Copenhagen marathontræning og styketræning, kan det kompineres?


lundgren
 Share

Recommended Posts

Jeg ville høre nogen af jer kloge hoveder, :4thumbup: om det er muligt at kompinere marathontræning (motionist niveau) og styrketræning (HST program). Hvad er jeres erfaringer med dette?

Jeg vil næsten gå ud fra at min fremgang og effektiviteten af styrketræningen vil gå lidt ned. Men har det ligefrem en negativ indvirkning på min styrketræning, så jeg helt skal stoppe med det? :unhappy:

/lundgren

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nogen dårlig ide at styrketræne ved siden af marathontræning. Dog skal du nok ikke forvente at vokse nævneværdigt mens du træner til marathon, ligesom en høj vægt ikke er en fordel når du skal løbe langt (heller ikke selvom en måske relativt høj vægt sidder i form af muskler :wink: ). Hvis din marathontræning indebærer at du kommer til at træne meget mere end du er vant til vil det få en effekt på styrketræningen, fordi du alt andet lige får kortere tid til at restituere.

Når du træner til marathon ville jeg dog vælge at fokusere på løbetræningen - du kommer ikke igennem 42 km på muskelstyrke :wink: - og så se, hvor meget styrketræning du har overskud til.

Hvor mange gange om ugen vil du hhv. løbe og styrketræne? - og hvordan er træningspassene fordelt i forhold til hinanden?

Edit: se eventuelt tråden udholdenhedstræning kontra muskelvækst...

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gange om ugen vil du hhv. løbe og styrketræne? - og hvordan er træningspassene fordelt i forhold til hinanden?

Edit: se eventuelt tråden udholdenhedstræning kontra muskelvækst...

Tak for svaret :4thumbup:

Jeg styrketræner 3 gange om ugen. Fullbody HST 8ugers program.

Mhs til løbetræningen vil følge dette program http://www.copenhagenmarathon.dk/dk/pdf/CM16Uger.pdf

Det er et 16ugers forberedelseprogram til marathon. Den forslår løbtræning 5 gange om ugen.

Det vil helt klart bevirke at jeg styrketræner og løber nogle af dagene.

Jeg håber at kunne forene dette, men hvis det bliver for meget, må jeg jo bare skære ned på styrketræningen. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker fra da jeg selv løb marathon, at den meget løbetræning ihvertfald i den sidste periode trækker tænder ud. Der skal man ud i nogle lange løbepas på op til 30 km. Da har jeg svært ved at forestille mig, at man kan køre et styrketræningsprogram imens. i hvertfald ville jeg droppe bentræning (det vil nok gå af sig selv) og undgå træning der tapper det endemiske system (ingen tung dødløft). Prøv træning med mange lettere reps, selv om det ikke er god tone her på MOL. Men det er blot min fornemmelse, dengang jeg løb marathon, dyrkede jeg ikke styrketræning.

Jeg tvivler på , at man kan gennemføre fornuftig træning op til et marathonløb og undgå at miste muskelmasse.- Men måske er der nogle der har erfaringer med både marathon og styrketræning med henblik på hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil klart ikke anbefale dig at styrketræne på dine løbefri dage. Det trækker restitutionen helt ud af træningen. Hvis du vil fastholde hård styrketræning vil jeg mene at du 1-2 dage om ugen skal træne to gange om dagen, og sørge for at træne og løbe hårdt på samme dag. Det giver længere restitutionstid, hvilket efter min erfaring er vigtigt.

5 løbedage om ugen er relativt meget, så det kommer nok til at gå ud over din styrketræning, men man kan jo heller ikke det hele på en gang, så du kan jo vente med at blive større til du har et veloverstået marathon bag dig :bigsmile:

Hvis du følger løbeprogram 2 vil jeg anbefale dig at eksperimentere lidt med at flytte rundt på dagene - jeg har prøvet programmet på et tidspunkt, og synes at de hårde dage lå for tæt på hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg styrketræner og løber også en del. Mit råd r at droppe HST i perioden, da du ikke vil opnå nogen stor muskelvækst alligevel.

Kør noget tung fullbody på løbefridagene. Det er blot et spørgsmål om tilvænning, så kan du fint træne hårdt OG løbe langt/hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg bliver nok nødtil at droppe HTS for en tid, indtil jeg har løbet mit marathon. Jeg vil nok holde mig til lidt fullbody engang imellem når der bliver overskud til det.

Endnu engang tak til MOL brugerne for de hurtige svar og synspunkter. Dette er med til at gøre MOL til et topdollar motionsforum :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
i hvertfald ville jeg droppe bentræning (det vil nok gå af sig selv) og undgå træning der tapper det endemiske system (ingen tung dødløft).

Hvad er det endemiske system? (Jeg kender kun endemisk i en anden sammenhæng, som hvis en art kun findes i ét, begrænset område)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share