Ofte sulten


DC86
 Share

Recommended Posts

Hey

Mit problem er:

Min kæreste gerne vil tabe sig ca. 5 kilo. Det håber hun at opnå, ved at dyrke motion i et fitness center 3-4 gange om ugen, og spise fornuftigt. Dette klare hun meget godt, men hendes problem er bare at hun meget tit er sulten. Hun kan f.eks. spise et par rugbrødsmadder, og et stykke frugt til frokost, og så være sulten igen.

Det jeg tænker på, er om hun kan undvære nogle vigtige vitaminer eller noget, der kan gøre dette?

Ved ikke om det har noget at sige, men hun spiser meget sjældent kød, da de er vegetare hjemme hos hende.

På forhånd tak.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ik hvor meget frugt/grønt hun spiser, Men ville begrænse mit indtag til 1-MAX2 frugter om dagen og spise mere protein, fx kalkun/tun/kyllingbryst/rejer/andet fisk etc.

Broccoli/blomkål/spinat er alle gode til at lave et Cut, da de indholder få kcal, og stadig protein.

NB, spis aldrig frugt/grønt efter aftensmaden. Kun prot hvis sulten melder sig

Edited by Hansen23
Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Det spiser hun også max..

Protein får hun ikke så meget af, kun hos mig en sjælden gang, da de jo intet kød/fisk har i huset. Må nok vente til hun flytter sammen med mig :smile:

Men håber da det hjælper, hvis hun får mere protein så..

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Det spiser hun også max..

Protein får hun ikke så meget af, kun hos mig en sjælden gang, da de jo intet kød/fisk har i huset. Må nok vente til hun flytter sammen med mig :smile:

Men håber da det hjælper, hvis hun får mere protein så..

Jamen man kan da sagtens fo protein sevom man er vegetar.

Mælkeprodukter som yoghurt, fromage frais og hytteost har alle et pænt proteinindhold og rimelig lavt fedtindhold. Derudover indeholder bønner masser af protein.

Og en del grøntsager, fx broccoli indeholder meget protein.

Æg er også en mulighed. Æggehviden er ren ptotein

...så det er bare at komme i gang!

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ik hvor meget frugt/grønt hun spiser, Men ville begrænse mit indtag til 1-MAX2 frugter om dagen og spise mere protein, fx kalkun/tun/kyllingbryst/rejer/andet fisk etc.

Broccoli/blomkål/spinat er alle gode til at lave et Cut, da de indholder få kcal, og stadig protein.

NB, spis aldrig frugt/grønt efter aftensmaden. Kun prot hvis sulten melder sig

Hvorfor dog det? Det er da netop vigtigt (når man ønsker at opnå et vægttab) at indtaget af kcal er fordelt jævnt over hele dagen.

Edited by Kander
Link to comment
Share on other sites

Men for at være helt sikker..

I er alle sikre på at indtagelse af protein, kan være vejen til "mæthed" for hende?

Det er nok svært at sige på baggrund af dine oplysninger, men når man er vegetar skal man typisk tænke sig lidt mere om for at få tilstrækkeligt med protein. Det er også muligt hun mangler fedt i kosten - det er min erfaring at både mangel på protein og mangel på fedt kan gøre at man ikke rigtig kan blive mæt.

Hun kan jo eventuelt skrive ned hvad hun spiser en periode for at danne sig et overblik.

Link to comment
Share on other sites

Men for at være helt sikker..

I er alle sikre på at indtagelse af protein, kan være vejen til "mæthed" for hende?

Ikke nødvendigvis. Mit problem er, at min mavesæk tit er vant til at få rigtig meget mad kombineret med, at jeg faktisk "altid" spiser (!), hvilket ofte resulterer i, at min naturlige mæthedsfornemmelse udebliver eller for længst er overskredet i forhold til, hvad jeg behøver! Og det selvom jeg lytter til alle de gode råd om f.eks. at spise mange proteiner og fibre samt vente ca. 20 min. på, at hjernen får besked på, at man er mæt.

Selvom jeg kun er 160 cm/55 kg, kan jeg spise som en fuldvoksen mand - dvs. f.eks. 3 dl havregryn, 4-5 stk. rugbrødder m. pålæg, 300 g hakket kød, 2 kyllingfileter, en hel pakke pasta osv. Jeg stopper faktisk kun fordi jeg bør, og ikke fordi jeg er føler mig mæt., og ca. 1/2 time senere kan jeg sagtens kan spise igen. Godt nok træner jeg også meget fysisk boksning, men stadig er det meget mere end hvad der passer til mig.

Nå, pointen er - hvis det er ude af proportioner mht. din kærestes indtag af mad i forhold til hendes højde og drøjde samt daglig motion (der er jo forskel på, om det er lidt let styrketræning eller en hardcore boksetime), ja så kan hun vælge at tage "en kold tyrker", dvs. at lade være med at spise mere end, hvad der er "rimeligt" i ca. 14 dage, selvom maven umiddelbart "skriger" af sult.

Det er ikke at det er nemt, men det virker! Efter noget tid kan man mærke, at der ikke skal så meget til, før man føler den naturlige mæthedsfølelse i stedet for et uendelig hul i maven. Jeg er nød til at holde igen med jævne mellemrum, simpelthen fordi jeg er så glad for mad! Jeg siger ikke, denne metode nødvendigvis er ernæringsmæssigt korrekt, men så længe man bare stadig spiser sundt og ikke undgår eller springer over at spise, så bør det vel ikke skade.

Held og lykke

Den madglade AnneMus :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Det spiser hun også max..

Protein får hun ikke så meget af, kun hos mig en sjælden gang, da de jo intet kød/fisk har i huset. Må nok vente til hun flytter sammen med mig :smile:

Men håber da det hjælper, hvis hun får mere protein så..

Protein er vigtigt.

Selv får jeg en pæn mæthedsfornemmelse af det.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Mit problem er:

Min kæreste gerne vil tabe sig ca. 5 kilo. Det håber hun at opnå, ved at dyrke motion i et fitness center 3-4 gange om ugen, og spise fornuftigt. Dette klare hun meget godt, men hendes problem er bare at hun meget tit er sulten. Hun kan f.eks. spise et par rugbrødsmadder, og et stykke frugt til frokost, og så være sulten igen.

Det jeg tænker på, er om hun kan undvære nogle vigtige vitaminer eller noget, der kan gøre dette?

Ved ikke om det har noget at sige, men hun spiser meget sjældent kød, da de er vegetare hjemme hos hende.

På forhånd tak.

:smile:

Jeg kender godt det med at være en smule sulten efter et måltid. Jeg plejer da at tage et stykke tyggegummi. Det synes jeg hjælper på at blive mættet af "madlysten" og så tager man jo ikke så forfærdeligt meget på af det. Men hvis hun mangler næringstoffer skal hun måske kigge lidt mere på kosten og se om hun får tilstrækkeligt af protein, kulhydrat og fedt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen

Nu er et andet problem opstået. Eller har vel været der hele tiden:

Hun taber sig simpelthen ikke :unhappy:

Hun spiser sundt og varieret, og går i fitness center ca. 3 gange om ugen. Hun er bl.a. lige startet på spinning.

Hendes veninde som har nogelunde samme kropsbygning som hende, har lige tabt de overflødige kilo. Dette er mærkeligt da de træner det præcist samme hver gang, og også nogenlunde indtager den samme kost. Ved godt nogen har nemmere ved at tabe sig end andre, men hende veninden har haft de samme problemer som min kæreste.

Nogen idé, om hvad de kan skyldes at hun simpelthen bare ikke taber sig?

Ved godt det måske ikke er helt nemt at svare på..

Link to comment
Share on other sites

Som du selv siger det, nogen har nemmere ved at tabe sig end andre. Det kan jo sagtens være tilfældet her. Kan også ske at hun er begyndt at få flere muskler, som jo vejer mere end fedt og derfor siger bade vægten at hun ikke taber sig :smile:

Men hun kunne evt. prøve at bruge et målbånd og måle sig forskellige steder, og på den måde se om træningen har nogen sådan synlige resultater :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Lad os lige fastholde at det er vigtigt at sprede indtaget over mange måltider, herunder evt. også efter aftensmaden (afhængig af hvornår denne indtages).

Desuden er det vigtigt at spise meget frugt og grønt. Ja, hvis man motionere ivrigt kan man næsten spise alt det grønt man ønsker. Det er dog lidt afhængig af typen. Rosiner løber der fx. hurtigt kalorier på. Ellers er det en myte at frugt skal undlades og at det skaber ustabilt blodsukker. Æbler er fx. forholdsvis langsomt optagelige. Derimod løber taxametret også hurtigt med brød, gryn og naturligvis fedt spiser etc.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Nu snakker en masse herinde om protein og mæthedsfornemmelse.

Et svar kunne også være fibre. Da de optager en masse vand, vil de fylde mere, og dermed føler man ikke sult så hurtigt. Desuden passerer de fleste lettere uførdejet igennem tarmene og bidrager derfor ikke med helt så mange kalorier.

Bare få en masse grøntsager ned med substans i. Ikke de typiske vandholdige såsom salat og agurk, men diverse rodfrugter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hendes veninde som har nogelunde samme kropsbygning som hende, har lige tabt de overflødige kilo. Dette er mærkeligt da de træner det præcist samme hver gang, og også nogenlunde indtager den samme kost. Ved godt nogen har nemmere ved at tabe sig end andre, men hende veninden har haft de samme problemer som min kæreste.

Der må jo så alligevel være en uoverensstemmelse mellem hvad de to piger spiser eller deres størrelser. Ikke altid man lige kan se hvor sammenlignelige to personers stofskifte er ved at bare at kigge på dem ;)

Rigtig nok at man bygger en lille smule større muskler når man allerførst begynder at træne, men det er ikke grunden til at hun ikke taber sig OVERHOVEDET! Enten skal der skæres i det daglige energi-indtag eller også skal hun forbrænde mere energi igennem sin træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hey

Sorry jeg først "svare" nu.

Hun træner ca. 3-4 gange om ugen (mest motionstræning) og spiser virkelig ikke særlig meget, men rimelig "sundt", der sker bare INTET.

Dette kunne være et eksempel på en dags kost:

Morgenmaden: 1-2 skiver rugbrød + 1 stk frugt / 1-2 portioner müsli + 1 stk. frugt (en af delene)

Frokost: 1-2 skiver rugbrød + 1 stk frugt

Aftensmad: Ender tit med hun laver en pizza (hjemmelavet) el. bare spiser noget koldskål eller noget, da hendes mor arbejder sent, og derfor sjældent er hjemme ved den tid.

I løbet af dagen spiser hun endnu mere frugt, for det meste æble eller banan.

Eneste jeg kan komme på med min minimale viden, er at hun ikke får fordelt måltiderne ordenligt (der er nogen gange langt mellem hendes måltider, og hun går og er sulten længe), eller måske mangler hun f.eks.protein, som i snakkede om tidligere i tråden. Kød får hun f.eks. ikke særlig meget af. Aftensmaden kunne nok nogen gange også blive lidt bedre, men burde vel ikke gøre hun at hun slet ikke taber sig.

Er virkelig irriterende, for der er ikke noget hun hellere vil end at tabe sig, og hun har virkelig fortjent det så hårdt hun arbejder på det, men når der intet sker, begynder viljen at forsvinde.

Help is needed :unhappy:

Edited by DC86
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hey

Mit problem er:

Min kæreste gerne vil tabe sig ca. 5 kilo. Det håber hun at opnå, ved at dyrke motion i et fitness center 3-4 gange om ugen, og spise fornuftigt. Dette klare hun meget godt, men hendes problem er bare at hun meget tit er sulten. Hun kan f.eks. spise et par rugbrødsmadder, og et stykke frugt til frokost, og så være sulten igen.

Det jeg tænker på, er om hun kan undvære nogle vigtige vitaminer eller noget, der kan gøre dette?

Ved ikke om det har noget at sige, men hun spiser meget sjældent kød, da de er vegetare hjemme hos hende.

På forhånd tak.

:smile:

Tjek denne side, jeg har haft stor succes med den: SLETTET AF MOD Hvis du ønsker at reklamere på MOL - så forgår det via en annonce :smile:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share