI-værdien.

Gi fortæller ikke nødvendigvis noget om hastigheden men derimod noget om påvirkningen i blodsukkeret, i forhold til lyst brød, over 2 timer, nogle gange over 3 timer.

Et godt eksempel er fruktose. Modsat den normale tro og hvad der lige er blevet sagt, som netop bunder ud i den fejlagtige tro at et lavt GI betyder en lav optagelseshed, er fruktose stort set ligeså hurtigt absorberet som glykose. I nogle undersøgelser har man fundet en ligeså hurtig optagelse i tarmen af fruktose som af glukose. Fruktose absorberes tillige hurtigere hvis der samtidigt er glukose til stede, hvilket der normalt er, end hvis der ikke er glukose tilstede. Fruktoses lavere GI skyldes blandt andet at en del omdannes, hvilket påvirker blodsukkeret mindre end når der er tale om glukose som ubeskåret går i blodsukkeret. En del af fruktose omdannes direkte til glykogen, hvilket heller ikke påvirker blodsukkeret.

Artiklen om GI på gomotion er baseret på den gamle kulhydratkilde glukose i stedet for lyst brød som bruges nu. Det kan give problemer ved sammenligning af deres GI med andre GI-tabeller. Der er heller oplyst om der er brugt 2t eller 3t test, hvilket også er problematisk. Informationen i artiklen er dog rimelig god og kan give et fint indtryk af hvordan kulhydrat og optagelse fungerer.

Link to comment
Share on other sites

humseper-> Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke er meget inde i det. Det jeg ved om det kommer blandt andet fra en diskussion mellem Angel og SaintPauli. Mener blandt andet at det var her jeg læste, at det er en dårlig ide at blande sin post træningsshake med mælk, da mælken sinker optagelsen alle whey proteinet og druesukkeret..

Devious Builder-> Kunne forestille mig at maltodextrin vil have samme indvirkning på druesukkeret som mælk. Maltodextrin er langsomme kulhydrater, derfor kan jeg FORESTILLE mig at de vil sinke optagelsen af druesukkeret, hvilket man ikke ønsker lige efter en hård træning.

Jeg vil kraftigt gøre opmærksom på, at disse ting er forestillinger fra min side, dermed og så sagt at folkene der virkelig er inde i disse ting gerne må af- eller bekræfte;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Hvad er konklusionen så?

Stubbe mener at det spiller godt at indtage skummetmælk og bananer, mens andre er af den opfattelse af at det ikke er optimalt.

Det kunne være lækkert hvis nogle kunne skære igennem og sige hvad der er bedst.

Ellers går jeg bare og tænker for meget over dette.

Jeg overvejer disse posttræningsmåltider:

1: 1 liter kakao, bananer, protpulver

2: 1 liter skummetmælk, druesukker, bananer, protpulver

3: Protpulver, druesukker, banan.

Er der nogle der har et bud på hvad det mest "optimale" posttræningsmåltid er?

Link to comment
Share on other sites

Af disse 3 muligheder ville jeg vælge 1 eller 2. Der vil kun være ganske lille forskel hvis overhovedet nogen.

1 liter skummetmælk eller kakao vil dog være tilstrækkeligt for de fleste hvis ikke alle, hvorfor der ikke behøves indtages mere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share