Vægtab Vs. muskelmasse


JEC
 Share

Recommended Posts

Jeg har en god kollega der er begyndt at træne i SATS, og i den forbindelse har hun fået af vide at der ikke er noget problem i at tabe sig og opbygge muskelmasse samtidig - dette er jeg lodret uenig med SATS (den pågældende instruktør) i, men ville dog gerne have nogle artikler links til at underbygge min påstand. Jeg har søgt højt og bredt herinde, og googlet emnet uden den store succes. Så hvis nogle af jer ligger inde med nogle artikler vedr. dette emne, ville jeg sætte pris på dette... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om dette kan bruges, anyway var det det eneste jeg lige kunne finde der mindede om det. Et forsøg der beskriver en større fremgang i fedt fri masse, ved et højere energi indtag i form af kulhydrat og protein.

" CONCLUSIONS: Results indicate that high-calorie supplements are effective in increasing BM and FFM when combined with RT. However, once individual protein requirements are met, energy content of the diet has the largest effect on body composition.

"abstract her

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

MaxP og Elvirus - tak for link, og spændende læsning.

Jeg vil dog tilføje til mit "spørgsmål" - at min skepsis måske er lige så meget begrundet af at jeg når man "bare" har med almindelige motionister at gøre, så er der ingen grund til at gå igang med flere ting på én gang. Jeg ved at deres primære mål er at tabe sig, så mener jeg at man burde have fokus på det i træningen, i stedet for at bede dem varme op på en cykel i 10 min., og lade dem styrketræne i 50 min. Der mener jeg måske hellere man skulle "smide" dem på et spinninghold den første måned, og have lidt mindre fokus på vægttræningen... - håber det giver mening :smile:

Link to comment
Share on other sites

JEC, det vil jeg personligt foreslå en kombination af cardio og styrketræning, hvor styrketræningen jo sagtens kan laves med en snert af cardio over sig. Altså ved at lave en form for kaos træning, som MZ også har skrevet om her på sitet, hvor man diffunderer frit rundt mellem øvelser, uden de lange pauser for at holde intensiteten oppe - derved opnåes både et styrkeelement, samt en god portion aerob træning.

Desuden vil jeg mene at en træningskombination, gør det langt lettere at holde motivationen, i og med der er så meget variation i programmet.

Rent sundhedsmæssigt må det også være et bedre bud at kombinere styrke og kredsløbstræning for motionister.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personligt haft stor succes med at kombinere styrketræning og kredsløbstræning. Det gav mig på ca. 14 måneder et vægttab på 20 kg og jeg har fået en pænt markeret krop og er i vildt god form på nuværende tidspunkt. Det er godt nok med mindst 4 træningspas om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personligt haft stor succes med at kombinere styrketræning og kredsløbstræning. Det gav mig på ca. 14 måneder et vægttab på 20 kg og jeg har fået en pænt markeret krop og er i vildt god form på nuværende tidspunkt. Det er godt nok med mindst 4 træningspas om ugen.

Nu ved jeg med sikkerhed at de (de er to der træner sammen) ikke kommer op på fire træningspas om ugen, men derfor kunne det da være fint at se et eksempel på hvordan du træner når du er i gang. Kan du ikke poste en "typisk dag i centeret" for dig..... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg med sikkerhed at de (de er to der træner sammen) ikke kommer op på fire træningspas om ugen, men derfor kunne det da være fint at se et eksempel på hvordan du træner når du er i gang. Kan du ikke poste en "typisk dag i centeret" for dig..... :smile:

starter med 10 min opvarmning, dernæst ca. 60-90 min styrketræning (ca. 30 sek. pause mellem sætende), dernæst slutter jeg af med 30 min. på crosstrainer og dernæst 30-40 min på stepmaskine. Har jeg energi til det tager jeg de ekstra minutter til total udamattelse på stepmaskinen.

Det kan måske virke som lang tid, men det har vidst sig at give resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil dog tilføje til mit "spørgsmål" - at min skepsis måske er lige så meget begrundet af at jeg når man "bare" har med almindelige motionister at gøre, så er der ingen grund til at gå igang med flere ting på én gang. Jeg ved at deres primære mål er at tabe sig, så mener jeg at man burde have fokus på det i træningen, i stedet for at bede dem varme op på en cykel i 10 min., og lade dem styrketræne i 50 min. Der mener jeg måske hellere man skulle "smide" dem på et spinninghold den første måned, og have lidt mindre fokus på vægttræningen... - håber det giver mening

Jeg har ikke lige noget link liggene, men jeg har hørt, at man taber sig "pænere" hvis man dyrker styrketræning samtidigt med et vægttab.

En anden af grunden til de mange motionister bliver smidt op på maskinerne, er måske fordi de i forvejen, ikke har en så forfærdeligt aktiv hverdag, og så hjælper styrketræning med at øge forbrændingen, ja så ville næsten alt hjælpe, og du finder ikke mange motionister, der første dag i et motionscenter gider tage en Spinning time, så hellere give dem lidt tid, og lade dem vende sig til stemningen og træningen i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share